Rikkaat vanhempani eivät auta meitä, kituuttelemme toimeentulotuella
Vanhempani ovet hyvätuloisia ja heillä on paljon omaisuutta. Meillä on kolme lasta ja huono rahatilanne käsillä. Jäimme molemmat miehen kanssa työttömiksi ja mikään työnhaku eikä kurssit ole tuottanut minkäänlaista tulosta. Olemme hakeneet töitä aktiivisesti noin 6kk, kaikenlaisilta aloita, jopa ihan hanttihommia vaikka molemmilla on työkokemusta, monelta eri paikkakunnalta. Vielä ei ole tärpännyt.
Onko teistä oikein että vanhempani eivät auta meitä rahallisesti? Edes lainamielessä? Mielummin käyttäisin heidän rahojaan kuin yhteiskunnan, ja itse auttaisin ehdottomasti vastaavassa tilanteessa omia lapsiani. Ja tietysti kaikista mieluiten käyttäisin omia ansaittuja palkkarahojani, mutta töitä ei tällä hetkellä ole.
Vanhempani syövät viikottain hienoissa ravintoloissa, ostelevat itselleen merkkivaatteita ja matkustelevat.
Mitä mieltä tilanteestamme?
Kommentit (174)
[quote author="Vierailija" time="11.12.2013 klo 09:29"]
En jaksanut lukea koko ketjua. Minulla syynä työttömyyskassaan kuulumattomuuteen oli keskeneräiset opinnot ja se että meidän perhekoolla saisimme saman toimeentulon sossusta kuin ansiosidonnaisella päivärahalla.
Meillä on monta lasta ja hyvin toimeentulevat vanhemmat ovat auttaneet meitä merkittävästi. Pidän tosi itsekkäänä ap:n ja vastaavien vanhempia, jotka mieluummin nauttivat omaisuudestaan tietäen lastensa ja lastenlastensa kärsimyksistä. En pitäisi moisia isovanhempina ollenkaan vaan koettaisin sitten tulla toimeen kokonaan ilman ts. emme kävisi myöskään kylässä tai pitäisi muuten yhteyttä moisiin itsekeskeisiin paskiaisiin.
Minulle on itsestäänselvää auttaa omia lapsiani mahdollisuuksiemme mukaan myöhemmin myös taloudellisesti. Kun apua saa niin sitä osaa myös antaa.
[/quote]
Miten se ap ja lapsensa kärsivät, kun saavat yli 3000 e/kk asumistukea, toimeentulotukea ja päivärahoja? Eihän ne edes ole köyhiä suomalaisella mittapuulla! Jos kärsimys on sitä, että ei voi ostaa lapselle 300 e maksavia haalareita, niin voi voi.
Miksi lapselle pitäisi ostaa 300 euroa maksava haalari? Olen pienituloinen yh, en nosta toimeentulotukea mutta lapsillani on aina kunnolliset vaatteet: huutonetistä esim. saa ihan uusiakin sillä huutohinnalla joka saattaa jäädä hyvinkin alhaiseksi. Nytkin on nuorimmalle seuraavan kahden vuoden tickettoheavenit ym hankittuna enkä todellakaan ole maksanut edes koko pinosta kolmea sataa. Lisäksi lapseni harrastavat.
Kyllä ne kunnolliset talvivaatteet voi nipistää jostain muusta.
Varsinaiseen kysymykseen sitten: ei toki ole ap:n vanhempien velvollisuus auttaa rahallisesti mutta aika kalsealta tuntuu heidän toimintansa. Ehkä vika on myös kommunikaatiossa. Pyydä lelujen sijaan talvivaatteita tai muuta tarpeellista.
Itse en toimisi noin kuten ap:n vanhemmat. Tosin he tulevat aikanaan sitten kokemaan senkin mitä on olla siellä avun pyytäjien puolella kun ikää tulee ja kenties sairauksiakin. Niin makaa kuin petaa, myös tässä tapauksessa. Ettepä jää mitään kiitollisuuden velkaa heille.
Vanhempasi siis auttoivat veljeäsi asunnonostossa, mutta eivät sinua/teitä?
Mutta joo, en ymmärrä lainkaan tuollaista vanhemmilta. Itse ilman muuta auttaisin ainakin noissa lasten kalliimmissa hankinnoissa (ulkovaatteet, kengät, harrastukset) ja jos olisin rikas niin tarjoutuisin varmasti maksamaan vaikka joitain laskuja, kunnes saatte töitä. Ainoa syy tuolle minkä keksin pihiyden/ilkeän luonteen lisäksi on se, että vanhemmat jostain syystä kokevat, että rahan antaminen on teille vahingoksi. Esim. heikentäisi motivaatiotanne etsiä töitä tai jotain.
"En jaksanut lukea koko ketjua. Minulla syynä työttömyyskassaan kuulumattomuuteen oli keskeneräiset opinnot ja se että meidän perhekoolla saisimme saman toimeentulon sossusta kuin ansiosidonnaisella päivärahalla."
Mitä ihmettä? Opiskelijakin voi kuulua työttömyyskassaan opiskelijajäsenenä. Yleensä silloin ei joudu edes maksamaan jäsenmaksua. Ja ilman muuta kannattaa kuulua liittoon. Aina!!!
Toimeentulotuen perusosa on ihan järkyttävän suuri. Minä ja lapseni eivät hae toimeentulotukea ja tulomme ovat 800 euroa normin alapuolella. Tulemme silti toimeen. Mikä on sinun tekosyysi?
[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 23:22"]
[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 22:28"]
[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 17:56"]
Vanhemmillasi on varmasti monta syytä siihen, että he eivät halua "kantaa vettä kaivoon" eli opettaa perhettäsi siihen, että isi ja äiti auttavat aina, vaikka lapset tekisivät mitä.
Teillä on 3 lasta, jotka kaikki ovat toivottuja ja rakastettuja, mutta kävikö kertaakaan mielessä, että lapset pitää elättää eli ensin hankkia ammatti ja vasta sitten noinkin monta suuta ruokittavaksi. Saatte ansiosidonnaista ja muita tukia eli rahaa tulvii ovista ja ikkunoista ja vielä pitäisi isin ja äidin antaa lisää ihan vastikkeetta?
Aikuisuuteen kuuluu vastuu omista vääristä valinnoista. Aina ei voi palata äidin helmoihin ja se napanuora pitäisi katkaista jo ennen ensimmäisenkään lapsen syntymää. Varmasti on kurjaa, kun ei ole kunnollista ammattia, ei säästöjä, ei elämää hallinnassa kuten omilla vanhemmilla, mutta jos taas saat rahaa, et ikinä opi tulemaan toimeen omillasi ja ehkä vähän kärsimään siitä, että et ole suostunut toimimaan yhteiskunnan normien mukaan.
[/quote]
Meillä oli näin. Isäni oli johtajatason mies ja rahaa oli. Minä elin opiskeluajat yms kituuttaen todella tiukilla.
Kun pankkikirja varastettiin ja olin ihan pennitön, sain yhden rieskaleivän vanhemmiltani evääksi kuukaudeksi.
Koskaan ei tippunut penniäkään.
Nyt kun ovat vanhoja, niin tottapa maksavat niillä rahoillaan hoidon. Ei ole minun ongelma, kuten minä en ollut enää heidän ongelma, kun muutin kotoa 15 vuotiaana.
[/quote]
Miksi olit pankkikirjan varastamisen jälkeen pennitön? Kai muistat, että ei sillä pelkällä pankkikirjalla saanut markkaakaan ulos pankista, piti todistaa henkilöllisyys ja kirjoittaa monia papereita. Riitti, että otti pankkiin yhteyttä, kertoi pankkikirjan varastetuksi ja asia oli sillä selvä.
[/quote]
Rahat kenties tyhjennetty tililtä ja rosvo varaton ja aikaa meni, ennen kuin meni käräjille. Ja ei ollut sittenkään kyllä varaa maksaa takaisin.
Mutta ennen kuin asia eteni, rahaa ei tullut mistään.
Yksinkertaista, vai....
Ap, sinun jutut kuulostavat tavattoman epäuskottavilta. Mikä muka on syynä siihen, ettette kumpikaan voi kuulua työttömyyskassaan? Turha väittää, että olisi jotain syitä, sillä kassan jäsenyys ei aiheuta töissä ongelmia (eikä töissä siitä tiedetä) eikä se edes tarkoita ammattiliiton jäsenyyttä.
Mun mielestä ihan outoa etteivät auta. Itse auttaisin lapsiani tuossa tilanteessa. Kävisin vaikka pari kertaa vähemmän ravintolassa syömässä ja ostaisin talvikengät lapsille. Mihin piruun ne niitä rahojaan säästää?
Toisaalta en yhtään ihmettele. Omat vanhempani kuuluvat tuohon ahneeseen ikäluokkaan. Mitään apua ei tule ikinä vaikka olemme olleet vuosien varrella useita kertoja tosi tiukoilla erilaisista syistä (sairastaminen, tyttömyys ym.). Olemme korkeakoulutettuja, perheellisiä, itse maksaneet jokaisen sentin asuntolainaamme ja ihan hyvin hoitaneet asiamme. Joskus vaan elämässä tulee koettelemuksia.
Vanhemmat saivat aikanaan opiskelupaikan kun kävelivät vaan yliopiston ovesta sisään. Samassa työpaikassa melkein 40v ja ei koskaan yt:t päällä. Asuntolainat söi inflaatio ja eläkkeet on nykyisin paremmat kuin meidän nelikymppisten palkat. Kehtaavat vielä ihmetellä et miksen mee töihin (olen tällä hetkellä työtön ja etsin töitä, heille on mahdoton ymmärtää että se on nykyisin vähän haastavampaa kuin heidän aikanaan).
No, ainakin tiedän miten EN halua toimia aikanaan kun omat lapset ovat aikuisia.
Niin - kassaan voi kuulua, vaikkei kuuluisikaan ammattiliittoon.
Ap:n tarina ei kuulosta uskottavalta.
"En tiedä luottamusmiehenä muuta syytä olla kuulumatta liittoon tai kassaan, kuin sen, että vanhemmat liittyy jotenkin EK:n sisäpiiriin. Silloin sosiaalinen painostus voi olla niin kova suvun taholta, ettei uskalla liittyä/kuulua mihinkään 'punaiselta' vivahtavaan"
Tuskin EK:n sisäpiiriin kuuluminen olisi este, sillä nykyään kaikki yritykset kuuluvat oman alansa työnantajaliittoon ja muihin järjestöihin ja luonnollisesti työntekijät oman alansa ammattiliitto. Tuo "punaiselta" vivahteet ovat jo aikansa eläneitä, ellei joku halua henk.kohtaisesti kuuluvansa muiden "yläpuolelle".
Ja eihän edes kukaan tiedä, ei edes työnantaja, kuuluuko ammattiliittoon vai ei, ellei sitä itse kerro.
Siis kassan jäsenyydellä ei ole mitään tekemistä ammattiliiton jäsenyyden kanssa. Mikään EK tai vastaava ei vastusta työttömyyskassan jäsenyyttä, eikä siitä voi tulla millään työpaikalla ongelmia.
Kukaan teistä ei ole arvannut lähellekään syytä miksi emme kuuluneet kassaan. Ja se on erittäin hyvä syy. Emme olleet oikeutettuja jäsenyyteen. Jättäkäämme asian tähän, se ei ole tärkeä yksityiskohta. Kokoaikaisessa töissä olimme molemmat eikä työ ollut millään tavalla pimeää.
Tässä on kysymys vanhempien avustamisen oikeudesta tai vääryydestä. Vastatkaa siihen vielä lisää jos haluatte.
ap
En jaksanut lukea koko ketjua. Minulla syynä työttömyyskassaan kuulumattomuuteen oli keskeneräiset opinnot ja se että meidän perhekoolla saisimme saman toimeentulon sossusta kuin ansiosidonnaisella päivärahalla.
Meillä on monta lasta ja hyvin toimeentulevat vanhemmat ovat auttaneet meitä merkittävästi. Pidän tosi itsekkäänä ap:n ja vastaavien vanhempia, jotka mieluummin nauttivat omaisuudestaan tietäen lastensa ja lastenlastensa kärsimyksistä. En pitäisi moisia isovanhempina ollenkaan vaan koettaisin sitten tulla toimeen kokonaan ilman ts. emme kävisi myöskään kylässä tai pitäisi muuten yhteyttä moisiin itsekeskeisiin paskiaisiin.
Minulle on itsestäänselvää auttaa omia lapsiani mahdollisuuksiemme mukaan myöhemmin myös taloudellisesti. Kun apua saa niin sitä osaa myös antaa.