Olen mies, hylkäsin lapseni enkä kadu yhtään
Perustietoa: Nainen valehteli ehkäisyn käytöstä tai ehkäisy ei toiminut. Ei hakeutunut aborttiin, vaikka olimme sopineet yhdessä, että vahinkoraskaus keskeytettäisiin. Raskautuminen muutti naisen käytöksen täysin. En voinut enää kunnioittaa häntä, koska hän oli rikkonut sanansa. Suhde luonnollisesti päättyi jo ennen lapsen syntymää. Maksan nyt elareita, asun eri paikkakunnalla enkä halua olla missään tekemisessä kummankaan kanssa.
Mielestäni miehellä pitäisi olla mahdollisuus sanoutua irti isyyden velvoitteista ja oikeuksista tällaisessa tilanteessa. Samalla tavallahan nainen olisi voinut tehdä abortin minun tahtoni vastaisesti, jos näkemyksemme olisivatkin menneet toisin päin. Miehen suoja on hyvin heikko.
Kommentit (588)
[quote author="Vierailija" time="26.07.2013 klo 12:46"]
[quote author="Vierailija" time="26.07.2013 klo 12:44"]
[quote author="Vierailija" time="26.07.2013 klo 12:34"]
[quote author="Vierailija" time="26.07.2013 klo 12:31"]
Luulen, että tämä on provo mutta olen tässä täysin miehen puolella. Jos ollaan sovittu, että ehkäisystä pidetään huolta ja tarvittaessa tehdään aborttia ja nainen on valehdellut, niin miten miestä voi syyttää yhtään mistään? Se nainenhan päätti tehdä isättömän lapsen tähän maailmaan. Minusta nainen on kohdellut miestä huonosti, voisi jopa puhua sosiaalisesta raiskauksesta kun on pakottanut miehen rooliin johon ei ole halunnut.
Miettikää jos tilanne olisi peilikuva: kumppaninne ehkä unohtaa ottaa yhden pienen pillerin mistä seuraa teille lopunikäinen lapsettomuus, tässä vaiheessa se voidaan vielä estää "abortilla" ja mutta kumppaninne kieltäytyy "abortista" vaikka on aiemmin sanonut, että tekisi sen. Joudutte loppuiäksi lapsettomiksi vastoin omaa tahtoanne vain sen takia, että teille valehdeltiin. Olisiko se kivaa?
[/quote]
Kumppanilla olisi totta kai oikeus päättää hänen ruumiilleen tehtävistä toimenpiteistä. Minulle jäisi mahdollisuus adoptoida lapsia.
[/quote]
Ja jos adoptoisit ja kertoisit tästä eräällä keskustelupalstalla saisit kuulla mikä inhottava ihminen olet, olet paska ja sitä rataa. Ihan ilman omaa syytäsi.
[/quote]
Edelleenkin ap on ihan vapaaehtoisesti sysännyt kaiken vastuun ehkäisystä naisen harteille.
[/quote]
Ja nainen on vapaaehtoisesti ottanut taakan harteilleen. Ei kukaan pakottanut. Olisi voinut sanoa, että ei, en halua käyttää ehkäisyä, haluan saada lapsen kanssasi.
Ei kannata antaa turhia toiveita tuleville pelinaisille. Kaikkia miehiä isyys ei kiinnosta edes siitä huolimatta että on ollut synnytyksessä mukana ja elänyt unetonta vauva-arkea. Suomessa mies lähtee varmimmin suhteesta siinä vaiheessa kun vauva on alle kolme vuotias. Eikä pidä yhteyttä.
Tänks mode. Vapaana Suomen kansalaisena saan tässä yhteydessä alkaa kuitenkin puhumaan vaikka maidon kaksihintajärjestelmästä. Kiistatonta kai silti on, että abortti liittyy erittäin läheisesti itse aiheeseen ja spontaania huvitusta aiheuttaa esimerkkitapaus jossa nainen jälkeenpäin sanoo lapselleen jotain tuollaista tyyliin "oli toooosi lähellä, ettei sua abortoitu" tai "olis varmaan pitäny abortoida" tms. Se on taas naisen omaa tyhmyyttä ja miestä siihen lienee turhaa sekoittaa.
[quote author="Vierailija" time="26.07.2013 klo 12:51"]
"Ja miten luulet lapsen reagoivan, jos äiti kertoo, että "olin etukäteen luvannut tehdä tarvittaessa abortin, mutta kun sain tietää odottavani sinua, en halunnutkaan?" Syyttääkö hän äitiä valehtelusta ja petollisuudesta ja siitä, että isä on poissa, vai kiittääkö kenties siitä, että äiti antoi hänen syntyä?"
Joo, no tuo kyllä liittyy yleisesti abortteihin eikä ainoastaan tähän tapaukseen. Aborttejahan NAISET tekevät yli 10 000 vuosittain. Eipäs viekkaasti mustamaalaustarkoituksessa yritetä sekoittaa miehiä naisen omakohtaiseen valintaan.
[/quote]
Tämä koko keskustelu liittyy ap:n tapaukseen eikä ole mikään yleinen aborttikeskustelu. Itse kannatan yleistä aborttioikeutta, mutta väittelyt siitä asiasta voi jättää toisaalle.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="26.07.2013 klo 13:02"]
[quote author="Vierailija" time="26.07.2013 klo 12:46"]
[quote author="Vierailija" time="26.07.2013 klo 12:34"]
[quote author="Vierailija" time="26.07.2013 klo 12:31"]
Luulen, että tämä on provo mutta olen tässä täysin miehen puolella. Jos ollaan sovittu, että ehkäisystä pidetään huolta ja tarvittaessa tehdään aborttia ja nainen on valehdellut, niin miten miestä voi syyttää yhtään mistään? Se nainenhan päätti tehdä isättömän lapsen tähän maailmaan. Minusta nainen on kohdellut miestä huonosti, voisi jopa puhua sosiaalisesta raiskauksesta kun on pakottanut miehen rooliin johon ei ole halunnut.
Miettikää jos tilanne olisi peilikuva: kumppaninne ehkä unohtaa ottaa yhden pienen pillerin mistä seuraa teille lopunikäinen lapsettomuus, tässä vaiheessa se voidaan vielä estää "abortilla" ja mutta kumppaninne kieltäytyy "abortista" vaikka on aiemmin sanonut, että tekisi sen. Joudutte loppuiäksi lapsettomiksi vastoin omaa tahtoanne vain sen takia, että teille valehdeltiin. Olisiko se kivaa?
[/quote]
Kumppanilla olisi totta kai oikeus päättää hänen ruumiilleen tehtävistä toimenpiteistä. Minulle jäisi mahdollisuus adoptoida lapsia.
[/quote]
Ja jos adoptoisit ja kertoisit tästä eräällä keskustelupalstalla saisit kuulla mikä inhottava ihminen olet, olet paska ja sitä rataa. Ihan ilman omaa syytäsi.
[/quote]
Edelleenkin ap on ihan vapaaehtoisesti sysännyt kaiken vastuun ehkäisystä naisen harteille.
[/quote]
Ja nainen on vapaaehtoisesti ottanut taakan harteilleen. Ei kukaan pakottanut. Olisi voinut sanoa, että ei, en halua käyttää ehkäisyä, haluan saada lapsen kanssasi.
[/quote]
Jotkut naiset ovat kilttejä ja suostuvat tekemään kaiken. Mutta jossain vaiheessa kilttikin havahtuu kohtuuttomuuteen - tämän naisen kohdalla se oli silloin, kun olisi pitänyt valehdella lääkärille, että kyllä, ihan itse minä haluan alkioni pois sisältäni.
Tän ketjun lukeminen vahvistaa iloani siitä, että olen biseksuaali - taidanpa jättää miehet jatkossakin väliin :D
Se lapsi, se LAPSI. Elävä ihminen, syytön apn kurjuuteen ja joutuu kuitenkin syylliseksi apn silmissä.
[quote author="Vierailija" time="26.07.2013 klo 11:52"]
Näitä ITSEKKÄITÄ naisia on yllättävän paljon. Siis sellaisia, jotka hankkiutuvat raskaaksi OMAN itsensä iloksi ja vuoksi. Mitä sillä lapsella niin väliä... Siis mies on tehnyt selväksi, ettei halua isäksi jo ennen yhdyntää, mutta MINÄ MINÄ ja MINUN lapsi (toki elarit kelpaa). Mitä siitä, miten lapsi sen aikoinaan kokee. Joten ihan yhtä syyllinen on tämä nainen (vaikka provo olisikin), joka tietää, ettei mies halua lasta ja silti ITSENSÄ vuoksi hankkiutuu raskaaksi. Hävetä sietäisi!!! Lapsesta viis.
Toinen ryhmä ne, jotka yrittää pelastaa omaa parisuhdettaan tai avioliittoaan raskautumalla. Hyi naiset, eikö teillä ole itsekunnioitusta ja ajatteletteko vaan itseänne?
Ps. Itse päätin parisuhteeni 10 vuoden jälkeen rakastamani miehen kanssa, koska hän ei halunnut perustaa perhettä ja itse halusin. Olisin voinut raskautua ja tiesin, ettei olisi minua varmaankaan jättänyt. Luonteeni ei antanut periksi petokselle. Se ei olisi ollut kenekään hyväksi. Rakastan häntä yhä omalla tavalla, vaikka nyt minulla on perhe ja ihana aviomies, jota myös rakastan:).
[/quote]
Niinhän täällä aina väitetään, että hirmuinen määrä naisia on juonikkaasti yrittämässä raskautua miehen tahdon vastaisesti. Jännä kyllä, että itse en ole lähes 40-vuotisen elämäni aikana koskaan tuntenut yhtään sellaista naista. Ystäväni, jotka ovat olleet sellaisissa suhteissa, joihin lasta ei haluta ovat päinvastoin huolehtineet ehkäisystä lähes neuroottisen hyvin.
Nainen ei tee yksin lasta mutta mies tekee....ja muuta shittiä. Naisena häpeän tätä ketjua. Suomalaisen naisen moraali on löyhä . Naiset valehtelevat ja huijaavat. Yhteiksuntaluokasta riippumatta jätetään pillerit syömättä vaikka on sanottu että syödään. Jos olisin mies niin en rakastelisi yhdenkään suomalaisnaisen kanssa ilman kortsua ja suhteessa vaatisin pillerit itselleni ja tarjoaisin naiselleni joka päivä tarkistaen että nainen nauttii sen. Naisena en edes loukkaantuisi vaatimuksesta koska tiedän että tässä maassa miehillä on syy vaatimuksiinsa.
Minulla on entisen mieheni kanssa kaksi lasta jotka on hankittu monen vuoden yhdessäolon jälkeen yhteisellä päätöksellä (kas, kas, kertaakaan ei 7 vuodessa pillerit pettäneet vaikka joskus unohdin yhden välistä. Pillerit jätettyäni raskauduin kolmen kuukauden sisällä) Erosimme vuosia myöhemmin. Mies haki eron jälkeen vasektomian koska hän ei halunnut enempää kuin kaksi lasta jo taloudellisista syistä. Siitä on 10 vuotta. Ekassa kuukausia kestäväneessä suhteessa "pillereitä käyttänyt"tyttöystävä ilmoitti olevansa raskaana puolen vuoden kohdalla. No isä oli joku muu, tyttö oli aluksi tapaillut muitakin:) Toinen pidempi suhde on kestänyt nyt vuosia kun eksä kertoi että on todella pettynyt. Naisella on lapsi edellisestä suhteesta ja lapsi ei isänsä kanssa missään tekemisissä, eksä on elättänyt kumpaakin omien lastensa lisäksi. Nyt nainen oli epäillyt ettei tämä mun eksä voi olla poikieni isä. Tämä nainen kun oli jättänyt pillerit pois jo yli vuosi sitten kertomatta tälle mun eksälle asiasta. Syytti sitten pikku humalassa eksääni tyhjistä pateista:D Eksä oli sanonut sitten koko ryöpyn kuultuaan (mm. että maksaa turhaan elareita kun mun lapset eivät voi olla eksän kun ei pysty lapsia siittämään)että juu, vasektomia aiheuttaa sellaista. Eksä oli jo suhteen alussa naikkoselle tehnyt selväksi ettei aio yhtään lasta tehdä enää.
Muitakin tapauksia tiedän, kaveripiiristä ja muuten. Hävettää monienkin seliseliselittelijöiden puolesta. Naisen pitää myös ymmärtää että ellei raskaus ole miehen puolelta toivottu ei miehen tarvitse sitä seksistä huolimatta hyväksyä. Suomen laki vaatii elarit, ne on naurettavan pienet lapsen elatusta ajatellen. Kannattaisi miettiä asioita omaa pyllyä pidemmälle millaiseen elämään sitä lasta ja itseään on juonimassa. Ei erityisen älykästä touhua.
[/quote]
Minä olen täällä vaatinut miehelle vastuuta ehkäisystä kortsujen muodossa, mutta sitä en ole huomannut sanoa, että en missään tilanteessa hyväksy sitä, että nainen valehtelee syövänsä pillereita ja tulee tieten tahtoen raskaaksi, se on mielestäni hyväksikäyttöä ja äärimmäisen itsekästä.
AP:n tilanteesta emme kuitenkaan sen enempää tiedä, onko nainen valehdellut vai onko ehkäisy pettänyt. Painotan edelleen sitä, että jos mies ei halua isäksi, tulee hänen ottaa itsenäisesti ja naisen ehkäisystä huolimatta vastuu omalta osaltaan ehkäisystä, ei voi vaan luottaa toisen sanaan ja ehkäisyn täydelliseen tehoon. Jos sitä ei tee, on turha vikistä jälkeenpäin.
Miehen ei tarvitsisi hyväksyä elareita, jos hänelle ei olisi mitään mahdollisuuttakaan ehkäistä raskautta, mutta kun seuraukset ovat tiedossa ja kortsutkin keksitty, on aina seksiä harrastaessa hyväksyttävä ainakin taloudellinen vastuu asiasta.
[quote author="Vierailija" time="26.07.2013 klo 13:06"]
Tänks mode. Vapaana Suomen kansalaisena saan tässä yhteydessä alkaa kuitenkin puhumaan vaikka maidon kaksihintajärjestelmästä. Kiistatonta kai silti on, että abortti liittyy erittäin läheisesti itse aiheeseen ja spontaania huvitusta aiheuttaa esimerkkitapaus jossa nainen jälkeenpäin sanoo lapselleen jotain tuollaista tyyliin "oli toooosi lähellä, ettei sua abortoitu" tai "olis varmaan pitäny abortoida" tms. Se on taas naisen omaa tyhmyyttä ja miestä siihen lienee turhaa sekoittaa.
"Ja miten luulet lapsen reagoivan, jos äiti kertoo, että "olin etukäteen luvannut tehdä tarvittaessa abortin, mutta kun sain tietää odottavani sinua, en halunnutkaan?" Syyttääkö hän äitiä valehtelusta ja petollisuudesta ja siitä, että isä on poissa, vai kiittääkö kenties siitä, että äiti antoi hänen syntyä?"
Joo, no tuo kyllä liittyy yleisesti abortteihin eikä ainoastaan tähän tapaukseen. Aborttejahan NAISET tekevät yli 10 000 vuosittain. Eipäs viekkaasti mustamaalaustarkoituksessa yritetä sekoittaa miehiä naisen omakohtaiseen valintaan.
[/quote]
Tämä koko keskustelu liittyy ap:n tapaukseen eikä ole mikään yleinen aborttikeskustelu. Itse kannatan yleistä aborttioikeutta, mutta väittelyt siitä asiasta voi jättää toisaalle.
[/quote]
[/quote]
Häh? Koko alkuperäinen kommenttinihan sai alkunsa viestistä, jossa pohdittiin, miten äiti voisi katsoa lastaan silmiin tietäen, että "hän on saanut alkunsa petoksesta". Ja annettiin ymmärtää, että on äidin "petollisuuden" syytä, ettei lapsella ole isää elämässään. Tähän sitten esitin vastapohdinnan: mitä tässä kyseisessä tapauksessa "rehellisyys" olisi tarkoittanut? Sitäkö, että äiti olisi estänyt lapsen syntymän kokonaan vahingon tapahduttua?
Olen vahinkolapsi ja äitiäni syytän siitä enkä isääni. Ja olen nainen. Mun äiti kiristi ja uhkaili isääni koko mun lapsuuden ajan ja myös sääteli mun suhdetta isääni omien tarkoitusperiensä mukaan. Vasta kun muutin kotoa pois sain sidottua hyvän suhteen isääni joka halusi kertoa minulle oman versionsa siitä miksei ollut läsnä mun lapsuudessa. En ole tyhmä, laskin asioita yhteen, juttelin sukulaisten kanssa ja tarkistelin faktoja.
En ole äitini kanssa ollut viiteen vuoteen yhteydessä, syy ei ole tässä jutussa vaan siinä että hän käyttäytyy yhtä itsekkäästi kuin aikanaan pitäessään minut. Manipuloi ja valehtelee. Päätin jo kakarana että musta ei tule samanlaista kuin äidistäni.
[quote author="Vierailija" time="26.07.2013 klo 13:28"]
Olen vahinkolapsi ja äitiäni syytän siitä enkä isääni. Ja olen nainen. Mun äiti kiristi ja uhkaili isääni koko mun lapsuuden ajan ja myös sääteli mun suhdetta isääni omien tarkoitusperiensä mukaan. Vasta kun muutin kotoa pois sain sidottua hyvän suhteen isääni joka halusi kertoa minulle oman versionsa siitä miksei ollut läsnä mun lapsuudessa. En ole tyhmä, laskin asioita yhteen, juttelin sukulaisten kanssa ja tarkistelin faktoja.
En ole äitini kanssa ollut viiteen vuoteen yhteydessä, syy ei ole tässä jutussa vaan siinä että hän käyttäytyy yhtä itsekkäästi kuin aikanaan pitäessään minut. Manipuloi ja valehtelee. Päätin jo kakarana että musta ei tule samanlaista kuin äidistäni.
[/quote]
Ikävä kuulla, että olet joutunut elämään lapsuutesi vanhempiesi pelinappulana. Tilanteellasi ei kuitenkaan ole tiettävästi mitään tekemistä ap:n naisystävän kanssa. Edes ap ei ole esittänyt hänen olevan manipuloiva vaan muuttaneen mielensä abortista ja haluavan ap:n tunnustavan isyytensä. Yleisesti ottaen: jos isä ei ole lapsen elämässä läsnä, et voi vetää automaattisesti sitä johtopäätöstä, että se johtuisi samoista syistä kuin omassa perheessäsi. Varsin monessa tapauksessa syy on vain siinä, että mies ei hyväksy vastuutaan eikä halua lasta elämäänsä, riippumatta väleistä lapsen äitiin.
taidat katua kun tänne kirjottelet!
[quote author="Vierailija" time="26.07.2013 klo 15:08"]
Ihmettelen kyllä joitakin näitä aggressiivisia reaktioita. Nainenhan se oli, joka päätti synnyttää isättömän lapsen. Tämä oli hänelle koko ajan täysin selvää. En ole kusipää sen vuoksi, etten halua isäksi. En voi mitään sille, että ajatuskin lapsen vanhemmaksi ryhtymisestä on minulle syvästi vastenmielinen.
-ap-
[/quote]
Ongelma on siinä, ettet omalta osaltasi oikeastaan tehnyt mitään sen eteen ettet tulisi isäksi vaan jätit kaikki ikävät asiat sen toisen harteille vaikka sinulla nimenomaan on se voimakas halu olla tulematta isäksi.
[quote author="Vierailija" time="27.07.2013 klo 20:52"]
Eipä näitä kaikkia vastauksia jaksanut lukea. On kyllä hassua, että täällä ihmiset huutaa, että miksi et käyttänyt kortsua. Ei kai nyt käytetä, jos toinen sanoo syövänsä pillereitä. Ihan selvä juttu. Mutta mikä tässä on ongelma? Muu kuin miehen "turha" rahanmeno elatusmaksuihin. Onhan se ikävää mutta joskus on vaan huono säkä. Ei kai sekään kestä kuin noin 18 vuotta... Kyllä se lapsi pärjää ilman isääkin, hyvänen aika. Isättömiä lapsia maailma täysi.
[/quote]
Jos todella lapsettomuus on se ehdoton asia niin vähintään käytetään sitä kortsua niiden pillereiden lisäksi, koska joka ikinen tietää, että pillereiden (eikä kierukoidenkaan) ehkäisyteho ole 100%. Pillerit pelkästään on OK ehkäisykeino parisuhteessa jossa lapsi nyt varsinaisesti ei ole just toiveissa muttei olisi katastrofi kuitenkaan. Jos taas lapsi on aivan ehdoton ei, niin pillerien lisäksi kortsu käyttöön ja miksei joku ehkäisyvaahtokin. Tai selibaatti.
En ota kantaa siihen, kumpi on tehnyt väärin ja mitä, MUTTA. Jos nainen tulee raskaaksi toivomattaan ja abortista on sovittu, ei se tarkoita sitä, että nainen voisi sen tehdä. Raskautuminen ja sen seurauksen kongretisoituvat naiselle paljon nopeammin kuin miehelle. Mies ei voi osallistua raskauteen kuin sivustakatsojana ja voi siksi käsitellä asiaa ns. "irrallaan". Raskaana oleva nainen taas kantaa omaa lastaan kohdussaan koko sen ajan, jonka käyttää vaihtoehtojensa miettimiseen.
ps. vaikka sanoin etten ota kantaa, on minun pakko sanoa, että olet alhainen, säälittävä ja mies-nimikkeen ansaitsematon paska. Voi siihen lapseen tutustua ilman, että tarvitsee seurustella naisen kanssa.
pps. Mitä niin kamalaa siinä lapsessa on ettet halua olla tekemisissä? Mitä niin mielettömän arvokasta koet menettäneesi nyt kun oletkin isä, mutta et halua ottaa vastuuta?
Ihan hyvä. Ei lapsi tollaisella isällä mitään tekisikään, joka kaihtaa vastuutaan.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2013 klo 23:06"]
[quote author="Vierailija" time="27.07.2013 klo 20:52"]
Eipä näitä kaikkia vastauksia jaksanut lukea. On kyllä hassua, että täällä ihmiset huutaa, että miksi et käyttänyt kortsua. Ei kai nyt käytetä, jos toinen sanoo syövänsä pillereitä. Ihan selvä juttu. Mutta mikä tässä on ongelma? Muu kuin miehen "turha" rahanmeno elatusmaksuihin. Onhan se ikävää mutta joskus on vaan huono säkä. Ei kai sekään kestä kuin noin 18 vuotta... Kyllä se lapsi pärjää ilman isääkin, hyvänen aika. Isättömiä lapsia maailma täysi.
[/quote]
Jos todella lapsettomuus on se ehdoton asia niin vähintään käytetään sitä kortsua niiden pillereiden lisäksi, koska joka ikinen tietää, että pillereiden (eikä kierukoidenkaan) ehkäisyteho ole 100%. Pillerit pelkästään on OK ehkäisykeino parisuhteessa jossa lapsi nyt varsinaisesti ei ole just toiveissa muttei olisi katastrofi kuitenkaan. Jos taas lapsi on aivan ehdoton ei, niin pillerien lisäksi kortsu käyttöön ja miksei joku ehkäisyvaahtokin. Tai selibaatti.
[/quote]
Totta joka sana. Kumma ettei näin yksinkertaista asiaa tajuta. Normaalitilanteessa pillerit riittävät, koska useimmat ihmiset aikovat jossain vaiheessa hankkia lapsia. Pillerit vähentävät yllätysraskauden mahdollisuutta suuresti, mutta eivät kokonaan poista sitä. Ap:n tapaus taas ei ole normaali, koska lapsi on ollut täysin ei-ei. Silloin pitää tietenkin olla lisäehkäisyä.
t. vela
Kyllä sinä ymmärrät myöhemmin mitä olet mennyt tekemään ja sitten kolkuttaa..ai jai
No eikäpäs vaan niin kuin melkein 11 000 naista vuosittain, nainen tekee abortin tai sitten synnyttää ja taas mies on sika kun ei halua lasta. Mieshän aina lapsen haluaa, nainen voi tehdä abortin. Ja käsittääkseni nainen tosiaan ihan muuten vaan elämäntilanteen tai taloudellisen tilanteen takia saa abortin niin kuin ko tapauksessa eli ei nainen sen kummempia syitä tarvitse.
Ja Väestöliiton asiantuntijat ja klinikat esim. pitävät pillereitä aivan riittävänä ehkäisynä yksinään mutta se ehkä sitten on vain naiselle riittävä.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2013 klo 10:16"]
Olisit katsonut tarkemmin minkälaisen tyypin kanssa paneskelet, näin sanottaisiin naiselle.
[/quote]
Itse sain teininä tietää, että isoisälläni on lapsi, jonka kanssa hän ei ole juuri ollut tekemisissä ja jota äitini sisaruksineen ei ole koskaan tavannut. Elatusmaksut hän on maksanut koko ajan ja joskus satunnaisesti tavannut. Asia esitettiin minulle niin, että "se nainen väitti käyttävänsä ehkäisyä, mutta oikeasti yritti tulla raskaaksi saadakseen miehen koukkuun". Mietin jo tuolloin, mitä ihmeen ehkäisyä nainen muka 50-luvulla pystyi käyttämään, ja kuinka tyhmä isoisäni oikein olikaan.
Muilla tuntui päällimmäisenä olevan ajatus siitä, että katala nainen sai mitä ansaitsikin, mutta itse olen koko ajan miettinyt, mitähän tuo syntynyt lapsi on koko elämänsä tuuminut? Miltä hänestä on tuntunut se, ettei isänsä halua häntä tavata, koska on vihainen hänen äidillensä? Haluaisin tavata puolitätini, mutta se ei liene mahdollista, koska kaikki muut suvussa tuntuvat haluavan leikkiä, ettei häntä ole olemassakaan.