Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rikkaat vanhempani eivät auta meitä, kituuttelemme toimeentulotuella

Vierailija
10.12.2013 |

Vanhempani ovet hyvätuloisia ja heillä on paljon omaisuutta. Meillä on kolme lasta ja huono rahatilanne käsillä. Jäimme molemmat miehen kanssa työttömiksi ja mikään työnhaku eikä kurssit ole tuottanut minkäänlaista tulosta. Olemme hakeneet töitä aktiivisesti noin 6kk, kaikenlaisilta aloita, jopa ihan hanttihommia vaikka molemmilla on työkokemusta, monelta eri paikkakunnalta. Vielä ei ole tärpännyt. 

Onko teistä oikein että vanhempani eivät auta meitä rahallisesti? Edes lainamielessä? Mielummin käyttäisin heidän rahojaan kuin yhteiskunnan, ja itse auttaisin ehdottomasti vastaavassa tilanteessa omia lapsiani. Ja tietysti kaikista mieluiten käyttäisin omia ansaittuja palkkarahojani, mutta töitä ei tällä hetkellä ole.

Vanhempani syövät viikottain hienoissa ravintoloissa, ostelevat itselleen merkkivaatteita ja matkustelevat.

Mitä mieltä tilanteestamme?

Kommentit (174)

Vierailija
1/174 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ole velvollisuus aikuisia elättää.

Vierailija
2/174 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä että tiedän että meidän auttaminen ei ole heidän velvollisuutensa, olemmehan aikuisia, mutta minusta tämä heidän käytös on outoa.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/174 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miusta ei ole teidän vanhemmilta oikein! Minä ainakin auttaisin lapsiani, vaikka sitte pitäisi myydä oma omaisuuteni.

Vierailija
4/174 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä edes olettaisi vanhempien auttavan.

Vierailija
5/174 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 17:24"]

Lisään vielä että tiedän että meidän auttaminen ei ole heidän velvollisuutensa, olemmehan aikuisia, mutta minusta tämä heidän käytös on outoa.

ap

[/quote]On outoa. Tiedätkö olisiko sille jotain syytä, liittyen esimerkiksi teidän suhteisiinne?

Vierailija
6/174 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No oletko keskustellut raha-asioistanne ja esim. mahdollisesta lainasta ja sen takaisinmaksusta vanhempiesi kanssa? Tai esim. mahdollisesta ennakkoperinnöstä tms. Raha-asioihin kun Suomessa ei ole tapana puuttua, jos ei erikseen pyydetä apua - useimmat eivät almuja edes halua vaan haluavat mieluummin selvitä itse, ilman velkoja tai kiitollisuudenvelkaakaan.  Miten aktiivisesti olette työtä hakeneet? Esim. toiselta paikkakunnaltakin? Eli oletteko valmiita kulkemaan tai muuttamaan työn perässä? Jos vanhemmat ovat aikanaan itse tehneet uhrauksia tulevaisuutensa eteen, ehkä eivät noin vaan ole valmiita antamaan kaikkea valmiina vaan odottavat, että itse teette ongelmille jotain ettekä laske rikkaiden vanhempien varaan automaattisesti.

Vierailija
7/174 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On oikeutettua. Miksi kahta tervettä aikuista pitäisi ruveta vanhempien elättämään, tai vippaamaan rahaa. 

Ehkä heilläkin on joskus ollut rahallisesti tiukkoja aikoja, ja haluavat nyt nauttia tienaamistaan rahoista. Ja vaikka ei olisikaan ollut rahavaikeuksia, eivät he ole velvollisia huolehtimaan teidän raha-asioista.

Olette varmaan niitä ihmisiä, jotka kyttäävät perintöä, ja vanhempien "tuhlaileva" elämäntyyli ketuttaa kun jää vähemmän jaettavaa.

Vierailija
8/174 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hulluahan se olisi vanhemmilta rahaa saada/pyytää jos yhteiskuntakin antaa. Toihan olis kaikki teidän tulevasta perinnöstä pois

Vierailija
9/174 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 17:28"]

ap

[/quote]On outoa. Tiedätkö olisiko sille jotain syytä, liittyen esimerkiksi teidän suhteisiinne?

[/quote]

Minun mielestäni suhteemme ovat hyvät, näämme heitä usein, mutta heti kun yritän puhua raha-asioista, kehottavat vaan etsimään töitä. Arvelen että he haluavat että otamme itse vastuun omasta elämästämme ja rahatilanteestamme se on ymmärrettävää. Mutta silti kun tiedän että heillä on sitä rahaa vaikka kuinka ja että se ei olisi heiltä pois jos vähän auttaisivat, vaikkapa lasten talvivaatteiden ostamisessa. Olisimme niin kiitollisia. Mutta ei.

ap

Vierailija
10/174 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi ikävä kuulla että vanhempasi eivät halua auttaa! Vaikka aikuisia olettekin...kuinka vakavassa mielessä olette keskustelleet asiasta?Oletteko suoraan pyytäneet apua? Minkä ikäisiä vanhempasi ovat? Voisiko olla joku tietty syy mikseivät halua auttaa?

Vierailija
11/174 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän riippuu. Oletteko avoimesti kysyneet, voisivatko he lainata teille rahaa, vai odotatteko että he itse tarjoaisivat? Entä millainen yhteinen historianne on muuten? Ovatko he aiemmin auttaneet, vai onko tämä ensimmäinen kerta? Oletteko tehneet valintoja, joita he ovat neuvoneet jättämään tekemättä esimerkiksi ammatinvalinnan suhteen?

Vierailija
12/174 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettekö te saa ansiosidonnaista työttömyyspäivärahaa kumpikin? Jos olette olleet töissä, kaiken järjen mukaan puoli vuotta työttömäksi jäämisen jälkeen päivärahan pitäisi juosta. Miten te voitte olla toimeentulotuella? Jos saatte työttömyyspäivärahan lisäksi vielä toimeentulotukea, mihin vielä tarvitaan vanhempien rahoja?

Vierailija
13/174 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en oo koskaan halunnut ottaa vastaan rahaa vanhemmiltani. Ollaan aikoinaan kituutettu todella vähäisillä tuloilla. Luulen kyllä, että vanhempani olisivat pyydettäessä lainanneen/antaneet rahaa, mutta ei olisi tullut mieleen pyytää. (joku ihme tarve näyttää, että pystyy hoitamaan omat asiansa)

Kysymys kuuluukin oletteko pyytäneet rahaa lainaksi? Itse olisin jotenkin kokenut loukkaavana, jos vanhempani olisivat tuputtaneet meille rahaa. Ehkä vanhempasi ajattelevat niin. Eivät siis kehtaa tarjota rahaa, ajattelevat teidän suuttuvan.

Vierailija
14/174 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuluvatko vanhempanne ns. suuriin ikäluokkiin? Syntyneet -45-47?

Itsekkäin ikäluokka ikinä. Se selittää paljon.

He rikastuivat, koska silloin oli töitä tarjolla kaikille, jopa ilman mitään koulutusta. Perivät lisäksi omat vanhempansa, jotka sotie jälkeen raatoivat nostaakeen elintasoaan ja pahimmillaan kuolivat nuorina.

Mutta auttaisivatko he omia lapsiaan (jotka he hoidattivat kyllä noilla isovanhemmilla surutta)? Eivät todellakaan! Höpsis! Heidän pitää päästä Thaimaahan, Prahaan, Barceloonaan ja Wieniin eläkeläismatkalle. He ovat osuutensa tehneet aikanaan, ei heillä ole motään velvoitetta hoitaa lastensa lapsia. Kai tämä on päivän selvää???

Vierailija
15/174 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko vanhemmillasi muita lapsia?

Vierailija
16/174 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ymmärrän toisaalta vanhempia. Siis jos on vaikka koko ikänsä maksanut veroja niin kyllä haluaa että niillä maksetuilla verovaroilla elätetään niitä jotka ovat olosuhteiden pakosta joutuneet työttömäksi. Ymmärrän miksi harmittaisi ensin maksaa veroja joilla elätetään työttömiä ja sitten siihen päälle vielä maksella oman työttömän lapsen perheen elämistä.

Mutta kyllä minä silti todennäköisesti itse avustaisin lastani tuossa tilanteessa. Jouduthan sinäkin pitämään huolta ja auttamaan vanhemmistasi kun he ovat jo niin vanhoja etteivät siihen kykene.

Vierailija
17/174 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on teidän osanne kitkutella tt-tuella. Varmasti vanhempasi muistavat sinua syntymäpäivänä ja jouluna. Samoiten lapsianne, ehkä puolisokin saa lahjoja rikkailta vanhemmiltasi. Eikö siinäkin ole jo paljon? 

Varmaankin vanhempasi haluavat teidän pärjäävän omillanne, niin kuin hekin ovat tehneet. Yrittäkää lujemmin, niin kyllä se työ löytyy. Voisiko työ löytyä uudelleen koulutuksen kautta? Entä yrittäjyys, moni on aloittanut yrittäjyyden tyhjätaskuna ja rikastunut ideallaan. Mitä ihmiset tarvitsevat ja mistä he ovat valmiita maksamaan? Ei ne suuret tulot vaan pienet menot. Sanoisinko, että aika luksusta nykyään hommata se kolmekin lasta. Lapset ovat kallein menoerä, vaikka ymmärrän kyllä, että lapsista on paljon iloa. 

Vierailija
18/174 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin ihmettelen, että jos saatte päivärahaa ja toimeentulotukea,mihin tarvitsisitte vanhemmiltasi rahaa.

Vierailija
19/174 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 17:36"]

Ettekö te saa ansiosidonnaista työttömyyspäivärahaa kumpikin? Jos olette olleet töissä, kaiken järjen mukaan puoli vuotta työttömäksi jäämisen jälkeen päivärahan pitäisi juosta. Miten te voitte olla toimeentulotuella? Jos saatte työttömyyspäivärahan lisäksi vielä toimeentulotukea, mihin vielä tarvitaan vanhempien rahoja?

[/quote]

No ei meillä mitään varsinaista "hätää" ole, toimeentulotuki takaa sen että selvitään, tässä on vaan nyt periaate ja mielipide kysymys käsillä.

ap

Vierailija
20/174 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 17:35"]

[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 17:28"]

ap

[/quote]

Minun mielestäni suhteemme ovat hyvät, näämme heitä usein, mutta heti kun yritän puhua raha-asioista, kehottavat vaan etsimään töitä. Arvelen että he haluavat että otamme itse vastuun omasta elämästämme ja rahatilanteestamme se on ymmärrettävää. Mutta silti kun tiedän että heillä on sitä rahaa vaikka kuinka ja että se ei olisi heiltä pois jos vähän auttaisivat, vaikkapa lasten talvivaatteiden ostamisessa. Olisimme niin kiitollisia. Mutta ei.

ap

[/quote]

Miten niin ei ole heiltä pois? Nimenomaanhan se on heiltä pois, ihan konkreettisesti. 

Miksi sanot, että ymmärrät heitä ja ei ole heidän velvollisuutensa auttaa, kun kirjoituksestasi saa sen kuvan, että kuitenkin mielestäsi vanhempiesi pitäisi teitä elättää?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kaksi