Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lasten hankinta nollasi työnantajien silmissä ammattiosaamiseni

Vierailija
18.05.2020 |

Olin työelämästä pois yhteensä neljä vuotta. Tänä aikana sain kaksi lasta ja suoritin ylemmän amk-tutkinnon. Minulla oli ennen tätä taukoa useampi vuosi oman alan työkokemusta ja hyvä palkka.

Kun aloin valmistumisen jälkeen hakea töitä, niin työnantajien suhtautuminen minuun muuttui. Haastattelussa alettiin kysellä lapsista. Sain uuden työpaikan omalta alalta, mutta siinä palkka on pienempi kuin vuosia sitten valmistuessani.

Onko tämä miten yleistä, että työnantajien silmissä lasten hankinta nollaa täysin aiemman työkokemuksen, vaikka olisi kotona ollessaan pitänyt ammattitaitoaan yllä opiskelemalla?

Kommentit (307)

Vierailija
61/307 |
18.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tää "kyllähän kaikki tietää kuinka lapset sairastaa" asenne on?

Joo ne voi sairastaa paljon, samoin kuin työntekijä itsekin.

Mulla on yksi lapsi päiväkodissa, oli viime juhannuksena kipeä ja olin sen takia päivän pois töistä. Seuraavan kerran sillä on 2 päivän vatsatauti viime helmikuussa. Enkä itsekään ole ollut tässä välissä kipeä. Olen siis ollut vähemmän poissa oman ja lapsen sairasten takia kuin aika moni muu työyhteisössämme ihan oman sairastelunsa takia.

Myös lapsen isä on ilmaissut että voi olla sairaan lapsen kanssa kotona, mutta nämä muutamat kerrat olen nyt itse jäänyt, koska meillä riittää oma ilmoitus, mieheni töissä pitää olla lapsesta saikkupaperi. 

Käytössä on myös molemmilta puolilta mummit samassa kaupungissa, jotka hätä tapauksessa voivat auttaa.

Inhoan itsekin sitä kun haastatteluissa joutuu selittämään sukulaissuhteet ja puolison työtilanteen kun perhe tulee puheeksi.

Vierailija
62/307 |
18.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja mistähän johtuu että se on äiti joka jää hoitamaan lasta? Naiset ovat totaalisessa noidankehässä. Lapsia painostetaan hankkimaan ja jos niin tekee niin ei ne miehet lupauksista huolimatta osallistu lastenhoitoon ja katso että äitikin saa käydä töissä ja jatkaa omaa elämää.

Mikseivät äidit kasvata poikiaan tasavertaisuuteen myös tässä asiassa?

Mikseivät vaimot itsestään selvästi edellytä tasavertaisuutta perheessä myös tässä asiassa?

Meillä kolmen lapsen kanssa hoitohommat ja muut on aina sujunut tasavertaisesti. Arki on suunniteltu yhdessä, lasten hoitoon viennit ja haut ja työmatkat.

Tosin siitäkin huolimatta minulla on 500 eur/kk takamatka eläkertymässä sen takia, että olen viettänyt kolme vauvavuotta ja ollut pari vuotta ekspatin vaimona ja tehnyt vain puolet vuosittaisesta normityömäärästä. 

Miten nainen voidaan asettaa vastuuseen siitä miten mies roolinsa isänä hoitaa? Ei ketään voida pakottaa olemaan hyvä vanhempi lapsilleen. Se ei vain toimi niin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/307 |
18.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä itsekin pelkään. En saa muuta kuin pätkää, koska lapset on tekemättä, mutta epäilen, että muuta ei ole tarjolla sittenkään, kun lapset on tehty.

Vierailija
64/307 |
18.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ongelmana on se, että lapsen sairastuessa äiti on yleensä se joka jää kotiin hoitamaan lasta. Onhan se toisaalta ihan bebusta, mutta itsekin palkkaisin mielummin miehen.

Sinulla on hyvin stereotyyppinen suhtautuminen asiaan. Mistä se johtuu?

Se johtuu realiteeteista. On äärimmäisen harvinaista, ainakin meillä että "Pekka" on poissa koska lapsella kuumetta, kyllä se yleensä on "Pirjo" joka on siitä syystä pois töistä.

Mitä korkeammin koulutettu "Pekka" on, sitä todennäköisemmin myös hän hoitaa sairasta lasta. Olen itse DI kuten miehenikin on, molemmat hoidimme sairasta lasta.

Joskus toinen hoiti aamupäivän ja toinen iltapäivän, palavereista riippuen.

Näin. Koulutus, työtehtävien tyyppi ja palkkauksen rakenne taitaa olla ne tekijät, jotka kertovat kumpi vanhemmista jää kotiin lapsen kanssa.

Meilläkin on perheessä kaksi akateemista tekniikan aikuista. Mikäli lapsi on sairaana, niin ensimmäisenä katsotaan molempien kalenterit ja järjestellään hoito sen mukaan. Toisinaan toinen hoitaa aamun ja toinen iltapäivän jne. Käytännössä useimmiten minä (mies) jään kotiin hoitamaan lasta, sillä omat tehtäväni sallivat enemmän joustoa, kuin vaimoni tehtävät. Lisäksi tehtäväni painottuu vahvemmin etelä- ja pohjois-amerikkoihin, jolloin teen joka tapauksessa enemmän töitä iltaisin, niin sekin mahdollistaa tällaisen järjestelyn. Jos lasketaan saldoista poissaolipäivät minulta ja vaimoltani, niin minulla on noin 60% poissaoloista ja vaimolla 40%.

Toki tiedostamme molemmat, että emme kuulu ns. valtavirtaan tässä, eikä tämä varmasti kaikille ole mahdollinenkaan tapa toimia. 

Vierailija
65/307 |
18.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä itsekin pelkään. En saa muuta kuin pätkää, koska lapset on tekemättä, mutta epäilen, että muuta ei ole tarjolla sittenkään, kun lapset on tehty.

Toivon kovasti, että sinulla on parempi onni matkassa. Henkilökohtaisesti itse olen todella pettynyt siihen miten naisia työmarkkinoilla yhä kohdellaan.

Vierailija
66/307 |
18.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivon kovasti, että sinulla on parempi onni matkassa. Henkilökohtaisesti itse olen todella pettynyt siihen miten naisia työmarkkinoilla yhä kohdellaan.

Hankkisin tästäkin huolimatta lapset, jos olisin tämän tiennyt etukäteen. Mahdollisesti olisin kuitenkin asettunut perheineni asumaan johonkin toiseen maahan, jos olisin etukäteen tajunnut työmarkkinoiden Suomessa kohtelevan perheellisiä naisia tavalla. Muutto työn perässä muualle on nykyään usein mielessä.

Vierailija
67/307 |
18.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En epäile aloittajan kertomusta hänen kohdallaan mutta minulla on kyllä ihan päinvastaisia kokemuksia. Tuntui että 30-vuotias nainen jolla oli jo lapset tehtynä, oli aika haluttua työvoimaa. Sain oman alani unelmapaikan joka oli avoimessa haussa ja hakijoita yli 200. Toki kyselivät miten järjestän lasten hoidon ja poissaolot mutta kun kerroin että lasten sairastuessa puolet päivistä hoitaa mies niin asia oli sillä selvä. Ja näin olemme myös toimineen.

Hoitoalalla ei todellakaan ole näin. Vakituiset työpaikat menevät nuorille tyttösille, joilla on muutama vuosi työkokemusta. Valmistuin reilu kolmekymppisenä, lapsista nuorinkin siinä kohtaa kouluiän kynnyksellä, mutta en kelpaa kuin sijaisuuksiin. Luulen yhden syyn olevan se, että johtajiksi on alittu epäpäteviä henkilöitä. Mitä nuorempi ja kokemattomampi työntekijä, sitä enemmän hän kunnioittaa pomoaan, oli tämä kuinka räikeän huono ja epäpätevä hyvänsä. Ikäero tuo auktoriteettia.

Vierailija
68/307 |
18.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surullista huomata tällä palstalla miten hyväksyttävänä naisten syrjintää työelämässä pidetään ja miten ajatellaan ettei isälle kuulu tasavertaisesti vastuu lastensa hoitamisesta. Miksi hankkia lapsia, ellei niistä ole valmis huolehtimaan?

Vierailija
69/307 |
18.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä se ole minulta pois.

Miksi edes vaivauduit kommentoimaan?

Miksen.

Vierailija
70/307 |
18.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei ole vastannut kysymykseeni. Miten yleistä tällainen kohtelu työmarkkinoilla on sen jälkeen, kun perheessä on lapsia?

Joka ikisellä alalla verrataan hakijakandidaatteja toisiinsa, ja valitaan heistä se jolla on paras työkokemus, työhön soveltuvuus ja joka on parhaiten yrityksen käytettävissä. Näin on aina ollut, eikä mikään ole muuttunut lisääntymisesi myötä - sinä vain jäit jälkeen muista hakijoista, kun he kerryttivät kokemusta.

Tienaan nyt vähemmän kuin vastavalmistuneena. Ja häviän työnhaussa vastavalmistuneille mieshakijoille, vaikka minulla on enemmän työkokemusta ja hiljattain hankittu jatkotutkinto.

Niin, ne mieshakijat kun hyvin todennäköisesti eivät jää kotiin hoitamaan lapsia montaa kertaa kuukaudessa, eivätkä vielä parin vuoden extraäitiyslomalle niinkuin sinä voisit jäädä.

Ja sori, mutta ne yamk-tutkinnot on kyllä ihan vitsi. Muutama hassu opintoviikko, ja sitten mutu-päättötyö usein parin kanssa tehden. Ei niille kovin paljoa arvoa yksityisellä sektorilla anneta.

Pelkkää mutuilua alusta loppuun asti. En arvosta ihmisiä, jotka eivät ota asioista selvää.

Mikä on mutua näistä faktoista?

- naiset hoitavat lasten sairauspoissaoloista 2/3 eli tuplasti miehiin verrattuna

- ap voi jäädä äitiyslomalle

- yamk päättötyön voi tehdä parityönä

- yamk-tutkinto sisältää vain muutaman kymmenen opintoviikkoa varsinaisia opintoja päättötyön lisäksi.

Valista toki meitä, jos paremmin tiedät oi viisas!

Kenen tiedät tehneen yamk-päättötyön parityönä?

Useamman tuttavan, aloina mm muotoilija ja tradenomi.

Vierailija
71/307 |
18.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja mistähän johtuu että se on äiti joka jää hoitamaan lasta? Naiset ovat totaalisessa noidankehässä. Lapsia painostetaan hankkimaan ja jos niin tekee niin ei ne miehet lupauksista huolimatta osallistu lastenhoitoon ja katso että äitikin saa käydä töissä ja jatkaa omaa elämää.

Mikseivät äidit kasvata poikiaan tasavertaisuuteen myös tässä asiassa?

Mikseivät vaimot itsestään selvästi edellytä tasavertaisuutta perheessä myös tässä asiassa?

Meillä kolmen lapsen kanssa hoitohommat ja muut on aina sujunut tasavertaisesti. Arki on suunniteltu yhdessä, lasten hoitoon viennit ja haut ja työmatkat.

Tosin siitäkin huolimatta minulla on 500 eur/kk takamatka eläkertymässä sen takia, että olen viettänyt kolme vauvavuotta ja ollut pari vuotta ekspatin vaimona ja tehnyt vain puolet vuosittaisesta normityömäärästä. 

Huomaatko, että itsekin asetit

kaiken naisten vastuulle? Millä se äiti kasvattaa lapsensa paremmin, jos isä omalla esimerkillään näyttää, että miehen ei tarvitse huolehtia lapsista? Ja millä se vaimo pakottaa miehensä osallistumaan, jos tämä kauniista puheistaan ja lupauksistaan huolimatta välttelee vastuuta? Ja miksei välttelisi, kun siitäkin syytetään vain naista, ei ikinä sitä miestä, joka jättää lapsensa huolehtimatta ja kasvattamatta.

Vierailija
72/307 |
18.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Surullista huomata tällä palstalla miten hyväksyttävänä naisten syrjintää työelämässä pidetään ja miten ajatellaan ettei isälle kuulu tasavertaisesti vastuu lastensa hoitamisesta. Miksi hankkia lapsia, ellei niistä ole valmis huolehtimaan?

Minusta on ihan oikein että palkataan toimeen hakija, jolla on eniten työkokemusta / vähiten taukoja työelämässä / sitoutuu töihin parhaiten.

Ihan sama onko ollut neljä vuotta maailmanympärysmatkalla vai lapsia hoitamassa, tai onko kotona hevosfarmi tai pari lasta; se jolla ei tällaisia rasitteita ole, on etusijalla. En ymmärrä miten tämä on epäselvää, tai sukupuoliasia.

Ihan varmasti mies, jolla olisi neljän vuoden tauko työelämästä, ja joka esim harrastaisi reservitoimintaa ja sanoisi olevansa useamman kerran vuodessa kertaamassa, tulisi jyrättyä muiden hakijoiden toimesta. Eikä siinä olisi mitään miesten syrjintää taustalla.

Vierailija
73/307 |
18.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei ole vastannut kysymykseeni. Miten yleistä tällainen kohtelu työmarkkinoilla on sen jälkeen, kun perheessä on lapsia?

Joka ikisellä alalla verrataan hakijakandidaatteja toisiinsa, ja valitaan heistä se jolla on paras työkokemus, työhön soveltuvuus ja joka on parhaiten yrityksen käytettävissä. Näin on aina ollut, eikä mikään ole muuttunut lisääntymisesi myötä - sinä vain jäit jälkeen muista hakijoista, kun he kerryttivät kokemusta.

Tienaan nyt vähemmän kuin vastavalmistuneena. Ja häviän työnhaussa vastavalmistuneille mieshakijoille, vaikka minulla on enemmän työkokemusta ja hiljattain hankittu jatkotutkinto.

Niin, ne mieshakijat kun hyvin todennäköisesti eivät jää kotiin hoitamaan lapsia montaa kertaa kuukaudessa, eivätkä vielä parin vuoden extraäitiyslomalle niinkuin sinä voisit jäädä.

Ja sori, mutta ne yamk-tutkinnot on kyllä ihan vitsi. Muutama hassu opintoviikko, ja sitten mutu-päättötyö usein parin kanssa tehden. Ei niille kovin paljoa arvoa yksityisellä sektorilla anneta.

Pelkkää mutuilua alusta loppuun asti. En arvosta ihmisiä, jotka eivät ota asioista selvää.

- naiset hoitavat lasten sairauspoissaoloista 2/3 eli tuplasti miehiin verrattuna

- yamk-tutkinto sisältää vain muutaman kymmenen opintoviikkoa varsinaisia opintoja päättötyön lisäksi.

Ahaa. Itse olen kuullut ainoastaan amk-päättötöistä, jotka on tehty parityönä. Näissäkin on kuulemma ollut tehtävä työstä huomattavasti normaalia laajempi ja sellainen, että molempien tekijöiden osuudet työhön pystytään erikseen arvioimaan.

Vierailija
74/307 |
18.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei todellakaan saanyt tehdä parityönä.

T. Terveydenhoitaja YAMK, valmistunut SAMKista

Vierailija
75/307 |
18.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta on ihan oikein että palkataan toimeen hakija, jolla on eniten työkokemusta / vähiten taukoja työelämässä / sitoutuu töihin parhaiten.

Ihan sama onko ollut neljä vuotta maailmanympärysmatkalla vai lapsia hoitamassa, tai onko kotona hevosfarmi tai pari lasta; se jolla ei tällaisia rasitteita ole, on etusijalla. En ymmärrä miten tämä on epäselvää, tai sukupuoliasia.

Ihan varmasti mies, jolla olisi neljän vuoden tauko työelämästä, ja joka esim harrastaisi reservitoimintaa ja sanoisi olevansa useamman kerran vuodessa kertaamassa, tulisi jyrättyä muiden hakijoiden toimesta. Eikä siinä olisi mitään miesten syrjintää taustalla.

Nykyään kaksi lasta on melko yleinen lapsiluku. Miten kahden lapsen hankkiminen sinusta osoittaa ettei työntekoon ole sitouduttu?

Vierailija
76/307 |
18.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos asenteesi ovat tuollaisia, niin miten sinä aiot varmistaa sen, että tässä maassa tulevaisuudessa riittää työntekijöitä? Kuka sinusta huolehtii, kun olet vanha ja sairas, jos tähän maahan ei enää lapsia hankita?

Vierailija
77/307 |
18.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ongelmahan onkin siinä miten jopa paljon kokemattomampi hakija voi sivuuttaa kokeneemman jos työnantaja pelkää että tämä kokeneempi on poissa lasten takia. Kuitenkaan ei ole mitenkään varmaa että tämä kokemattomampikaan on lopulta yhtään sen vähempää poissa joten voi olla että käteen jää huonompi ja yhtä paljon poissa oleva työntekijä.

Vierailija
78/307 |
18.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hankkisin tästäkin huolimatta lapset, jos olisin tämän tiennyt etukäteen. Mahdollisesti olisin kuitenkin asettunut perheineni asumaan johonkin toiseen maahan, jos olisin etukäteen tajunnut työmarkkinoiden Suomessa kohtelevan perheellisiä naisia tavalla. Muutto työn perässä muualle on nykyään usein mielessä.

Mikä saa alapeukuttamaan tätä? Juurihan tässä on sivukaupalla perusteltu ettei tilanteeni ole millään tavalla ongelmallinen. Mikä ongelma sitten olisi siinä, että jatkossa maksaisin veroni jonnekin muualle?

Vierailija
79/307 |
18.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jonkun on jäätävä.

Ex-mieheni joskus jopa karkasi töihin, siis aamulla lähti ennen minua, vaikka oli sovittu toisin. Hänen esimiehensä raivostui, jos mies jäi hoitamaan sairasta lasta.

Jonkun on jäätävä. Tämä oli meillä jatkuva riidan aihe, kun lapsemme sairasteli paljon. Jäikin ainoaksi ja tuli helpottava ero.

Harva mies on vastuuta ottava. Töissä on paljon helpompaa, kun kotona kuumeisen tai oksentavan lapsen kanssa.

Vierailija
80/307 |
18.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on itse asiassa jo aika lailla vanhentunut käsitys. Nykyajan miehet jäävät jo varsin yleisesti lapsiaan hoitamaan siinä kuin naisetkin. Eivät toki kaikki mutta enenevässä määrin.

Toki moni työnanataja voi vielä elää tuon vanhentuneen käsityksen vallassa.

2v vanha tutkimus:

"Palkka- ja henkilöstöhallinnon asiantuntija Sillan aineistosta tuli esille, että naisilla on lasten sairauksiin liittyviä poissaoloja keskimäärin 0,53 päivää vuodessa, miehillä 0,23 päivää. Määrät ovat pieniä, mutta erot miesten ja naisten välillä merkittävä."

Ei kuitenkaan kauhean vanhentunut käsitys tartte olla.

Öö, kokonaista puoli päivää vuodessa? Tajuatko, että ero loistavan, tuottavan huipputyöntekijän ja jonkun keskivertoa tehottomamman  ero voi olla ihan tosi paljon isompi? Ei siinä kannata tuijottaa mitään lapsilukua tai lasten sairashoitoa. Sitäpaitsi meillä työnantaja maksaa lapsenhoitajan kotiin, koska minä tuotan enemmän työssäni ja sinne mut halutaan. Sama miehen töissä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä seitsemän