112 KIELTÄYDYN SOITTAMASTA
Tänään taas saimme lukea lehdestä, että pohjanmaalla ambulanssimiehistö käy naureskelemassa potilaalle ja sanoo, että on muutakin tehtävää kuin kuskata aiheetta sairaalaan. Omaiset olivat vieneet omalla kyydillään, nainen oli 2 vrk tarkkailussa mm sydänvaivojen takia.
Aiemmin olemme kuulleet hätäkeskusten sekoiluista ja minä tein äskeisen uutisen luettuani päätöksen. En tule soittamaan hätäkeskukseen enää mistään syystä. En vaikka joku minua ampuisi tai taloni palaisi. En aio alistua virkamiesten tyrannialle missään muodossa. Jos en itse saa paloa sammutettua tai itse pääse sairaalaan niin siinä sitten olkoon.
Ja tämä pätee muuallekin. Jos naapuri saa sydärin ja olen ensimmäisenä paikalla, heitän sen omaan autooni ja vien päivystykseen. En soita ambulanssia. Eikös se eteläpohjanmaan joku sairaanhoitopomo sanonut, että jos ei tarvi kuljetuksen aikaista hoitoa, voi mennä muullakin kyydillä. Minulla on 5 km keskussairaalaan, olen siellä sairaan kanssa nopeammin kuin että odottaisimme ambulanssia ja niiden tutkimisen valmistumista. Ei ne kuitenkaan kuljeta enää ketään muita kuin alkoholisteja.
Eli vaadin verojen keventämistä ja pelastusviranomaisarmeijan karsimista, toimimatonta ja tehotonta yllä pitää toimimatonta systeemiä. Jokainen huolehtikoon itse suvustaan ja naapureistaan.
Kommentit (9)
Noh, ihan taatusti siellä ei ole naureskeltu.
Ja ihan oikeesti, jos potilaan tila sallii kuljetuksen henkilöautolla, mennään omalla autolla tai taksilla.
Ambulanssi ei ole taksi. Se on hoitoyksikkö ja sen liikkuminen maksaa yhteiskunnalle huomattavasti enemmän kuin taksi. Potilaalle molemmat vaihtoehdot ovat samanhintaisia.
Voi hyvänen aika mitä lapsellista kiukuttelua!
Ihan ensiksikin, ei kannata uskoa ihan kaikkea mitä bulevardilehdistö keksii kirjoittaa. Lehtijutuissa kärjistetään, jopa valehdellaan. Me emme tosiasiallisesti tiedä, mitä tilanteessa on tapahtunut ja mitä ambulanssihenkilökunta on oikeasti sanonut ja miksi he ovat jättäneet kuljettamatta.
Toiseksi, se, että hätäkeskus lähettää ambulanssin paikalle, ei automaattisesti tarkoita sitä, että kuljetetaan sairaalaan sillä lanssilla.
Kolmanneksi, vain täysi kouluja käymätön torvi tekee noin lopullisia johtopäätelmiä yksittäisen tapauksen perusteella. Oletko ajatellut, että Suomessa ajetuista tuhansista ambulanssikyydeistä ehdottomasti suurin osa menee täysin oikein ja potilas saa tarvitsemansa hoidon?
olen tullut siihen tulokseen myös että hätänumeroon on turha soittaa. Joko sieltä ei vastata, aivan sama jos naapurin mäntymetsä on liekeissä, ja ei en pysty ihan itse metsäpaloa sammuttamaan.
Tai ei en voi mennä pimeällä metsätaipaleella kopeloimaan maassa makaavaa miestä, kun olen a)yksin b) keskiyö c) en tiedä onko maassa makaava agressiivinen, sammunut vai vaan feikkaa.
Ei tarvitse sitten kenenkään tulla sanomaan mitäs menit kopeloimaan kun on raiskattu ja hakattu + auto ja rahat vietynä. On poliisin asia hoitaa tämä.
En myöskään ole saanut sairaskohtauksen saaneelle henkilölle apua kun en osannut kertoa katuosoitetta eräälle tapahtumapaikalle. Osasin vain kertoa tapahtuman nimen ja sen että olen sillä ja sillä portilla. Katuosoitetta kun ei ollut apua ei saatu. (onneksi löytyi epipenin haltija ja viihtellä oleva lääkäri paikalta).
Jotenkin olen samaa mieltä kanssasi. Apua ei saa kun tarvitsee, verorahat kyllä kelpaavat. Kai se on pärstäkerroin ja VIP-arvo, jotka ratkaisevat, kuka kyytiin pääsee ja kuka ei.
Etelä-Pohjanmaalla, jossa itse olen lääkärinä töissä terveyskeskuksessa, on näitä tapauksia paljon. Ennen jalattomat mummut saivat kyydin tk:een ambulanssilla, nyt heidän tulee tulla kävellen. Tässä yhdellekin miespotilaalleni soitettiin ambulanssi, jota sitten eivät huolineet kyytiin. Omaiset veivät sitten omalla kyydillä Seinäjoen keskussairaalaan, ja sieltä heti ambulanssilla jatkui kyyti pillit päällä TAYS:n teholle.
No tällaista politiikkaa täällä ollaan harjoitettu eli palveluverostoa karsittu. Ja mikä puolue on ollut johdossa? Laskekaa "yksi ynnä yksi" seuraavan kerran kun äänestätte. Talouden vaan pitää kasvaa eli siis rikkaiden rikastua köyhien(, niin ja keskituloisten) kustannuksella.
Mennään Etelä-Euroopan malliin, siellähän jo lomaoppaissa lukee, että kannattaa soittaa taksi jos tarttee päästä nopeaan sairaalaan.
kun viimeksi soitin ambulanssin mielisairaalle pakkohoitoa ehdottomasti tarvitsevalle (vakava itsemurhauhka) hätäkeskuksen vastakysymys oli ensimmäisenä "onko tämä nyt ambulanssin asia hoitaa?" kun lopulta ambulanssi tuli pihaan, kuskit olivat TODELLA törkeitä minua kohtaan joka olin shokissa edellisista tapahtumista. Eivät tulleet sisälle ennenkuin poliisit tulivat koska itsemurha tilanteissa on vaara että henkilöllä on aseita. jouduin yksin menemään henkilön luokse yksin! hetken kuluttua autosta soitettiin ja kysyttiin onko rauhallista vastasin myöntävästi jonka takia he kuvittelivat ettei heitä enää tarvita ja lähtivät pois. kun poliisit tulivat juttelivat rauhassa ja tilasivat kaverille uudestaan ambulanssin että pääsi hoitoon. hienoa toimintaa!
toinen tapaus oli kun ystäväni oli juonut epämääräisiä juomia illan aikana ja "sammui" istualleen, eikä reagoinut mitekään, ei ollenkaan normaalia tälle henkilölle. hätäkeskuksessa vastattiin että minun itse pitäisi arvioida onko tilanne vakava vai ei, ja tarvittaisiinko ambulanssia
ja joo, pohjanmaalla!
Totta! Pelastusarmeija on pantava viralta!
PS. en jaksanut lukea ihan kaikkea.