Minulla on HIV, kysy mitä vain...
Kommentit (288)
[quote author="Vierailija" time="22.04.2013 klo 21:43"]
Seurustelitko tuon miehen kanssa? Jos kyseessä oli pelkkä yhdenyönjuttu tai seksisuhde, käytitkö kondomia?
[/quote]
Oho, anteeksi. En huomannut että olitkin jo vastannut tuohon.
Vie ihmeessä asia eteenpäin!
[quote author="Vierailija" time="22.04.2013 klo 21:43"]
Seurustelitko tuon miehen kanssa? Jos kyseessä oli pelkkä yhdenyönjuttu tai seksisuhde, käytitkö kondomia?
[/quote]
Oho, anteeksi. En huomannut että olitkin jo vastannut tuohon.
Vie ihmeessä asia eteenpäin!
Asian vieminen eteenpäin ei kyllä minulta onnistu. Ehkä jos elämässäni olisi jotain hyvää josta saada positiivista energiaa, jonka avulla jaksaa koko prosessin yli mutta kun ei niin ei.
Oletko tapaillut ketään tartuntasi jälkeen? Missä vaiheessa kerrot HIV:stä tai kerrotko? Kerrotko terveydenhuollossa ym oma-aloitteisesti asiasta, siis vaikka siellä ei osattaisi juuri sitä kysyä?
Saavatko HIV-tartunnan saaneet jotkut ohjeet, missä opastetaan miten toimia tilanteissa, joissa voisi olla tartuttamisen vaara? Onko jotakin odottamatonta, joka on kiellettyä HIV:n vuoksi (suojaamaton seksi ja verenluovutus tiedetään, mutta jotakin muuta)?
Tsemppiä sinulle! Voi kun sinulla olisi voimia saattaa se mies vastuuseen teostaan.
Minulla on ollut joitan yhden illan juttuja joissa olen ollut uberhysteerinen kumin kanssa ja yhtä tyyppiä deittailin jonkun aikaa. Kerkesimme harrastaa seksiä useamman kerran ennenkuin uskalsin kertoa. Oli ensin okei asian kanssa mutta tunnin päästä jo soitti ja toivoi minun kuolevan.
Terveydenhuolto on muuttunut painajaiseksi koska siellä pitäisi näkyä vain että minulla on veritauti. Joku on kuitenkin kirjoittanut HIV-statukseni sinne kaikille näkyvään osioon ja sitä sitten heitetään kasvoille joka kerta ja huudellaan varsinkin päivystyksessä aika avoimesti. Vaikka olisin kuinka kipeänä en yleensä menee lääkärille ennenkuin on ihan pakko ihan vain tämän takia.
En nyt hoksaa mitään mikä olisi kiellettyä mutta syrjintä ja sormella osoittelu ja jatkuva pelko siitä kuka saa seuraavaksi tietää on todella kuluttavaa. Yleinen mielipide vaikuttaa olevan se että oma on syyni ja saisin luvan häipyä asumaan jonnekin saarelle kauaksi ns. kunnon ihmisistä joille ikinä ei tapahdu mitään.
Jos olisin parisuhteessa ja esim. kumi menisi rikki, voi partnerille hakea estolääkityksen. Tosin jos olisin suhteessa, olisin jo aloittanut lääkityksen vaikka en sitä tarvikaan sillä se estää tartunnan niin tehokkaasti. On jopa pariskuntia joissa toinen on + ja toinen - ja harrastavat seksiä ilman kumia, eikä HIV ole tarttunut kumppaniin kun lääkitys on kohdallaan.
Gambia, Turkki, Kreikka, Espanja, Tunisia vai Karibia?
[quote author="Vierailija" time="22.04.2013 klo 23:19"]
[/quote]
Mitä tarkoitat? Tartunta tapahtui ihan täällä Suomessa.
[quote author="Vierailija" time="22.04.2013 klo 23:25"]
[/quote]
[/quote]
ja suomalaiseltako sait tartunnan?
Mainitsistko joitakin esimerkkejä niistä rajoitteista, joita HIV on tuonut elämääsi?
Tietääkö perheesi/ystäväsi tartunnastasi?
[quote author="Vierailija" time="22.04.2013 klo 23:26"]
[quote author="Vierailija" time="22.04.2013 klo 23:25"]
[/quote]
[/quote]
ja suomalaiseltako sait tartunnan?
[/quote]
No tällä logiikalla yhdelläkään kotimaisella henkilöllä ei voi olla tartuntaa. Ei, ne tulevat vain ja ainoastaan ulkomailla.
Ohis
Oletko tietoinen siitä, että Saksassa on parannettu potilas kokonaan HIV:stä kantasoluhoidon avulla?
[quote author="Vierailija" time="22.04.2013 klo 23:31"]
Mies oli britti.
[/quote]
ja syntyperäinen west indies vai afrikkalainen?
Tiedätkö milloin hiv testin tulokset ovat luotettavia? Kerroit että ensimmäinen testisi oli negatiivinen, tartunnastasi huolimatta. Itse kävin 6kk ja 9kk jälkeen riskitapahtuneesta testeissä ja negatiivista näytti. Olisikohan tartunta jo näkynyt? Minullekkin iski kuukauden jälkeen tapahtuneesta hiviin kuuluvat ensi oireet..
Mitä ovat ne oireet joita teillä on ollut?
[quote author="Vierailija" time="22.04.2013 klo 23:34"]
Oletko tietoinen siitä, että Saksassa on parannettu potilas kokonaan HIV:stä kantasoluhoidon avulla?
[/quote]
Minä toivon, ettei HIV:iin tule koskaan kunnon parannuskeinoa (olen lukenut tosin tuon samaisen eli parannuskeino on olemassa, mutta superkallis). Maapallo on niin ylikansoitettu, että on vaan hyväksi ekosysteemille, että osa kuolee nuorena.
Tartunnasta tietää sisko ja muutama naispuolinen serkku sekä pari ystävää. Rajoitteet...esim. Olen jumissa täällä pääkaupunkiseudulla kun en uskalla muuttaa minnekään pienemmälle paikkakunnalle kun terveydenhuollon taso/kohtelu on jo täällä isoissa kaupungeissa mitä on. Koen olevani vanki.
Seksi. Lain mukaan minulla on kaikki vastuu.
Matkustaminen/ulkomailla asuminen. EU:n sisällä saan muuttaa minne vain mutta suurin osa maailmasta on pysyvästi suljettu. Sitten kun alkaa lääkitys, menee matkustaminenkin hankalaksi mahdollisten rajatarkastusen vuoksi.
Lemmikit. Niiden ottaminen täytyy harkita tarkkaan sillä ne kantavat bakteereja jotka ovat harmittomia perusterveelle mutta vaarallisia heikommalle immuniteetille.
No voi että. Toihan on pa*kamaisen huonoa tuuria. Onhan hivin hoito jo niin hyvää, että tosiaan parisuhteessa voi hyvin pienellä riskillä olla kumppania tartuttamatta - mutta kyllähän se kyseiseltä kumppanilta paljon vaatii, että uskaltaa ja ettei anna ajatuksen häiritä.
Rohkeutta. Joskus onni yllättää sellaisissakin tilanteissa, joissa sitä ei osaa odottaa. Sitä toivon sulle!
Toivon todella paljon, ap, että viet asian eteenpäin, vaikka se raskasta onkin. HIViä ympäriinsä levittävät ovat alinta pohjasakkaa.