Oletteko huomaanneet tämän? Silloin kun joku erikseen sanoo olevansa jotain - yleensä ei juuri ole
Olen huomannut tämän yritysten mainospuheissa ja treffikumppaneissa eritoten. Se joka erikseen sanoo, että on vaikka rehellinen, herkkä, kunnioittaa toisia jne... on valehteleva, kovatunteinen, ei kunnioita toisia. Yleensä tämä verbaalinen ilmaisu nimenomaan meinaa sitä, että olisi paljonkin parannettavaa kyseisellä osa-alueella. Ja käyhän se järkeenkin. Jos mä esimerkiksi olen ystävällinen ihminen, ei kai mun tarvitse sitä erikseen mainostaa, koska jos sitä olen, niin eikö se tule ilmi muutenkin hyvin pian. Jos EN ole ystävällinen, mutta haluan, että joku ajattelisi musta niin, niin yrittäisin ehkä päästä helpolla ja yrittää vakuuttaa, että ei tarvitse sentään omaa käytöstä muuttaa.
Mielipiteitä?
Kommentit (129)
Mikä pakko täällä on aina yrittää kehittää jotain yleispäteviä teorioita omien havaintojen tueksi? Tämä ap:n väite pitää varmasti joskus ihan paikkansakin, mutta ei tuosta mitään sääntöä kannata ruveta tekemään. Tyhmimmät vielä uskoo ja alkaa epäilemään kaikkea mitä esim treffikumppani itsestään kertoo.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on näin, ei vain treffi-ilmoituksissa vaan yleisesti. Ei tietysti siten, jos ihminen sanoo ”tykkään vihreästä” tai ”olen kiinnostunut historiasta” tai ”mulla on kyllä huono matikkapää”, vaan lähinnä jos kertoo positiivista omista ominaisuuksistaan.
Tuo kalahti juuri naulan kantaan tuo ”hyvä ihmistuntija”, olen huomannut saman! Samoin ”positiiviset” ihmiset, jotka ”eivät koskaan valita”!
Samoin jos ihminen ”on hyvä lukemaan toisten ilmeitä ja eleitä”, tai
”näkee toisten sanojen takana olevat vaikuttimet”, tai
”kyllä sen näkee mitä toinen todella ajattelee”,
jne, niin kyllä ne aina menevät niin rytisten metsään kuin voi mennä.
Nämä henkilöt, jotka muka ovat herkkiä aistimaan toisia, tunteita, tilanteita tai lukemaan rivien välistä ovat yleensä tosiasiassa ihmisiä, jotka uskovat omiin ajatuksiinsa ja oletuksiinsa täysin kritiikittömästi eivätkä pysty millään ymmärtämään, että usein nämä omat subjektiiviset tulkinnat ovat täysin vääriä.
Vierailija kirjoitti:
Mikä pakko täällä on aina yrittää kehittää jotain yleispäteviä teorioita omien havaintojen tueksi? Tämä ap:n väite pitää varmasti joskus ihan paikkansakin, mutta ei tuosta mitään sääntöä kannata ruveta tekemään. Tyhmimmät vielä uskoo ja alkaa epäilemään kaikkea mitä esim treffikumppani itsestään kertoo.
No monilla tässä ketjussa on ihan se sama kokemus. Treffeille tuleva mies/nainen on monesti ihan jotain muuta kuin ilmoituksen perusteella luulisi. Sanoisin, että kannattaa suhtautua vähän epäilevästi, mutta ei tietysti niin rajusti, ettei enää uskaltaisi tavata ketään.
Hups, onkohan huono asia, että minulla on Huuto.netin kuvauksessa ”rehellinen myyjä”?😆
Vierailija kirjoitti:
Hups, onkohan huono asia, että minulla on Huuto.netin kuvauksessa ”rehellinen myyjä”?😆
Se on siinä siksi, että meinaan, että kerron myymistäni tavaroista kaikki huomioonotettavat asiat, enkä lähetä mitään huonompaa kuin luvattu.
Tietysti nyt kun tässä ketjussa ollaan, ette usko selittelystäni sanaakaan😅
Olen huomannut, työkaveri mainostaa olevansa empaattinen ja rakastava ihminen, todellisuudessa piilokettuilee minkä ehtii ja arvostelee toisia törkeästi. Jos joku loukkaantuu niin perustelee sillä että hän on vähän tällänen, suusta puuttuu suodatin mutku ei hän koskaan pahalla joten ei saa suuttua.
Itse kyllä loukkaantuu pienestäkin ja on pitkävihainen.
Minä olen pelokas. Vannon, että tämä on totta. :D
Monet eivät edes erota sympatian ja empatian eroa pitäen itseään empaattisina, vaikka tosiasiassa sympatiaa riittää vain vertaiskokemuksiin.
Jos tilaisuus tulee niin reagoin näihin päivittelemällä vähän mukamas vitsillä että ”joo olisi se kyllä kamalaa jos olisit epärehellinen, hehheh, reagoin todella huonosti kaikenlaiseen valehteluun ja muuhun mutta onneksi sun kohdalla ei tartte”. Ja katson kun katoavat.
Jos joku julistaa heti kättelyssä, että on erilainen kuin muut miehet, niin on todennäköisesti vain enemmän täynnä itseään kuin muut.
"Kiltti" on jo itselleni kirosana, kun olen katsellut tämän palstan Kiltti-miesten vonkumista.
"Herkkä ja taiteellinen" katsoo taideleffoja ja lukee kirjoja. Ei kuitenkaan välttämättä ole sen empaattisempi tai herkempi kuin muutkaan. Ja monesti nämä miehet ovat elitistejä eivätkä voi katsoa yhtäkään Hollywood-elokuvaa, edes Oscarin voittaneita, koska ne ovat kaikki kategorisesti typeriä. Taideleffan jälkeen pitää keskustella syvällisesti sen symboliikasta. Koko ajan tuntuu, että mies haluaa vain korostaa itseään ja älykkyyttään/sivistystään. Tyttöystäväehdokkaalla pitää olla akateeminen koulutus (vähintään maisteri) ja täysin sama leffa/kirjamaku.
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut, työkaveri mainostaa olevansa empaattinen ja rakastava ihminen, todellisuudessa piilokettuilee minkä ehtii ja arvostelee toisia törkeästi. Jos joku loukkaantuu niin perustelee sillä että hän on vähän tällänen, suusta puuttuu suodatin mutku ei hän koskaan pahalla joten ei saa suuttua.
Tunnistan niin tämän ihmistyypin. Oman muka vilpittömän persoonan takia muista laukoo mitä sattuu, mutta ei kestä itse pienintäkään edes asiallisesti esitettyä aiheellista kritiikin murua.
Vierailija kirjoitti:
Jos joku julistaa heti kättelyssä, että on erilainen kuin muut miehet, niin on todennäköisesti vain enemmän täynnä itseään kuin muut.
"Kiltti" on jo itselleni kirosana, kun olen katsellut tämän palstan Kiltti-miesten vonkumista.
"Herkkä ja taiteellinen" katsoo taideleffoja ja lukee kirjoja. Ei kuitenkaan välttämättä ole sen empaattisempi tai herkempi kuin muutkaan. Ja monesti nämä miehet ovat elitistejä eivätkä voi katsoa yhtäkään Hollywood-elokuvaa, edes Oscarin voittaneita, koska ne ovat kaikki kategorisesti typeriä. Taideleffan jälkeen pitää keskustella syvällisesti sen symboliikasta. Koko ajan tuntuu, että mies haluaa vain korostaa itseään ja älykkyyttään/sivistystään. Tyttöystäväehdokkaalla pitää olla akateeminen koulutus (vähintään maisteri) ja täysin sama leffa/kirjamaku.
Tyypillinen muka älykäs.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä mitään niin suvaitsematonta kuin suvaitsevaksi itsensä julistavat ihminen. Yleensä suvaitsee juuri sitä, mikä hänen suvaitsevuutensa piiriin kuuluu, mutta ei yhtään mitään muuta.
Missä näitä itseään suvaitsevaiseksi kutsuvia on?
Itse olen huomannut, että tuota suvaitsevainen-sanaa käytetään enemmän muista kuin itsestä, tarkoituksena sitten syyttää tätä ihmistä tekopyhäksi kun ei suvaitsekaan kaikkia. Vaikkei hän itse ole koskaan edes sellaista luvannut.
Vierailija kirjoitti:
Monet eivät edes erota sympatian ja empatian eroa pitäen itseään empaattisina, vaikka tosiasiassa sympatiaa riittää vain vertaiskokemuksiin.
Tämä. Empatia on sitä, että pystyy myötäelämään myös niiden ihmisten kanssa, joiden elämä on ollut ihan erilainen kuin itsellä.
Jokainen pystyy helposti sympatisoimaan samantyyppisiä ihmisiä kuin mitä itse on, se ei vaadi minkäänlaista empatiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä mitään niin suvaitsematonta kuin suvaitsevaksi itsensä julistavat ihminen. Yleensä suvaitsee juuri sitä, mikä hänen suvaitsevuutensa piiriin kuuluu, mutta ei yhtään mitään muuta.
Missä näitä itseään suvaitsevaiseksi kutsuvia on?
Itse olen huomannut, että tuota suvaitsevainen-sanaa käytetään enemmän muista kuin itsestä, tarkoituksena sitten syyttää tätä ihmistä tekopyhäksi kun ei suvaitsekaan kaikkia. Vaikkei hän itse ole koskaan edes sellaista luvannut.
Olen huomannut ihan saman. Ja tuo sana kuuluu muutenkin jonnekin 90-luvulle. Muistan joskus 1994, kun rippileirin pastori sanoi, omasta mielestään hirveän nokkelasti, että ei voi olla suvaitsevainen jos ei siedä suvaitsemattomuutta. Ja siihen aikaan se tarkoitti sitä ettei vihaa homoja eikä ulkomaalaisia.
Vierailija kirjoitti:
Saanko arvata? Julkinen puoli, yksityisessä tuollainen eei onnistu koska pitää tehdä tulosta.
Yksityisellä täysin mahdollista myös. Etenkin isossa talossa ei kukaan tiedä mitä missäkin tapahtuu.
Vierailija kirjoitti:
Nämä empaattiset ja rakastavat ovat myrkyllisimpiä ihmisiä, joita tiedän. Se myrkyllisyys on vielä taitavasti piilotettua, juuri sellaista mukasydämellistä naljailua ja toisen persoonan, ulkonäön tai elämän arvostelua "huolen" tai "hyvän tarkoituksen" varjolla.
Oikeasti empaattinen ihminen ei alleviivaa asiaa, koska sen pitäisi kuulua ihmisyyteen vähän niin kuin vakiovarusteena. Aidosti empaattinen tiedostaa myös sen, että voi olla tilanteita, joissa hänen on vaikea kokea empatiaa ja että toisaalta empatiaa ei saa antaa lipsahtaa rajattomuuden puolelle.
Olen!
Paras esimerkki tästä on treffit nuorena kauan kauan sitten. Yhtäkkiä siinä istuttuani terassilla nuorukainen alkoi oudon fanaattisesti selittää että hän ei ikinä löisi tai satuttaisi naista. Enpä ollut edes ajatellut että tällaista pitäisi epäillä tai hänen mulle heti selitellä.
Muutama olut niin tyyppi tivasi minulta jotain, en enää muista mitä asiaa, ja jotenkin kiertelin vastausta niin alkoi heitellä tuoleja.
En treffailut toiste selvittääkseni puhuiko totta satuttamisesta.
"Hyväkuntoinen ja toivon naiselta samaa" = käy pari kertaa kuussa salilla nostamassa puntteja, näkyviä lihaksia vain käsivarsissa. Naisen täytyy sen sijaan olla timmissä kunnossa.
"Huumorintajuinen ja rento" = voi tarkoittaa ihan mitä vain. 95 % keskustelusta on miehen vitsejä ja hän masentuu/suuttuu, jos et naurakaan. Tai irvailee naisen ulkonäöstä ja muustakin, kaikki pitää kestää koska on muka vitsillä sanottu. Jos nainen antaa samalla mitalla takaisin, niin sitä mies ei ehkä kestäkään. Tämmöiset miehet usein testaavat heti ekoilla treffeillä, että nainen on varmasti riittävän rentoa ja hyvää seuraa. Eli pistävät hirveän shown päälle, eikä oikeasta persoonasta saa mitään selville.
"Musta huumori" tarkoittaa, että kertoo tahallaan "loukkaavia" vitsejä, ja ylpeilee sillä. Kuitenkin suuttuu heti, jos et tykkää vitseistä.
Jostain syystä moni suosii sanontaa "sarkastinen pakkaus", mikä todennäköisesti tarkoittaa että saat mieheltä vee-tuilua, sanoitpa mitä vaan.
"Empaattinen ja herkkä" = miehillä on rima niin alhaalla tässä suhteessa, että riittää jos nauraa joskus eläinvideolle, eikä ole ihan psykopaatti. Empatia ei välttämättä riitä esim. naisen ongelmien kuuntelemiseen.