Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äiti suosii toista lastaan

Vierailija
09.04.2026 |

Miten palstalaiset toimisitte seuraavassa tilanteessa?:

Eli siis pohjustuksena; mummallani on kaksi lasta, ja kaksi lastenlasta (molemmilla lapsilla yksi lapsi).

Toinen näistä lapsista asui varsin pitkään mummani luona, ja toinen muutti nuorena pois.  Tämä, joka asui mummani luona pitkään, reilusti yli kolmekymppiseksi, löysi sittemmin puolison ja he muuttivat yhdessä lähelle mummaani. Lopulta he vaihtoivat Maisemore  mutta kävivät varsin usein silti mummani luona ja myös meillä. Sellainen perheemme oli; vietettiin aikaa yhessä, koko suku juhlina jne.

Sitten, heille syntyi lapsi, ja kaikki meni aluksi ihan ok. Lopulta kuitenkin lapsi katkaisi välit mummaaini ja koko perheeseemme yhden aivan typerän syyn takia (en kerro sitä, ettei minua tunnisteta). 

Toinen lapsi eli mun vanhempi ja minä pidettiin ja pidetaan yhteyttä mummaani kokoajan. Myöhemmin kun vanhempani sisarus oli katkaissut välit, mummini sairastui vakavasti fyysisesti. Oli kauan sairaalassa. Minä ja vanhempani olimme ainoita perheestä jotka kävimme siellä. Toista lasta ei kiinnostanut ollenkaan, vaikka kyllä kerroimme asiasta. Mummani on aina hiukan suosinut tätä lastaan, joka nyt katkaisi välit mummiin ja perheeseemme.

No sitten itse asiaan!

Mummani tarvitsee apua eräisiin arjenasioihin, siis sellasta perheenjäsenten apua ym. Asuu itekseen. Viime vuonna vietin syyslomani lähes kokonaan mummaa auttaen.

Kerran hän sitten tokaisi että "[välit katkaisseen lapsen nimi] teki asian x parhaiten, mitä tiiän" jne. Olin siis samalla tekemässä ko asiaa. 

Sitten tänään mummani alkoi puhumaan samasta asiasta ja mietti jos pyytäisi tämän välit katkaisseen lapsen auttamaan, katsos kun minä oon niin paska ja vanhempani on töissä jne. Olen sanonut mummalleni että eikö vieläkään tajua ton lapsensa toimintaa, ei oo pitänyt yhteyttä vuosiin, lopettaisi jo suosimisen jne. Mummani aina silloin vaihtaa puheenaihetta ym ja syyttelee kuinka haukun hänen lastaan ja niin edelleen. Kuulemma kaikki on vanhempieni vika ja ihan oikeutettua jne. Lisäksi mummallani on tapa alkaa värittämään tapahtumia, jos siitä on etua sille välit katkaisseelle lapselle. Yritän luonnollisesti välttää siitä lapsesta puhumistakaan mummani kanssa ollenkaan. Mutta, tunnen mummani ja hän voi oikeesti ottaa siihen lapseensa yhteyttä ja keksiä ihan höpöhöpö-juttuja etenkin vanhemmistani ja jopa minusta.

Olemme nyt päättäneet, että jos noin tekee, emme sitten mene enää mummani luokse koskaan.

Mutta mitä te tekisitte tällaisessa tilanteessa? Antaisitteko vaan olla, sanoisitteko jotain, ottaisitteko puhelimen pois (ettei pysty soittamaan) vai mitä?

Pahoittelen erittäin pitkää tekstiä sekä sekavaa selostusta. Pahoittelut myös etten kerro nht mitään tarkkoja tietoja tähän.

Kiitos jos jaksoit lukea:)

Loppuun sanon; mummani on minulle todella tärkeä, mutta ottaa nyt vaan päähän koko tilanne.

Kaipaan oikeesti järkeviä ja ASIALLISIA vastauksia:)

KIITOS!

Kommentit (0)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla