Oletteko huomaanneet tämän? Silloin kun joku erikseen sanoo olevansa jotain - yleensä ei juuri ole
Olen huomannut tämän yritysten mainospuheissa ja treffikumppaneissa eritoten. Se joka erikseen sanoo, että on vaikka rehellinen, herkkä, kunnioittaa toisia jne... on valehteleva, kovatunteinen, ei kunnioita toisia. Yleensä tämä verbaalinen ilmaisu nimenomaan meinaa sitä, että olisi paljonkin parannettavaa kyseisellä osa-alueella. Ja käyhän se järkeenkin. Jos mä esimerkiksi olen ystävällinen ihminen, ei kai mun tarvitse sitä erikseen mainostaa, koska jos sitä olen, niin eikö se tule ilmi muutenkin hyvin pian. Jos EN ole ystävällinen, mutta haluan, että joku ajattelisi musta niin, niin yrittäisin ehkä päästä helpolla ja yrittää vakuuttaa, että ei tarvitse sentään omaa käytöstä muuttaa.
Mielipiteitä?
Kommentit (129)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kyllä! yritykset jotka kauppaavat liikettään tyyliin "Meillä on rento ja hyvä ilmapiiri, tervetuloa" ovatkin jotain aivan muuta kun astuu sisään. Sama homma työpaikoilla, joissa mainostetaan hyvää työilmapiiriä.
Osittain puhuvat totta. Yhdessä työpaikassa on varmaan hyvä työilmapiiri sillä sinne on haalittu pomon kavereita ja samanhenkisiä narsistisia työntekijöitä. Joku peruspirkko joka tekee työnsä hyvin ja keskittyy töihin savustetaan ulos. Tyyli on ihqu ku me ollaan bestiksii, meil on mahtava työilmapiiri. Tavallaan totta, mutta vain koska sinne ei suvaita muunlaisia.
"Hyvä työilmapiiri" joillakin työpaikoilla riippuu siitä, että kaikki syövät lounasta yhdessä, jumppaavat yhdessä toimistolla, käyvät kahvilla ja salilla ja baarissa yhdessä joka viikko jne. Jos ei halua viettää 90 % ajastaan työkaverien kanssa, jää ulkopuolelle kaikista jutuista.
Itsellä tuli mitta täyteen, kun kuuntelin päivä toisensa jälkeen juttuja salilla käymisestä ja "ystävällistä" painostusta, että minunkin pitäisi tulla Pilates-tunnille tms. mukaan, niin voisin paremmin ja niin edelleen. Terveydessä ei ole mitään vikaa, en ole ollut sairaslomalla enempää kuin muutkaan. Minusta pomolla ja työkavereilla ei ole oikeutta päättää, mitä teen vapaa-ajalla. Nykyisessä työssä voin pitää etäisyyttä työkavereihin ja keskittyä siihen itse työhön.
Olen joissakin työnhakutilanteissa huomannut, että kaikki haastattelijat ovat saman näköisiä, timmejä nättejä naisia, hienot kampaukset ja kynnet laitettu jne. Yhteenkään sellaiseen paikkaan en ole päässyt. Luultavasti niihin ei palkata ylipainoisia naisia, jotka eivät panosta ulkonäköön "riittävästi".
Olen huomannut. Ihan sama pätee siihen, kun ihmiset puhuvat lapsistaan. Jos joku yrittää puhumalla vakuuttaa, että lapsi on erityisen lahjakas jossain tai muuta vastaavaa, niin ei nimenomaan ole. Kyse on vaan siitä, että lasta ei voi faktojen valossa havaita sellaiseksi, niin pitää yrittää selittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos joku sanoo olevansa superempaattinen ihminen, hän on yleensä narsisti, joka ei kestä toisen mielentiloja ollenkaan. Esim. ahdistuu kun olet ahdistunut, ja vaatii lohduttamista. Toisen pitää olla hyvällä tuulella, muuten hänelle tulee paha olo. Seurasin sivusta kun kaveri seurusteli tällaisen miehen kanssa, joka oli nimenomaan toitottanut miten empaattinen ja lämmin on. Onneksi kaveri lopetti suhteen.
Osa meistä valitettavasti on juuri näin empaattisia, ihottomia suorastaan. Itse koin todella vaikeaksi kun ystävällä oli aivan hirveitä suruja, enkä meinannut saada pidettyä itseäni kasassa kyyneliltä vaikka kaveri oli se, joka tarvitsee tukea. En ole narsisti, kaikki tehfään parhaamme mutta osa ollaan vaan pehmeitä.
Toki en mielelläni itsekään sano tuota muuta kuin jo hyvin tutulle, ja ne tutut tietää sanomattakin. Oikeesti herkkyys on parempi piilottaa, sillä ikävämmät ihmiset käyttää sitä helposti hyväksi.
Sen on varma, että jos deittiprofiilissa on sanat "ei draamaa" kannattaa juosta ja kovaa, sillä mitään muuta ei oo luvassa. Sen lisäksi on todennäköisimmin vastassa täysin itsekritiikitön ihminen.
"Ei draamaa" tarkoittaa, että kun tyyppi perseilee ja asian ottaa puheeksi, niin siihen ei olisi oikeus ja siitä sheimataan, koska hänhän ei halunnut mitään ylimääräistä draamaa elämäänsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata uskoa jos joku varta vasten mainostaa itseään herkäksi.
Totta. Herkkyys tuo mukanaan epämukavia lieveilmiöitä, jotka aiheuttavat kärsimystä. Aidosti herkkä ihminen saattaa siis kärsiä herkkyydestään ja jopa häpeää sitä eikä liiemmin mainosta tätä ominaisuutta.
Juuri näin. Näillä kovismuikuilla jotka mainostavat olevansa herkkiä on joko somessa tai työpaikan työpöydällä aforismeja herkkyydestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos joku sanoo olevansa superempaattinen ihminen, hän on yleensä narsisti, joka ei kestä toisen mielentiloja ollenkaan. Esim. ahdistuu kun olet ahdistunut, ja vaatii lohduttamista. Toisen pitää olla hyvällä tuulella, muuten hänelle tulee paha olo. Seurasin sivusta kun kaveri seurusteli tällaisen miehen kanssa, joka oli nimenomaan toitottanut miten empaattinen ja lämmin on. Onneksi kaveri lopetti suhteen.
Osa meistä valitettavasti on juuri näin empaattisia, ihottomia suorastaan. Itse koin todella vaikeaksi kun ystävällä oli aivan hirveitä suruja, enkä meinannut saada pidettyä itseäni kasassa kyyneliltä vaikka kaveri oli se, joka tarvitsee tukea. En ole narsisti, kaikki tehfään parhaamme mutta osa ollaan vaan pehmeitä.
Toki en mielelläni itsekään sano tuota muuta kuin jo hyvin tutulle, ja ne tutut tietää sanomattakin. Oikeesti herkkyys on parempi piilottaa, sillä ikävämmät ihmiset käyttää sitä helposti hyväksi.
Sen on varma, että jos deittiprofiilissa on sanat "ei draamaa" kannattaa juosta ja kovaa, sillä mitään muuta ei oo luvassa. Sen lisäksi on todennäköisimmin vastassa täysin itsekritiikitön ihminen.
No kaverini mies oli sellainen, että jos kaveri oli surullinen tai ahdistunut, mies väitti että kokee syyllisyyttä siitä, ikään kuin olisi aiheuttanut sen. Kaverin piti oppia piilottamaan tunteensa, ettei joutuisi lohduttelemaan miestä. Tukea mieheltä ei saanut koskaan, sen sijaan suuttui pienistäkin asioista ja syyllisti kaveria jatkuvasti omista mielialoistaan.
Oletko itse samanlainen ystäviesi kanssa? Toivottavasti et.
Mielikuvani sanasta herrasmies:
Ajattelee miehenä saavansa peruskunnollisuudesta lisäpisteitä (siitä mikä on naisten kohdalla oletusarvo). Kohtelee naisia korostuneen "hyvin", koska ajattelee hyötyvänsä siitä seksuaalisesti. Tosiasiassa hieman sovinisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kyllä! yritykset jotka kauppaavat liikettään tyyliin "Meillä on rento ja hyvä ilmapiiri, tervetuloa" ovatkin jotain aivan muuta kun astuu sisään. Sama homma työpaikoilla, joissa mainostetaan hyvää työilmapiiriä.
Osittain puhuvat totta. Yhdessä työpaikassa on varmaan hyvä työilmapiiri sillä sinne on haalittu pomon kavereita ja samanhenkisiä narsistisia työntekijöitä. Joku peruspirkko joka tekee työnsä hyvin ja keskittyy töihin savustetaan ulos. Tyyli on ihqu ku me ollaan bestiksii, meil on mahtava työilmapiiri. Tavallaan totta, mutta vain koska sinne ei suvaita muunlaisia.
"Hyvä työilmapiiri" joillakin työpaikoilla riippuu siitä, että kaikki syövät lounasta yhdessä, jumppaavat yhdessä toimistolla, käyvät kahvilla ja salilla ja baarissa yhdessä joka viikko jne. Jos ei halua viettää 90 % ajastaan työkaverien kanssa, jää ulkopuolelle kaikista jutuista.
Itsellä tuli mitta täyteen, kun kuuntelin päivä toisensa jälkeen juttuja salilla käymisestä ja "ystävällistä" painostusta, että minunkin pitäisi tulla Pilates-tunnille tms. mukaan, niin voisin paremmin ja niin edelleen. Terveydessä ei ole mitään vikaa, en ole ollut sairaslomalla enempää kuin muutkaan. Minusta pomolla ja työkavereilla ei ole oikeutta päättää, mitä teen vapaa-ajalla. Nykyisessä työssä voin pitää etäisyyttä työkavereihin ja keskittyä siihen itse työhön.
Olen joissakin työnhakutilanteissa huomannut, että kaikki haastattelijat ovat saman näköisiä, timmejä nättejä naisia, hienot kampaukset ja kynnet laitettu jne. Yhteenkään sellaiseen paikkaan en ole päässyt. Luultavasti niihin ei palkata ylipainoisia naisia, jotka eivät panosta ulkonäköön "riittävästi".
Reps 😁. Sori mut syntyi elävä mielikuva.
En tiedä mitään niin suvaitsematonta kuin suvaitsevaksi itsensä julistavat ihminen. Yleensä suvaitsee juuri sitä, mikä hänen suvaitsevuutensa piiriin kuuluu, mutta ei yhtään mitään muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
juu
Vierailija kirjoitti:
No kaverini mies oli sellainen, että jos kaveri oli surullinen tai ahdistunut, mies väitti että kokee syyllisyyttä siitä, ikään kuin olisi aiheuttanut sen. Kaverin piti oppia piilottamaan tunteensa, ettei joutuisi lohduttelemaan miestä. Tukea mieheltä ei saanut koskaan, sen sijaan suuttui pienistäkin asioista ja syyllisti kaveria jatkuvasti omista mielialoistaan.
Oletko itse samanlainen ystäviesi kanssa? Toivottavasti et.
Kauheaa, en! Koetan niellä ne överitunteet toisen huolista niin hyvin kuin voin. Onneksi kaverisi pääsi eroon!
Kuulostaa juuri sellaiselta no drama- mieheltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No itse koen myös olevani hyvin empaattinen. En kestä katsoa esim. tosielämän rikosjuttuja, varsinkaan jos ne kohdistuvat lapsiin tai eläimiin. Väkivalta ja esim. r-aiskaus ahdistavat kovasti, enkä tykkää jos niille naureskellaan, tai niitä puolustellaan.
Sen sijaan ystävän murheissa pystyn elämään mukana. Kenenkään ei tietysti tarvitse olla ystävän terapeutti, sellaisia ystävyyksiä olen joutunut lopettamaan, joissa toinen puhui minulle 2 tuntia puhelimessa omasta masennuksestaan. En vaan jaksanut. Muuten voin olla kyllä toisten tukena, jos minua tarvitaan. Sen vain pitää olla molemminpuolista, että toinenkin sitten pystyy tukemaan minua, kun on vaikeaa, eikä minun tarvitse olla aina se olkapää. Mutta en ole kyllä koskaan alkanut hillittömästi itkeä, kun kaveri on tarvinnut tukea.
Kyllä on näin, ei vain treffi-ilmoituksissa vaan yleisesti. Ei tietysti siten, jos ihminen sanoo ”tykkään vihreästä” tai ”olen kiinnostunut historiasta” tai ”mulla on kyllä huono matikkapää”, vaan lähinnä jos kertoo positiivista omista ominaisuuksistaan.
Tuo kalahti juuri naulan kantaan tuo ”hyvä ihmistuntija”, olen huomannut saman! Samoin ”positiiviset” ihmiset, jotka ”eivät koskaan valita”!
Samoin jos ihminen ”on hyvä lukemaan toisten ilmeitä ja eleitä”, tai
”näkee toisten sanojen takana olevat vaikuttimet”, tai
”kyllä sen näkee mitä toinen todella ajattelee”,
jne, niin kyllä ne aina menevät niin rytisten metsään kuin voi mennä.
Näin yhden tutun äijän profiilin. Kirjoitti olevansa eronnut. No juu, eronnut oli, mutta ei kirjoittanut, että oli eronnut neljä kertaa.
Oli myös kohtuukäyttäjä. Täysi alkkis.
Lapsirakas. Ei yhtään lastaan kasvattanut itse.
Kohtuullisesti toimeentuleva. Korvia myöten veloissa.
Itsestään huolta pitävä. Siinä on oikeassa ; ajaa omaa itsekästä etuaan joka asiassa.
Kivannäköiseksi sanottu. Viimeksi n. 30 vuotta sitten.
Rehellinen. Buah-hah-hah-haa...!!!!
Ei pidä uskoa siihen, mitä toinen itsestään lavertelee.
Kerran, kauan kauan sitten olin paikalla, kun yksi tuttu kaveri soitti lehti-ilmoituksen takia vuokra-asunnosta. Vastaili siinä mahdollisen vuokranantajan kysymyksiin kerrassaan päin per--ttä. Väitti mm olevansa täysin raitis. Ja oli silläkin hetkellä kännissä. Oli kyllä töissä mainitsemassaan isossa firmassa, mutta ilmoitti olevansa työnjohtotehtävissä. Oli kyllä ihan perusduunari siellä. Samoin sanoi olevansa taatusti maksukykyinen, vaikka oli mullekin sillä hetkellä velkaa. Asuntoa hän tarvitsi, koska edellinen vuokranantaja oli myynyt asunnon. Todellisuudessa hän tarvitsi asuntoa, koska oli eron jälkeen majaillut äitinsä luona ja tämä viimein kyllästyneenä poikansa kännirellestyksiin oli heittänyt tämän pihalle.
En muista enää, saiko sen vuokra-asunnon vai ei. Eikä se olekaan tässä olennaista, vaan se, kuinka helposti jotkut pystyy valehtelemaan itsestään ihan tosta noin vaan. Ei mitään vastuuta satuilemisistaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Reps 😁. Sori mut syntyi elävä mielikuva.
Korostan vielä että mulla oli toki siistit vaatteet, tukka hyvin laitettu ja perusmeikit, kynnet siistit. En vain harrasta mitään kynsihoitoja tai tekoripsiä, ehkä näytin heistä sitten homssuiselta.
En jaksa lukea ketjua mutta joo. BB:n tapaisissa ohjelmissa katson mitä ominaisuuksia ihminen inhoaa muissa ja sellainen hän on. Ja ne mitä kertoo itse niin usein ei sinne päinkään. Mutta eniten korreloi tuo inhoan = olen itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulee mieleen yksi tuttu, joka mainostaa olevansa niin ikään herkkä ja empaattinen. Niinpä niin. Tosiasiassa jos jollakin on murhe, hän käyttää muutaman hetken ns empatiaan ja sitten nopeasti siirrytäänkin pitkäksi aikaa hänen elämän menneisiin ja mahdollisesti tuleviin suruihin. Ja tämä kaikki mukaempatian varjolla.
Vierailija kirjoitti:
Jälkimmäinen on niiiin totta.
Elämäni paskein työpaikka oli juuri tuollainen, joka sivuillaan kehui, miten vapaata ja mukavaa heillä on. Tosiasiassa kyyläys ja mikromanageeraus oli aivan helvetillistä.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä mitään niin suvaitsematonta kuin suvaitsevaksi itsensä julistavat ihminen. Yleensä suvaitsee juuri sitä, mikä hänen suvaitsevuutensa piiriin kuuluu, mutta ei yhtään mitään muuta.
Juuri näin. Entinen kollega sai pakkomielteen mun "autismisyydestä ja aspergerisyydestä". Kumpaakaan ei ole diagnosoitu mutta totta on että introverttinä poikkean suuresti sen whhite traash kaveripiiristä mutta siitä olen vain ylpeä.
Olen todellakin huomannut.
Yksi tuttu, joka on paha narsisti ja johtavassa asemassa, mainostaa aina olevansa oikeudenmukainen ja reilu 😃
Todellisuudessa hän on ylivoimaisesti epäoikeudenmukaisin ja epäreiluimmin käyttäytyvä ihminen, mitä olen koskaan tavannut. On lisäksi pahoinpidellyt ihmisiä.
Olen rehellinen tarkoittaa yleensä toista seuraavista: 1) todella epärehellinen ihminen tai 2) laukoo röyhkeitä ja hyvin subjektiivisia mielipiteitään kovaan ääneen mukatotuuksina.