Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lähdin muuttoavuksi, MITÄÄN ei ole pakattu!!

Vierailija
02.10.2020 |

Siis kämppä kuin mitään muuttoa ei olisikaan. Mietin tässä lähtisinkö menemään. Miten joku voi tehdä tuollaisen oharin?

Kommentit (814)

Vierailija
181/814 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei kai siinä, kai joku voi pyytää tarkoituksellakin apua pakkaamiseen? Ehkä itse toteaisin, että ai me pakataan, okei, mulla on sitten x aikaa tälle, että katsotaan mitä ehditään. En sitten välttämättä menisi enää kantoavuksi, jos se on eri aikana: päättäisin ihan oman ajan ja halun mukaan, että minkä verran aikaa annan apuani ja autettavat voivat sitten itse päättää, käytetäänkö se pakkaamiseen vai kantamiseen vai siivoamiseen (tosin viimeisestä jos ei olisi etukäteen kerrottu, niin olisi ehkä vähän kusetettu olo).

Joku sen jo sanoi, mutta itsekin olen sitä mieltä että muuttoapu = apua niissä hommissa missä menee aikaa ja vaaditaan voimaa. Ts. kalusteiden ja laatikoiden kantaminen. Se menee aika paljon näppärämmin porukassa kuin esim. kahdestaan, eikä ainakaan yksin kaikkia kalusteita saa edes siirtymään.

Kyllä mulle tulis hemmetin tyhmä olo jos pitäisi auttaa kaveria pakkaamaan omia tavaroitaan tai siivoamaan tyhjää asuntoa. Ne on asioita jotka onnistuu mainiosti myös yhdeltä ihmiseltä, pariskunnasta nyt puhumattakaan. En mäkään kysele kavereita apuun siivouspäivänä, tai kun käyn vaatekaappeja läpi saadakseni tavaraa pois.

Muuttofirma on sitä varten että nostavat painavat sohvat ja mööpelit. Joku muuttolaatikko voi painaa 20-30 kg. Aika harvalla on voimamiehiä kaverina. Ja kuitenkin tarvitset kuorma-auton niiden kuljettamiseen.

Jopa on voimamieslaji, jos oikein 30 kg tekee tiukkaa. Yhteenkään muuttoon ei ole kuorma-autoa tarvittu vaan pakulla on hoitunut.

30 kg on painoltaa kolme 10 litran vesiämpäriä.

Vierailija
182/814 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen purkaa tavaransa laatikoista itse jotta ne päätyvät oikeisiin paikkoihin.

En suostuisi kaverin alushousuja hyllyihin laittamaan tai keittiönsä kaappeihin tavaroita järjestämään.

Laatikoita, valmiiksi pakattuja, suostuisin kantamaan ja tuoleja yms.

Kantamista varten on muuttofima. Onko astioiden pakkaaminen muuttolaatikkoon jotenkin vaikeaa? Eiköhän se kaveri voi ne kalsarit itse pakata.

Normaalisti kyllä. Mutta kommentoidaan ehkä niitä tapauksia, joihin mennään valmistautuneena siirtämään valmiiksi pakattuja muuttolaatikoita, mutta onkin jouduttu tilanteeseen, että muuttaja haluaa ns. "täyden palvelun" eli kaverin oletetaan/odotetaan sekä pakkaavan, siirtävän, sekä jälleen purkavan ne kamat siellä uudessa paikassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/814 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en voisi kutsua kavereita kantamaan selkä väärällä. Pakkaaminen ja purkaminen sensijaan sujuu tehokkaammin yhdessä.

Vierailija
184/814 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen muuttanut mieheni kanssa 14 kertaa, ja en voi kun hämmästellä tuollaisia ihmisiä, joiden mielestä tavarat itsestään kävelevät uuteen asuntoon. Tai että apuvoima hoitaa koko muuton kun sä heiluttelet käsiäsi. Kertaakaan meillä ei ole ollut vuokra-apua muutossa, vaan homma on hoidettu vuokratulla pakettiautolla ja henkilöautolla ja joskus on ollut pari miehen riskiä kaveria apuna, ja heille on myös tarjottu pitsat, kahvit, pullat ja annettu kossupullot ja pari koppaa kaljaa vielä mukaan ja pidetty saunailta. Kyllä talkooväestä pitää huoli pitää!

Omatoimimuuton abc:

Noin kuukautta ennen. Ilmoita muuttuvat osoitetietosi.

Vuokraa paku+ osta nokkakärryt (palvelee jatkossakin)/muuttofirma.

Tee työlista.

Hommaa pakkaustarvikkeet 2-3  viikkoa ennen muuttoa: laatikoita enemmän kuin kuvittelit tarvitsevasi, laatikoita, tukevia jätesäkkejä, jesariteippiä, tussi, kuplamuovia. Vaatteet, tekstiilit ja pehmolelut menee jätesäkkeihin, jotka suljetaan teipillä ja teippiin kirjoitetaan sisältö tyyliin: verhoja-vaatehuoneeseen, Mirkun vaatteet- makkariin. Samassa yhteydessä otetaan muutama loota, joihin kirjoitetaan: kierrätykseen. Ne laitetaan sopivaan nurkkaan. Roskiin tavaraa viedään sitä mukaa kun pakataan ja poistokuntoiseksi havaitaan. Aina merkitään laatikoihin, kenen tavaraa, mitä ja minne.

Jätä ylimääräiset keittiöpyyhkeet, niitä voi käyttää pehmusteina astioille. Kasaa laatikot järkevästi jollekin seinustalle.

Huone kerrallaan.....ja varaa pari päivää/huone. Kaksion lyö paljon vikkelämmin pakettiin kuin neliön.

Aloita kellarikomerosta. Siellä on kaikista turhin kama ja kausitavara. Hoida pois se "tätä voi joskus tarvita" ja ne silmistä pois siivotut hylkykamat.

Sitten vaatehuone. Samalla kun tyhjennät, siivoa hyllyt ja lopuksi lattia. Sama koskee muita huoneita.

ja olkkari. Et taatusti tarvitse kaikkia kirjoja ja filmejä. Ja ainoa mitä lähipäivinä tarvitset, on luultavasti sohva, sillä telkan katsomiseen ja muuhun ei jää paljon aikaa.

Ja sitä rataa. Kun muuttopäivä koittaa, pakattuna pitäisi olla 99 % kamoista, ja se 1 pakkaamaton prosentti koostuu lähinnä siivousvehkeistä, työkalulaatikosta ja muutamasta muusta tarpeellisesta.

Itselleni kävi viimeisimmässä muutossa niin, että sairastuin ja jouduin viikoksi sairaalaan, pääsin kotiin muuttoa edeltävänä päivänä. Aloitin onneksi ajoissa, miehellä vuorotyö. Mies selvisi iloisesti muutosta teinien kanssa, kun oli työlista jo valmiiksi tehtynä ja listasta kellari, olkkari ja vaatehuone jo pakattu. Onneksi ei ole torvelo mies.

Vierailija
185/814 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en voisi kutsua kavereita kantamaan selkä väärällä. Pakkaaminen ja purkaminen sensijaan sujuu tehokkaammin yhdessä.

Se on ihan jees, kunhan muistat selventää kavereille etukäteen mitä muuttoapu sinun tapauksessasi tarkoittaa. Itse en lähtisi avuksi vain koska kaveri on laiska eikä viitsi itse hoitaa.

Vierailija
186/814 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me laitetaan muuttofirman miehille pakatessa joka huonekaluun ja laatikkoon lappu johon on kopioitu huoneiston pohjapiirros ja paikka mihin tavara tulee. Ne voi sitten muuttoapu saman tien purkaa kaappiin ja muuttofima vie laatikot pois.

Just näin en tykkäisi.

Haluan, että tavarat ovat kuten itse haluan niiden olevan, en niinkuin kaverini kuvittelee niiden olevan.

Siksi haluan purkaa tavarat itse kaappeihin juuri siihen hyllyyn josta olen tottunut ne löytämään.

Laita muuttolaatikkoon lappu jossa on pohjapiirrokseen merkatyu kaappi ja hylly uudessa asunnossa. Toimii hyvin. Ja voithan niitä myöhemmin siirtää toiseen paikkaan jos ei miellytä.

En ole järkevää kirjoittaa vehnöjauhopussiin ”keittiön kolmas kaappi vasemmalta, toiseksi ylimmäinen hylly” korppujauhoihin ”keittiön oikean puoleinen toinen kaappi, ylin hylly vasemmalle”.

Ja hommahan on turhaa työtö jos joudun kavereideni jäljiltä järjestämään kaiken uudelleen.

Muuttaja pakkaa laatikot itse, purkaa laatikot itse, siivoaa kummatkin asunnot itse. Muuttoapu on isoja tai painavia tavaroita varten joita ei itse pysty hoitelemaan.

Vierailija
187/814 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen muuttanut mieheni kanssa 14 kertaa, ja en voi kun hämmästellä tuollaisia ihmisiä, joiden mielestä tavarat itsestään kävelevät uuteen asuntoon. Tai että apuvoima hoitaa koko muuton kun sä heiluttelet käsiäsi. Kertaakaan meillä ei ole ollut vuokra-apua muutossa, vaan homma on hoidettu vuokratulla pakettiautolla ja henkilöautolla ja joskus on ollut pari miehen riskiä kaveria apuna, ja heille on myös tarjottu pitsat, kahvit, pullat ja annettu kossupullot ja pari koppaa kaljaa vielä mukaan ja pidetty saunailta. Kyllä talkooväestä pitää huoli pitää!

Omatoimimuuton abc:

Tee työlista.

Hommaa pakkaustarvikkeet 2-3  viikkoa ennen muuttoa: laatikoita enemmän kuin kuvittelit tarvitsevasi, laatikoita, tukevia jätesäkkejä, jesariteippiä, tussi, kuplamuovia. Vaatteet, tekstiilit ja pehmolelut menee jätesäkkeihin, jotka suljetaan teipillä ja teippiin kirjoitetaan sisältö tyyliin: verhoja-vaatehuoneeseen, Mirkun vaatteet- makkariin. Samassa yhteydessä otetaan muutama loota, joihin kirjoitetaan: kierrätykseen. Ne laitetaan sopivaan nurkkaan. Roskiin tavaraa viedään sitä mukaa kun pakataan ja poistokuntoiseksi havaitaan. Aina merkitään laatikoihin, kenen tavaraa, mitä ja minne.

Jätä ylimääräiset keittiöpyyhkeet, niitä voi käyttää pehmusteina astioille. Kasaa laatikot järkevästi jollekin seinustalle.

Huone kerrallaan.....ja varaa pari päivää/huone. Kaksion lyö paljon vikkelämmin pakettiin kuin neliön.

Aloita kellarikomerosta. Siellä on kaikista turhin kama ja kausitavara. Hoida pois se "tätä voi joskus tarvita" ja ne silmistä pois siivotut hylkykamat.

Sitten vaatehuone. Samalla kun tyhjennät, siivoa hyllyt ja lopuksi lattia. Sama koskee muita huoneita.

ja olkkari. Et taatusti tarvitse kaikkia kirjoja ja filmejä. Ja ainoa mitä lähipäivinä tarvitset, on luultavasti sohva, sillä telkan katsomiseen ja muuhun ei jää paljon aikaa.

Ja sitä rataa. Kun muuttopäivä koittaa, pakattuna pitäisi olla 99 % kamoista, ja se 1 pakkaamaton prosentti koostuu lähinnä siivousvehkeistä, työkalulaatikosta ja muutamasta muusta tarpeellisesta.

Itselleni kävi viimeisimmässä muutossa niin, että sairastuin ja jouduin viikoksi sairaalaan, pääsin kotiin muuttoa edeltävänä päivänä. Aloitin onneksi ajoissa, miehellä vuorotyö. Mies selvisi iloisesti muutosta teinien kanssa, kun oli työlista jo valmiiksi tehtynä ja listasta kellari, olkkari ja vaatehuone jo pakattu. Onneksi ei ole torvelo mies.

Tässä on nyt järki-ihmisen puhetta. Tolkun sanaa jokainen, näin ollaan itsekin tehty.

188/814 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen apuna maksimissaan sen yhden illan, se voidaan käyttää kuten avun tarvitsija haluaa. Jos muutto jää kesken, se on voi voi.

Normaali muutto menee 5-6 tunnissa.

Missä on hippejä ja hamppua, siellä tarvitaan Nokian kumipamppua

Vierailija
189/814 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun asuttiin muuttotappiokunnissa anoppilassa, talo oli myynnissä yhteensä 3 vuotta.

He yrittivät sitä ekana myydä, ei mennyt. Mä jäin äitiyslomalle ja samalla paikkakunnalla oli miehen työpaikan yksi sivukonttori, muutettiin sinne toistaiseksi.

Heti, kun muutettiin, aloin karsimaan tavaroita. Siellä oli mm miehen lapsuuden huoneessa julisteet seinillä jne.

Myin aivan älyttömästi kaikkea huutiksessa, joka viikko lähti useita paketteja.

Mutta omakotitalo oli 200 neliötä ja aivan täynnä. Appivanhemmat muuttivat pieneen kolmioon, ehkä 70 neliöiseen ja veivät vain ehkä 5% mukanaan.

Onneksi aloin keräämään hyvissä ajoin banaanilaatikoita. Niitä oli kellarissa yli 200.

Joka arkipäivä laitoin ilmoituksia, tarkistin maksuja, kesäisin olin monena lauantaina myymässä irtotavaraa, sain ehkä 1/3 karsittua koko irtaimistosta, mutta silti jäi paljon.

Sitten yhtenä päivänä talo meni kaupaksi. Kaupat tehtiin aika lailla heti ja muuttopäivä oli muistaakseen 1.5 kk päästä.

Tämän jälkeen mä pakkasin joka ikinen päivä ja joka ikinen vkonloppu vietiin irtaimistoa jonnekin. Mm appivanhempien varastoon meni monta autollista, miehen työpaikan varastoon.

Sitten kävi mieletön munkki. Miehen lapsuudenystävän vaimo avasi kirpputorin paikkakunnalla. Vietiin sinne paljon huonekaluja ja pakettiautollinen banaanilaatikoita.

Tästä on aikaa kauan. Ehkä 20 v. Kävimme kesälomalla mummolassa ja ajoimme tämän tietyn talon ohi. Vieläkin puistatti. Koko asuminen oli pelkkää karsimista ja pakkaamista.

Se tapahtui, ettei meille ole irtaimistoa kertynyt . Karsimme todella tiheään.

Jopa minun vanhemmat, kun kävivät kylässä, näkivät tämän.

Muistan, kun muutimme, koti ei todellakaan ollut lapsiystävällinen .

Huoneita oli täynnä irtaimistoa, komerot täynnä roskaa.

Silloin ei ollut kierrätykset kunnossa, vietiin joka kerta, kun mentiin appivanhemmille, ikivanhoja sanomalehtiä ja naisten lehtiä lehdenkeräykseen.

Vierailija
190/814 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea ymmärtää tuollaista. En edes tykkäisi siitä, että joku kaveri auttaisi pakkaamisessa. Ensinnäkin pitäisi ensin siivota kaikki kaapit, että kehtaisi antaa kaverin niitä kaivella. Samallahan siinä laittaa tavata laatikoihin. Muuttaessani vein itse kaikki laatikot yms. Pyysin apua vain isojen huonekalujen kantamiseen. 

Vierailija
191/814 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me ollaan aina muutettu niin että muuttoapuna toimivat pakkaavat tavarat muuttolaatikoihin kun muuttofirma vie huonekalut kuormuriin. Viimeiseksi menee lastikot. Toisessa päässä sitten puretaan ensin tavaroita laatikoista kaappeihin kun muuttomiehet kantavat huonekalut sisään. Muutto hoituu helposti päivässä ja laatikot ei loju asunnossa päiväkaupalla.

Miten te pystytte purkaamaan tavaroita kaappeihin ennen kuin muuttomiehet ovat kantaneet kaappeja uuteen kotiin?

Vierailija
192/814 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei kai siinä, kai joku voi pyytää tarkoituksellakin apua pakkaamiseen? Ehkä itse toteaisin, että ai me pakataan, okei, mulla on sitten x aikaa tälle, että katsotaan mitä ehditään. En sitten välttämättä menisi enää kantoavuksi, jos se on eri aikana: päättäisin ihan oman ajan ja halun mukaan, että minkä verran aikaa annan apuani ja autettavat voivat sitten itse päättää, käytetäänkö se pakkaamiseen vai kantamiseen vai siivoamiseen (tosin viimeisestä jos ei olisi etukäteen kerrottu, niin olisi ehkä vähän kusetettu olo).

Joku sen jo sanoi, mutta itsekin olen sitä mieltä että muuttoapu = apua niissä hommissa missä menee aikaa ja vaaditaan voimaa. Ts. kalusteiden ja laatikoiden kantaminen. Se menee aika paljon näppärämmin porukassa kuin esim. kahdestaan, eikä ainakaan yksin kaikkia kalusteita saa edes siirtymään.

Kyllä mulle tulis hemmetin tyhmä olo jos pitäisi auttaa kaveria pakkaamaan omia tavaroitaan tai siivoamaan tyhjää asuntoa. Ne on asioita jotka onnistuu mainiosti myös yhdeltä ihmiseltä, pariskunnasta nyt puhumattakaan. En mäkään kysele kavereita apuun siivouspäivänä, tai kun käyn vaatekaappeja läpi saadakseni tavaraa pois.

Muuttofirma on sitä varten että nostavat painavat sohvat ja mööpelit. Joku muuttolaatikko voi painaa 20-30 kg. Aika harvalla on voimamiehiä kaverina. Ja kuitenkin tarvitset kuorma-auton niiden kuljettamiseen.

Jopa on voimamieslaji, jos oikein 30 kg tekee tiukkaa. Yhteenkään muuttoon ei ole kuorma-autoa tarvittu vaan pakulla on hoitunut.

30 kg on painoltaa kolme 10 litran vesiämpäriä.

Ihanko totta? Minäpä en tiennytkään veden tiheyttä. Tää on tän päivän paras tietoisku. Kiitos!

Tiesitkös sinä muuten, että vesi jäätyy nollassa Celsius-asteessa?

Vierailija
193/814 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oi, minullakin tulee eromuutto exän kanssa mieleen näitä lukiessa! Muuttopäivänä miehen kaikki kamat olivat sikin sokin kämppää, kun lähtösiivouksen olisi pitänyt olla jo vauhdissa. Siinä ajassa missä minä imuroin ja pesin yli 60 neliömetrin asunnon kaikki lattiat, listat, kaapit jne, oli mies saanut omasta keittiönkaapistaan siivottua puolet. Siis yhdestä keittiön hyllykaapista. Se sormeili jokaista pakkausta ja pyyhki kaiken ja käytti siihen monta tuntia, eli käytännössä minä tein koko loppusiivouksen ja mätin loppuja tavaroita niihin surullisenkuuluisiin jätesäkkeihin. Minulla oli isäni muuttoapuna, hän oli tehokkaampi apu kuin ex-mieheni (jolla oli myös isänsä muuttoapuna - hänen isänsä istui koko muuton ajan autonsa ratissa puhelimellaan, eli tämä taitaa kulkea suvussa?).  Omat kamat siivottuani ja pakolliset pesut pestyäni lähdin läksimään ja jätin miehen setvimään omiaan, siitäkös oli loukkaantunut etten jäänyt niissä auttamaan. Vannotin että hän pesee kylppärin kun minä pesin kaiken muun - no eikös minun maksamastani takuuvuokrasta lähtenyt liki 500e siivoukseen, joka ei voinut johtua mistään muusta kuin pesemättömästä kylppäristä.

Myös ensimmäisessä muutossa, kun muutimme omista kämpistämme yhteen, jäi miehen kämpän loppusiivous käytännössä minun harteilleni. Muistan, kun imuroin ja pesin lattiaa, hän hämmästeli että noinko paljon sinä kuuraat, minusta tämä olisi ollut ok sellaisenaan (eli villakoirat nurkissa ja tahrat lattioilla!). Tällä ex-miehelläni kulki myös muutosta toiseen useampi laatikko tavaraa kokonaan avaamattomina. Kävin eron jälkeen hänen kämpällään pari kertaa ja eikös siellä ollut kaikki kamat pask*isina ja puolet muuttolaatikoista avaamattomina. Ei ole tullut ikävä.

En oikeasti usko, että näillä tyypeillä on mitään sen kummempia psykologisia syitä tän takana kuin laiskuus ja ylioptimistiset kuvitelmat, että kyllä kaikki järjestyy, joku tekee minun puolesta. Sitten tulee suurinpiirtein itkuraivarit, kun käy ilmi että no eipä tee.

Vierailija
194/814 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On käynyt noin lapselleni. Ei auttanut kuin Kääriä hihat ja aloittaa pakkaaminen. Muuttoon oli varattuna muutama tunti olin kotona pari tuntia ennen seuraavan työvuoron alkua. Yö meni siinä.

Ei tehnyt sitä laiskuuttaan, add.

Jännä kuinka lapselle tuntuu aina löytyvän joku kirjainyhdistelmä selittämään asiat parhain päin kun todellisuudessa on vain kasvatettu kieroon. Noh, minkä taakseen jättää sen edestään löytää kuten tässäkin tapauksessa.

Zinc

Paraskin sanoja. Poikamiesten vaimot ja vanhojenpiikojen lapset ovat aina täydellisiä :)

Vierailija
195/814 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omatoimimuuton abc:

Tee työlista.

Aikataulu voi toisaalta olla esimerkiksi sellainen että uusi asunto löytyy 3 vkoa ennen muuttopäivää ja kauppakirja allekirjoitetaan 10 pv ennen muuttoa.

Vierailija
196/814 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En oikeasti usko, että näillä tyypeillä on mitään sen kummempia psykologisia syitä tän takana kuin laiskuus ja ylioptimistiset kuvitelmat, että kyllä kaikki järjestyy, joku tekee minun puolesta. Sitten tulee suurinpiirtein itkuraivarit, kun käy ilmi että no eipä tee.

Tähän nimenomaan perustuu se hulda huolettomien omituinen uskomus että "kyllä kaikki aina järjestyy": joku muu lopulta tekee sen, minkä tämä rento ei-jännittäjä on jättänyt tekemättä. Sitten onkin helppo taas tulla valmiiseen pöytään latteilemaan että "mähän sanoin ettei kannata jännittää, kaikki järjestyy aina :)))"

Vierailija
197/814 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutimme vaimoni kanssa 35 vuotta sitten lasten kanssa (8 ja 6 v) 80m2 kerrostalosta rivariin 112m2. Eipä ollut vaikeaa , kun tilattiin riittävä määrä muuttolaatikoita. Pakkasimme tavarat siten , että laatikon päällä oli A4 arkki mihin huoneeseen uudessa kodissa laatikon muutomiehet sai viedä .Tyyliin yläkerta itä mh ,keitti, olohuone, alakerta mh ect. Lapset pakkasivat ja järjestelivät uudessa kodissa lelut ,kirjat ja osan vaatteista. Herkät astiat veimme autolla kasseissa. Siis todella simppeli juttu, kun on kunnon muutolaatikot ja Niemen

Vierailija
198/814 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parikymppisenä kun muutettiin kerran vuodessa miesystävän kanssa niin muutettiin joka kerta kahdestaan. Vuokrattiin paku vuorokaudeksi, Meillä oli ihan normaalit huonekalut, kaksioon mahtuvat, vaatteet ja astiat sekä jossain vaiheessa myös jälkikasvua. Niin kyllä me kahdestaan aina muutettiin. Miehen isä tai kaveri auttoi pesukoneen ja kuivausrummun kanssa. Muuttoihin meni pakkauksesta uuteen kotiin kannettuna noin kuusi tuntia. Kun jälkikasvua niin hänelle hankittiin hoitaja siksi aikaa. Mummu tai joku sisaruksista. Kilpailivat kuka saa hoitaa. Meillä ei myöskään koskaan ollut varastossa mitään. Eikä mitään ylimääräistä mut silti esim mun ompelutarvikkeet ja askartelutarvikkeet, ne olivat muutenkin jo valmiiksi laatikoissa. Samoin lapsen lelut. Me myös säästettiin laatikot aina seuraavaa muuttoa varten kun miehen työjuttujen mukaan muutettiin niin tiedettiin että uus muutto mahdollinen taas. 

Joskus auttanut muiden muutoissa niin usein kaikkea ihan todellista roskaa siirretään paikasta toiseen:/

Vierailija
199/814 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua kiinnostaa tämä pakkaamattomuuden psykologinen puoli.

Kun muuttopäivä lähestyy, itse tulisin hulluksi jos tavarat ei olisi pakattu. En pystyisi nukkumaan jos homma olisi kuin Elmerin eväät levällään.

Millaisella hermorakenteella on varustettu nämä ei-pakkaajat, ja eikö heitä häiritse, että toiset penkovat ja käpelöivät heidän vaatteitaan ja astioitaan, ruokiaan...?

Mä olin alle parikymppinen kun jouduin muuttamaan ensimmäisestä omasta kodista uuteen. Muuttoavuksi kaksiooni oli tullut vanhempani, siskoni miehensä kanssa ja yksi tuttava. He tulivat sovitusti puolenpäivän aikaan lauantaina.

Olin nukkunut pitkään enkä ollut pakannut kuin pari laatikkoa. Tiskejä altaassa, roskat viemättä. Lähdin viemään koiraani ulos että vien sen sitten naapuriin hoitoon muuton ajaksi. Lenkki venyikin melkein tunnin mittaiseksi, eikä mulla ollut kännyä mukana. Muuttoporukka oli aika raivona.

Alettiin sitten nopeasti siivota ja pakata tavaroita jätesäkkeihin ja laatikoihin. Onnistui lopulta melko nopeasti.

Hävettää ja ihmetyttää miten olen voinut toimia noin. Olin tuolloin masentunut ja elämänhallinta aika hukassa.

200/814 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en lähtisi avuksi vain koska kaveri on laiska eikä viitsi itse hoitaa.

Tämä on olennainen pointti. Eli apua pyydetään vain sellaiseen, mitä ei aidosti itse pysty hoitamaan.

Isojen huonekalujen kantaminen porukalla kuuluu näihin. Sitä ei voisi tehdä yksin.

Astioiden tiskaaminen, pakkaaminen ja siivoaminen ei kuulu näihin, ne hoitaa jokainen itse.

Poikkeuksena toki ikäihmiset, joilla liikuntarajoitteita ym. Mutta heidän kanssaan tehdään niin, että tarvittava tehtävälista sovitaan etukäteen. Eikä niin, että kaikki on tekemättä ja asia paljastuu vasta muuttopäivänä.

Missä on hippejä ja hamppua, siellä tarvitaan Nokian kumipamppua