Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minulla on HIV, kysy mitä vain...

Vierailija
22.04.2013 |

Kysy. Minä vastaan.

Kommentit (288)

Vierailija
141/288 |
22.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.04.2013 klo 23:09"]

Minulla on ollut joitan yhden illan juttuja joissa olen ollut uberhysteerinen kumin kanssa ja yhtä tyyppiä deittailin jonkun aikaa. Kerkesimme harrastaa seksiä useamman kerran ennenkuin uskalsin kertoa. Oli ensin okei asian kanssa mutta tunnin päästä jo soitti ja toivoi minun kuolevan.

Terveydenhuolto on muuttunut painajaiseksi koska siellä pitäisi näkyä vain että minulla on veritauti. Joku on kuitenkin kirjoittanut HIV-statukseni sinne kaikille näkyvään osioon ja sitä sitten heitetään kasvoille joka kerta ja huudellaan varsinkin päivystyksessä aika avoimesti. Vaikka olisin kuinka kipeänä en yleensä menee lääkärille ennenkuin on ihan pakko ihan vain tämän takia. 

En nyt hoksaa mitään mikä olisi kiellettyä mutta syrjintä ja sormella osoittelu ja jatkuva pelko siitä kuka saa seuraavaksi tietää on todella kuluttavaa. Yleinen mielipide vaikuttaa olevan se että oma on syyni ja saisin luvan häipyä asumaan jonnekin saarelle kauaksi ns. kunnon ihmisistä joille ikinä ei tapahdu mitään.

Jos olisin parisuhteessa ja esim. kumi menisi rikki, voi partnerille hakea estolääkityksen. Tosin jos olisin suhteessa, olisin jo aloittanut lääkityksen vaikka en sitä tarvikaan sillä se estää tartunnan niin tehokkaasti. On jopa pariskuntia joissa toinen on + ja toinen - ja harrastavat seksiä ilman kumia, eikä HIV ole tarttunut kumppaniin kun lääkitys on kohdallaan.

[/quote]

Se sormella osoittelu ja syyttely ehkä vähenisi jos kertoisit avoimesti siitä taudista. Jos ihmisille tulee fiilis, että yrität salailla ja ehkä salaa altistat heidät tartunnalle, se ärsyttää. Olisit kertonut sille miehelle ennen kuin harrastitte seksiä. Aina on mahdollisuus, että kumi hajoaa.

Vierailija
142/288 |
22.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.04.2013 klo 23:44"]

Minulla on ollut joitan yhden illan juttuja joissa olen ollut uberhysteerinen kumin kanssa ja yhtä tyyppiä deittailin jonkun aikaa. Kerkesimme harrastaa seksiä useamman kerran ennenkuin uskalsin kertoa. Oli ensin okei asian kanssa mutta tunnin päästä jo soitti ja toivoi minun kuolevan.

Terveydenhuolto on muuttunut painajaiseksi koska siellä pitäisi näkyä vain että minulla on veritauti. Joku on kuitenkin kirjoittanut HIV-statukseni sinne kaikille näkyvään osioon ja sitä sitten heitetään kasvoille joka kerta ja huudellaan varsinkin päivystyksessä aika avoimesti. Vaikka olisin kuinka kipeänä en yleensä menee lääkärille ennenkuin on ihan pakko ihan vain tämän takia. 

En nyt hoksaa mitään mikä olisi kiellettyä mutta syrjintä ja sormella osoittelu ja jatkuva pelko siitä kuka saa seuraavaksi tietää on todella kuluttavaa. Yleinen mielipide vaikuttaa olevan se että oma on syyni ja saisin luvan häipyä asumaan jonnekin saarelle kauaksi ns. kunnon ihmisistä joille ikinä ei tapahdu mitään.

Jos olisin parisuhteessa ja esim. kumi menisi rikki, voi partnerille hakea estolääkityksen. Tosin jos olisin suhteessa, olisin jo aloittanut lääkityksen vaikka en sitä tarvikaan sillä se estää tartunnan niin tehokkaasti. On jopa pariskuntia joissa toinen on + ja toinen - ja harrastavat seksiä ilman kumia, eikä HIV ole tarttunut kumppaniin kun lääkitys on kohdallaan.

[/quote]

Se sormella osoittelu ja syyttely ehkä vähenisi jos kertoisit avoimesti siitä taudista. Jos ihmisille tulee fiilis, että yrität salailla ja ehkä salaa altistat heidät tartunnalle, se ärsyttää. Olisit kertonut sille miehelle ennen kuin harrastitte seksiä. Aina on mahdollisuus, että kumi hajoaa.

[/quote]

Nimenomaan, sairasta olla kertomatta. Jos minulle olisi tehty noin niin olisin tehnyt rikosilmoituksen. Kumi todellakin voi hajota ihan koska vaan, ap on joku täysin hullu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/288 |
22.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.04.2013 klo 23:34"]

Oletko tietoinen siitä, että Saksassa on parannettu potilas kokonaan HIV:stä kantasoluhoidon avulla?

[/quote]

Olen tietoinen ja nytkin Amerikassa etsitään vapaaehtoisia hoitoihin. Moni positiivinen sanoo ettei suostuisi hoitoihin sillä riskit ovat liian isot mutta minä suostuisin siinä silmänräpäyksessä jos kysyttäisiin. Se Saksan potilas ei ollut ensimmäinen joka parani, ainoastaan ensimmäinen jolle tietoisesti annettiin luuydintä ihmiseltä jolla on HIV-resistanssigeeni ja josta raportoitiin kaikkien taiteen sääntöjen mukaisesti. Tätä oltiin epäilty jo vuosikausia. 

Vierailija
144/288 |
22.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.04.2013 klo 23:35"]

Tiedätkö milloin hiv testin tulokset ovat luotettavia? Kerroit että ensimmäinen testisi oli negatiivinen, tartunnastasi huolimatta. Itse kävin 6kk ja 9kk jälkeen riskitapahtuneesta testeissä ja negatiivista näytti. Olisikohan tartunta jo näkynyt? Minullekkin iski kuukauden jälkeen tapahtuneesta hiviin kuuluvat ensi oireet..

[/quote] 

Uskon että tulokset ovat sinun kohdallasi jo ihan luotettavia. Minuun iski noi oireet ihan muutamassa päivässä ja niin se on muidenkin kohdalla ollut. Tosin kaikille ei oireita tule laisinkaan.

Vierailija
145/288 |
22.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.04.2013 klo 23:40"]

Oletko tietoinen siitä, että Saksassa on parannettu potilas kokonaan HIV:stä kantasoluhoidon avulla?

[/quote]

Minä toivon, ettei HIV:iin tule koskaan kunnon parannuskeinoa (olen lukenut tosin tuon samaisen eli parannuskeino on olemassa, mutta superkallis). Maapallo on niin ylikansoitettu, että on vaan hyväksi ekosysteemille, että osa kuolee nuorena.

[/quote]

Kiitos tästä. HIViin ei kuolla nuorena ja vaikka kuolisikin, onko tämä juuri se oikea keino karsia ihmiskuntaa? Miten ois ehkäisy, koulutus jne?

Vierailija
146/288 |
22.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.04.2013 klo 23:44"]

[/quote]

[/quote] 

Tuota syyttelyä ja sormella osoittelua on tullut vain terveydenhoidossa. Se ei ole minun tehtävä olla se malliesimerkki. He ovat terveydenhoidon ammattilaisia ja heidän pitäisi käyttäytyä sen mukaisesti. Minulla on erittäin vaikea yrittää rakentaa normaalia elämää jos HIV on se ainoa asia mikä minusta nähdään ja jonka kautta minut määritellään. 

Vierailija
147/288 |
22.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh, lemmikkejäkään ei voi ottaa nuin vain? 

Tosi ikävää kyllä mitä sulle on sattunut. Itse oon jännännyt kans muutamia kertoja, mutta onneksi testit on aina näyttäny negaa! Ihan järkyttävää miten kelle tahansa meistä voi käydä jotain nuin kauheeta... Tosi paljon tsemppiä sulle ja muista että on niitä muitakin tauteja jotka voi olla todella rankkoja kantajalleen. Itse tunnen esim. monia ms tautia ja syöpää sairastavia, eikä se niidenkään meno mitään herkkua näytä olevan.

Voima hali! 

Vierailija
148/288 |
22.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja noille jotka syytteli minua hulluksi... Ensinnäkin, ilman seksiä eläminen on tuskallista. Toisekseen, kondomia on todella vaikea saada rikki. Kolmanneksi jos näin olisi käynyt, olisin voinut hankkia kumppanille estolääkityksen. Neljänneksi. Naisesta mieheen tapahtuvat tartunnat ovat harvinaisimpia.

Vierailija
149/288 |
22.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.04.2013 klo 23:48"]

[quote author="Vierailija" time="22.04.2013 klo 23:40"]

[/quote]

Minä toivon, ettei HIV:iin tule koskaan kunnon parannuskeinoa (olen lukenut tosin tuon samaisen eli parannuskeino on olemassa, mutta superkallis). Maapallo on niin ylikansoitettu, että on vaan hyväksi ekosysteemille, että osa kuolee nuorena.

[/quote]

Kiitos tästä. HIViin ei kuolla nuorena ja vaikka kuolisikin, onko tämä juuri se oikea keino karsia ihmiskuntaa? Miten ois ehkäisy, koulutus jne?

[/quote]

Kyllä HIV:iin kuollaan nuorena, varsinkin ne joilla ei ole varaa/mahdollisuutta lääkitykseen. Kuolleisuuteen vaikuttaa myös HIV-kanta, osa tappaa hyvinkin nopeasti.

Vierailija
150/288 |
23.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten kauan HIV voi nykyään pysyä oireettomana ilman lääkitystä, niin ettei viruksen kantaja itse siitä edes tiedä... Onko esim. 15 vuotta ihan mahdollinen ja normaalikin aika?

Vierailija
151/288 |
23.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stephen "kaikkien helsinkiläisten unelmamies" Thomas oli jenkki eikö?

Vierailija
152/288 |
23.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka pian tapahtuneesta teit ensimmäisen testisi? Kerkesitkö harrastaa suojaamatonta seksiä 7 kuukauden aikana jolloin et tiennyt sairaudestasi?

Vierailija
153/288 |
23.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.04.2013 klo 00:00"]

Miten kauan HIV voi nykyään pysyä oireettomana ilman lääkitystä, niin ettei viruksen kantaja itse siitä edes tiedä... Onko esim. 15 vuotta ihan mahdollinen ja normaalikin aika?

[/quote]

Niin no minulla alkaa kahdeksas vuosi eikä lääkäri osaa sanoa ollenkaan milloin lääkitys aloitetaan. Tuo 15 vuottakin voi olla ihan mahdollista. Minulla on vähän kaksipiippuinen olo. Välillä on tosi jees ettei ole lääkitystä mutta samalla koko ajan pelkään että milloin se alkaa. Tavallaan olisi helpompaa jos se lääkitys olisi päällä koska sitten ei tarvisi enää miettiä että milloin. Lääkevaihtoehtojakin on jo paljon, voi olla että tarvitsen vain yhden pillerin per päivä.

Vierailija
154/288 |
23.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloin otit ekan testin?

Vierailija
155/288 |
23.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.04.2013 klo 00:03"]

Kuinka pian tapahtuneesta teit ensimmäisen testisi? Kerkesitkö harrastaa suojaamatonta seksiä 7 kuukauden aikana jolloin et tiennyt sairaudestasi?

[/quote] 

Muutama päivä sillä samalla sain klamydian joka oirehti heti ja sain siihen lääkkeet. HIV tarttuu vielä varmemmin jos samalla kantajalla on muita tauteja. Ekan HIV testin tein siis jo parin päivän sisään. 

Minulla oli pari juttua sen 7 kuukauden aikana mutta tuo yksi kohtalokas kerta on elämäni ainoa kerta kun olen harrastanut suojaamatonta seksiä. Tai siis enhän minä oikeastaan mitään harrastanut, se kun puski väkisi sisään. 

Vierailija
156/288 |
23.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäinen olit saadessasi tartunnan?

Vierailija
157/288 |
23.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko mies syntyjään britti?

Tunnetko muita HIV-positiivisia joiden kanssa voit jakaa ajatuksia?

Vierailija
158/288 |
23.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla mitään oireita?

Vierailija
159/288 |
23.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikää en halua kertoa

Syntyjään tais olla britti mutta oli kyllä tummaihoinen. Tunnen muita positiivisia ja kävin Positiiviset ry:n jutuissa mutta ihmiset siellä harrastavat HIViä, eikä se ollut mitenkään terveellinen ilmapiiri. Haluaisin kyllä vertaistukea mutta sen hinta on aivan liian kova.

Minulla ei ole mitään oireita. Ainoastaan jos vatsani kylmettyy, saan ripulia. Sama kuin ihan vauvoilla.

Vierailija
160/288 |
23.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko töissä? Tietääkö työnantajasi?