Lähdin muuttoavuksi, MITÄÄN ei ole pakattu!!
Siis kämppä kuin mitään muuttoa ei olisikaan. Mietin tässä lähtisinkö menemään. Miten joku voi tehdä tuollaisen oharin?
Kommentit (814)
Hieman ohiksena.
Meillä pakattiin kirjat Alkosta haettuihin viinien ja viskien jne. pakkauslaatikoihin. Olivat hyvän kokoisia kantaa ja ollessaan täynnä kirjoja edelleen sopivan painoisia.
Tosin samalla vaikutettiin Alkon vakioasiakkailta 😁
Mulla oli sama tilanne, kun muutin. Syynä oli se, että muuttoapu toi ne laatikot tullessaan 😅
Systerillä olin apuna. Kaikki oli pakkaamatta. Heitin roskiin omasta mielestäni tarpeetonta sälää. Nyt on jatkuva laulu, kun sekin vuoden 86 almanakka on hävinnyt.
Olisi hyvä jos pakkaisit aina tavarasi itse ja tulisin kyllä kantamaan tai en sittenkään. Suosittelen nykyisin että ostaa palveluna koko muuton. Pakkaavat ihan kaiken ja vielä kantavatkin. No maksaahan se. Silloin saa tosin juuri sen mitä on halunnutkin. Ilman niuhoomista ja valitusta.
Vierailija kirjoitti:
Hieman ohiksena.
Meillä pakattiin kirjat Alkosta haettuihin viinien ja viskien jne. pakkauslaatikoihin. Olivat hyvän kokoisia kantaa ja ollessaan täynnä kirjoja edelleen sopivan painoisia.
Alkon pahvilaatikoiden kestävyys on ihan yleisessä tiedossa. Ei huolta. Ette ole ainoita, jotka käyttää niitä muutossa.
Nyt lienee jo myöhäistä neuvoa, mutta vastaisen varalle: lähde kotiin sanomatta mitään. Älä pidä enää yhteyttä. Tuollaisista "ystävistä" ei ole muuta kuin haittaa. Ikinä eivät edes tee vastapalvelusta, aina on jokin syy, etteivät pääse.
Olen ollut muuttoapuna monenlaisissa muutoissa. Anoppini on muuttanut 10 vuoden sisällä noin 7-8 kertaa. Hän etsii aina jotain parempaa. Kerrostalosta rivitaloon, että saa oman pienen pihan ja rivitalosta uudempaan kerrostaloon, jossa on kiva näkymä ikkunasta ja sieltä pois, koska naapureiden tupakansavu kantautuu sisälle ja kerran muutti vuokralle omakotitaloon, jossa ei jaksanutkaan tehdä lumitöitä kuin yhden talven.
Aina, siis ihan aina, se menee kummalliseksi säätämiseksi. Kerran hän oli matkoilla ja sai tiedon, että uuteen asuntoon pääseekin muuttamaan aiemmin kuin oli ensin ilmoitettu. Jippii! Siinäpä pakattiin tavaraa pahvilaatikoihin kokonainen viikonloppu ja samalla jo alettiin kuljettaa osa tavaroista uuteen kotiin. Kun anoppi tuli matkoilta, jäljellä oli isoimmat kalusteet.
Toisen kerran seisottiin uuden talon pihalla odottamassa avaimia, joita anoppi lähti hakemaan. Kun oli purettu pakettiauto tyhjäksi pihalle ja haettu toinen kuorma, anoppi soitti, että ei niitä avaimia saakaan tänään. Haettiin jotain pressuja tavaroiden suojaksi ja jätettiin siihen yön yli kaikki mitä uskallettiin, arvokkaimpia ei tietenkään uskallettu pihalle jättää.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut muuttoapuna monenlaisissa muutoissa. Anoppini on muuttanut 10 vuoden sisällä noin 7-8 kertaa. Hän etsii aina jotain parempaa. Kerrostalosta rivitaloon, että saa oman pienen pihan ja rivitalosta uudempaan kerrostaloon, jossa on kiva näkymä ikkunasta ja sieltä pois, koska naapureiden tupakansavu kantautuu sisälle ja kerran muutti vuokralle omakotitaloon, jossa ei jaksanutkaan tehdä lumitöitä kuin yhden talven.
Aina, siis ihan aina, se menee kummalliseksi säätämiseksi. Kerran hän oli matkoilla ja sai tiedon, että uuteen asuntoon pääseekin muuttamaan aiemmin kuin oli ensin ilmoitettu. Jippii! Siinäpä pakattiin tavaraa pahvilaatikoihin kokonainen viikonloppu ja samalla jo alettiin kuljettaa osa tavaroista uuteen kotiin. Kun anoppi tuli matkoilta, jäljellä oli isoimmat kalusteet.
Toisen kerran seisottiin uuden talon pihalla odottamassa avaimia, joita anoppi lähti hakemaan. Kun oli purettu pakettiauto tyhjäksi pihalle ja haettu toinen kuorma, anoppi soitti, että ei niitä avaimia saakaan tänään. Haettiin jotain pressuja tavaroiden suojaksi ja jätettiin siihen yön yli kaikki mitä uskallettiin, arvokkaimpia ei tietenkään uskallettu pihalle jättää.
Tosta sais jo mielenkiintoisen elokuvan tehtyä.
Ollaan kans oltu muuttoapuna useasti. Kerraan oltiin tosiaan vaan viemässä autolla ja peräkärryllä valmiiksi pakattuja tavaroita toisesta paikasta toiseen. Toki piti tehdä muutama reissu, mutta välimatkaa ei ollut kuin muutama kilometri.
Sitten kerran oltiin muuttoapuna pariskunnalle, joka muutti Turusta Helsinkiin. Mentiin perjantai-iltana töitten jälkeen paikalle. Paku oli kyllä vuokrattu ja sinne kannettiin isommat tavarat. Muuten oli lähinnä pakkaamatta. Emäntä itse oli pessyt ikkunat aikaisemmin päivällä. Minäkin olisin sen mieluummin hoitanut kuin tyhjensinkin kaikki vaatekaapit. Mitään tarjoilua ei ollut. Lähdimme yhdentoista aikaan illalla kotiin ja meidän farmariauto oli ihan täynnä tavaraa, joka ei ollut mahtunut siihen pakuun.
Sunnuntaina ajettiin sitten viemään niitä tavaroita uuteen kämppään. Siellä ei ollut juuri mitään tehty. Ensimmäiseksi ruvettiin kasaamaan huonekaluja porukalla. Minä sain laittaa nyt ne pakkaamani vaatteet kaappeihin. Taaskaan ei ollut tarjoilua, kun kahvikupitkin oli vielä pahvilaatikoissa. Menin lähikauppaan ja ostin ruokaa sekä kertakäyttöastioita. Kaikille tosiaan maistui!
Sama kai se sille jos on tuntitaksa sovittu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja juu, pikkuisen siitä joutuu maksamaan, mutta johan siitä uudesta kodista on maksanut itsensä kipeäksi ja varainsiirtoveroakin menee valtiolle härskisti. Miksi sitten ruveta pihistelemään tuossa kohtaa?
Erityisesti naurattaa nämä jotka eivät raaski vuokrata sitä muutaman kympin pakua edes reilusti koko viikonlopuksi, vaan pihistelevät siinäkin ja ottavat auton vain pariksi tunniksi ja sitten ihan hirveällä kiireellä ja stressillä säädetään muutenkin surkeasti suunniteltua muuttoa jotenkin sinnepäin.
Missä päin Suomea saa muutamalla kympillä vuokrattua pakun viikoksi? Eihän siellä kannata omistaa autoa, jos auton vuokraaminen on noin halpaa.
Tekstissä puhutaan viikonlopusta.
Eikä ole kallista vaikka maksaisi satasia viikonloppu, kun saa tavarat kunnolla mahtumaan ja helposti siirrettyä pisteestä A pisteeseen B.
Vierailija kirjoitti:
Hieman ohiksena.
Hihihi! Hihihi!
No joo, mut ei sillä niin väliä mulle ole, koska ilmoitan aina etukäteen, että olen käytettävissä esim klo 11-16. Jos se aika menee pakkaamiseen niin eipä se oikeastaan mua haittaa. Tai siivoamiseen tai purkamiseen. Tai vaikka menis kahvitteluun ja ranteiden heilutteluun.
Sano että keittää kahvit sulle niin voit juoda kahvia siihen asti kun toinen pakkaa
Mut kerran yksi kaveri tilasi viikkoa aiemmin paikalle muuttoavuksi pakkaamaan. No, hän meni miehensä kanssa päiviksi töihin ja jätti mut yksin pakkaamaan. Ja oletti, että olisin jäänyt vielä viikonlopuksikin kantamaan niitä tavaroita. Sain tarpeekseni torstaina saavuttuani maanantaina ja lähdin.
Mun iskällä on paku, jossa ei ole juurikaan koskaan tavaraa ja joka on tyhjän panttina yleensä viikonloput. Tuttavani ikävä kyllä tietävät tämän. Yhteen muuttoon menin paikalle sovittuna aikana lauantaina aamupäivästä todetakseni, että pakkaamista ei oltu vielä edes aloitettu. Sanoin, että en tullut paikalle pakkaamaan tavaroita laatikoihin, vaan kantamaan niitä ajamaan pakettiautoa. Kehotin soittamaan, kun tavarat on pakattu. Sunnuntaina sitten klo 19 jälkeen tuli WhatsAppiin viesti, että nyt on tavarat pakattu. En edes avannut viestiä, kun näin sen sisällön jo puhelimen näytöltä ponnahdusikkunasta, vaan jatkoin tyytyväisenä Netflix-maratonia.
Pyydät palkkiota hiukan enemmän.
Muuttoon kannattaa uhrata 3 päivää, monta viikkoa etukäteen hankkia muovilaatikoita. Raskas homma oli.
Meillä tuli muutto vähän aikaa sitten ja niin nopeasti, että piti parissa viikossa saada kaikki pakattua. Voin kyllä kertoa, että tuli vähän kiire. Tarkoitus ei ollut näin nopeasti kaikkea tehdä, mutta ostaja tahtoi muuttaa nopeasti ja pelättiin, että peruvat kaupan jos eivät pääse haluamanaan päivänä muuttamaan. Talomme oli muutenkin pitkään myynnissä ja emme halunneet kauppojen peruuntuvan. Itse teimme kaiken ja ei meillä ollut ketään avuksi. Onneksi saimme kolmestaan kaiken kuntoon. Oli kyllä aika rankka viikko ja paljon sai kantaa ja iso talo tavaroineen. Meillä onneksi asunto minne muutettiin valmiina. Talon myynti oli myös hyvä asia, mutta kyllä vähän sellainen kiristyksen maku jäi, että täytyy olla tyhjä nopeasti. Jos olisi ollut eri tilanne niin olisi tehnyt mieli sanoa, että kuukausi pitää olla aikaa tyhjätä eli ota tai jätä, mutta talo oli pakko saada myytyä niin ei voinut ottaa riskiä, että kauppa jää tekemättä.
Pakkaaminen kuuluu oleellisena osana muuttoon ja siinäkin on apu yleensä hyväksi tai jopa tarpeellinen. Tavaroiden autoon ja uuteen kämppään kantaminen on yleensä aika nopeasti tehty riuskalla talkooporukalla. Olen kerran talkoomiehenä mukana kantamassa perheen tavarita uuteen kotiin ilman isäntäväen paikallaoloa. Heidän saapuessaan paikalle olivat tavarat jo sisällä. "Uudelleenmuutosta" selvittiin aika vähällä. Kaksi makuuhuoneen kalustoa piti vaihtaa paikkaa keskenään ja yksi kokoamamme iso kirjahylly siirtää (välillä purettuna) toiselle seinälle.
Noh, talkooapua annetaan silloin kun sitä tarvitaan.
Kaverini oli muuttanut ja pyysi kylään uudelle asunnolleen. Sivulauseessa mainitsi että kerta tulen autolla, voitais samalla hakea vanhalta asunnoltaan parit sinne vielä jääneet tavarat.
Kun menin paikalle niin vanha asunto olikin täynnä tavaraa, jota sitten selkä vääränä kannettiin ja henkilöautollani kuskattiin monta tuntia. Iso osa kamoista oli vielä kaapeissa eli pakkaamiseenkin meni aikaa. Tuli kieltämättä huijattu olo ja hämmennys siitä, miten jotkut kehtaa?
Itse en ole ikinä juuri tarvinnut muuttoapua, kun ollaan miehen kanssa kaksin hoidettu muuttomme. Nuorempana kun asuin yksin oli äiti auttelemassa, mutta todellakin jo silloin kannoin päävastuun ja pakkasin tavarani ITSE.
Toisessa vähän vastaavassa tapauksessa täysin organisoimattomassa muutossa, jossa myös jouduin purkamaan kaapeista tavaroita ja pyyhkimään pölyjä, oli tavarat roimittu laatikoihin niin huolettomasti että jouduin näkemään jotain mitä en olisi halunnut nähdä: seksileluja kaiken muun rojun seassa.