Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on lapsen oikeus lääkkeettömään elämään?

Vierailija
05.10.2026 |

Tänä vuonna 3,1% 6‐8 -vuotiaista pojista aloitti ADHD-lääkityksen.

Miksi sallitaan lääkitä pieniä lapsia asiassa, jota ei tarvitsisi lääkitä? Syöpähoidot tms. on asia erikseen, mutta ei missään nimessä mitään tollasia kasvaville lapsille.

Ainakin minua (nyt aikuinen) harmittaisi ja jopa katketoittais, jos minua olisi lapsena lääkitty tollaisen (ADHD) takia.

Turvataan lapsillemme mahdollisimman lääkkeetön elämä!

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
05.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on adhd. Olen saanut diagnoosin ja aloittanut lääkkeen yläasteella. Minua harmittaa ettei sitä aloitettu aiemmin. Koulu olisi mennyt silloin varmasti paremmin.

Vierailija
2/18 |
05.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ilman lääkitystä nuo kakarat terrorisoivat koko luokkaa ja pilaavat opetuksen kaikilta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
05.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun poika oli koulupäivinä adhd lääkityksellä, oli apua keskittymiseen, huomasi vanhempana itsekin.

Vierailija
4/18 |
05.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsella on oikeus saada apua vaikeuksiinsa.

Vierailija
5/18 |
05.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkkeet varmasti pelastavat monen nuoren pahoilta vaikeuksilta,  miksi niitä pitäisi vastustaa. Vai provo ? 

Vierailija
6/18 |
05.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on tämä "oikeus lääkkeettömään elämään"? Venäläistä trollipaskaa?

Ei kellään valitettavasti ole oikeutta terveyteen, mutta oikeus sairauksien hoitoon on kun sitä tarvitsee. Se on kirjattu Suomen perustuslakiin.

Terveys on korkeemmas kärees, tai sanotaanko että pitkälti vanhempien antamien geenien ja näiden elämäntavan varassa.

Mitä sisäsiittoisempi kansa, sitä sairaampi kansa. Siksi meillä on itäsuomalainen tautiperintö, yli 40 ainoastaan Suomessa esiintyvää geneettistä sairautta. Kantsis pikkasen sekoittaa siihen geenipooliin terveempää perimää.

Ja tokihan on ikävä lääkitä lapsia, mutta vielä ikävämpää antaa heidän pilata koko tulevaisuutensa oireilla, jotka on hoidettavissa.

Vierailija
7/18 |
05.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsia on lääkitty aina vaikka minkälaisilla myrkyllä joten tuntuu aika kaistapäiseltä että vauhkotaan jostain adhd-lääkkeistä joista yleensä on hyötyä lapselle ja vähemmän niitä haittavaikutuksia... 

Itse olen sitä mieltä ettei lasta pidä lääkitä siksi että aikuisilla tms olisi helpompaa vaan lapsen pitäisi myös itse kokea lääke hyödylliseksi.  

En kuitenkaan koskaan ole lukenut että joku olisi huolissaan siitä että lapsille määrätään Risperdalia, Ketipinoria jne. Vain adhd lääkkeet ovat pahasta

Vierailija
8/18 |
05.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväni (54) aloitti adhd-lääkityksen keväällä. Eka lääke ei toimi, toista aletaan kokeilla. Hänellä jää asiat kesken eikä hän pysty aloittamaan esim. siivousta. Siksi hänellä on koti kuin kaatopaikka ja hän kärsii siitä. Älykäs, herkkä kaveri, joka toivottavasti kohta voi paljon paremmin. 

Hyvin outoa ja todellakin venäjäperäistä yrittää estää hoitamasta näitäkin ongelmia. Tokihan sairas kansa on heikompi potentiaalinen vastustaja kuin hyvinvoiva.

Trollit pitäisi ottaa kiinni ja internoida. Heissä on paljon persuja ja vielä useampia sinimustia. Kaksi näkyvintä ovat Sebastian Tynkkynen ja Laura Huhtasaari.

Vierailija
9/18 |
05.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lääkitys oli pojalle myös helpotus. Loppui kuin seinään raivokohtaukset joissa kävi vanhempiin kiinni. Monet mustelmat meille tuli vain siitä että lapselle sanottiin ei. Meillä meni myös paljon tavaroita/leluja rikki kun raivokohtausten aikana niitä heitettiin seinään tai lyötiin meitä vanhempia(ja tähän yritettiin neuvolan hoitajan, toimintaterapeutin, psykologin, lastenneurologin ja erityisopettajan avulla kaikki mahdolliset lääkkeettömät keinot) . Poika ollut todella tyytyväinen kun nyt koulussa jaksaa keskittyä ja tuntee oppivansa aivan eri tavalla. On nyt samalla viivalla muiden ikäistensä kanssa. Miten julmaa olisi häntä kohtaan myös evätä lääkitys. 

Ja lapsella epäiltiin jo ADHD:ta päiväkodista saakka. Lääkityksen sai koulun aloituksen jälkeen. Kokeilimme kaikki lääkkeettömät keinot ennen sitä (ruutuajan, liikunnan ja arjen rauhoittamiseen, rutiinit, usea sarja toimintaterapiaa sekä pienryhmät päiväkodissa ja eskarissa). 

Ja meillä on useampi lapsi joista vain yhdellä ADHD joten en usko sen johtuneen kasvatuksesta. Poika oli ihan kävelemään lähdöstä saakka selkeästi rauhaton ja omanlainen. Ei se lapselle myöskään ole kiva jos ADHD häiritsee arkea. 

Vierailija
10/18 |
05.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäpä aloittajana hiukan jatkan. Varsinkin koska moni kommentti on eri linjoilla ja saavat pelkkää yläpeukutusta.

Ensinnäkin, jos Lapsella on paha olla ja päässä vilisee jne. niin lääkehoito voi olla paikallaan, mutta muuten mä näen, että tässä helpotetaan vanhempien aamuja tai toisaalta paikataan virheitä, joita koulumaailmassa on tehty viineisten 25 vuoden aikana.

Ja toisaalta myös se, että ensin luodaan ongelmia, jotta päästään lääkitseen niitä. Lyhytvideot - keskittymisongelmat -lääkitys tai vaikka pikaruikakulttuuri - lihavuusongelmat - lääkitys. En viittaa salaliittoteorioihin, että nuo olisi alkujaan luotu siksi vaan harmittelen miksi ihmiskunta luo tahallaan ongelmia.

Vaikka näkemykseni ei kannatusta saakaan, niin itse olen tyytyväinen, että mua ei lääkitty vaikka monenlaista haastetta oli...

Toivotaan, että mahdollisimman moni voi elämässään hyvin ja kyllä siihen joskus voisi ympäristön muuttamistakin kokeilla eikä vain niin, että lääkitään se ihminen siedettäväksi ympäristön kannalta. On se toki halpaa ja helppoa niin.

Ottakaa vanhemmat lapsiinne kontaktia ja viekää heitä luontoon ja lukekaa ja keskustelkaa...

Vierailija
11/18 |
05.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma lapseni ei lopulta halunnut käyttää lääkettä, koska sivuvaikutuksista ei päästy eroon ja ne olivat välittömämmin ikäviä kuin adhd-oireet. On silti hyvä, että lääkettä kokeiltiin, jotta nuori itse sai tehdä valintansa tosikokemuksen pohjalta.

Vierailija
12/18 |
05.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähtökohtaisesti en kannata lääkkeitä ensimmäisenä vaihtoehtona mutta tuttavaperheessä oli alakouluikäinen poika jolla oli adhd-lääkitys. Hän sai lääkkeistä ison avun ja oli todella miellyttävä lapsi, perhe myös kannusti omatoimisuuteen ja esimerkiksi vaihtoi koulun taksikyydin bussiin koska lapsi itse halusi näin. 

Tiedän myös perheen jossa lapselle ei aloitettu lääkitystä ja vanhemmat joutuivat väkivaltaisten purkausten kohteeksi koska kaikesta vain keskusteltiin ja kaikkea ymmärrettiin. 

Parannettavaa olisi myös erilaisten oireiden tutkimisessa ja liian kevyissä diagnooseissa. 

Vierailija
13/18 |
05.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsia on lääkitty aina vaikka minkälaisilla myrkyllä joten tuntuu aika kaistapäiseltä että vauhkotaan jostain adhd-lääkkeistä joista yleensä on hyötyä lapselle ja vähemmän niitä haittavaikutuksia... 

Itse olen sitä mieltä ettei lasta pidä lääkitä siksi että aikuisilla tms olisi helpompaa vaan lapsen pitäisi myös itse kokea lääke hyödylliseksi.  

En kuitenkaan koskaan ole lukenut että joku olisi huolissaan siitä että lapsille määrätään Risperdalia, Ketipinoria jne. Vain adhd lääkkeet ovat pahasta

Minun mielestäni kyllä myös aikuisilla ja lapsen muulla ryhmällä pitäisi olla sanansa sanottavana. Tiedän eräänkin nuoren, joka jättää lääkkeensä ottamatta itsemääräämisoikeuteen vedoten, ja ympäristöllehän tämä on yhtä helvettiä. Nuorta ei enää voi pakottaa, mutta lapsen olisi hyvä saada ihmisiksi olemisen kokemus, ettei nuorena käy juuri noin.

Vierailija
14/18 |
05.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska ilman lääkitystä nuo kakarat terrorisoivat koko luokkaa ja pilaavat opetuksen kaikilta.

Sen lisäksi myös itseltään.

Vierailija
15/18 |
05.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma lapseni ei lopulta halunnut käyttää lääkettä, koska sivuvaikutuksista ei päästy eroon ja ne olivat välittömämmin ikäviä kuin adhd-oireet. On silti hyvä, että lääkettä kokeiltiin, jotta nuori itse sai tehdä valintansa tosikokemuksen pohjalta.

ADHD lääkkeitä on erilaisia. Omalle lapselle sopi ei-stimulantti.

Vierailija
16/18 |
05.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun lapselle aloitettiin Risperidon 8v iässä ja se oli pelastus! Nyt hän on jo 19v ja lääkkeen tarve ensin  väheni ja loppui pari vuotta sitten. Hänelle meni se Touretten takia impulsiivisuuteen ja tic oireisiin.

Vierailija
17/18 |
05.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ADHD lääkkeitä on erilaisia. Omalle lapselle sopi ei-stimulantti.

Pystytkö kertoa mikä lääke?

Enkä kysele lapsen tai kaverin puolesta vaan ihan omasta :)

Vierailija
18/18 |
05.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki se on vain lapsen ikioma valinta, sitä ei kukaan muu saa määrätä. Ei edes lapsen omat vanhemmat. Mulla o ollu ADHD varmaan syntymästäni saakka (nyt olen 50-v nainen), enkä ole koskaan käyttänyt siihen mitään lääkitystä. Nehän siis luokitellaan HUUMEIKSI. Sitäkö haluatte ???? Huumata omat lapset.........se oli mun ikioma valinta, kun tiesin jo silloin, yli 40 v sitten, että ne luokitellaan huumeiksi. Niitä en halunnut. Vain lapsi itse saa päättää !!! Ei ole oikein, et ihmisille mukamas määrätään jotakin pjaskooo, jota ne eivät edes tarvitse oikeasti. Pitää olla oikea diagnoosi ! Monen lääkärin toteama. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan seitsemän