Olen mies, hylkäsin lapseni enkä kadu yhtään
Perustietoa: Nainen valehteli ehkäisyn käytöstä tai ehkäisy ei toiminut. Ei hakeutunut aborttiin, vaikka olimme sopineet yhdessä, että vahinkoraskaus keskeytettäisiin. Raskautuminen muutti naisen käytöksen täysin. En voinut enää kunnioittaa häntä, koska hän oli rikkonut sanansa. Suhde luonnollisesti päättyi jo ennen lapsen syntymää. Maksan nyt elareita, asun eri paikkakunnalla enkä halua olla missään tekemisessä kummankaan kanssa.
Mielestäni miehellä pitäisi olla mahdollisuus sanoutua irti isyyden velvoitteista ja oikeuksista tällaisessa tilanteessa. Samalla tavallahan nainen olisi voinut tehdä abortin minun tahtoni vastaisesti, jos näkemyksemme olisivatkin menneet toisin päin. Miehen suoja on hyvin heikko.
Kommentit (588)
[quote author="Vierailija" time="26.07.2013 klo 12:09"]
Kuvittele itse, miltä sinusta olisi tuntunut elää ilman isää ja saada myöhemmin tietää, ettei hän halunnut sinua nähdäkään, koska piti syntymääsi kauheana asiana. Rahalla et voi korvata välittämisen puutetta.
[/quote]
Miten tämä on kostamista? En tosiaankaan halunnut lasta enkä halua häntä nähdä. Mielestäni on vain fiksua, etten ole mukana naisen tai hänen lapsensa elämässä, koska en tunne lämpimiä tunteita kumpaakaan kohtaan. Olisihan se kiva, jos voisinkin nappia painamalla muuttua ihmiseksi, joka antaa kumppaninsa petollisuuden anteeksi ja alkaa suhtautua lapsiin myönteisesti, mutta se ei ole mahdollista.
-ap-
[quote author="Vierailija" time="26.07.2013 klo 12:15"]Raskauden riskit? Ööö? Siis kenelle ja millä tavalla?[/quote]
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22270271
-ap-
Aiotko kertoa mahdollisille tuleville tapailukumppaneillesi rehellisesti, että sinulla on lapsi, jonka olet hylännyt?
No kun siihen nyt kaksi tarvitaan niin yhdessä olisi asia hyvä sopia. 86% yksinhuoltajista on naisia ja tuohon lukuun osaltaan vaikuttanee sopimusneuvottelujen sujuminen tai kokonaan puuttuminen. Yksin ei nainen lasta tee.
[quote author="Vierailija" time="26.07.2013 klo 12:12"]
Arvon rouvat nyt ihan rehellisesti miettikää itse, mitä tapahtuisi, jos mies alkaisi päättämään milloin hankitaan lapsia. Jos nainen haluaa lapsen ja mies ei, toki naisella on kohtaloa lupa auttaa. Toisin sanoen naisella on lupa jättää pillereitä ottamatta ja hankkiutua raskaaksi silloin, kun hän itse sitä haluaa, välittämättä niinkään tulevan isän mielipiteestä.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="26.07.2013 klo 12:13"]
[quote author="Vierailija" time="26.07.2013 klo 12:11"]
Abortti on viimeinen varokeino, kun ehkäisy pettää, eikä lasta haluta. Siinä mielessä se on ehkäisykeino. Minusta tässä ei ole mitään epäselvää. Tuskin kukaan väittää, että abortti itsessään olisi riittävä tai järkevä tapa suojautua raskauksilta.
Raskauden riskit ovat muuten paljon suuremmat kuin abortin.
-ap-
[/quote]
Ei, se ei ole viimeinen varokeino, vaan naisen päätös omasta ruumiistaan. Miehen ei pidä sitä omissa suunnitelmissaan pitää keinovalikoimassa.
[/quote]
Tämä on mielestäni aika oleellinen huomio. Olipa abortista mitä mieltä tahansa ja olipa tämä sitten tasa-arvo-ongelma tai ei, yksinkertainen totuus on se että abortti ei kuulu _miehen_ keinovalikoimaan, eikä miehen kannata koskaan laskea mitään sen varaan. Sen voi täysin pyyhkiä sieltä listalta mikä on niistä keinoista joilla voi estää lapsen tulon.
[quote author="Vierailija" time="26.07.2013 klo 12:22"]
Olipa abortista mitä mieltä tahansa ja olipa tämä sitten tasa-arvo-ongelma tai ei, yksinkertainen totuus on se että abortti ei kuulu _miehen_ keinovalikoimaan, eikä miehen kannata koskaan laskea mitään sen varaan. Sen voi täysin pyyhkiä sieltä listalta mikä on niistä keinoista joilla voi estää lapsen tulon.
[/quote]
Minä kun luulin, että näistä asioista voisi sopia yhdessä niin, että kumpikin pitää sanansa. Ymmärrän nyt olleeni väärässä.
-ap-
[quote author="Vierailija" time="26.07.2013 klo 12:15"]
[quote author="Vierailija" time="26.07.2013 klo 12:09"]
Kuvittele itse, miltä sinusta olisi tuntunut elää ilman isää ja saada myöhemmin tietää, ettei hän halunnut sinua nähdäkään, koska piti syntymääsi kauheana asiana. Rahalla et voi korvata välittämisen puutetta.
[/quote]
Miten tämä on kostamista? En tosiaankaan halunnut lasta enkä halua häntä nähdä. Mielestäni on vain fiksua, etten ole mukana naisen tai hänen lapsensa elämässä, koska en tunne lämpimiä tunteita kumpaakaan kohtaan. Olisihan se kiva, jos voisinkin nappia painamalla muuttua ihmiseksi, joka antaa kumppaninsa petollisuuden anteeksi ja alkaa suhtautua lapsiin myönteisesti, mutta se ei ole mahdollista.
-ap-
[/quote]
Sinun ei tarvitse antaa anteeksi ex-kumppanillesi eikä tuntea häntä kohtaan lämpimiä tunteita. Lapsi on hänestä erillinen olento, teidän yhteinen jälkeläisenne, jonka geeniperimästä puolet tulee sinulta. Voit tavata häntä vaikka ilman, että joudut koskaan tapaamaan äitiä. Vaikka et yleisesti pitäisi lapsista tai olisi koskaan halunnut lapsia, uskon luonnon hoitavan asian niin, että ainakin jollain tavalla kiinnyt omaan jälkeläiseesi hänet tavatessasi.
Ja vaikka et itse kokisi tarvetta häntä tavata tai edes juuri kiintyisi häneen, voisit ajatella asiaa epäitsekkäästi sen lapsen kannalta, joka on syytön kaikkiin tapahtumiin: kuvittele sitä tuskaa, mikä hänelle seuraa, jos hänen isänsä ei koskaan tapaa häntä, ja toisaalta taas sitä iloa, mitä hän voisi satunnaisistakin tapaamisista saada. Paljon vaivaa et joutuisi näkemään sen eteen, että lapsi saisi jo paljon onnellisemman ja tasapainoisemman lapsuuden kuin hän täysin isänsä hylkäämänä tulee saamaan. Pystytkö ylipäätään asettumaan toisen asemaan ja haluatko tuottaa iloa muillekin kuin itsellesi?
Pointti on, että riippumatta siitä mitä filosofoit omista oikeuksistasi ja toiveistasi, lapsi on jo maailmassa.
Voiko nainen ihan oikeasti tälläisellä suurella vääryydellä hankitusta lapsesta nauttia hyvällä omatunnolla? Voiko hän ihan oikeasti lasta katsoa silmiin kertomalla, että sen saadakseen valehteli ja huijasi.
Vastuu on molemmilla. Myös äidillä on velvollisuus kertoa taustat, miksi isä käänsi selkänsä lapselle eikä sysätä vastuuta yksin isälle lapsen kysyessä missä isä?!
Mitä sä ap teet vauvapalstalla? Miksi sä mietit koko asiaa? Merkitseekö se sittenkin jotain sinulle?
[quote author="Vierailija" time="26.07.2013 klo 12:23"]
Olipa abortista mitä mieltä tahansa ja olipa tämä sitten tasa-arvo-ongelma tai ei, yksinkertainen totuus on se että abortti ei kuulu _miehen_ keinovalikoimaan, eikä miehen kannata koskaan laskea mitään sen varaan. Sen voi täysin pyyhkiä sieltä listalta mikä on niistä keinoista joilla voi estää lapsen tulon.
[/quote]
Minä kun luulin, että näistä asioista voisi sopia yhdessä niin, että kumpikin pitää sanansa. Ymmärrän nyt olleeni väärässä.
-ap-
[/quote]
Jos et halua ottaa selvää ja ymmärtää toista sukupuolta, mitä naiselle tapahtuu kun hän tulee raskaaksi, niin kannattaa keskittyä samaan sukupuoleen.
Ja kun täällä nyt miehiä niin mollataan niin onhan Suomessa vuosittain tuhansia naisia jotka hankkivat lapsia "yksin" ja " Osa naisista hankkii lapsen kuitenkin tarkoituksella yksin. Näin tapahtuu lehden mukaan yhä useammin."
Tukipolitiikka osaltaan mahdollistaa asian kun ei tarvitse töihin mennä ja asuminen sekä elatus kustannetaan vuosiksi eteenpäin. Hassua on myös, että yhteiskunta käytännössä tukee tai ainakin mahdolllistaa varta vasten isättömien lasten hankkimisen hedelmöityshoidoilla.
[quote author="Vierailija" time="26.07.2013 klo 12:26"]
Voiko nainen ihan oikeasti tälläisellä suurella vääryydellä hankitusta lapsesta nauttia hyvällä omatunnolla? Voiko hän ihan oikeasti lasta katsoa silmiin kertomalla, että sen saadakseen valehteli ja huijasi.
Vastuu on molemmilla. Myös äidillä on velvollisuus kertoa taustat, miksi isä käänsi selkänsä lapselle eikä sysätä vastuuta yksin isälle lapsen kysyessä missä isä?!
[/quote]
Pillerit pettivät ja nainen ei halunnut aborttia = suuri vääryys? Ööööh? Et kai kuulu niihin, jotka luulevat, että kukaan pillereitä käyttävä ei voi tulla raskaaksi?
Ja miten luulet lapsen reagoivan, jos äiti kertoo, että "olin etukäteen luvannut tehdä tarvittaessa abortin, mutta kun sain tietää odottavani sinua, en halunnutkaan?" Syyttääkö hän äitiä valehtelusta ja petollisuudesta ja siitä, että isä on poissa, vai kiittääkö kenties siitä, että äiti antoi hänen syntyä? Vaihtoehto "petollisuudelle ja valehtelulle" kun olisi ollut se, ettei koko lapsi olisi koskaan syntynytkään.
[quote author="Vierailija" time="26.07.2013 klo 12:26"]
[/quote]
Pillerit pettivät ja nainen ei halunnut aborttia = suuri vääryys? Ööööh? Et kai kuulu niihin, jotka luulevat, että kukaan pillereitä käyttävä ei voi tulla raskaaksi?
Ja miten luulet lapsen reagoivan, jos äiti kertoo, että "olin etukäteen luvannut tehdä tarvittaessa abortin, mutta kun sain tietää odottavani sinua, en halunnutkaan?" Syyttääkö hän äitiä valehtelusta ja petollisuudesta ja siitä, että isä on poissa, vai kiittääkö kenties siitä, että äiti antoi hänen syntyä? Vaihtoehto "petollisuudelle ja valehtelulle" kun olisi ollut se, ettei koko lapsi olisi koskaan syntynytkään.
[/quote]
-ap-
[/quote]
Niin, abortista ei tosiaan voi etukäteen sitovasti sopia. Hyvä että sullekin vihdoin selvisi tämä yksinkertainen asia.
Luulen, että tämä on provo mutta olen tässä täysin miehen puolella. Jos ollaan sovittu, että ehkäisystä pidetään huolta ja tarvittaessa tehdään aborttia ja nainen on valehdellut, niin miten miestä voi syyttää yhtään mistään? Se nainenhan päätti tehdä isättömän lapsen tähän maailmaan. Minusta nainen on kohdellut miestä huonosti, voisi jopa puhua sosiaalisesta raiskauksesta kun on pakottanut miehen rooliin johon ei ole halunnut.
Miettikää jos tilanne olisi peilikuva: kumppaninne ehkä unohtaa ottaa yhden pienen pillerin mistä seuraa teille lopunikäinen lapsettomuus, tässä vaiheessa se voidaan vielä estää "abortilla" ja mutta kumppaninne kieltäytyy "abortista" vaikka on aiemmin sanonut, että tekisi sen. Joudutte loppuiäksi lapsettomiksi vastoin omaa tahtoanne vain sen takia, että teille valehdeltiin. Olisiko se kivaa?
Äitiys on valtion tukema oikeus, isyys saadaan äidin armosta.
[quote author="Vierailija" time="26.07.2013 klo 12:29"]
Mitä sä ap teet vauvapalstalla? Miksi sä mietit koko asiaa? Merkitseekö se sittenkin jotain sinulle?
[/quote]
Totta kai, se merkitsee petettyä luottamusta, kipeitä tunteita, pitkään kestävää taloudellista vastuuta ja todennäköisesti vielä paljon lisää murheita. Ei tällaisesta asiasta pääse yli sormia napsauttamalla. Koetan kovasti olla katkeroitumatta, ja tässä ketjussa muutaman naisen kommentit auttoivat paljon. Toisaalta yllätyin kyllä, miten sokeasti ja hysteerisesti jotkut palstaäidit puolustelevat tapahtunutta.
-ap-
[quote author="Vierailija" time="26.07.2013 klo 12:31"]
Luulen, että tämä on provo mutta olen tässä täysin miehen puolella. Jos ollaan sovittu, että ehkäisystä pidetään huolta ja tarvittaessa tehdään aborttia ja nainen on valehdellut, niin miten miestä voi syyttää yhtään mistään? Se nainenhan päätti tehdä isättömän lapsen tähän maailmaan. Minusta nainen on kohdellut miestä huonosti, voisi jopa puhua sosiaalisesta raiskauksesta kun on pakottanut miehen rooliin johon ei ole halunnut.
Miettikää jos tilanne olisi peilikuva: kumppaninne ehkä unohtaa ottaa yhden pienen pillerin mistä seuraa teille lopunikäinen lapsettomuus, tässä vaiheessa se voidaan vielä estää "abortilla" ja mutta kumppaninne kieltäytyy "abortista" vaikka on aiemmin sanonut, että tekisi sen. Joudutte loppuiäksi lapsettomiksi vastoin omaa tahtoanne vain sen takia, että teille valehdeltiin. Olisiko se kivaa?
[/quote]
Kumppanilla olisi totta kai oikeus päättää hänen ruumiilleen tehtävistä toimenpiteistä. Minulle jäisi mahdollisuus adoptoida lapsia.
[/quote]
-ap-
[/quote]
Ihmiset muuttaa mieltään. Se on aika tavallista. Varsinkin sellaisten asioiden kohdalla mistä ei ole mitään kokemusta. Pienempi paha sille naiselle on pyörtää lupauksena sinulle, kuin tehdä abortti vastoin omaa halua. Oletko hetkeäkään miettinyt tilannetta hänen kannaltaan?
Raskauden riskit? Ööö? Siis kenelle ja millä tavalla?