Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rikkaat vanhempani eivät auta meitä, kituuttelemme toimeentulotuella

Vierailija
10.12.2013 |

Vanhempani ovet hyvätuloisia ja heillä on paljon omaisuutta. Meillä on kolme lasta ja huono rahatilanne käsillä. Jäimme molemmat miehen kanssa työttömiksi ja mikään työnhaku eikä kurssit ole tuottanut minkäänlaista tulosta. Olemme hakeneet töitä aktiivisesti noin 6kk, kaikenlaisilta aloita, jopa ihan hanttihommia vaikka molemmilla on työkokemusta, monelta eri paikkakunnalta. Vielä ei ole tärpännyt. 

Onko teistä oikein että vanhempani eivät auta meitä rahallisesti? Edes lainamielessä? Mielummin käyttäisin heidän rahojaan kuin yhteiskunnan, ja itse auttaisin ehdottomasti vastaavassa tilanteessa omia lapsiani. Ja tietysti kaikista mieluiten käyttäisin omia ansaittuja palkkarahojani, mutta töitä ei tällä hetkellä ole.

Vanhempani syövät viikottain hienoissa ravintoloissa, ostelevat itselleen merkkivaatteita ja matkustelevat.

Mitä mieltä tilanteestamme?

Kommentit (174)

Vierailija
81/174 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, ei tarvitse auttaa. Ihan itse olette perheenne ja varsinkin sen koon valinneen!

Terv, rikkaan perheen vesa joka välillä ollut todella köyhä muttei suostunut ottamaan rahaa vanhemmiltaan vaan päätti itse selvitä.

Vierailija
82/174 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 19:22"]

[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 18:59"]

[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 18:52"]

Kummastus tosiaan johtuu siitä, että miten ap:n perhe elää toimeentulotuella, jos vanhemmat ovat puoli vuotta sitten olleet töissä? Missä ansiosidonnainen päiväraha?

[/quote]

Eikö ole mahdollista että saavat ansiosidonnaista mutta se ei riitä viisihenkisen perheen elämään eli saavat tt-tukea päälle?

[/quote]

Ap vastaa: Kyllä, saamme työttömyystukea Kelalta, siihen päälle asumistukea ja sitten vielä toimeentulotukea kun tämä ei ole tarpeeksi.

Minulla on korkeakoulututkinto, mies tekee amiksessa osaa tutkinnosta työvoimatoimisto kautta. Molemmilla meillä on kymmenen vuotta työkokemusta. Olemme kuitenkin hakeneet töitä muiltakin aloilta kun omamme ja toisilta paikkakunnilta.

Tämä ei kuitenkaan ole tämän keskustelun pääasia. Olemme taloudellisesti tiukalla, niinkuin kaikki toimmentulotuen asiakkaat. Vanhemmillani on varaa auttaa, mutta eivät halua. Kysyin tästä mielipiteitä, en niinkään työnhausta, koska teemme jo mielestäni kaikkemme tässä suhteessa. En halua enemmän kun mihin on tarve, ja selviämme, mutta minusta on vaikea kuulla vanhempiemme viidennestä luksusulkomaanmatkasta kun meillä on ajoittain aika vaikeaa.

[/quote]

Miksi ihmeessä ette saa ansiosidonnaista???

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/174 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auta vanhempiasi ja sitten pyydä, että toisivat pari kassillista ruokaa tai ostaisivat lapsille tarvittavia vaatteita. Verottaja ei puutu.

Vierailija
84/174 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummastus tosiaan johtuu siitä, että miten ap:n perhe elää toimeentulotuella, jos vanhemmat ovat puoli vuotta sitten olleet töissä? Missä ansiosidonnainen päiväraha?

[/quote]

Eikö ole mahdollista että saavat ansiosidonnaista mutta se ei riitä viisihenkisen perheen elämään eli saavat tt-tukea päälle?

[/quote]

Ap vastaa: Kyllä, saamme työttömyystukea Kelalta, siihen päälle asumistukea ja sitten vielä toimeentulotukea kun tämä ei ole tarpeeksi.

Minulla on korkeakoulututkinto, mies tekee amiksessa osaa tutkinnosta työvoimatoimisto kautta. Molemmilla meillä on kymmenen vuotta työkokemusta. Olemme kuitenkin hakeneet töitä muiltakin aloilta kun omamme ja toisilta paikkakunnilta.

Tämä ei kuitenkaan ole tämän keskustelun pääasia. Olemme taloudellisesti tiukalla, niinkuin kaikki toimmentulotuen asiakkaat. Vanhemmillani on varaa auttaa, mutta eivät halua. Kysyin tästä mielipiteitä, en niinkään työnhausta, koska teemme jo mielestäni kaikkemme tässä suhteessa. En halua enemmän kun mihin on tarve, ja selviämme, mutta minusta on vaikea kuulla vanhempiemme viidennestä luksusulkomaanmatkasta kun meillä on ajoittain aika vaikeaa.

[/quote]

3 lasta, 10 vuotta työkokemusta, korkeakoulututkinto => ikää reilusti yli 30 vuotta! Tuolla työkokemuksella on normi-ihminen saanut jo ihan kivasti rahaa säästöönkin.

Vierailija
85/174 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap todennäköisesti matkan varrella lausunut vasemmistolaisen mielipiteensä vanhempiensa työurasta ja raha-asioiden hoidosta. 

Nyt on menossa vaihe, jossa vanhemmat opettavat AP:lle vasemmistolaisuuden ilosanomaa. Se on varmaan aika selvää, että ap on hyvin vasemmalla ja vasemmistolaisittain ahne, nimittäin himoitsee vanhempiensa rahoja.

Hyvin ymmärrettävää, että vanhemmat eivät viitsi sponsoroida.

Vierailija
86/174 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 18:25"]

[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 18:12"]

Just. Tää ketju kyllä kertoo niin siitä, miksi olemme niin masentunut kansa ja itsemurhatilastojen kärjessä. Muualla maailmassa oma perhe ja oma suku on aina tärkein, ihminen ei ole koskaan yksin, koska suku ja perhe auttaa aina, niin rahallisesti ja muutenkin. Siihen voi aina luottaa.

Tosi vaikea kuvitella, että jotkut italialaiset, espanjalaiset, pohjois-afrikkalaiset tai aasialaiset sanoisivat työnsä menettäneelle lapselle, että pärjää vittu omillas, sua ei holhota enää aikuisena :D Ei, siellä kerättäisiin yhdessä kolehti että pulaan joutunut PERHEENJÄSEN selviää.

[/quote]Ihan samoin Suomessakin suku ja perhe auttoi ennen vanhaan. Sosiaaliturvajärjestelmän kehittyminen ns. hyvinvointivaltioksi muutti ihmisten asenteet: on opittu ajattelemaan että yhteiskunta hoitaa kaiken.

[/quote]

Taas täällä yleistetään, meitä isovanhempia on monenlaisia. Toiset auttavat pienistäkin rahoista lastensa perheitä. Ei se ole muuttunut mihinkään.

Itse autan lasteni perheitä koko ajan sen minkä ehdin. Ja olen suuria ikäluokkia ja edelleen työssä, annan rahaa, hoidan lapsia jne. Tiedän, että lapset eivät aina edes kehtaisi pyytää, mutta kysyn usein, tarvitsevatko jotain. Ja näin tiedän saman ikäisten tuttavienikin tekevän omissa perheissään.

Minusta ap liikaa korostaa vanhempiensa varakkuutta, siksi se haiskahtaakin provolta. Tuntuu liian keksityltä, vanhempien suhde lastenlapsiin ei mitenkään tule esille. ( ja esim ne äidin laukkujen ostot pani hymyilyttämään : ) Uskottavan provon keksiminen on tosi vaikea homma.

Vierailija
87/174 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 19:36"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

3 lasta, 10 vuotta työkokemusta, korkeakoulututkinto => ikää reilusti yli 30 vuotta! Tuolla työkokemuksella on normi-ihminen saanut jo ihan kivasti rahaa säästöönkin.

[/quote]

Rahaa säästimme ja se meni asunnon ostoon. Kolme lasta oli kallis valinta mutta meillä oli siihen varaa ... ennen kun ei ollutkaan. Ja sanon myös että kuka tahansa voi joutua työttömäksi. Ja jos ei satu olemaan koulutukseltaan joku sairaanhoitaja niin muuta työtä ei välttämättä heti saa. Ja olen muuten hakenut hotellinsiivous- ja hyllyntäyttöhommia tuloksetta. 

ap

Vierailija
88/174 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettekö ole älynneet liittyä ajoissa työttömyyskassaan, vai miksi nyt elätte Kelan työttömyyspäivärahoilla? Tuo ja muu tilanteenne kuvastaa jonkinasteista aloitteettomuutta ja ennakointikyvyn puutetta teiltä molemmilta. Vanhemmat saattavat olla auttamatta vähän koulutusmielessäkin, luulen.

Vierailija
89/174 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos yhtään lohduttaa, niin voin kertoa, että tällaisia vanhempia on paljon. Omanikaan eivät auttaneet edes kun mieheni sairastui syöpään. Pärjätty on silti, ja niin tekin. Kirpparilla on usein todella hyviä lasten talvivaatteita, esim. Pelastusarmeijan kirpparilla. Omanikin ostan suurelta osaksi kirpparilta, vaikka olen töissä ihan ok virassa. Köyhäily on taitolaji. 

Vierailija
90/174 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 19:40"]

[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 18:25"]

[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 18:12"]

Just. Tää ketju kyllä kertoo niin siitä, miksi olemme niin masentunut kansa ja itsemurhatilastojen kärjessä. Muualla maailmassa oma perhe ja oma suku on aina tärkein, ihminen ei ole koskaan yksin, koska suku ja perhe auttaa aina, niin rahallisesti ja muutenkin. Siihen voi aina luottaa.

Tosi vaikea kuvitella, että jotkut italialaiset, espanjalaiset, pohjois-afrikkalaiset tai aasialaiset sanoisivat työnsä menettäneelle lapselle, että pärjää vittu omillas, sua ei holhota enää aikuisena :D Ei, siellä kerättäisiin yhdessä kolehti että pulaan joutunut PERHEENJÄSEN selviää.

[/quote]Ihan samoin Suomessakin suku ja perhe auttoi ennen vanhaan. Sosiaaliturvajärjestelmän kehittyminen ns. hyvinvointivaltioksi muutti ihmisten asenteet: on opittu ajattelemaan että yhteiskunta hoitaa kaiken.

[/quote]

Taas täällä yleistetään, meitä isovanhempia on monenlaisia. Toiset auttavat pienistäkin rahoista lastensa perheitä. Ei se ole muuttunut mihinkään.

Itse autan lasteni perheitä koko ajan sen minkä ehdin. Ja olen suuria ikäluokkia ja edelleen työssä, annan rahaa, hoidan lapsia jne. Tiedän, että lapset eivät aina edes kehtaisi pyytää, mutta kysyn usein, tarvitsevatko jotain. Ja näin tiedän saman ikäisten tuttavienikin tekevän omissa perheissään.

Minusta ap liikaa korostaa vanhempiensa varakkuutta, siksi se haiskahtaakin provolta. Tuntuu liian keksityltä, vanhempien suhde lastenlapsiin ei mitenkään tule esille. ( ja esim ne äidin laukkujen ostot pani hymyilyttämään : ) Uskottavan provon keksiminen on tosi vaikea homma.

[/quote]

Kunpa olisikin provo. Mutta usko tai älä, kuinka vaan.

Satun tietämään vanhempieni rahatilanteen näkyvästä rahankäytöstä, talojen, asuntojen ja mökkien määrästä, elämäntyylistä ja satuinpa myös näkemään isäni pankkitiliotteen palkkoineen.

ap

Vierailija
91/174 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempasi ovat itsekkäitä ja empatiakyvyttömiä. Normaali ihminen saa iloa toisten auttamisesta ja varsinkin läheistensä auttamisesta. Jos olisin äitisi, ostaisin talvivaatteet kaikille lapsillesi ja toisin aina runsaat tuliaiset ja jouluksi vaikka 200 euron herkkukorin ja lahjakortteja, jos on joku periaate että silkkaa rahaa ei voi antaa. Jos olisin rikas 6-kymppinen, auttaisin vaikka naapurin köyhää lapsiperhettä. Olen myös itse saanut vanhemmiltani apua ja aion jatkaa perinnettä. Ehdotan, että pyydät suoraan niitä talvivaatteita. Jos eivät halua antaa, yritä olla katkeroitumatta ja anna itse hyvän kiertää elämässä.

Vierailija
92/174 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 19:44"]

Jos yhtään lohduttaa, niin voin kertoa, että tällaisia vanhempia on paljon. Omanikaan eivät auttaneet edes kun mieheni sairastui syöpään. Pärjätty on silti, ja niin tekin. Kirpparilla on usein todella hyviä lasten talvivaatteita, esim. Pelastusarmeijan kirpparilla. Omanikin ostan suurelta osaksi kirpparilta, vaikka olen töissä ihan ok virassa. Köyhäily on taitolaji. 

[/quote]

Kiitos tästä. Niin selvitäänkin. :)

Huutiksesta ja kirppareilta ostetaan mekin. Ja jotain periytyy lapselta toiselle, mutta ei aina (erikokoiset lapset eri vuodenaikoihin jne.)

Vierailija
93/174 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 19:44"]

[/quote]

Kiitos tästä. Niin selvitäänkin. :)

Huutiksesta ja kirppareilta ostetaan mekin. Ja jotain periytyy lapselta toiselle, mutta ei aina (erikokoiset lapset eri vuodenaikoihin jne.)

ap

Vierailija
94/174 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 19:49"]

Vanhempasi ovat itsekkäitä ja empatiakyvyttömiä. Normaali ihminen saa iloa toisten auttamisesta ja varsinkin läheistensä auttamisesta. Jos olisin äitisi, ostaisin talvivaatteet kaikille lapsillesi ja toisin aina runsaat tuliaiset ja jouluksi vaikka 200 euron herkkukorin ja lahjakortteja, jos on joku periaate että silkkaa rahaa ei voi antaa. Jos olisin rikas 6-kymppinen, auttaisin vaikka naapurin köyhää lapsiperhettä. Olen myös itse saanut vanhemmiltani apua ja aion jatkaa perinnettä. Ehdotan, että pyydät suoraan niitä talvivaatteita. Jos eivät halua antaa, yritä olla katkeroitumatta ja anna itse hyvän kiertää elämässä.

[/quote]

Kiitos, näin teen. On hyvä muistaa ettei saa katkeroitua muiden tekojen ansiosta. Hyvää joulua sinne!

ap

Vierailija
95/174 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhelinmyyntiä on tarjolla vaikka kuinka.

Vierailija
96/174 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kunpa olisikin provo. Mutta usko tai älä, kuinka vaan.

Satun tietämään vanhempieni rahatilanteen näkyvästä rahankäytöstä, talojen, asuntojen ja mökkien määrästä, elämäntyylistä ja satuinpa myös näkemään isäni pankkitiliotteen palkkoineen."

No tykkääkö ne teidän lapsista ollenkaan? Leikkiikö heidän kanssaan?

Omituisia ovat kyllä, jos ovat täysin kylmiä lastenlastensa suhteen : (

Vierailija
97/174 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liity työttömyyskassaan, niin saat ansiosidonnaista kun jäät seuraavan kerran työttömäksi. Yksinkertainen perusasia. Miksi ette ole kuuluneet kassaan?

Vierailija
98/174 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kela ei maksa ansiosidonnaista vaan se tulee työttömyyskassasta. 

Vierailija
99/174 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee, jos kuuluu kassaan. Kysymys onkin, miksi ap ja hänen miehensä eivät saa ansiosidonnaista päivärahaa kassasta. Ilmeisesti eivät ole liittyneet ajoissa kassaan.

Vierailija
100/174 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On minusta itsekästä ja empatiakyvytöntä, jos ei tuossa tilanteessa ollenkaan voi auttaa. Itse auttaisin lastani, vaikkei rahaa olisi edes noin paljon kuin ap:n vanhemmilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän viisi