Lähdin muuttoavuksi, MITÄÄN ei ole pakattu!!
Siis kämppä kuin mitään muuttoa ei olisikaan. Mietin tässä lähtisinkö menemään. Miten joku voi tehdä tuollaisen oharin?
Kommentit (814)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös muuttoapu ole juuri sitä pakkausta varten?
En tiedä millaisissa muutoissa sinä olet ollut, mutta tyypillisesti muuttoon tarvitaan apua siksi, että saadaan suuret kalusteet siirrettyä, ei piperretyä astioiden pakkaamisen kanssa, jonka voi tehdä itsekin.
Painavat ja isot kalusteet ja raskaat muuttolaatikot vie muuttofirman isot miehet ja nokkakärryt. Ei niitä tavalliset ihmiset jaksa nostella. Isoin muuttoapu on juuri tavaroiden pakkaamisessa ja purkamisessa uudessa kodissa. Huonekalut ja laatikot laputetaan jotta muuttomiehet osaa viedä ne oikeaan huoneeseen. Aina ollaan menetelty näin.
Jokainen purkaa tavaransa laatikoista itse jotta ne päätyvät oikeisiin paikkoihin.
En suostuisi kaverin alushousuja hyllyihin laittamaan tai keittiönsä kaappeihin tavaroita järjestämään.
Laatikoita, valmiiksi pakattuja, suostuisin kantamaan ja tuoleja yms.
Me ollaan aina muutettu niin että muuttoapuna toimivat pakkaavat tavarat muuttolaatikoihin kun muuttofirma vie huonekalut kuormuriin. Viimeiseksi menee lastikot. Toisessa päässä sitten puretaan ensin tavaroita laatikoista kaappeihin kun muuttomiehet kantavat huonekalut sisään. Muutto hoituu helposti päivässä ja laatikot ei loju asunnossa päiväkaupalla.
Pitää olla selvät suunnitelmat tuohon hommaan. Sanoisin jo ennakkoon että minulla esim on kaksi tuntia aikaa ja teen sitä mitä käsketään. Mulle samantekevää onko pakattu vai ei kun ei ole oma muutto. Koko urakasta en ota vastuuta. Ja kaikki saatu apu on varmasti tärkeää.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisten logistiikan suunnittelu- ja organisointitaidoissa on suuria eroja. Osa pystyy normaalielämässä kompensoimaan huonot taitonsa käyttämällä enemmän aikaa ja vaivaa, mutta talkoomuuttotilanteissa, joissa tulee toisia ihmisiä mukaan kuvioon tiettyyn aikaan tekemään tiettyä asiaa erot tulevat selvästi esille.
Itse olen "muuttojen harrastaja", olen itse muuttanut monesti ja lähden aina ilomielin auttamaan toisia kun pyydetään. Suurin osa, joita olen auttanut, on hahmottanut ainakin kohtalaisesti miten muutto kuuluu hoitaa, mutta pienien viimeisten yksityiskohtien huomioimatta jättäminen (laatikot pakataan ylitäyteen niin ettei niitä saa kiinni tms.) teettää sitten kuitenkin ylimääräistä työtä. Välillä olen kyllä ottanut organisointiohjat kun olen huomannut että säädetään tai suunnitellaan jotain tosi omituista.
Näitä ei-pakkaajiakin on tullut pari vastaan. Eikä se mitään pahantahtoista varmaan ole, osa ihmisistä ei vain tajua miten aikaisin pakkaaminen pitää aloittaa, että sen ehtii tehdä. Että kaksi päivää ei riitä. Nimittäin ei sitä voi aivan liian aikaisinkaan (= kuukausia etukäteen) aloittaa, jos asunnossa pitää kuitenkin asua. Itse sorrun muutoissa hieman tähän liian aikaisin pakkaukseen ja sitten kaivelen jo pakatuista muuttolaatikoista jotain keittiövälineitä.
Toisaalta parempi se on pelata varman päälle ja pakata liian aikaisin eikä liian myöhään. Itsekin olen tehnyt 3-hengen ison rivitaloasunnon muuton neljä kertaa 250-400 km päähän vuokrakalustolla, jolloin edestakaiset lukuisat retket eivät yksinkertaisesti ole olleet vaihtoehto vaan kaikki on pitänyt saada kyytiin todella samantien, ja ainoastaan siivoustarvikkeet on jätetty henkilöautossa perässä tulevaksi. Eräästä tällaisesta muutosta olen todella ylpeä, olin pakannut niin hyvin että tavarat oli lastattu kuorma-autoon noin puolessatoista tunnissa, osa muuttoapuun tulleista henkilöistä ei ehtinyt edes kunnolla paikalle! Toisaalta ripeys oli välttämätöntä, koska tosiaan päivässä piti ajaa se 500 km, ja loppupäässä meitä oli kantamassa vain kuorma-autoon mahtunut 3 hengen porukka, joten siihen piti varata enemmän aikaa. Osa tavaroista meni varastoon, joten vuokralaatikoita ei voinut käyttää, mutta hyvin merkityt bilteman vakiokokoiset pahvimuuttolaatikot auttoi paljon. Muistaakseni 11 tunnin keikka oli tuo.
Mulla on työni vuoksi pakettiauto. On kysytty aina toisinaan muuttoavuksi ja olen auttanut sellaisia, joista tietää, että saa vastapalveluksen tarvittaessa. Nämä muutot on olleet kaupunkialueella tapahtuvia lyhyen matkan muuttoja, tavaraa kuskataan kohteitten välillä useampi kuorma. Mutta kerran pyydettiin pitkän matkan muuttoon tällä useamman kuorman periaatteella, paikkakuntien väli useita satoja kilometrejä. Ei olisi yksi päivä riittänyt, kukaties ei kaksikaan.
Arvaatte varmaan etten lähtenyt.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen purkaa tavaransa laatikoista itse jotta ne päätyvät oikeisiin paikkoihin.
En suostuisi kaverin alushousuja hyllyihin laittamaan tai keittiönsä kaappeihin tavaroita järjestämään.
Kantamista varten on muuttofima. Onko astioiden pakkaaminen muuttolaatikkoon jotenkin vaikeaa? Eiköhän se kaveri voi ne kalsarit itse pakata.
Vierailija kirjoitti:
No ei kai siinä, kai joku voi pyytää tarkoituksellakin apua pakkaamiseen? Ehkä itse toteaisin, että ai me pakataan, okei, mulla on sitten x aikaa tälle, että katsotaan mitä ehditään. En sitten välttämättä menisi enää kantoavuksi, jos se on eri aikana: päättäisin ihan oman ajan ja halun mukaan, että minkä verran aikaa annan apuani ja autettavat voivat sitten itse päättää, käytetäänkö se pakkaamiseen vai kantamiseen vai siivoamiseen (tosin viimeisestä jos ei olisi etukäteen kerrottu, niin olisi ehkä vähän kusetettu olo).
Joku sen jo sanoi, mutta itsekin olen sitä mieltä että muuttoapu = apua niissä hommissa missä menee aikaa ja vaaditaan voimaa. Ts. kalusteiden ja laatikoiden kantaminen. Se menee aika paljon näppärämmin porukassa kuin esim. kahdestaan, eikä ainakaan yksin kaikkia kalusteita saa edes siirtymään.
Kyllä mulle tulis hemmetin tyhmä olo jos pitäisi auttaa kaveria pakkaamaan omia tavaroitaan tai siivoamaan tyhjää asuntoa. Ne on asioita jotka onnistuu mainiosti myös yhdeltä ihmiseltä, pariskunnasta nyt puhumattakaan. En mäkään kysele kavereita apuun siivouspäivänä, tai kun käyn vaatekaappeja läpi saadakseni tavaraa pois.
Me laitetaan muuttofirman miehille pakatessa joka huonekaluun ja laatikkoon lappu johon on kopioitu huoneiston pohjapiirros ja paikka mihin tavara tulee. Ne voi sitten muuttoapu saman tien purkaa kaappiin ja muuttofima vie laatikot pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kantamista varten on muuttofima. Onko astioiden pakkaaminen muuttolaatikkoon jotenkin vaikeaa? Eiköhän se kaveri voi ne kalsarit itse pakata.
Osaan itse pakata kattiloita ja mukeja ja kaiken muunkin muuttolaatikkoon.
En tarvitse ulkopuolista apua keittiön tavaroiden laatikkoon laittamiseen enkä muidenkaan tavaroiden. Niiden täysien laatikoiden kantamiseen ja/tai pienten huonekalujen yhdessä kantamiseen voi toisesta käsiparista olla apua.
Vierailija kirjoitti:
Me laitetaan muuttofirman miehille pakatessa joka huonekaluun ja laatikkoon lappu johon on kopioitu huoneiston pohjapiirros ja paikka mihin tavara tulee. Ne voi sitten muuttoapu saman tien purkaa kaappiin ja muuttofima vie laatikot pois.
Just näin en tykkäisi.
Haluan, että tavarat ovat kuten itse haluan niiden olevan, en niinkuin kaverini kuvittelee niiden olevan.
Siksi haluan purkaa tavarat itse kaappeihin juuri siihen hyllyyn josta olen tottunut ne löytämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei kai siinä, kai joku voi pyytää tarkoituksellakin apua pakkaamiseen? Ehkä itse toteaisin, että ai me pakataan, okei, mulla on sitten x aikaa tälle, että katsotaan mitä ehditään. En sitten välttämättä menisi enää kantoavuksi, jos se on eri aikana: päättäisin ihan oman ajan ja halun mukaan, että minkä verran aikaa annan apuani ja autettavat voivat sitten itse päättää, käytetäänkö se pakkaamiseen vai kantamiseen vai siivoamiseen (tosin viimeisestä jos ei olisi etukäteen kerrottu, niin olisi ehkä vähän kusetettu olo).
Joku sen jo sanoi, mutta itsekin olen sitä mieltä että muuttoapu = apua niissä hommissa missä menee aikaa ja vaaditaan voimaa. Ts. kalusteiden ja laatikoiden kantaminen. Se menee aika paljon näppärämmin porukassa kuin esim. kahdestaan, eikä ainakaan yksin kaikkia kalusteita saa edes siirtymään.
Kyllä mulle tulis hemmetin tyhmä olo jos pitäisi auttaa kaveria pakkaamaan omia tavaroitaan tai siivoamaan tyhjää asuntoa. Ne on asioita jotka onnistuu mainiosti myös yhdeltä ihmiseltä, pariskunnasta nyt puhumattakaan. En mäkään kysele kavereita apuun siivouspäivänä, tai kun käyn vaatekaappeja läpi saadakseni tavaraa pois.
Muuttofirma on sitä varten että nostavat painavat sohvat ja mööpelit. Joku muuttolaatikko voi painaa 20-30 kg. Aika harvalla on voimamiehiä kaverina. Ja kuitenkin tarvitset kuorma-auton niiden kuljettamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Kääntyisin kannoillani aika nopeasti varsinkin jos oli sovittu kantoavusta eikä pakkausavusta.
Meillä oli kerran kanssa aika ikävä juttu vastassa kun itse muutettiin kaverin järjestämään asuntoon, oli siellä vielä edelliset sisällä tavaroineen kun muuttoautomme ajoi pihaan. Hirveä riitä ja haloo niillä kun eivät olleet asioita sopineet keskenään etukäteen selvästi. Mehän oltiin siihen syyttömiä, toisaalta oltiin nuoria ja sinisilmäisiä sen (nykyään jo entisen) kaverin organisaatiokykyjen suhteen, kun kyseessä tunnetusti kaikkien kanssa riitautuva tyyppi. No, päästiin sisään jossain vaiheessa kamoinemme mutta meni siinä muutama ekstra tunti että saivat itsensä ulos asunnosta.
Periaatteessa laissa on mahdollisuus että asunnossa tehdään kahta muuttoa molempiin suuntiin samanaikaisesti.
Muuttopäivä ei ole kuun viimeinen vaikka vuokrasopimus olisi viimeiseen päivään ellei muuta sovita.
"Lain mukaan muuttopäivä on vuokrasopimuksen päättymispäivän jälkeinen arkipäivä. Jos siis sopimuksen päättymispäivä on perjantai, on muuttopäivä maanantai. Mikäli maanantai on pyhäpäivä, muuttopäivä on tiistai. Muuttopäivänä vuokralaisen on jätettävä puolet huoneistosta vuokranantajan käytettäväksi. Muuttopäivää seuraavana päivänä vuokralaisen on jätettävä huoneisto tyhjänä ja siivottuna ja luovutettava avaimet vuokranantajan hallintaan. Hallinta-aika jatkuu avainten luovutukseen asti. Myös muut vuokrasuhteen perusteella käytössä olevat tilat on tyhjennettävä.
Muuttopäivästä on myös mahdollista sopia esimerkiksi siten, että muuttopäivä on sopimuksen päättymispäivä, jolloin huoneisto on luovutettava siivottuna kokonaan vuokranantajan käytettäväksi. Tällöin sopimuksesta on kuitenkin käytävä yksiselitteisesti ilmi, mitä muuttopäivästä on sovittu."
https://www.vuokraturva.fi/tietopankit/hyva-vuokratapa-teksti/muuttopai…
Yksityisen firman sivusto, tarkat sanamuodot löytyy huoneenvuokralaista.
Jos muuttoapua pyydetään kaverilta tai tutulta, oletus on että kaikki on toki jo pakattu.
Kyllä pitää ihan erikseen pyytää auttamaan pakkaamisessa jollei siihen kykene.
Ja toki tarjota jotain palkkiota vaikka kaveri olisikin, tai vähintään vastapalvelus, ei ole mitään kevyttä ja nopeasti suoritettua hommaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuttofirma on sitä varten että nostavat painavat sohvat ja mööpelit. Joku muuttolaatikko voi painaa 20-30 kg. Aika harvalla on voimamiehiä kaverina. Ja kuitenkin tarvitset kuorma-auton niiden kuljettamiseen.
Toki on, jos käytät muuttofirmaa. Ne jotka eivät käytä tarvitsevat usein auttavia käsiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki on, jos käytät muuttofirmaa. Ne jotka eivät käytä tarvitsevat usein auttavia käsiä.
Muuttolaatikoiden pakkaaminen ja purkaminen on juuri se hitain vaihe. Apua tarvitaan eniten juuri siinä. Muuttofirma kyllä kantaa ja kuljettaa. Lisäksi heillä on vakuutus jos jotain särkyy. Koko muutto hoituu nopeasti päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös muuttoapu ole juuri sitä pakkausta varten?
En tiedä millaisissa muutoissa sinä olet ollut, mutta tyypillisesti muuttoon tarvitaan apua siksi, että saadaan suuret kalusteet siirrettyä, ei piperretyä astioiden pakkaamisen kanssa, jonka voi tehdä itsekin.
Painavat ja isot kalusteet ja raskaat muuttolaatikot vie muuttofirman isot miehet ja nokkakärryt. Ei niitä tavalliset ihmiset jaksa nostella. Isoin muuttoapu on juuri tavaroiden pakkaamisessa ja purkamisessa uudessa kodissa. Huonekalut ja laatikot laputetaan jotta muuttomiehet osaa viedä ne oikeaan huoneeseen. Aina ollaan menetelty näin.
Varsin hintelää sakkia kuuluu sinun lähipiiriisi. Kymmeniä muuttoja on tullut koluttua ja aina ollaan saatu kaveriporukalla vietyä. Sinun on nyt ihan turha muuttopalveluita tässä mainostaa tällä varjolla.
PS. Ne riskit muuttomiehet sitten kyllä saa pakattuakin ne sun perintökipot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jopa on voimamieslaji, jos oikein 30 kg tekee tiukkaa. Yhteenkään muuttoon ei ole kuorma-autoa tarvittu vaan pakulla on hoitunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just näin en tykkäisi.
Haluan, että tavarat ovat kuten itse haluan niiden olevan, en niinkuin kaverini kuvittelee niiden olevan.
Siksi haluan purkaa tavarat itse kaappeihin juuri siihen hyllyyn josta olen tottunut ne löytämään.
Laita muuttolaatikkoon lappu jossa on pohjapiirrokseen merkatyu kaappi ja hylly uudessa asunnossa. Toimii hyvin. Ja voithan niitä myöhemmin siirtää toiseen paikkaan jos ei miellytä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuttolaatikoiden pakkaaminen ja purkaminen on juuri se hitain vaihe. Apua tarvitaan eniten juuri siinä. Muuttofirma kyllä kantaa ja kuljettaa. Lisäksi heillä on vakuutus jos jotain särkyy. Koko muutto hoituu nopeasti päivässä.
Kun aloittaa sen hitaan vaiheen ajoissa, ehtii mainiosti. En itse haluaisi tonkia muiden ihmisten henkilökohtaisia tavaroita, enkä antaisi kenenkään pakata omia kamojani. Missä sitten kukin sitä apua tarvitsee.
Muuttofirmaa saa käyttää kuka ikinä haluaa, sillähän on työllistävä vaikutus. Itse en ole nähnyt sille mitään tarvetta, kun lähipiiristä löytyy useita ihmisiä jotka haluavat auttaa ja joiden kanssa muutto saadaan pakettiin muutamassa tunnissa. Pakkaamiseen itselläni menee noin 2 päivää rauhalliseen tahtiin. Hihat heilumaan niin alkaa tapahtua.
Kääntyisin kannoillani aika nopeasti varsinkin jos oli sovittu kantoavusta eikä pakkausavusta.
Meillä oli kerran kanssa aika ikävä juttu vastassa kun itse muutettiin kaverin järjestämään asuntoon, oli siellä vielä edelliset sisällä tavaroineen kun muuttoautomme ajoi pihaan. Hirveä riitä ja haloo niillä kun eivät olleet asioita sopineet keskenään etukäteen selvästi. Mehän oltiin siihen syyttömiä, toisaalta oltiin nuoria ja sinisilmäisiä sen (nykyään jo entisen) kaverin organisaatiokykyjen suhteen, kun kyseessä tunnetusti kaikkien kanssa riitautuva tyyppi. No, päästiin sisään jossain vaiheessa kamoinemme mutta meni siinä muutama ekstra tunti että saivat itsensä ulos asunnosta.