Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kristinusko ja asevelvollisuus

Vierailija
17.09.2020 |

Miksei kristityt saa vapautusta armeijasta uskonnollisin perustein, vaikka Jeesus kieltää väkivallan kaikissa muodoissaan?

Kommentit (116)

Vierailija
81/116 |
17.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sanot 1. Joh kirjeen 1:8 kohtaan? "jos sanomme, ettei meillä ole syntiä, me eksytä me itsemme eikä totuus ole meissä."

Johanneksen nimiin laitetun kirjeen kirjoittaja on ristiriidassa Jeesuksen opetuksia vastaan, tai sitten jokainen ihminen joutuu kadotukseen. Jos meissä kaikissa on syntiä, niin joudumme kaikki helvettiin.

Vierailija kirjoitti:

Ei Paavali tee tyhjäksi Jeesuksen kaksoiskäsky.

Paavali sanoo, että kaikki käskyt voidaan koota tähän sanaan: »Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi.»

Rakkauden kaksoiskäsky olisi pelkkä rakkauden käsky, jos Jeesus olisi noin opettanut.

Vierailija kirjoitti:

Ef. Kirje Luku 4

"Älkää antako kenenkään pettää itseänne tyhjillä puheilla, sillä niiden vuoksi Jumalan viha kohtaa kaikkia tottelemattomia" Ef.5:6

"Mutta minä sanon teille: rakastakaa vihamiehiänne ja rukoilkaa vainoojienne puolesta, jotta olisitte taivaallisen Isänne lapsia. Hän antaa aurinkonsa nousta niin hyville kuin pahoille ja lähettää sateen niin hurskaille kuin jumalattomille." Matt.5:44-45

Vierailija kirjoitti:

Antakaa ruumiinne eläväksi, pyhäksi, Jumalalle mieluisaksi uhriksi

"Menkää ja tutkikaa, mitä tämä tarkoittaa: ’Armahtavaisuutta minä tahdon, en uhrimenoja.’ En minä ole tullut kutsumaan hurskaita, vaan syntisiä.»" Matt.9:13

Vierailija kirjoitti:

Jumalan armo on näet ilmestynyt pelastukseksi kaikille ihmisille

"Monet ovat kutsuttuja, mutta harvat valittuja." Matt. 22:14

Ei Jeesus tullut kutsumaan terveitä vaan syntisiä. Jos sinä sanot, ettei sinussa ole syntiä, et sinä teet sillon Jeesuksen sovitustyön turhaksi etkä enää edes tarvitse pelastusta. Jeesus on ainoa ihminen, joka ei ole tehnyt syntiä. Sinäkö asetat itsesi samalle viivalle hänen kanssaan? Jeesusta nimenomaan tarvitsemme pesemään meidän syntimme, mutta se pesu ei tapahdu tämän elämän aikana vaan sitten, kun kuolemme ja toivottavasti pääsemme Jumalan valtakuntaan. Miten sinä käsität synnin? Mikä on syntiä sinun mielestäsi?

Ef 5:6 ja tuo siihen liittämäsi matt 5:44-45, eivät puhu ollenkaan samoista asioista, eivätkä siten käy vastapareiksi". Paavali puhuu siitä, ettei pidä lähteä uskonnollisiin/hengellisiin eksytyksiin mukaan, koska silloin väistämättä tulee tehtyä Jumalan tahdon ja sanan vastaisesti. Matteus puhuu yleisesti lähimmäisen rakkaudesta.

Tuohon Jumalan armokohtaan pätee paremmin tämä kohta:

Hän sanoi heille: ”Menkää kaikkialle maailmaan ja julistakaa evankeliumia kaikille luoduille. Joka uskoo ja saa kasteen, pelastuu, mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen. Markus 16:15‭-‬16

Evankeliumi, ja siten myös Jumalan armo, on tarkoitettu ihan kaikkille ihmisillr, mutta kaikki eivät sitä syystä tai toisesta ota vastaan. Jos ei ota evankeliumia vastaan, tulee samalla torjuneeksi myös Jumalan armon. Mutta ne ovat siitä huolimatta ihan kaikille tarjolla.

Paavalin kirjeet eivät ole selvästikään auenneet sinulle. Ilmeisesti olet yrittänyt omalla sielullisella ymmärrykselläsi ja järkeilylläsi niitä lukenut ja yrittänyt ymmärtää. Jumalan sana aukeaa yleensä vasta Pyhän Hengen avulla. Jeesuksen puheet voivat olla selkeämpiä lukea ja ymmärtää, mutta niissäkin kannattaa rukoilla, että Herra niitä sinulle avaisi. Jeesus puhui usein vertauksin, joita oli joskus vaikea ymmärtää, niin kuin olet varmasti lukenut.

Vierailija
82/116 |
17.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

”Jos jollain teistä on kaksi viittaa, myyköön toisen ja ostakoon miekan.” - Jeesus

Miekka on sota-ase, jonka ainoa käyttö on ihmisten vahingoittaminen. Ja Jeesus siis käski opetuslapsiaan hankkimaan miekat! Tämä tapahtui tilanteessa, jossa hän valmisteli heitä lähtemään saarnaamaan ympäriinsä.

Ehei, Jeesus opetti heitä tässä käytännössä kun yksi käytti miekkaansa: pistä miekkasi tuppeen, se joka miekkaan tarttuu se miekkaan hukkuu!!

Mutta käski kuitenkin ostaa miekat!

Selitä tämä. Jeesus käski ostaa miekat, mutta sitten kun tuli paikka käyttää sitä, osoitti että pieleen meni.

Jos minä yritän itse ensin... Miekkaa käytettiin Jeesuksen puolustamiseen, mikä lähetti väärän viestin. Jeesus itse lähetti sitten oikean signaalin parantamalla seuralaisensa irti leikkaaman korvan.

Miekat olisivat apostolien itsepuolustusta varten saarnamatkoilla, eli kyllä niitä olisi tarpeen vaatiessa myös käytetty. Ja onhan miekka pelote, ei lähde jokainen rosvo yrittämään kun vastaan tulee kaksi Genesaretinjärven vankkaa kalastajaa gladiukset vyöllä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/116 |
17.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja myönnän, en todellakaan pysty elämään Jeesuksen oppien mukaan. Ei kukaan ihminen pysty siihen.

Suosittelen erittäin lämpimästi lukemaan Leo Tolstoyn teoksen "The Kingdom of God is Within You"

Vierailija
84/116 |
17.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja myönnän, en todellakaan pysty elämään Jeesuksen oppien mukaan. Ei kukaan ihminen pysty siihen.

Suosittelen erittäin lämpimästi lukemaan Leo Tolstoyn teoksen "The Kingdom of God is Within You"

Miksi?

Vierailija
85/116 |
17.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi?

Ajattelin ennen itsekin noin, mutta tuo kirja avasi silmät.

Vierailija
86/116 |
17.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi?

Ajattelin ennen itsekin noin, mutta tuo kirja avasi silmät.

Voisitko selittää vähän laajemmin, että mikä siinä on se idea ja miten nykyään ajattelet?

Itse suhtaudun vähän skeptisesti tuollaisiin hengellisiin kirjoihin, luen mieluiten vain Raamattua.

Vierailija
87/116 |
17.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä se perkele haluaa sinun uskovan. Kristitty ihminen antaisi vaikka henkensä ennemmin kuin tappaisi toisen ihmisen, koska hän ymmärtää että tämä fyysinen maailma on pelkkää harhaa ja Taivaan valtakunta on todellista. Hän myös ymmärtää ja on sisäistänyt täysin Jeesuksen opetukset, jotka tulevat suoraan Taivaan Isältä. Jos ei kykene siihen, ei tule kutsua itseään kristityksi. Tämä maailma täytyy kieltää tullakseen kristityksi.

"Jos joku tulee minun tyköni eikä vihaa isäänsä ja äitiänsä ja vaimoaan ja lapsiaan ja veljiään ja sisariaan, vieläpä omaa elämäänsäkin, hän ei voi olla minun opetuslapseni. Ja joka ei kanna ristiänsä ja seuraa minua, se ei voi olla minun opetuslapseni."  Luuk.14:26-27

"Jeesus sanoi heille: »Totisesti: kuka ikinä Jumalan valtakunnan tähden on luopunut kodistaan, vaimostaan tai veljistään, vanhemmistaan tai lapsistaan, hän saa jo tässä ajassa moninkertaisesti takaisin, ja tulevassa maailmassa ikuisen elämän." Luuk.18:29-30

Tästä vastauksestasi tuli mieleen se, mitä Jeesus sanoi hengellisestä sokeudesta.

Jeesus sanoi: ”Tuomioksi minä olen tullut tähän maailmaan, että ne, jotka eivät näe, näkisivät, ja ne, jotka näkevät, tulisivat sokeiksi.” Muutamat fariseukset, jotka olivat hänen lähellään, kuulivat tämän ja kysyivät häneltä: ”Emme kai me ole sokeita?” Jeesus vastasi heille: ”Jos te olisitte sokeita, teillä ei olisi syntiä, mutta nyt te sanotte: ’Me näemme’, ja sen tähden teidän syntinne pysyy.”

Johannes 9:39‭-‬41

Vierailija
88/116 |
17.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kristinusko ei ole tekojen uskonto

Kenen mukaan? Ei ainakaan Jeesus Kristuksen.

"Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon." Matt.7:21

Jos itse Kristus, (jonka opetusten pohjalle kristinusko perustuu) sanoo noin, niin kuka sinä olet sanomaan, ettei kristinusko ole tekojen uskonto?

Kukaan ei ole synnitön vaan taivaaseen pääsee katumalla ja hyväksymällä jeesuksen.

Miten siinä ristilläkin se rikollinen joka katui pääsikö se taivaaseen vai ei.

Vierailija
89/116 |
17.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sinä sanot, ettei sinussa ole syntiä

Älähän vääristele sanojani, milloinkaan en ole noin sanonut. Kristitty ihminen ei ole syntinen, kuten sanoin kristitty voi olla vain sellainen, joka on täysin sisästäistänyt Jeesuksen opetukset ja elää niiden mukaan, eli toteuttaa Jumalan tahtoa. Sinussa ei ole syntiä, jos elät täysin Jeesuksen oppien mukaan. Itse en ole sellainen. Syntiä on kaikki ne teot, jotka ovat ristiriidassa Jeesuksen opetusten kanssa.

Tiedättehän sellaisia tyyppejä, jotka ovat ottaneet näitä nigerialaiskirjeitä yms. todesta luullen rikastuvansa, lähettäen hyväuskoisena rahaa erinäisiin kuluihin, ennen kuin saavat sen potin, tai luulevat saavansa. He saattavat syytää tuhansia euroja, vaikka läheiset yrittävät takoa järkeä päähän.

Samoin paavalistit ovat sokeita, kun ovat kenties koko elämänsä olleet eksytettävänä, kieltäytyen noudattamasta Jeesuksen opetuksia pitäen niitä vain ohjenuorina.

"Ei Jeesuksen opetusten mukaan voi elää"... Ja paskat!

Vierailija
90/116 |
17.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tätä se perkele haluaa sinun uskovan. Kristitty ihminen antaisi vaikka henkensä ennemmin kuin tappaisi toisen ihmisen, koska hän ymmärtää että tämä fyysinen maailma on pelkkää harhaa ja Taivaan valtakunta on todellista. Hän myös ymmärtää ja on sisäistänyt täysin Jeesuksen opetukset, jotka tulevat suoraan Taivaan Isältä. Jos ei kykene siihen, ei tule kutsua itseään kristityksi. Tämä maailma täytyy kieltää tullakseen kristityksi."

”Te olette kuulleet sanottavan: ’Älä tee huorin.’ Mutta minä sanon teille: jokainen, joka katsoo naista himoiten, on sydämessään jo tehnyt huorin hänen kanssaan. Jos oikea silmäsi viettelee sinua, repäise se irti ja heitä pois. Sinulle on parempi, että yksi osa ruumiistasi tuhoutuu, kuin että koko ruumiisi heitetään helvettiin. Jos oikea kätesi viettelee sinua, hakkaa se poikki ja heitä pois. Sinulle on parempi, että yksi osa ruumiistasi tuhoutuu, kuin että koko ruumiisi joutuu helvettiin.

Matteus 5:27‭-‬30

Onko sinulla molemmat kädet ja silmät tallella? Aviopuolisosi lisäksi et ole koskaan katsonut ketään himoiten? Et ole koskaan valehdellut? Aina kunnioittavasti kohtelet vanhempiasi? Ja kaikkia muitakin? Annat aina sille, joka sinulta pyytää? Et koskaan tuomitse ketään, et edes Paavalia? Et esitä koskaan perusteettomia syytteitä kenestäkään?

Vierailija
91/116 |
17.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Tätä se perkele haluaa sinun uskovan. Kristitty ihminen antaisi vaikka henkensä ennemmin kuin tappaisi toisen ihmisen, koska hän ymmärtää että tämä fyysinen maailma on pelkkää harhaa ja Taivaan valtakunta on todellista. Hän myös ymmärtää ja on sisäistänyt täysin Jeesuksen opetukset, jotka tulevat suoraan Taivaan Isältä. Jos ei kykene siihen, ei tule kutsua itseään kristityksi. Tämä maailma täytyy kieltää tullakseen kristityksi."

”Te olette kuulleet sanottavan: ’Älä tee huorin.’ Mutta minä sanon teille: jokainen, joka katsoo naista himoiten, on sydämessään jo tehnyt huorin hänen kanssaan. Jos oikea silmäsi viettelee sinua, repäise se irti ja heitä pois. Sinulle on parempi, että yksi osa ruumiistasi tuhoutuu, kuin että koko ruumiisi heitetään helvettiin. Jos oikea kätesi viettelee sinua, hakkaa se poikki ja heitä pois. Sinulle on parempi, että yksi osa ruumiistasi tuhoutuu, kuin että koko ruumiisi joutuu helvettiin.

Onko sinulla molemmat kädet ja silmät tallella? Aviopuolisosi lisäksi et ole koskaan katsonut ketään himoiten? Et ole koskaan valehdellut? Aina kunnioittavasti kohtelet vanhempiasi? Ja kaikkia muitakin? Annat aina sille, joka sinulta pyytää? Et koskaan tuomitse ketään, et edes Paavalia? Et esitä koskaan perusteettomia syytteitä kenestäkään?

Niin ja tärkeimpinä, rakastat aina kaikkia, teet aina hyvää kaikille, et koskaan ylennä itseäsi ja aina, aina teet Jumalan tahdon mukaan, ihan kaikessa?

Vierailija
92/116 |
17.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin ja tärkeimpinä, rakastat aina kaikkia, teet aina hyvää kaikille, et koskaan ylennä itseäsi ja aina, aina teet Jumalan tahdon mukaan, ihan kaikessa?

Sanoin jo pari kertaa, että en ole synnitön enkä pidä itseäni kristittynä, sillä en ole täysin sisäistänyt Jeesuksen opetuksia ja elä niiden mukaan, mutta siihen pyrin silti jatkuvasti. Sinulla tuntuu olevan joku hinku päästä haukkumaan minua ulkokultaiseksi.

Vierailija
93/116 |
17.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin sivusta esitän vienon toiveen että jos veljemme Paavalin opetuksiin pettynyt henkilö voisi näytteeksi vetäistä sellaisen synnittömän ja täydellisen rakastavan päivän, niin tulisin mielelläni katsomaan. Uskoisin että moni muukin.

Vierailija
94/116 |
17.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sinä sanot, ettei sinussa ole syntiä

Älähän vääristele sanojani, milloinkaan en ole noin sanonut. Kristitty ihminen ei ole syntinen, kuten sanoin kristitty voi olla vain sellainen, joka on täysin sisästäistänyt Jeesuksen opetukset ja elää niiden mukaan, eli toteuttaa Jumalan tahtoa. Sinussa ei ole syntiä, jos elät täysin Jeesuksen oppien mukaan. Itse en ole sellainen. Syntiä on kaikki ne teot, jotka ovat ristiriidassa Jeesuksen opetusten kanssa.

Tiedättehän sellaisia tyyppejä, jotka ovat ottaneet näitä nigerialaiskirjeitä yms. todesta luullen rikastuvansa, lähettäen hyväuskoisena rahaa erinäisiin kuluihin, ennen kuin saavat sen potin, tai luulevat saavansa. He saattavat syytää tuhansia euroja, vaikka läheiset yrittävät takoa järkeä päähän.

Samoin paavalistit ovat sokeita, kun ovat kenties koko elämänsä olleet eksytettävänä, kieltäytyen noudattamasta Jeesuksen opetuksia pitäen niitä vain ohjenuorina.

"Ei Jeesuksen opetusten mukaan voi elää"... Ja paskat!

Nuo nigerialaiskirjeet ym on helppoja ulkoisia syntejä nähtäväksi. Syntiä on myös mm ylpeys, viha, ahneus, kateus, katkeruus, epäjumalan palvonta (monessa muodostaa), rakkaudettomuus, toisen ihmisen himoitseminen (muu kuin oma aviopuoliso). Nämä kaikki on Jumalan tahdon vastaista toimintaa. Sinäkö et koskaan näihin lankea? Eipä tuo sinun kielenkäytösi Jumalaa ainakaan iloiseksi tee.

Jeesus sanoi, joka itsensä ylentää se alennetaan. Ja lueppa rukouksen kanssa kohta, jossa puhutaan hengellisestä sokeudesta:

Jeesus sanoi: ”Tuomioksi minä olen tullut tähän maailmaan, että ne, jotka eivät näe, näkisivät, ja ne, jotka näkevät, tulisivat sokeiksi.” Muutamat fariseukset, jotka olivat hänen lähellään, kuulivat tämän ja kysyivät häneltä: ”Emme kai me ole sokeita?” Jeesus vastasi heille: ”Jos te olisitte sokeita, teillä ei olisi syntiä, mutta nyt te sanotte: ’Me näemme’, ja sen tähden teidän syntinne pysyy.”

Johannes 9:39‭-‬41

Vierailija
95/116 |
17.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Pysykää minussa, niin minä pysyn teissä. Niinkuin oksa ei voi kantaa hedelmää itsestään, ellei se pysy viinipuussa, niin ette tekään, ellette pysy minussa. Minä olen viinipuu, te olette oksat. Joka pysyy minussa ja jossa minä pysyn, se kantaa paljon hedelmää; sillä ilman minua te ette voi mitään tehdä. Jos joku ei pysy minussa, niin hänet heitetään pois niinkuin oksa, ja hän kuivettuu; ja ne kootaan yhteen ja heitetään tuleen, ja ne palavat. Jos te pysytte minussa ja minun sanani pysyvät teissä, niin anokaa, mitä ikinä tahdotte, ja te saatte sen." Joh.15:4-7

"Jeesuksen opetusten mukaan ei voi elää" = oksa heitetään pois, se kuivettuu ja viskataan tuleen.

Vierailija
96/116 |
17.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinäkö et koskaan näihin lankea?

Turhahan sinun kanssasi on keskustella, kun et lue edes viestejäni.

Vierailija
97/116 |
17.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanoin jo pari kertaa, että en ole synnitön enkä pidä itseäni kristittynä, sillä en ole täysin sisäistänyt Jeesuksen opetuksia ja elä niiden mukaan, mutta siihen pyrin silti jatkuvasti. Sinulla tuntuu olevan joku hinku päästä haukkumaan minua ulkokultaiseksi.

En hauku sinua miksikään. Yritän nyt vain vähän avata silmiäsi näkemään asiaa laajemmin ja ymmärtämään, ettei Jeesuksen opetukset ole mitenkään helppoja kenellekään. Raamatussa sanotaan, ettei kukaan ihminen pysty noudattamaan täysin Jeesuksen opetuksia ja elämään niiden mukaan (10 käskyä, rakkauden kaksoiskäsky jne). Olen samaa mieltä kanssasi, että siihen meidän tulee pyrkiä. Mutta jos sinä sanot kristityn määritelmäksi tuon, että elää noita noudattaen, niin ei tässä maailmassa olisi yhtäkään kristittyä. Ei me koskaan tässä ajassa täydellisiksi tulla eikä meidän, Luojan kiitos, tarvitse tullakaan. Sen teki jo Jeesus meidän puolestamme. Pyydän anteeksi, jos olen kärkkäästi sinulle vastannut, se ei ole ollut tarkoitukseni.

Vierailija
98/116 |
17.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinällään kö et koskaan näihin lankea?

Pointtini oli se, että synnittömyys ei ole kristityn määritelmä. Se oli Jeesuksen Kristuksen määritelmä.

Vierailija
99/116 |
17.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Raamatussa sanotaan, ettei kukaan ihminen pysty noudattamaan täysin Jeesuksen opetuksia

Kuka sanoo?

Vierailija
100/116 |
17.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinällään kö et koskaan näihin lankea?

Pointtini oli se, että synnittömyys ei ole kristityn määritelmä. Se oli Jeesuksen Kristuksen määritelmä.

Muistutan taas siitä temppelissä tapahtuneesta ruoskalla huitomisjupakasta.