Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on paras asento synnyttää että tulisi mahdollisimman vähän vaurioita?

Vierailija
27.02.2026 |

Olen synnyttänyt puoli-istuvassa selällään, kontillaan ja seisaallaan/kyykyssä.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä sinusta oli paras? Luulisi minkä tahansa pystyasennon olevan parempi kuin makuun, kun maan vetovoima vaikuttaa ja auttaa vauvaa ulos.

Vierailija
2/11 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraan!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, ettei synnytä ollenkaan. 

Vierailija
4/11 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu vauvan asennosta. Mutta selällään se ei ole koskaan.

Vierailija
5/11 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen saanut käsityksen että seisominen tai kyykkäys olisi parempi kuin yleinen puolimakaava aseto mutta en ole kokeillut.

Vierailija
6/11 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle paras oli seisaallaan. Tosin ensisynnytyksessä en olisi jaksanut. Niin että paras lienee se toteutettavissa oleva.

Vierailija
7/11 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on kiinni niin monesta asiasta. Pystyä pidetään parhaana juuri tuon maan vetovoiman takia ja osin näin onkin. Siihenkin tosin liittyy riski, että vauvan pää tukkii sinun laskimot ja verekkyys alapäässä lisääntyy eli olet aivan turvonnut. Jokainen voi siitä päätellä millaista jälkeä silloin tulee. Toisaalta kätilö ei välttämättä esim. Synnytjakkaralla saa niin hyvää tukea välilihaan ja ongelmia tulee siksi. Eli moni asia vaikuttaa ja paras asento on se, jossa vauva tulee parhaiten ulos. Toiset saavat "ponnistussuuntaan" jostain syystä paremman tuntuman puoli-istuvassa asennossa. Muissa vauva ei liiku ollenkaan. Kaikki siis vaikuttaa. 

Vierailija
8/11 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu vauvan asennosta. Mutta selällään se ei ole koskaan.

Ei kukaan kaiketi Suomessa selällään synnytä. Tarkoitatko puoli-istuvaa? Ja kyllä, se voi olla paras joissain tilanteissa. Lue minun edeltävä. 

Vierailija
9/11 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puoli-istuva ja kyykkyasento on paras. Ponnistusvaiheessa äiti voi itse säädellä ponnistuksen voimakkuutta. Makuullaan on huonoin.

Vierailija
10/11 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeintä kai se miten ponnistaminen sujuu. Jos ponnistat rajusti eikä ulkoiset synnyttimet sekä välilihan alue ehdi mukautua vauvan pään työntymiseen niin pahaa jälkeä tulee. Kuuntele kätilön ohjeistuksia niin selviät vähemmillä vaurioilla. Vaurioitta kun alatiesynnykset harvemmin taitaa onnistua, etenkin jos vauva kookas.

Vierailija
11/11 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vessapöntöllä istuen, silleen että päkiöillä kipristää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kaksi