Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rikkaat vanhempani eivät auta meitä, kituuttelemme toimeentulotuella

Vierailija
10.12.2013 |

Vanhempani ovet hyvätuloisia ja heillä on paljon omaisuutta. Meillä on kolme lasta ja huono rahatilanne käsillä. Jäimme molemmat miehen kanssa työttömiksi ja mikään työnhaku eikä kurssit ole tuottanut minkäänlaista tulosta. Olemme hakeneet töitä aktiivisesti noin 6kk, kaikenlaisilta aloita, jopa ihan hanttihommia vaikka molemmilla on työkokemusta, monelta eri paikkakunnalta. Vielä ei ole tärpännyt. 

Onko teistä oikein että vanhempani eivät auta meitä rahallisesti? Edes lainamielessä? Mielummin käyttäisin heidän rahojaan kuin yhteiskunnan, ja itse auttaisin ehdottomasti vastaavassa tilanteessa omia lapsiani. Ja tietysti kaikista mieluiten käyttäisin omia ansaittuja palkkarahojani, mutta töitä ei tällä hetkellä ole.

Vanhempani syövät viikottain hienoissa ravintoloissa, ostelevat itselleen merkkivaatteita ja matkustelevat.

Mitä mieltä tilanteestamme?

Kommentit (174)

Vierailija
121/174 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 22:28"]

[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 17:56"]

Vanhemmillasi on varmasti monta syytä siihen, että he eivät halua "kantaa vettä kaivoon" eli opettaa perhettäsi siihen, että isi ja äiti auttavat aina, vaikka lapset tekisivät mitä.

Teillä on 3 lasta, jotka kaikki ovat toivottuja ja rakastettuja, mutta kävikö kertaakaan mielessä, että lapset pitää elättää eli ensin hankkia ammatti ja vasta sitten noinkin monta suuta ruokittavaksi. Saatte ansiosidonnaista ja muita tukia eli rahaa tulvii ovista ja ikkunoista ja vielä pitäisi isin ja äidin antaa lisää ihan vastikkeetta?

Aikuisuuteen kuuluu vastuu omista vääristä valinnoista. Aina ei voi palata äidin helmoihin ja se napanuora pitäisi katkaista jo ennen ensimmäisenkään lapsen syntymää. Varmasti on kurjaa, kun ei ole kunnollista ammattia, ei säästöjä, ei elämää hallinnassa kuten omilla vanhemmilla, mutta jos taas saat rahaa, et ikinä opi tulemaan toimeen omillasi ja ehkä vähän kärsimään siitä, että et ole suostunut toimimaan yhteiskunnan normien mukaan.

[/quote]

Meillä oli näin. Isäni oli johtajatason mies ja rahaa oli. Minä elin opiskeluajat yms kituuttaen todella tiukilla.

Kun pankkikirja varastettiin ja olin ihan pennitön, sain yhden rieskaleivän vanhemmiltani evääksi kuukaudeksi.

Koskaan ei tippunut penniäkään.

Nyt kun ovat vanhoja, niin tottapa maksavat niillä rahoillaan hoidon. Ei ole minun ongelma, kuten minä en ollut enää heidän ongelma, kun muutin kotoa 15 vuotiaana.

[/quote]

Miksi olit pankkikirjan varastamisen jälkeen pennitön? Kai muistat, että ei sillä pelkällä pankkikirjalla saanut markkaakaan ulos pankista, piti todistaa henkilöllisyys ja kirjoittaa monia papereita. Riitti, että otti pankkiin yhteyttä, kertoi pankkikirjan varastetuksi ja asia oli sillä selvä.

Vierailija
122/174 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

vuosikausia työelämässä ja saa kelan perspäivärahaa?? miten voi olla mahdollista? olen ollut parinkymmenen vuoden aikana monenlaisessa työpaikassa, enkä tiedä että kukaan olisi jättänyt liitymättä mihinkään työttömyys

kassaan tai ammattiliiton kassaan.

missäpäin akateemisesti koulutettu käy työssä vuosia eikä viitti edes liittyä johonkin kassaan, jos ammattiliiton kassaan liittyminen jotenkin tuntuu liian polittiiselta tai kommunistien juonelta?

tosiaan joutuu sitten sossusta hakemaan. kelan raha on murusia. viimeksi kun olin itse työttömänä sain nettona ansiosidonnaista melkein 1200, ja olen lapseton.

luin koko ketjun läpi, eikä lukuisista kysymyksistä huolimatta ap kerro mitään syytä sille, ettei kumpikaan puolisoista saa kuin kelan pientä rahaa. vaikka työhistoriaa takana vuosia, ja vissiin jotain tienatukin kun on laskettu että lapsiakin  voi laittaa. mikä tässä mättää? pimeitä töitä, tukihuijauksia, provonointia...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/174 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 23:06"]

En voi ymmärtää miten joku voi nauttia lomamatkoistaan ja ravintolaillallisistaan, jos tietää, että omalla lapsella ei ole varaa ostaa lapselleen jotain ulkoiluhaalaria. Kuulostaa todella kylmältä. Eihän AP ole toivonut, että hänen vanhempansa elättäisivät heitä vaan auttaisivat tilanteen ollessa tiukka.

Olisin todella surullinen ja pettynyt, jos omat vanhempani kääntäisivät selkäni minulle silloin kuin apua eniten tarvitaan. He ovat tarkkoja rahoistaan eivätkä jakele niitä "ilmaiseksi", mutta tiedän, että saisin edes pienen korottoman lainan, jonka avulla selvitä pahimman yli. Tai ainakin ostaisivat sitten suoraan lapsille heidän tarvitsemansa haalarit, talvikengät tms.

Mieheni todella varakas isä sen sijaan on ylitsepursuavan avulias myös taloudellisesti. Ei tarvitsisi kuin vihjata ja olisi kukkaro auki. Hänellä ei tietenkään ole mitään velvollisuutta auttaa ketää ja voisi itse nauttia ja tuhlata omaisuutensa, mutta hän ei pysty katsomaan vierestä, jos joku läheinen kärsii ja itse porskuttaa samppanjalasi kädessä ohi.

[/quote]

Huomaa, että ap:lla on varaa ostaa lapselle haalari, mutta ei ole varaa ostaa yli 300 euroa maksavaa muotijuttua. Ei ne ap:n lapset alasti kulje, mutta kun pitää saada se äidin mieleinen ylikallis merkkihaalari, niin töihinmenon sijaan pitää saada rahat vanhemmilta.

Vierailija
124/174 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä varakkaat ajattelee että kaikki rahat mitä yhteiskunta heille antaa, kannattaa ehdottomasti ottaa. Siksihän heille on varallisuutta ehkä kertynytkin, että ovat hyödyntäneet kaikki mahdollisuudet rahan hankkimiseen.

Eli vanhempiesi mielestä teidän kuuluu ottaa yhteiskunnalta ne tuet, jotka saatte. Miksi he tukisivat teitä, jos yhteiskunta tekee sen heidän puolestaan.

Tällä ajattelumaailmalla sitä rahaa kerätään, eikä millään korkealla moraalilla. Ja pätee kaikkeen, tietenkin myös bisnekseen. Kaikki otetaan mitä saadaan, eikä siitä podeta mitään huonoa omaatuntoa.

Vierailija
125/174 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 20:01"]Puhelinmyyntiä on tarjolla vaikka kuinka.

[/quote]

Varmaan rahapulaiset kuitenkin haluaisivat töitä, joista maksetaan palkkaa. Harrastukset sitten erikseen.

Vierailija
126/174 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 20:22"]

Ap:n kannattaisi mennä TE-toimiston työnhakuvalmennukseen, koska kaikesta päätellen haet väärällä tavalla vääränlaisia töitä. Akateemista ei kannata ottaa hyllyttäjäksi, joten vaikuttaa siltä, että tarvitse aika lailla apua oman elämäsi uomiinsaamiseksi. 6kk tuloksetonta työnhakua kertoo siitä, että ihan kaikki ei ole kunnossa osaamisessasi tai työtavoissasi, koska korkeasta työttömyydestä huolimatta moni on edelleen töissä. Itseasiassa aikuisista on enemmän töissä kuin työttömänä.

Vanhempasi maksavat veroina elatustasi, joten on aika itsekästä vaatia, että he antavat ensin 43% tuloistaan valtiolle ja sen jälkeen vielä sinulle vain siksi, että rahankäytössäsi on ongelmia. 10 vuoden työkokemus mutta ei ansiosidonnaista työttömyysturvaa kertoo karulla tavalla siitä, että et osaa hoitaa asioitasi.

Toimeentulotuki on mitoitettu siten, että sillä elää varsin mukavasti ja saa tehtyä perushankinnat. Haalarit jne. on laskettu lapsiin kohdistuviin kuluihin jo nyt, joten olisi avartavaa tietää, mihin tarvitset lisää rahaa. Työttömällä on toki oikeus vaatia kalleimpia haalareita, mutta kenenkään ei tarvitse niitä maksaa, koska halvemmatkin mallit välttävät varsin hyvin kotipihassa.

Kuka tahansa voi joutua työttömäksi. Siksi siihen kannattaa varautua eikä tuudittautua siihen, että pappa betalar. Hänkin voi olla huomenna työtön ja tarvitsee silloin säästönsä - siis ne rahat, joita sinä et ikinä osannut laittaa omista tuloistasi sivuun.

[/quote]

Meneppä ämmä itse elelemään toimeentulotuella, ruuan ja laskut saa maksettua.

Vierailija
127/174 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskoni suhtautuu ylimielisesti ihmisiin, jotka keräävät omaisuutta, säästävät ja maksavat asuntolainaa. Itse asustelee iloisesti vuokralla, matkustelee paljon ja shoppailee. Pitääpä joskus palkattomia lomiakin voidakseen matkustella enemmän. Ja vaikka on hyväpalkkaisissa töissä, ei varmasti säästä mitään pahan päivän varalle. 

Tiedän, että jos hän joskus joutuu rahapulaan, hän ei arkaile pyytää vanhemmiltamme apua. Eivätkä vanhempani osaa olla antamatta, vaikka hänen elämäntapaansa joskus ihmettelevätkin. 

En tiedä miten tämä liittyy tähän keskusteluun, mutta tulipahan vaan mieleen.

Vierailija
128/174 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 20:12"]

Ymmärrätkö ap, että toimeentulotuen asiakkaana kaikki lainat ja lahjat voidaan ulosmitata tuestanne? Ette te voi ottaa yhtään mitään virallisesti vastaan ja vanhemmat eivät ehkä halua pimeästi antaa? Yksi rahalahja vaikuttaa kuukauksiksi eteenpäin tukiinne.

[/quote]Näinhän sen kuuluukin mennä. Jos on saanut muualta rahaa, silloin ei tarvitse toimeentulotukea. Toimeentulotuki on tarkoitettu viimesijaiseksi, vain tilanteisiin joissa muualta ei saa rahaa.

Vierailija
129/174 |
11.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut koko ketjua lukea mutta pakko kommentoida kuitenkin.

On totta että vanhempien ei tarvitse antaa rahaa aikuisille lapsilleen, ei kukaan voi sitä vaatiakkaan. Mutta kyllä ainakin meidän perheessä on tapana että autetaan apua tarvitsevaa. Kun itse olin opiskelija, äitini auttoi minua paljonkin rahallisesti, vaikka ei olekaan suurituloinen. Viimeaikoina äitini on taas kärsinyt rahaongelmista ja minä olen vuorostani auttanut häntä. 

Ihmettelen suuresti perheitä, joissa toimitaan noin kuin ap:n perheessä.

Vierailija
130/174 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.12.2013 klo 12:20"]

"En jaksanut lukea koko ketjua. Minulla syynä työttömyyskassaan kuulumattomuuteen oli keskeneräiset opinnot ja se että meidän perhekoolla saisimme saman toimeentulon sossusta kuin ansiosidonnaisella päivärahalla."

Mitä ihmettä? Opiskelijakin voi kuulua työttömyyskassaan opiskelijajäsenenä. Yleensä silloin ei joudu edes maksamaan jäsenmaksua.  Ja ilman muuta kannattaa kuulua liittoon. Aina!!!

[/quote]

Toki sitä opiskelijakin voi kuulua työttömyyskassaan, mutta jos opintoja on vielä paljon jäljellä voi käydä niin ettei työttömyystilanteessa saakaan ansiosidonnaista päivärahaa sillä jonkun säännön mukaisesti opiskelija ei ole työmarkkinoiden käytettävissä. Jos lisäksi ei ole kertynyt paljoa omaisuutta ja on monta lasta voi hyvin saada saman tuen suoraan toimeentulotukena kuin työttömyyskassasta.

Eihän se kassan jäsenyys nyt suuri menoerä ole, muttei se kaikille kannattavaakaan ole. Mieluummin olisin suoraan ammattiliiton jäsen, mutta sen maksu oli huomattavasti kalliimpi kuin työttömyyskassan.

Vierailija
131/174 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

40-50-luvuilla syntyneet eivät vain kykene kerta kaikkiaan käsittämään sitä, että nykyisin töitä ei saa vain menemällä edes jonnekin töihin. He eivät vain kerta kaikkiaan tajua. Osa syy on varmasti, että vanhemmiten ihmisen kyky muuttua vähenee ja sitä alkaa elämään menneisyydessä, itsekin olen jo huomannut sellaisia oireita, vaikka olen vasta 39. Olen koittanut kouluttaa itseäni ymmärtämään nykynuoria, mutta en usko, että moni jolla on ollut asiat aina hyvin edes tajuaa olevansa norsunluutornissa.

Vierailija
132/174 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 03:18"]

40-50-luvuilla syntyneet eivät vain kykene kerta kaikkiaan käsittämään sitä, että nykyisin töitä ei saa vain menemällä edes jonnekin töihin. He eivät vain kerta kaikkiaan tajua. Osa syy on varmasti, että vanhemmiten ihmisen kyky muuttua vähenee ja sitä alkaa elämään menneisyydessä, itsekin olen jo huomannut sellaisia oireita, vaikka olen vasta 39. Olen koittanut kouluttaa itseäni ymmärtämään nykynuoria, mutta en usko, että moni jolla on ollut asiat aina hyvin edes tajuaa olevansa norsunluutornissa.

[/quote]

Tuossa on varmasti perää. Vanhempani tuntuvat nyt vaan jotenkin käsittävän että tottakai sitä työtä saa, latelee neuvoja tyyliin: "No, hakemuksia vaan ihan joka paikkaan vaan, minkäänlaista työtä ei pidä vieroksua."

Ja eihän tässä siitä ole kysymys. Se on vaan usein niin että kun olet kouluttautunut jollekin akateemiselle alalle ja ollut sillä alalla 10 vuotta töissä, tavallaan juutut sille polulle ellet kouluttaudu uudestaan. Tavallaan ymmärrän miksi minua ei oteta siivojaksi (ja olen siis yrittänyt). Työnantaja taitaa arvata että en olisi siinä hommassa tyytyväinen ja lähtisin heti kun joku muu mahdollisuus tulee eteen. Ja sellaisiin vähän ylemmän tason hommiin jossa ei ole minkäänlaista kokemusta tai koulutusta on nyt aika tyhmää hakea kun kuitenkin nykyään niihin tulee 100-200 hakemusta, varmasti kokemusta omaavilta ihmisiltä. Ja hakemus vie kuitenkin itseltä sen kaksi tuntia ainakin. Olen ajatellut kouluttautua uudestaan jos tämä nyt jatkuu pidemmän päälle. 

Meanwhile, veljeni joka on vakiotöissä istuu vanhempien ostamassa asunnossa ja epäilen että saa heiltä rahaakin. Ja hänellä ei ole edes perhettä.

ap

Vierailija
133/174 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, siis ihanko oikeasti vanhempasi maksoivat veljesi kämpän kokonaan? Auttoivatko koskaan missään vaiheessa sinua vastaavalla summalla?

Minkä itse arvelet syyksi vanhempiesi käytökselle (anteeksi jos jo vastasit tähän)?

Vierailija
134/174 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 12:10"]

Ap, siis ihanko oikeasti vanhempasi maksoivat veljesi kämpän kokonaan? Auttoivatko koskaan missään vaiheessa sinua vastaavalla summalla?

Minkä itse arvelet syyksi vanhempiesi käytökselle (anteeksi jos jo vastasit tähän)?

[/quote]

Vanhemmat maksoivat puolet veljen kämpästä. Minulle ovat kerran antaneet yhden sijoituspesämunan. Sen tuotot käytettiin loppuun ennen kun toimeentulotukea haettiin. Mutta sen määrä ei ole millään tavalla verrattavissa siihen mitä veljeni aikoinaan sai. En muuta syytä keksi kun että olen perheen "hankala" lapsi jonka kanssa he eivät koe olevat ollenkaan samanlaisia ja heillä on ollut veljeni kanssa helpompaa. Mutta olen elämäni aikana kokenut että vanhempani ovat melkein ainoat jotka kokevat minut hankalaksi ihmiseksi. Tulen hyvin toimeen kaikenlaisten ihmisten kanssa. Suoraa yhden lapsen suosimista siis meidän perheessä.

ap

Vierailija
135/174 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 10:53"]

Kukaan teistä ei ole arvannut lähellekään syytä miksi emme kuuluneet kassaan. Ja se on erittäin hyvä syy. Emme olleet oikeutettuja jäsenyyteen. Jättäkäämme asian tähän, se ei ole tärkeä yksityiskohta. Kokoaikaisessa töissä olimme molemmat eikä työ ollut millään tavalla pimeää.

Tässä on kysymys vanhempien avustamisen oikeudesta tai vääryydestä. Vastatkaa siihen vielä lisää jos haluatte. 

ap

[/quote]

Mit vit???

Vierailija
136/174 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millainen historia teillä on näiden raha-asioiden suhteen. Mieheni sisko on pyytänyt jo aika monta kertaa vanhemmiltaan rahaa "lainaksi" . Milloin on pitänyt päästä reissuun tai hankkia lapselle jotain tms. Kuitenkin on ihan avoimesti tiedossa, ettei hän kertaakaan ole maksanut näitä takaisin. Olisiko teillä jotain tällaista tai muuta epäselvää lainailua taustalla?  

Suosittelen Seurea ja muita henkilöstönvälitysfirmoja, niiden kautta sain itse heti töitä kun jäin työttömäksi.

Vierailija
137/174 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi hullua, etttä saisitte yhteiskunnan tukien SIJAAN tukea vanhemmiltanne. Järkevää olisi, että saisitte vanhemmiltannetukea yhteiskunnan tukien LISÄKSI.

Vierailija
138/174 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 17:46"]

[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 17:36"]

Ettekö te saa ansiosidonnaista työttömyyspäivärahaa kumpikin? Jos olette olleet töissä, kaiken järjen mukaan puoli vuotta työttömäksi jäämisen jälkeen päivärahan pitäisi juosta. Miten te voitte olla toimeentulotuella? Jos saatte työttömyyspäivärahan lisäksi vielä toimeentulotukea, mihin vielä tarvitaan vanhempien rahoja?

[/quote]

No ei meillä mitään varsinaista "hätää" ole, toimeentulotuki takaa sen että selvitään, tässä on vaan nyt periaate ja mielipide kysymys käsillä.

ap

[/quote]

Jos teillä ei ole oikeaa hätää niin mihin sitten apua tarvitsisitte? Pitäisikö teidän saada elää leveästi vanhempien avulla vaikka taloudellinen tilanteenne on tiukka? Ei silloin voi elää leveästi, ja tiedän että yhteiskunnassa on paljon eriarvoisuutta eikä työttömyys nykyisin todellakaan ole aina omaa syytä, mutta jos hätää ei ole, ei apuakaan tarvita, eihän?

Vierailija
139/174 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, täydet sympatiat sinulle. Meillä myös kohtuullisen varakkaat vanhemmat, jotka suosivat nuorinta nyt jo 31 v. (poika) sisarusta. Se on oikeasti melko karmeaa kun äärimmäisen tiukassa tilanteessa pyytää lainaa heiltä eikä sitä saa, ymmärryksestä nyt puhumattakaan. ("kyllä niitä töitä tekevälle löytyy ja eihän 3 alle kouluikäistä lasta paljon syö") Luojan kiitos mieheni työllistyi lopulta ja tilanteemme parani.

Vierailija
140/174 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kassaan ei voi kuulua, jos on yrittäjä tai jos ei ole ollut työssä hakiessaan jäsenyyttä. Jotkut kassat vaativat vähintään toisen asteen tutkintoa, jonka ainakin ap itse täyttää. Mieheltä, amistutkintoa suorittavana, tutkinto ilmeisesti siis puuttuu? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän seitsemän