Kristinusko ja asevelvollisuus
Miksei kristityt saa vapautusta armeijasta uskonnollisin perustein, vaikka Jeesus kieltää väkivallan kaikissa muodoissaan?
Kommentit (116)
Jeesus sanoo: venäläiset älkööt tulko rajan yli. Ja jos tulevat, rukous ei ehkä heti auta. Vaaditaan suoraa toimintaa. Ei kun rynkyt soimaan vaan
Vierailija kirjoitti:
ettei Jeesuksen opetukset ole mitenkään helppoja kenellekään
Kun hylkää tämän fyysisen maailman, niin silloin ne opetukset ovat helppoja, yksinkertaisia ja miellyttäviä. Ja kuten sanottua en ole itse kyennyt hylkäämään täysin.
"Kukaan ei voi palvella kahta herraa. Jos hän toista rakastaa, hän vihaa toista; jos hän toista pitää arvossa, hän halveksii toista. Te ette voi palvella sekä Jumalaa että mammonaa." Matt. 6:24
Vierailija kirjoitti:
Jeesus sanoo: venäläiset älkööt tulko rajan yli. Ja jos tulevat, rukous ei ehkä heti auta. Vaaditaan suoraa toimintaa. Ei kun rynkyt soimaan vaan
Rukous auttaa. Pitää vain rukoilla oikeita asioita. Näytteenä voi katsoa Saving Private Ryanin ja seurata sen tarkka-ampujan rukouselämää: ”Herra, anna minun ampua tarkasti ja nopeasti.” 😊
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Tätä se perkele haluaa sinun uskovan. Kristitty ihminen antaisi vaikka henkensä ennemmin kuin tappaisi toisen ihmisen, koska hän ymmärtää että tämä fyysinen maailma on pelkkää harhaa ja Taivaan valtakunta on todellista. Hän myös ymmärtää ja on sisäistänyt täysin Jeesuksen opetukset, jotka tulevat suoraan Taivaan Isältä. Jos ei kykene siihen, ei tule kutsua itseään kristityksi. Tämä maailma täytyy kieltää tullakseen kristityksi."
”Te olette kuulleet sanottavan: ’Älä tee huorin.’ Mutta minä sanon teille: jokainen, joka katsoo naista himoiten, on sydämessään jo tehnyt huorin hänen kanssaan. Jos oikea silmäsi viettelee sinua, repäise se irti ja heitä pois. Sinulle on parempi, että yksi osa ruumiistasi tuhoutuu, kuin että koko ruumiisi heitetään helvettiin. Jos oikea kätesi viettelee sinua, hakkaa se poikki ja heitä pois. Sinulle on parempi, että yksi osa ruumiistasi tuhoutuu, kuin että koko ruumiisi joutuu helvettiin.
Matteus 5:27-30Onko sinulla molemmat kädet ja silmät tallella? Aviopuolisosi lisäksi et ole koskaan katsonut ketään himoiten? Et ole koskaan valehdellut? Aina kunnioittavasti kohtelet vanhempiasi? Ja kaikkia muitakin? Annat aina sille, joka sinulta pyytää? Et koskaan tuomitse ketään, et edes Paavalia? Et esitä koskaan perusteettomia syytteitä kenestäkään?
Niin ja tärkeimpinä, rakastat aina kaikkia, teet aina hyvää kaikille, et koskaan ylennä itseäsi ja aina, aina teet Jumalan tahdon mukaan, ihan kaikessa?
Sanoin jo pari kertaa, että en ole synnitön enkä pidä itseäni kristittynä, sillä en ole täysin sisäistänyt Jeesuksen opetuksia ja elä niiden mukaan, mutta siihen pyrin silti jatkuvasti. Sinulla tuntuu olevan joku hinku päästä haukkumaan minua ulkokultaiseksi.
En hauku sinua miksikään. Yritän nyt vain vähän avata silmiäsi näkemään asiaa laajemmin ja ymmärtämään, ettei Jeesuksen opetukset ole mitenkään helppoja kenellekään. Raamatussa sanotaan, ettei kukaan ihminen pysty noudattamaan täysin Jeesuksen opetuksia ja elämään niiden mukaan (10 käskyä, rakkauden kaksoiskäsky jne). Olen samaa mieltä kanssasi, että siihen meidän tulee pyrkiä. Mutta jos sinä sanot kristityn määritelmäksi tuon, että elää noita noudattaen, niin ei tässä maailmassa olisi yhtäkään kristittyä. Ei me koskaan tässä ajassa täydellisiksi tulla eikä meidän, Luojan kiitos, tarvitse tullakaan. Sen teki jo Jeesus meidän puolestamme. Pyydän anteeksi, jos olen kärkkäästi sinulle vastannut, se ei ole ollut tarkoitukseni.
Tämä. Kuvitelma siitä että vasta Jeesuksen opetuksia täydellisesti noudattava on pelastettu/ kristitty on LAKIHENKISYYDEN harhaoppia! Raamatussa on julistettu kirotuksi kaksi harhaoppia: Jeesuksen inkarnaation kieltäminen JA pelastuksen tavoitteleminen lain teoilla.
Pyhitykseen pitää ilman muuta pyrkiä, mutta ”jos sinä suullasi tunnustat Jeesuksen Herraksi ja sydämessäsi uskot että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, niin sinä PELASTUT!”
Vaikka olisit millainen syntisäkki! (Minä korostan että Jeesus ei halua sinun elävän syntisäkkinä, vaan pyri pyhitykseen).
Jeesuksen opetusten noudattaminen harhaoppia? Johan pomppas!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Tätä se perkele haluaa sinun uskovan. Kristitty ihminen antaisi vaikka henkensä ennemmin kuin tappaisi toisen ihmisen, koska hän ymmärtää että tämä fyysinen maailma on pelkkää harhaa ja Taivaan valtakunta on todellista. Hän myös ymmärtää ja on sisäistänyt täysin Jeesuksen opetukset, jotka tulevat suoraan Taivaan Isältä. Jos ei kykene siihen, ei tule kutsua itseään kristityksi. Tämä maailma täytyy kieltää tullakseen kristityksi."
”Te olette kuulleet sanottavan: ’Älä tee huorin.’ Mutta minä sanon teille: jokainen, joka katsoo naista himoiten, on sydämessään jo tehnyt huorin hänen kanssaan. Jos oikea silmäsi viettelee sinua, repäise se irti ja heitä pois. Sinulle on parempi, että yksi osa ruumiistasi tuhoutuu, kuin että koko ruumiisi heitetään helvettiin. Jos oikea kätesi viettelee sinua, hakkaa se poikki ja heitä pois. Sinulle on parempi, että yksi osa ruumiistasi tuhoutuu, kuin että koko ruumiisi joutuu helvettiin.
Matteus 5:27-30Onko sinulla molemmat kädet ja silmät tallella? Aviopuolisosi lisäksi et ole koskaan katsonut ketään himoiten? Et ole koskaan valehdellut? Aina kunnioittavasti kohtelet vanhempiasi? Ja kaikkia muitakin? Annat aina sille, joka sinulta pyytää? Et koskaan tuomitse ketään, et edes Paavalia? Et esitä koskaan perusteettomia syytteitä kenestäkään?
Niin ja tärkeimpinä, rakastat aina kaikkia, teet aina hyvää kaikille, et koskaan ylennä itseäsi ja aina, aina teet Jumalan tahdon mukaan, ihan kaikessa?
Sanoin jo pari kertaa, että en ole synnitön enkä pidä itseäni kristittynä, sillä en ole täysin sisäistänyt Jeesuksen opetuksia ja elä niiden mukaan, mutta siihen pyrin silti jatkuvasti. Sinulla tuntuu olevan joku hinku päästä haukkumaan minua ulkokultaiseksi.
En hauku sinua miksikään. Yritän nyt vain vähän avata silmiäsi näkemään asiaa laajemmin ja ymmärtämään, ettei Jeesuksen opetukset ole mitenkään helppoja kenellekään. Raamatussa sanotaan, ettei kukaan ihminen pysty noudattamaan täysin Jeesuksen opetuksia ja elämään niiden mukaan (10 käskyä, rakkauden kaksoiskäsky jne). Olen samaa mieltä kanssasi, että siihen meidän tulee pyrkiä. Mutta jos sinä sanot kristityn määritelmäksi tuon, että elää noita noudattaen, niin ei tässä maailmassa olisi yhtäkään kristittyä. Ei me koskaan tässä ajassa täydellisiksi tulla eikä meidän, Luojan kiitos, tarvitse tullakaan. Sen teki jo Jeesus meidän puolestamme. Pyydän anteeksi, jos olen kärkkäästi sinulle vastannut, se ei ole ollut tarkoitukseni.
Tämä. Kuvitelma siitä että vasta Jeesuksen opetuksia täydellisesti noudattava on pelastettu/ kristitty on LAKIHENKISYYDEN harhaoppia! Raamatussa on julistettu kirotuksi kaksi harhaoppia: Jeesuksen inkarnaation kieltäminen JA pelastuksen tavoitteleminen lain teoilla.
Pyhitykseen pitää ilman muuta pyrkiä, mutta ”jos sinä suullasi tunnustat Jeesuksen Herraksi ja sydämessäsi uskot että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, niin sinä PELASTUT!”
Vaikka olisit millainen syntisäkki! (Minä korostan että Jeesus ei halua sinun elävän syntisäkkinä, vaan pyri pyhitykseen).
Jeesuksen opetusten noudattaminen harhaoppia? Johan pomppas!
Jeesuksen opetusten tarkka noudattaminen on tarpeellista, oikein ja jokaisen kristityn tulee tehdä niin. HARHAOPPIA se on vasta kun teet siitä pääsylippusi taivaaseen.
Uskosi on aivan saman arvoista kuin juuta.laisen tai muslimin: ”tee sitä, tätä ja tuota, älä tee näitä. Sitten pelastut/ saavutat Jumalan suosion.”
Tuo on sitä kirottua harhaa - lakihenkisyyttä.
Pelastus on armosta, uskon kautta Kristuksen meidän puolestamme antamaan uhriin. Pelastusta seuraa kristillinen vaellus, eikä ihminen tule siinä asiassa täydelliseksi tämän elämän aikana. Se ei kumoa Jeesuksen meille hankkimaa pelastusta, ja sen varassa myös ristin ryöväri meni Jeesuksen kanssa paratiisiin - vaikka ei ehtinyt tehdä mitään muuta kuin pahaa. Tämä on evankeliumi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raamatussa sanotaan, ettei kukaan ihminen pysty noudattamaan täysin Jeesuksen opetuksia
Kuka sanoo?
Jeesus antoi meille esikuvan täydellisyydestä ja vaatii seuraajiltaan ehdotonta Jumalan tahdon noudattamista ja täydellistä lähimmäisenrakkautta, nämä tulivat hänen optuksissaan ilmi. Jos noudattaisi täysin Jeesuksen opetuksia, niin ei tekisi koskaan syntiä, olisi täysin synnitön ihminen. Jos olisi synnitön, mihin enää tarvitsisi Jeesuksen sovitustyötä?
Raamattu sanoo monessa kohin, ettei kukaan ole synnitön (mm. VT, Paavali, 1. Joh kirje). Jos ihminen ajattelee omin teoin pystyvänsä tulemaan synnittömäksi, niin hän paisuu, ylpistyy, tulee omavahurskaaksi. Tästä varoitetaan myös Ilmestyskirjan kirjeissä srk:lle.
Jeesus itse sanoi, ettei hän ole tullut lakia ja profeettoja kumoamaan vaan täyttämään. Ristillä ollessaan viimeiset sanat olivat: Se on täytetty. Pyhitykseen meidän ilman muuta tulee pyrkiä ja siinä edetä, ilman sitä ei ole kukaan näkevä Herraa. Mutta me emme koskaan tule tämän elämämme aikana siinä valmistumaan. Se mikä meiltä jää uupumaan, sen on täyttänyt Jeesus Kristus ristillä.
Vanhurskaus/vanhurskattaminen tulee uskosta. Vanhurskauttaminen tarkoittaa syyttömäksi julistamista Jumalan edessä. Sitä ei pysty ihminen itse tekemään. Se tulee ilmi monista kohin Raamatussa. Nostan tähän Heprealaiskirjeen luvusta muutaman kohdan:
Sitten hän sanoo: ”Katso, minä olen tullut tekemään sinun tahtosi.” - - Tämän tahdon perusteella meidät on pyhitetty Jeesuksen Kristuksen ruumiin uhrilla kertakaikkisesti. (9-10). Sillä hän on yhdellä ainoalla uhrilla tehnyt pysyvästi täydellisiksi ne, jotka pyhitetään. (14). Jos me tahallamme jatkamme synnin tekemistä päästyämme tuntemaan totuuden, ei ole enää uhria meidän syntiemme tähden. - - Minun vanhurskaani elää uskosta, mutta jos hän vetäytyy pois, ei minun sieluni mielly häneen. Me emme ole kuitenkaan niitä, jotka vetäytyvät pois ja joutuvat kadotukseen, vaan niitä, jotka uskovat sielunsa pelastukseksi. (26-26, 38-39)
Tahallista syntiä ei tietenkään saa tehdä, se on täysin selvää. Mutta synnittömiä meistä ei koskaan tule tässä ajassa. Synti on Jumalan tahdon vastaan rikkomista/toimimista tai sitä, että jättää tekemättä jotain, minkä tietää olevan oikein tai Jumalan tahdonmukaista. Kukaan ihminen ei pysty tähän jatkuvasti. Jos ei ulkoisia syntejä näkyisikään, niin sisäisiä on varmasti. Vai kuka meistä pystyy täydellisesti hallitsemaan ajatuksensa ja tunteensa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ettei Jeesuksen opetukset ole mitenkään helppoja kenellekään
Kun hylkää tämän fyysisen maailman, niin silloin ne opetukset ovat helppoja, yksinkertaisia ja miellyttäviä. Ja kuten sanottua en ole itse kyennyt hylkäämään täysin.
"Kukaan ei voi palvella kahta herraa. Jos hän toista rakastaa, hän vihaa toista; jos hän toista pitää arvossa, hän halveksii toista. Te ette voi palvella sekä Jumalaa että mammonaa." Matt. 6:24
Ei kristityn ole tarkoitus hyljätä tätä fyysistä maailmaa. Päinvastoin Jeesus lähetti opetuslapsensa maailmaan julistamaan evankeliumia ja olemaan totuuden valona ihmisille. Kuinka voi edes palvella ja rakastaa lähimmäisiä, jos eristäytyy ihmisistä?
"En rukoile, että ottaisit heidät pois maailmasta vaan että varjelisit heidät pahasta. He eivät ole maailmasta, niin kuin en minäkään ole maailmasta. Pyhitä heidät totuudessa. Sinun sanasi on totuus. Niin kuin sinä olet lähettänyt minut maailmaan, niin olen minäkin lähettänyt heidät maailmaan.
Johannes 17:15-18
"Te olette maailman valo. Ylhäällä vuorella oleva kaupunki ei voi olla kätkössä. Eikä lamppua sytytetä ja panna vakan alle vaan lampunjalkaan, ja niin se loistaa kaikille huoneessa oleville. Niin loistakoon teidänkin valonne ihmisten edessä, että he näkisivät hyvät tekonne ja ylistäisivät Isäänne, joka on taivaissa.”
Matteus 5:14-16
Vierailija kirjoitti:
Eikös Jeesus piessyt laillisia liiketoiminnanharjoittajia ruoskalla ja rikkonut näiden omaisuutta?
Juutalais saatanat juudakset oli tehnyt pyhäköstä myyntikojun , sinne oli tuotu jopa karjaa elukoita myyntiin uhrielukoita ja Jeesus suuttui niihin ja sanoi ryövärien luolaksi koko paikkaa !!! Eikö hän ollutkin oikeassa .
Vierailija kirjoitti:
Luterilaisen kirkon tunnustuskirjoissa sanotaan yhteiskunnallisesta toiminnasta ja maallisesta hallinnosta:
[Y]hteiskunnan lailliset järjestykset ovat Jumalan hyviä tekoja ja että kristityillä on lupa toimia esivallan viroissa, käyttää tuomiovaltaa, ratkaista oikeusasioita keisarillisen tai muun voimassa olevan lain mukaan, tuomita lain vaatimiin rangaistuksiin, käydä oikeutettuja sotia, olla asepalveluksessa, tehdä laillisia sopimuksia, omistaa yksityistä omaisuutta, vannoa vala esivallan sitä vaatiessa sekä solmia avioliitto.
[S]analla sanoen: yhteiskunnan lailliset järjestykset ovat Jumalan hyvää luomistekoa ja jumalallista järjestystä, ja niitä kristitty voi turvallisesti käyttää hyväkseen.
Mitä siis kahden regimentin opiksi kutsutaan.
ROOMALAISKIRJEET LUKU 13 ESIVALTAA PITÄÄ TOTELLA . MYÖS HARRASTAA SEN KAUPUNGIN PARASTA MISSÄ ASUU .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös Jeesus piessyt laillisia liiketoiminnanharjoittajia ruoskalla ja rikkonut näiden omaisuutta?
Kyllä. Hänellä oli Jumalan poikana siihen valta. Tässä kohtaa siis maallinen laki oli mahdollistanut jotain joka oli ristiriidassa Jumalan lakien kanssa.
Eli väkivallan käyttö on kristitylle sallittua tietyissä tilanteissa?
Miksi? Eihän Jeesus tuossa tilanteesa käyttänyt väkivaltaa. Pöytien kaataminen tai heittäminen ei ole väkivaltaa. Väkivaltaa on ihmiseen kohdistuva toimi.
Kuten ruoskalla lyöminen?
Missään ei sanota, että hän olisi lyönyt sillä, vaan sanotaan, että hän ajoi ulos.
Temppelissä hän tapasi niitä, jotka myivät härkiä, lampaita ja kyyhkysiä. Siellä oli myös rahanvaihtajia istumassa. Hän teki köydenpätkistä ruoskan ja ajoi heidät kaikki ulos temppelialueelta lampaineen ja härkineen. Rahanvaihtajien rahat hän kaatoi maahan, ja heidän pöytänsä hän työnsi kumoon. Kyyhkysten myyjille hän sanoi: ”Viekää nämä pois täältä! Älkää tehkö minun Isäni huoneesta markkinapaikkaa.”
Johannes 2:14-16Jaa, niin, eli kun ukko humalassa ajaa vaimon ja lapset kirves kourassa lumihankeen, tämä ei ole väkivaltaa?
Eihän tuo ole ollenkaan vastaava tilanne. Ennemmin voisi ehkä verrata siihen, että sinun pihallesi asettuisi kaiken maailman kauppiaita ja rahankiskojia. Vaikka piha nyt ei mikään pyhä paikka olekaan toisin kuin temppeli... Mutta siis katsoisitko hyvällä vieressä?
Ei temppeli ja sen piha ollut millään mitalla Jeesuksen omaisuutta, tai sitten sen aikaisilla puusepillä oli kovat tulot, joten millä oikeudella tämä rupesi ketään, täysin laillisissa puuhissa olevia, pois ajamaan?
Sanotaanko että Jeesus identifioitui Jumalan Pojaksi, ja sellaisena hänellä oli sekä oikeus että velvollisuus ajaa rahanvaihtajat ja kyyhkystenmyyjät pois temppelistä. Niiden oleilu siellä oli vastoin sitä miten asioiden oli tarkoitus toimia temppelissä.
Jeesus varmaankin tiesi.
Jaa, no minäkin identifioidun Suomen presidentiksi ja vietänkin jatkossa kesäni Kultarannassa. Puolustanet oikeuttani heittää tunkeilevat Niinistö-Haukiot pois MINUN kesäasunnoltani?
Ei, temppelistä ei tullut Jeesuksen omaisuutta pelkällä tämän omalla ilmoituksella.
Temppeli tuhottiin sen takia ja siellä nykyään Antikristuksen henkiset kumartaa petoa . Se siitä . Ei kiveä kiven päälle .
Puolustaudu kuitenkin kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luterilaisen kirkon tunnustuskirjoissa sanotaan yhteiskunnallisesta toiminnasta ja maallisesta hallinnosta:
[Y]hteiskunnan lailliset järjestykset ovat Jumalan hyviä tekoja ja että kristityillä on lupa toimia esivallan viroissa, käyttää tuomiovaltaa, ratkaista oikeusasioita keisarillisen tai muun voimassa olevan lain mukaan, tuomita lain vaatimiin rangaistuksiin, käydä oikeutettuja sotia, olla asepalveluksessa, tehdä laillisia sopimuksia, omistaa yksityistä omaisuutta, vannoa vala esivallan sitä vaatiessa sekä solmia avioliitto.
[S]analla sanoen: yhteiskunnan lailliset järjestykset ovat Jumalan hyvää luomistekoa ja jumalallista järjestystä, ja niitä kristitty voi turvallisesti käyttää hyväkseen.
Mitä siis kahden regimentin opiksi kutsutaan.
ROOMALAISKIRJEET LUKU 13 ESIVALTAA PITÄÄ TOTELLA . MYÖS HARRASTAA SEN KAUPUNGIN PARASTA MISSÄ ASUU .
Tämä. Muistetaan myös mitä Johannes Kastaja vastasi roomalaisille sotilaille, jotka tulivat kysymään: "Mitä meidän pitää tehdä että pelastuisimme?"
"Älkää kiristäkö ketään, vaan tyytykää palkkaanne."
Ei sotilailta vaadittu sotilaan ammatin lopettamista, ja uskokaa pois että Rooman armeijassa - oltiinpa sitten varsinaisia legioonalaisia tai apujoukkojen (auxilia) sotilaita - sitä miekkaa joutui käyttämään ihan tositoimissa keisarin käskystä. Ja siinä ei ollut mitään väärää. Koska esivalta jne.
Vierailija kirjoitti:
"Pysykää minussa, niin minä pysyn teissä. Niinkuin oksa ei voi kantaa hedelmää itsestään, ellei se pysy viinipuussa, niin ette tekään, ellette pysy minussa. Minä olen viinipuu, te olette oksat. Joka pysyy minussa ja jossa minä pysyn, se kantaa paljon hedelmää; sillä ilman minua te ette voi mitään tehdä. Jos joku ei pysy minussa, niin hänet heitetään pois niinkuin oksa, ja hän kuivettuu; ja ne kootaan yhteen ja heitetään tuleen, ja ne palavat. Jos te pysytte minussa ja minun sanani pysyvät teissä, niin anokaa, mitä ikinä tahdotte, ja te saatte sen." Joh.15:4-7
"Jeesuksen opetusten mukaan ei voi elää" = oksa heitetään pois, se kuivettuu ja viskataan tuleen.
Juutalaiset han lankesi pois arabiaan mesopotania ja Egypti hindujen jumaliin kultaiset vasikat . Se oksa on kuivaa kuivempi.
Vierailija kirjoitti:
Esivaltaa tulee kunnioittaa eli suorittaa asepalvelus. Maata saa puolustaa eli estää esim siviilien surmaaminen tai sortaminen. Sen sijaan saattaisin kieltäytyä jos Suomi hyökkäisi eikä kyse olisi puolustautumisesta vaan suuremman maa-alueen saamisesta.
Vai että suuremman maa alueen . Eiköhän venäläiset asu ihan ruotsilta ja Suomesta varastetuilla mailla ja ryöstösaallilla .
Kristittyjen vainoaminen ja syyttely . Jeesus sanoi et voi heittää kiviä kun olet itsekin syntiä tehnyt . Kristittyjä on raiskattu ja muuta niin siksi on ollut pakko turvautua armeijan apuun . Kristitty on Abrahamin perillinen Jumalan omaisuutta .
Hellarivaparit synagogat myy edelleen myyntipöydistä sanaakin rahasta kyllä sama meininki kuin silloin. Ei ne ole muuttuneet eivätkä usko vaan pilkkaavat .