Kristinusko ja asevelvollisuus
Miksei kristityt saa vapautusta armeijasta uskonnollisin perustein, vaikka Jeesus kieltää väkivallan kaikissa muodoissaan?
Kommentit (116)
Vierailija kirjoitti:
"Me tiedämme, että laki on hengellinen. Minä sitä vastoin olen turmeltunut ihminen, synnin orjaksi myyty. En edes ymmärrä, mitä teen: en tee sitä, mitä tahdon, vaan sitä, mitä vihaan. Ja jos kerran teen sitä, mitä en tahdo, silloin myönnän, että laki on hyvä. Niinpä en enää teekään itse sitä, mitä teen, vaan sen tekee minussa asuva synti. Tiedänhän, ettei minussa, nimittäin minun turmeltuneessa luonnossani, ole mitään hyvää. Tahtoisin kyllä tehdä oikein, mutta en pysty siihen. En tee sitä hyvää, mitä tahdon, vaan sitä pahaa, mitä en tahdo. Mutta jos teen sitä, mitä en tahdo, en tee sitä enää itse, vaan sen tekee minussa asuva synti."
Room. 7:14-20
Saatanahan se siellä, mikä Paavalia kiusaa.
Sanotko siis, että sinä et tee koskaan syntiä? Että sinussa itsessäsi ei ole syntiä?
Luterilaisen kirkon tunnustuskirjoissa sanotaan yhteiskunnallisesta toiminnasta ja maallisesta hallinnosta:
[Y]hteiskunnan lailliset järjestykset ovat Jumalan hyviä tekoja ja että kristityillä on lupa toimia esivallan viroissa, käyttää tuomiovaltaa, ratkaista oikeusasioita keisarillisen tai muun voimassa olevan lain mukaan, tuomita lain vaatimiin rangaistuksiin, käydä oikeutettuja sotia, olla asepalveluksessa, tehdä laillisia sopimuksia, omistaa yksityistä omaisuutta, vannoa vala esivallan sitä vaatiessa sekä solmia avioliitto.
[S]analla sanoen: yhteiskunnan lailliset järjestykset ovat Jumalan hyvää luomistekoa ja jumalallista järjestystä, ja niitä kristitty voi turvallisesti käyttää hyväkseen.
Mitä siis kahden regimentin opiksi kutsutaan.
Vierailija kirjoitti:
Paavali oli syntyjään juutalainen, mikä merkitsi tekojen kautta pelastumista.
Kuulisin mielellään miten tuon perustelet.
"Yhden ainoan ihmisen teko toi maailmaan synnin ja synnin mukana kuoleman. Näin on kuolema saavuttanut kaikki ihmiset, koska kaikki ovat tehneet syntiä." Room.5:12 = perisynti
"Älkää olko kenellekään mitään velkaa, paitsi että rakastatte toisianne. Joka rakastaa toista, on täyttänyt lain vaatimukset. Käskyt »Älä tee aviorikosta», »Älä tapa», »Älä varasta», »Älä himoitse», samoin kaikki muutkin, voidaan koota tähän sanaan: »Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi.»" Room.13:8-9
Tässä Paavali tekee tyhjäksi Jeesuksen opettaman rakkauden kaksoiskäskyn, poistamalla siitä "Rakasta Jumalaa yli kaiken"
"Ratkaisevaa ei siis ole, mitä ihminen tahtoo tai ehtii, vaan se että Jumala armahtaa." Room.9:16
Tässä Paavali kirjaimellisesti sanoo, että pelkästään Jumalan armo vanhurskauttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietin joskus samaa. Eikö oikeastaan kaikki uskonnot kiellä väkivaltaa?
Ei varmaan islamm kiellä... Ateismi nyt ainakin hyväksyy väkivallan.
Ateismi ei ole uskonto. Minä en hyväksy väkivaltaa, koska tiedän itse sen olevan väärin. En pidä sitä vääränä sen takia, että joku puuseppä mahdollisesti 2000 vuotta sitten sanoi sen olevan väärin. Ihan itse omilla avoillani tiedän, että toisten satuttamine
on väärin. Tarkoitatko todella, että jos et olisi kristitty, niin hakkaisit ja puukottaisit kaikki vastaantulijat? Sinulla ei ole mitään omaa kompassia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Me tiedämme, että laki on hengellinen. Minä sitä vastoin olen turmeltunut ihminen, synnin orjaksi myyty. En edes ymmärrä, mitä teen: en tee sitä, mitä tahdon, vaan sitä, mitä vihaan. Ja jos kerran teen sitä, mitä en tahdo, silloin myönnän, että laki on hyvä. Niinpä en enää teekään itse sitä, mitä teen, vaan sen tekee minussa asuva synti. Tiedänhän, ettei minussa, nimittäin minun turmeltuneessa luonnossani, ole mitään hyvää. Tahtoisin kyllä tehdä oikein, mutta en pysty siihen. En tee sitä hyvää, mitä tahdon, vaan sitä pahaa, mitä en tahdo. Mutta jos teen sitä, mitä en tahdo, en tee sitä enää itse, vaan sen tekee minussa asuva synti."
Sanotko siis, että sinä et tee koskaan syntiä? Että sinussa itsessäsi ei ole syntiä?
En, mutta pystyn tekemään hyvää halutessani koska Saatana ei hallitse minua. Jos Paavali ei kykene tekemään hyvää, niin miksi pidät häntä hengellisenä opettajana? Miksei täydellisen ihmisen, eli Jeesus Kristuksen opetukset riitä sinulle? Etkö pysty elämään niiden mukaan, jolloin on helpompi kuunnella Paavalia?
Vierailija kirjoitti:
Armeija on käytävä uskonnosta riippumatta. Ihan jo työelämänkin takia, ettei syrjäydy ikityöttömäksi.
m39
Kukaan armeijan käynyt siis ei ole työhön ja kaikki, jotka eivät ole käyneet ovat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Armeija on käytävä uskonnosta riippumatta. Ihan jo työelämänkin takia, ettei syrjäydy ikityöttömäksi.
m39
Kukaan armeijan käynyt siis ei ole työhön ja kaikki, jotka eivät ole käyneet ovat?
Pääpiirteittäin näin. Harvoja poikkeuksia toki on.
m39
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös Jeesus piessyt laillisia liiketoiminnanharjoittajia ruoskalla ja rikkonut näiden omaisuutta?
Kyllä. Hänellä oli Jumalan poikana siihen valta. Tässä kohtaa siis maallinen laki oli mahdollistanut jotain joka oli ristiriidassa Jumalan lakien kanssa.
Eli väkivallan käyttö on kristitylle sallittua tietyissä tilanteissa?
vaikka puhuttiin toisen posken kääntämisestä niin..jos jotkut ihmiset on psykopaatteja niin pakkohan sellasessa tilanteessa kristitynkin pitää toimia? vai tapa vaan? murhaa raiskaa??
"...joka olen ympärileikattu kahdeksanpäiväisenä ja olen Israelin kansaa, Benjaminin sukukuntaa, hebrealainen hebrealaisista syntynyt, ollut lakiin nähden fariseus" Fil.3:5
"Benjamin on raatelevainen susi;
aamulla hän syö riistaa,
ja illalla hän jakaa saalista." 1.Moos.49:27
"Varokaa vääriä profeettoja. He tulevat luoksenne lampaiden vaatteissa, mutta sisältä he ovat raatelevia susia." Matt. 7:15
Vierailija kirjoitti:
Eikös Jeesus piessyt laillisia liiketoiminnanharjoittajia ruoskalla ja rikkonut näiden omaisuutta?
Jeesus ajoi porvarit temppeleistä myymästä tavaroitaan. Kaatoi nurin pöydät. Ei kyllä ruoskinut ketään. Jeesus oli rebel. Puhui matrixista usein.
Kristinusko ei ole tekojen uskonto jos nyt satut tekemään syntiä , mitä nyt kaikki tekee , pitää vain uskoa jeesukseen ja katua tekojaan. Omatuntosi kertoo kyllä mikä on oikein ja väärin . Jos teet pahaa niin se on sielunvihollisen työtä , pyri ettet enää tee niin.
Muista rukoilla .
Vierailija kirjoitti:
Kristinusko ei ole tekojen uskonto
Kenen mukaan? Ei ainakaan Jeesus Kristuksen.
"Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon." Matt.7:21
Jos itse Kristus, (jonka opetusten pohjalle kristinusko perustuu) sanoo noin, niin kuka sinä olet sanomaan, ettei kristinusko ole tekojen uskonto?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paavali oli syntyjään juutalainen, mikä merkitsi tekojen kautta pelastumista.
Kuulisin mielellään miten tuon perustelet.
"Yhden ainoan ihmisen teko toi maailmaan synnin ja synnin mukana kuoleman. Näin on kuolema saavuttanut kaikki ihmiset, koska kaikki ovat tehneet syntiä." Room.5:12 = perisynti
"Älkää olko kenellekään mitään velkaa, paitsi että rakastatte toisianne. Joka rakastaa toista, on täyttänyt lain vaatimukset. Käskyt »Älä tee aviorikosta», »Älä tapa», »Älä varasta», »Älä himoitse», samoin kaikki muutkin, voidaan koota tähän sanaan: »Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi.»" Room.13:8-9
Tässä Paavali tekee tyhjäksi Jeesuksen opettaman rakkauden kaksoiskäskyn, poistamalla siitä "Rakasta Jumalaa yli kaiken"
"Ratkaisevaa ei siis ole, mitä ihminen tahtoo tai ehtii, vaan se että Jumala armahtaa." Room.9:16
Tässä Paavali kirjaimellisesti sanoo, että pelkästään Jumalan armo vanhurskauttaa.
Perisynti ei ole Raamatullinen termi, joten sitä ei kannata käyttää, se helposti sekoittaa ajatuksia ja antaa vääriä käsityksiä.
Mitä sanot 1. Joh kirjeen 1:8 kohtaan? "jos sanomme, ettei meillä ole syntiä, me eksytä me itsemme eikä totuus ole meissä."
Ei Paavali tee tyhjäksi Jeesuksen kaksoiskäsky. Room 13:8-9 viittaa suoraan tähän kohtaan.
Eräs mies tuli Jeesuksen luo ja kysyi häneltä: ”Opettaja, mitä hyvää minun pitää tehdä, että saisin iankaikkisen elämän?” Jeesus vastasi hänelle: ”Miksi sinä minulta hyvästä kysyt? On vain yksi, joka on hyvä. Mutta jos tahdot päästä sisälle elämään, pidä käskyt.” Mies kysyi: ”Mitkä?” Jeesus vastasi: ”Nämä: älä tapa , älä tee huorin, älä varasta, älä anna väärää todistusta, kunnioita isääsi ja äitiäsi ja rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi.”
Matteus 19:16-19
Tuo room 9:16 on vain yksi irrallinen jae.
Tämä kappale kertoo, siitä, etteivät kaikki luonnolliset/veren perimän mukaan israelilaiset (vanhan liiton lupauksen kansa) ole Jumalan lapsia vaan uudesti syntyneet Jeesukseen Kristukseen uskovat ovat Jumalan lapsia. Ei ole enää merkitystä sillä onko, juutalainen israelilainen vai ei. Paavali sanoo parikin kertaa, että Abraham uskoi Jumalaa ja se luettiin hänelle vanhurskaudeksi. Room 4:3. Eihän sano, että Jumalaan vaan Jumalaa, eli totteli Jumalaa ja siksi hänet vanhurskautettiin.
Paavali antaa kirjeissään myös paljon käytännön ohjeita, kehoituksia ja suoranaisia käskyjä, miten kristityn tulee elää ja toimia. Esim. Ef. Kirje Luku 4. Vanha ja uusi ihminen, valossa vaeltaminen.
Entä mitä esim nämä kohdat kertovat sinulle?
Jumalan armahtavan laupeuden kautta kehotan siis teitä, veljet: Antakaa ruumiinne eläväksi, pyhäksi, Jumalalle mieluisaksi uhriksi. Tämä on teidän järjellinen jumalanpalveluksenne. Älkää mukautuko tämän maailmanajan menoon, vaan muuttukaa mielenne uudistuksen kautta, jotta voisitte tutkia, mikä on Jumalan tahto, mikä on hyvää, hänen mielensä mukaista ja täydellistä.
Roomalaisille 12:1-2
Jumalan armo on näet ilmestynyt pelastukseksi kaikille ihmisille, ja se kasvattaa meitä hylkäämään jumalattomuuden ja maailmalliset himot ja elämään siveästi, vanhurskaasti ja jumalisesti nykyisessä maailmanajassa, kun odotamme autuaan toivon täyttymistä ja suuren Jumalan ja Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen kirkkauden ilmestymistä. Hän antoi itsensä meidän puolestamme lunastaakseen meidät kaikesta laittomuudesta ja puhdistaakseen itselleen omaisuudeksi kansan, joka ahkeroi hyviä tekoja.
Titukselle 2:11-14
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En, mutta pystyn tekemään hyvää halutessani koska Saatana ei hallitse minua. Jos Paavali ei kykene tekemään hyvää, niin miksi pidät häntä hengellisenä opettajana? Miksei täydellisen ihmisen, eli Jeesus Kristuksen opetukset riitä sinulle? Etkö pysty elämään niiden mukaan, jolloin on helpompi kuunnella Paavalia?
Eli sinussakin on synti, siitä juuri Paavali puhuu. Me olemme lihallisia ihmisiä niin kauan kuin tässä ajassa elämme. Meidän täytyy jatkuvasti kamppailla omia itsekkäitä haluja ja himoja vastaan. Hengen avulla meidän pitää kuolettaa lihan teot, siitä Paavali puhuu. Ja se on jatkuvaa läpi elämämme.
"En, mutta pystyn tekemään hyvää halutessani koska Saatana ei hallitse minua."
Pystyt tekemään halutessasi hyvää? Eikö sinun pitäisi haluta ja tehdä hyvää koko ajan! Eikä vain silloin, kun sinulle sopii ja huvittaa. Pystytkö siihen? Tuo kuulostaa nyt hengelliseltä ylpeydeltä. Oletko lukenut esim apostoleiden teoista Paavalin tekemistä hyvistä teoista, nekö eivät ole mielestäsi mitään? Paavalilla sentään oli nöyryyttä. Ja Jeesuskin kehottaa olemaan nöyrä. Myös Jaakob kirjoittaa Jumala on ylpeitä vastaan, mutta nöyrille hän antaa armon.
Ja myönnän, en todellakaan pysty elämään Jeesuksen oppien mukaan. Ei kukaan ihminen pysty siihen. Ja juuri sen takia me tarvitsemmekin Jeesusta ja se takia hän kuoli meidän puolestamme ristillä. Jeesuksen ja Paavalin opetukset eivät ole ristiriitaisia. Paavalin opetukset voivat olla vähän vaikea tajuisia eivätkä kaikki hevin aukea, varsinkaan jos ei tunne VT:a tai juutalaisuutta, mutta älä luovuta niiden suhteen. Ei pidä yrittää järkeillä asioita itse, se vie vikaan. Eikä mielipiteitä ja näkemyksiä pidä asettaa yksittäisten jakeiden varaan.
Rukoilkaamme, että Jumala näyttäisi meille kaikille mikä on tässäkin asiassa se totuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kristinusko ei ole tekojen uskonto
Kenen mukaan? Ei ainakaan Jeesus Kristuksen.
"Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon." Matt.7:21
Jos itse Kristus, (jonka opetusten pohjalle kristinusko perustuu) sanoo noin, niin kuka sinä olet sanomaan, ettei kristinusko ole tekojen uskonto?
Tuo on siinä mielessä totta, että hyviä tekoja tekemällä ei pelastu. Omin teoin, saavutuksiin tai voimin emme pelastu. Me tarvitsemme Jeesusta Kristusta ja Jumalan armoa. Ilman uskoa ei ole pelatusta. Mutta usko ilman tekoja on kuollut. Se on täysin turhaa. Aabrahamkin vanhurskautettiin, koska hän uskoi Jumalaa eli teki Jumalan tahdon mukaan. Ei siinä sanota, että vanhurskautettiin koska uskoi JumalaaN, vaan JumalaA. Vasta teoissa usko tulee näkyväksi.
Sen takia, koska sotatilanteessa puolustetaan Suomea, ei Jeesusta.
Vierailija kirjoitti:
"...joka olen ympärileikattu kahdeksanpäiväisenä ja olen Israelin kansaa, Benjaminin sukukuntaa, hebrealainen hebrealaisista syntynyt, ollut lakiin nähden fariseus" Fil.3:5
"Benjamin on raatelevainen susi;
aamulla hän syö riistaa,
ja illalla hän jakaa saalista." 1.Moos.49:27
"Varokaa vääriä profeettoja. He tulevat luoksenne lampaiden vaatteissa, mutta sisältä he ovat raatelevia susia." Matt. 7:15
Edelleen, älä perusta väitteitäsi/uskomuksiasi yksittäisiin jakeisiin ja tässä vielä yksittäisiin sanoihin. Yksittäisillä, asiayhteyksistään irrotetuilla jakeilla voisi perustella ihan mitä tahansa. Hedelmistään puu tunnetaan. Ei sinun ole pakko Paavalin opetuksiin perehtyä tai niitä edes lukea. Mutta jos lähdet syyttelemään noilla perustein ja tuomitsemaan tuolla tavoin Paavalin Saata nan kätyriksi, niin olet hyvin kaltevalla pinnalla. Jeesushan sanoi: älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi.
Vierailija kirjoitti:
Mitä sanot 1. Joh kirjeen 1:8 kohtaan? "jos sanomme, ettei meillä ole syntiä, me eksytä me itsemme eikä totuus ole meissä."
Johanneksen nimiin laitetun kirjeen kirjoittaja on ristiriidassa Jeesuksen opetuksia vastaan, tai sitten jokainen ihminen joutuu kadotukseen. Jos meissä kaikissa on syntiä, niin joudumme kaikki helvettiin.
"Hyvä puu tekee hyviä hedelmiä, huono puu kelvottomia hedelmiä. Ei hyvä puu voi tehdä kelvottomia eikä huono puu hyviä hedelmiä. Jokainen puu, joka ei tee hyvää hedelmää, kaadetaan ja heitetään tuleen. " Matt.7:17-19
"Jos oikea silmäsi viettelee sinua, repäise se irti ja heitä pois. Onhan sinulle parempi, että menetät vain yhden osan ruumiistasi, kuin että koko ruumiisi joutuu helvettiin. Ja jos oikea kätesi viettelee sinua, hakkaa se poikki ja heitä pois. Onhan sinulle parempi, että menetät vain yhden jäsenen, kuin että koko ruumiisi joutuu helvettiin." Matt.5:29-30
Vierailija kirjoitti:
Ei Paavali tee tyhjäksi Jeesuksen kaksoiskäsky.
Paavali sanoo, että kaikki käskyt voidaan koota tähän sanaan: »Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi.»
Rakkauden kaksoiskäsky olisi pelkkä rakkauden käsky, jos Jeesus olisi noin opettanut.
Vierailija kirjoitti:
Ef. Kirje Luku 4
"Älkää antako kenenkään pettää itseänne tyhjillä puheilla, sillä niiden vuoksi Jumalan viha kohtaa kaikkia tottelemattomia" Ef.5:6
"Mutta minä sanon teille: rakastakaa vihamiehiänne ja rukoilkaa vainoojienne puolesta, jotta olisitte taivaallisen Isänne lapsia. Hän antaa aurinkonsa nousta niin hyville kuin pahoille ja lähettää sateen niin hurskaille kuin jumalattomille." Matt.5:44-45
Vierailija kirjoitti:
Antakaa ruumiinne eläväksi, pyhäksi, Jumalalle mieluisaksi uhriksi
"Menkää ja tutkikaa, mitä tämä tarkoittaa: ’Armahtavaisuutta minä tahdon, en uhrimenoja.’ En minä ole tullut kutsumaan hurskaita, vaan syntisiä.»" Matt.9:13
Vierailija kirjoitti:
Jumalan armo on näet ilmestynyt pelastukseksi kaikille ihmisille
"Monet ovat kutsuttuja, mutta harvat valittuja." Matt. 22:14
Vierailija kirjoitti:
Ja myönnän, en todellakaan pysty elämään Jeesuksen oppien mukaan. Ei kukaan ihminen pysty siihen.
Tätä se perkele haluaa sinun uskovan. Kristitty ihminen antaisi vaikka henkensä ennemmin kuin tappaisi toisen ihmisen, koska hän ymmärtää että tämä fyysinen maailma on pelkkää harhaa ja Taivaan valtakunta on todellista. Hän myös ymmärtää ja on sisäistänyt täysin Jeesuksen opetukset, jotka tulevat suoraan Taivaan Isältä. Jos ei kykene siihen, ei tule kutsua itseään kristityksi. Tämä maailma täytyy kieltää tullakseen kristityksi.
"Jos joku tulee minun tyköni eikä vihaa isäänsä ja äitiänsä ja vaimoaan ja lapsiaan ja veljiään ja sisariaan, vieläpä omaa elämäänsäkin, hän ei voi olla minun opetuslapseni. Ja joka ei kanna ristiänsä ja seuraa minua, se ei voi olla minun opetuslapseni." Luuk.14:26-27
"Jeesus sanoi heille: »Totisesti: kuka ikinä Jumalan valtakunnan tähden on luopunut kodistaan, vaimostaan tai veljistään, vanhemmistaan tai lapsistaan, hän saa jo tässä ajassa moninkertaisesti takaisin, ja tulevassa maailmassa ikuisen elämän." Luuk.18:29-30
No, montakos läntistä pienikokoista demokraattista hyvinvointivaltiota on pahansuovan suuren roistovaltion naapureina?
Aivan...