Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minulla on HIV, kysy mitä vain...

Vierailija
22.04.2013 |

Kysy. Minä vastaan.

Kommentit (288)

Vierailija
1/288 |
23.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se on raiskaus, jos väkisin tunki. Tai vähintään pakottaminen sukupuoliyhteyteen. Ei vaikuta vaikka olis sata vapaaehtoista yhdyntää edeltänyt. Että ottaa päähän tuollainen!!!

Mut Joo, kyllä itse haluaisin tietää ennen seksin harrastamista jos kumppanilla olis tuollainen sairaus. Mun mielestä siinä ei ole mitään ihmeellistä et joku haluaa sen tietää. Kyllä jokaisella tulis olla oikeus siihen tietoon.

Toivon sulle kaikkea hyvää elämään!

Vierailija
2/288 |
23.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.04.2013 klo 16:25"]

Sinultahan sai kysyä mitä vain ;)!  Ei mulla ole mielessä mitään "kieroa" :).

Hahmottelen vain mielikuvaa sinusta, koska vaikutat rohkealta, eteenpäin menevältä ja kaikesta huolimatta positiiviselta ihmiseltä! (Olen itsekin nainen, enkä yritä edes iskeä.. ;)).

Mutta hauskaa, että sain sinut nauramaan kommenteillani =).

Touché! Ja naurut tuli kyllä tarpeeseen!

Hyvää päivänjatkoa sinulle!

[/quote]

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/288 |
23.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.04.2013 klo 16:48"]

[quote author="Vierailija" time="23.04.2013 klo 16:25"]

Sinultahan sai kysyä mitä vain ;)!  Ei mulla ole mielessä mitään "kieroa" :).

Hahmottelen vain mielikuvaa sinusta, koska vaikutat rohkealta, eteenpäin menevältä ja kaikesta huolimatta positiiviselta ihmiseltä! (Olen itsekin nainen, enkä yritä edes iskeä.. ;)).

Mutta hauskaa, että sain sinut nauramaan kommenteillani =).

Hyvää päivänjatkoa sinulle!

[/quote]

[/quote]

Touché! Ja naurut tuli kyllä tarpeeseen!

Vierailija
4/288 |
23.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.04.2013 klo 16:47"]

Kyllä se on raiskaus, jos väkisin tunki. Tai vähintään pakottaminen sukupuoliyhteyteen. Ei vaikuta vaikka olis sata vapaaehtoista yhdyntää edeltänyt. Että ottaa päähän tuollainen!!!

Mut Joo, kyllä itse haluaisin tietää ennen seksin harrastamista jos kumppanilla olis tuollainen sairaus. Mun mielestä siinä ei ole mitään ihmeellistä et joku haluaa sen tietää. Kyllä jokaisella tulis olla oikeus siihen tietoon.

[/quote] 

Moni sanoo että haluavat tietää mutta eivät kuitenkaan käyttäydy sen mukaisesti että se oma partneri ei välttämättä tiedäkään. Se lähtökohta pitäisi olla että kenellä tahansa voi olla mikä tahansa tauti. Se nimittäin asettaisi kaikki samanarvoiseen asemaan joka minusta ainakin olisi reilua. Ja sitä samaa voi soveltaa moneen eri tilanteeseen ja asiaan. Aina kun yhtä ihmisryhmää pusketaan johonkin nurkkaan, se tekee myös ns. keskivertoihmistenkin elämän hankalammaksi. Tänään pieksetään HIV-potilaat ja kun heidät saadaan nujerrettua, kääntyy pieksijöiden katseet seuraavaan kohteeseen ja mitäpä jos se jokin onkin sinua tai sinun perhettä koskettavaa? Miksi minä enää puolustaisin tai auttaisin sinua kun ei sinua näkynyt silloin kun minä sitä apua tarvitsin?

Vierailija
5/288 |
23.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt lukenut koko ketjua, mutta tiedäthän että ainakaan Helsingissä papereissasi ei saa ensimmäisellä sivulla pompata esiin HIV:stä yhtään mitään?

Olen itse hammaslääkäri ja meillä lukee aloitussivulla erikseen esim. "kts. ESIHA" tarkoittaen esihaastattelulomaketta tai "veritauti".  

Jos sieltä tiedoistasi HIV pomppaa ekana, asian voi korjata helposti. Sinun pitää sanoa asiasta!! Ja jos joku puhuu liian äänekkäästi, siitäkin pitää sanoa ja ottaa yhteyttä henkilön esimieheen tai potilasasiamieheen.

Aiemmin kaikki infektiovaaralliset potilaat hoidettiin Töölössä infektiopotilaiden omassa hoitolassa. Joku valitti asiasta, ettei halua leimautua näin ja tulevaisuudessa kaikilla on oikeus päästä omiin hoitoloihinsa hoitoon.

Avaa vain suusi asiasta, vaadi asiallista kohtelua!!

Voimia sinulle ja kaikkea hyvää!

Vierailija
6/288 |
23.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.04.2013 klo 14:30"]

137, mäkin ihmettelen sua. HIV on itse asiassa epätodennäköinen tarttuja, minkä lisäksi osa ihmisistä (erit. skandinaaveista) on sille jossain määrin tai kokonaan resistenttejä. On mahdollista, ettei sulla olekaan sitä.

Käy nyt ihmeessä testauttamassa itsesi.

[/quote]

siksi en ole käynyt kun nyt jo lähes 40 vuoden iässä olen sen verran syvästi jo syrjäynyt ja erakoitunut, että en enää kuitenkaan edes jaksaisi palata tavallisten ihmisten elämään vaikkei infektiota olisikaan... Minä vaan elän ja kuolen yksikseni hiljaa eikä kukaan jää perääni itkemään kun on mun aika lähteä. Pääosan ajasta olen elämääni vieläpä ihan tyytyväinen näin, vaikka ulkopuolisten mielestä se voisi olla kauheaa.

t. 137

Vierailija
7/288 |
23.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tietoa milloin HIV näkyy testeissä? Voimia sinulle!

Vierailija
8/288 |
23.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.04.2013 klo 19:25"]

Onko tietoa milloin HIV näkyy testeissä? Voimia sinulle!

[/quote]

3 kuukauden kuluttua tartunnasta.

Vierailija
9/288 |
24.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä viestiketju on kiinnostava. Ap on rohkea. Nostan ketjua.

Vierailija
10/288 |
24.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti ihmiset saavat tästä ajattelemisen aihetta ja ehkä hieman toivoakin omaan elämään.

Vierailija
11/288 |
24.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommentoitko usein näitä keskusteluja? Eli hengailetko palstalla =)?

Vierailija
12/288 |
24.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.04.2013 klo 21:56"]

Asian vieminen eteenpäin ei kyllä minulta onnistu. Ehkä jos elämässäni olisi jotain hyvää josta saada positiivista energiaa, jonka avulla jaksaa koko prosessin yli mutta kun ei niin ei.

[/quote]

Mikäs sun voimat noin vie? Aika reippaana täällä kuitenkin vastailet. Minusta on aika törkeä teko sulta ettet saata miestä vastuuseen vaan annat vahingon kiertää.

Vierailija
13/288 |
24.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.04.2013 klo 23:12"]

Kommentoitko usein näitä keskusteluja? Eli hengailetko palstalla =)?

[/quote]

Toisinaan. Nyt on ollut taas pari viikkoa että olen roikkunut täällä mutta sitä edelsi taas monen kuukauden tauko.

Vierailija
14/288 |
24.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.04.2013 klo 23:16"]

[quote author="Vierailija" time="22.04.2013 klo 21:56"]

Asian vieminen eteenpäin ei kyllä minulta onnistu. Ehkä jos elämässäni olisi jotain hyvää josta saada positiivista energiaa, jonka avulla jaksaa koko prosessin yli mutta kun ei niin ei.

[/quote]

Mikäs sun voimat noin vie? Aika reippaana täällä kuitenkin vastailet. Minusta on aika törkeä teko sulta ettet saata miestä vastuuseen vaan annat vahingon kiertää.

[/quote]

Parin päivän forum-keskustelua ei ehkä voi verrata kuukausia tai jopa vuosia kestävään prosessiin. 

Vierailija
15/288 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos ap ajatustesi jakamisesta. Toivottavasti tämä ketju herättää edes muutaman ihmisen ajattelemaan ja harkitsemaan tekemisiään. Toivon sinulle ap kaunista kevättä ja kaikkea hyvää!

Vierailija
16/288 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minultakin kaikille hyvaa kevatta! En ole ap

Vierailija
17/288 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.04.2013 klo 16:56"]

[quote author="Vierailija" time="23.04.2013 klo 16:47"]

[/quote] 

Moni sanoo että haluavat tietää mutta eivät kuitenkaan käyttäydy sen mukaisesti että se oma partneri ei välttämättä tiedäkään. Se lähtökohta pitäisi olla että kenellä tahansa voi olla mikä tahansa tauti. Se nimittäin asettaisi kaikki samanarvoiseen asemaan joka minusta ainakin olisi reilua. Ja sitä samaa voi soveltaa moneen eri tilanteeseen ja asiaan. Aina kun yhtä ihmisryhmää pusketaan johonkin nurkkaan, se tekee myös ns. keskivertoihmistenkin elämän hankalammaksi. Tänään pieksetään HIV-potilaat ja kun heidät saadaan nujerrettua, kääntyy pieksijöiden katseet seuraavaan kohteeseen ja mitäpä jos se jokin onkin sinua tai sinun perhettä koskettavaa? Miksi minä enää puolustaisin tai auttaisin sinua kun ei sinua näkynyt silloin kun minä sitä apua tarvitsin?

[/quote]

Vaikka lähtökohtaisesti tulisi ottaa huomioon, että kumppanilla voi olla sairaus, niin mun mielestä tulisi silti kertoa. Se on sitä rehellisyyttä. Samaa rehellisyyttä on se, että kertoo seksipartnerille olevansa varattu tai vaikka raskaana, eikä kyse ole mistään leimaamisesta. Vaikka riski olisi minimaalinen, niin jokaisen tulee saada itse päättää siitä riskin ottamisesta ja muutenkin jokaisella on oikeus siihen tietoon, joten ymmärrän jos toinen osapuoli kokee että hänen luottamuksensa on petetty, mikäli ei asiasta kerro. Ja minä kyllä toimisin itse niin että kertoisin. Eihän se helppoa ole, kyllä sen ymmärrän. Mutta jos jollekin se on ongelma, niin anna hänen mennä menojaan. Et osannut itsekään kovin selkeästi vastata siihen olisitko harrastanut seksiä, mikäli olisit tiennyt hänen sairaudestaan.. Mietipä omia asenteitasi ennen sairastumista ja sairastumisen jälkeen.. Onko niissä tapahtunut muutoksia? On ehkä ymmärrettävää ja inhimillistä, ettei kaikki suhtaudu ihan heti samalla tavalla kuin sinä, kun olet ehtinyt saada asioista tietoa ja ajattelu kypsynyt toisella tavalla. Enkä tällä tarkoita ,että minkäänlainen syrjintä sua kohtaan on oikein, vaan pelkästään sitä että ymmärtäisit miksi vastapuoli voi kokea asiat eri tavalla. 

Ei tämä sua kohtaan millään tavalla reilua ole, mutta ainakin itse voit toimia reilusti. Uskon ja toivon, että sinun on mahdollista löytää kumppani, joka rakastaa ja arvostaa sinua juuri tuollaisena kuin olet. Älä luovu toivosta.

Vierailija
18/288 |
24.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap.

Kirjoita tarinastasi kirja. Sinulla on selvästi kirjallista lahjakkuutta ja olisi kiinnostava lukea ajatuksistasi enemmän. Senhän voi tehdä nimimerkilläkin, niin ei tarvitse leimautua.

Olet vahva ja upea, toivon sinulle kaikkea hyvää. Itse hyväksyisin myös rakkaani HIV-tartunnan jos olisin hulluna rakastunut, ehkä löydät vielä sellaisen miehen. Uskon ja toivon, että löydät.

Älä välitä tuomitsevista kommenteista - jokaiselle yhden yön panolle ei tartunnasta tarvitse kertoa, sillä riski on kumin kanssa käytännössä olematon. Ihminen ottaa myös itse aina riskin mennessään vieraan kumppanin kanssa sänkyyn.

Kaikkea hyvää.

Vierailija
19/288 |
24.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsitinkö oikein että kävit ensimmäisessä HIV-testissä vain pari viikkoa ( vai päivää?) tartunnan jälkeen? Eikö sulle kerrottu että tulos on luotettava vasta muutaman kuukauden jälkeen? Vai luultiinko vielä 8 vuotta sitten että tulos näkyy heti?

Vierailija
20/288 |
24.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.04.2013 klo 20:58"]

Kysy. Minä vastaan.

[/quote]

Mikä on elämän tarkoitus?