Ihana korona - isovanhemmille vapaata lastenhoidosta!
On tosiaan kuin lomaa, kun yli 70-vuotiaille iso-/isoisovanhemmille ei nyt tuoda lasten-/lastenlastenlapsia hoitoon vanhempien lähtiessä juhlimaan! Saavat vanhatkin elää vain omaa elämäänsä ilman turhaa painolastia!
Kommentit (211)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuossa ole kysymys sitä, etteikö voitaisi tavata, kun olosuhteet taas sen sallivat! Vanhat ihmiset eivät vaan jaksa joka viikonloppu hoitaa pieniä lapsia, kun vanhemmat lähtevät juhlimaan/tarvitsevat omaa aikaa! Eihän siinä kiinnostuksen puutteesta ole kysymys, vaan siitä, ettei isovanhempien asia ole hoitaa lastenlapsiaan. Jokainen hoitakoon omat lapsensa. Niin ovat isovanhemmatkin aikaan tehneet omien lastensa kanssa! - Näitä hyväksikäyttäjiä näyttää vaan aina löytyvän! Hävetkää!
Tää on kyllä ainakin oman lähipiirini tietäen ihan totaalista paskapuhetta, kuten opetusministerimme sanoo.
En edes pysty kuvittelemaan, että omat lapsemme olisivat olleet omilla vanhemmillamme hoidossa edes puolta siitä, mitä me 70-luvun lapset olimme. Olimme siis ihan jatkuvasti isovanhemmilla hoidossa ja niin olivat ihan kaikki kaveritkin. Kun sairastuimme, meidät vietiin mummolaan, jotta äiti ja isä pääsivät töihin. Kun äitiysloma loppui siihen 3 kk kohdalle, mummit riensivät hoitamaan vauvoja kun äiti palasi töihin. Kun kesäloma alkoi lapsilla koulusta 31.5. siirtyi päivähoito mummolaan ja mökeille. Kukaan kaveri ei oikein ollut kaupungissa, kaikki olivat mummolassa. Niille, joilla ei ollut mökkiä ja mummolaa, oli kesäsiirtoloita.
Suuret ikäluokat hoidattivat mitä suurimmassa määrin omat lapsensa vanhemmillaan, mutta aika toki kultaa muistot ja poikkeuksiakin on. Mutta oli todellakin aivan maan tapa, että isovanhemmat hoitivat näiden boomereiden harvat lapset kaikki kesät ja muut loma-ajat. Nyt eläkeläisinä he eivät jaksa, halua ja ehdi hoitamaan omien muilla hoidatettujen lapsien lapsia. Ja se on ihan ok.
Koskaan en ole ollut isovanhemmilla hoidossa sairaana tai lomilla. Heillä oli maanviljelys, ei sinne lapsia voinut laittaa. Enkä ole itse hoidattanut vanhemmillani, he olivat töissä kun lapset olivat pieniä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos isovanhemmat 70 vuotiaita niin lapset 45-55 vuotiaita ja lastenlapsille 17-23 vuotiaille lastenvahtia?
Hohhoijakkaa taas. Olen 65-vuotias, minulla on ensimäinen lapsenlapsi puolentoista vuoden, toinen on tulossa kolmen viikon kuluttua. Rukoilen, että saan elää pitkän elämän.
Hohhoijakkaa, kannattaa toivoakin pitkää ikää kun on vasta boomeri-iässä päättänyt ryhtyä lisääntymään. Joko sinä tai lapsesi.
Meillä lähemmät isovanhemmat asuu 2 h ajomatkan päässä ja käydään tai he käyvät (normaaliaikana) noin joka toinen kk kylässä. Viettävät aikaa lastenlasten kanssa, mutta eivät ole hoitovastuussa. Ovat nuoria (alle 60 v) ja ihan työelämässä, joten kyläilytkin on vkl mittaisia.
Kauemmat asuvat 8 h päässä ja mies käy lasten kanssa siellä 1-2 kertaa vuodessa. He eivät käy meillä. En tiedä kuka siellä hoitaa, mutta tuskin rasitteeksi asti ovat. Käyvät keskenään sen takia, kun miehen työt antavat vaikka viikon vapaan/etätyön periksi silloin tällöin ja mun ei. Viikonlopuksi ei jaksa tota matkaa ajaa.
Monilla varmaan sama tilanne, että isovanhemmat ovat kaukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos isovanhemmat 70 vuotiaita niin lapset 45-55 vuotiaita ja lastenlapsille 17-23 vuotiaille lastenvahtia?
Hohhoijakkaa taas. Olen 65-vuotias, minulla on ensimäinen lapsenlapsi puolentoista vuoden, toinen on tulossa kolmen viikon kuluttua. Rukoilen, että saan elää pitkän elämän.
Hohhoijakkaa, kannattaa toivoakin pitkää ikää kun on vasta boomeri-iässä päättänyt ryhtyä lisääntymään. Joko sinä tai lapsesi.
Dorka, boomer on noin 70v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuossa ole kysymys sitä, etteikö voitaisi tavata, kun olosuhteet taas sen sallivat! Vanhat ihmiset eivät vaan jaksa joka viikonloppu hoitaa pieniä lapsia, kun vanhemmat lähtevät juhlimaan/tarvitsevat omaa aikaa! Eihän siinä kiinnostuksen puutteesta ole kysymys, vaan siitä, ettei isovanhempien asia ole hoitaa lastenlapsiaan. Jokainen hoitakoon omat lapsensa. Niin ovat isovanhemmatkin aikaan tehneet omien lastensa kanssa! - Näitä hyväksikäyttäjiä näyttää vaan aina löytyvän! Hävetkää!
Tää on kyllä ainakin oman lähipiirini tietäen ihan totaalista paskapuhetta, kuten opetusministerimme sanoo.
En edes pysty kuvittelemaan, että omat lapsemme olisivat olleet omilla vanhemmillamme hoidossa edes puolta siitä, mitä me 70-luvun lapset olimme. Olimme siis ihan jatkuvasti isovanhemmilla hoidossa ja niin olivat ihan kaikki kaveritkin. Kun sairastuimme, meidät vietiin mummolaan, jotta äiti ja isä pääsivät töihin. Kun äitiysloma loppui siihen 3 kk kohdalle, mummit riensivät hoitamaan vauvoja kun äiti palasi töihin. Kun kesäloma alkoi lapsilla koulusta 31.5. siirtyi päivähoito mummolaan ja mökeille. Kukaan kaveri ei oikein ollut kaupungissa, kaikki olivat mummolassa. Niille, joilla ei ollut mökkiä ja mummolaa, oli kesäsiirtoloita.
Suuret ikäluokat hoidattivat mitä suurimmassa määrin omat lapsensa vanhemmillaan, mutta aika toki kultaa muistot ja poikkeuksiakin on. Mutta oli todellakin aivan maan tapa, että isovanhemmat hoitivat näiden boomereiden harvat lapset kaikki kesät ja muut loma-ajat. Nyt eläkeläisinä he eivät jaksa, halua ja ehdi hoitamaan omien muilla hoidatettujen lapsien lapsia. Ja se on ihan ok.
Riippuu aika paljon siiyä, missä asuivat. 60- ja 70-luvulla nuoret muuttivat paljon työn perässä maalta kaupunkeihin ja isovanhemmat jäivät satojen kilometrien päähän kotipaikkakunnalle. Varmasti ne, jotka itsekin jäivät maalle tai joiden vanhemmatkin asuivat kaupungissa, hoidattivat lapsia isovanhemmilla. Omista serkuistani aika moni oli paljon mummolassa hoidossa ihan joka viikko, minä taas en ollut koskaan. Ei mummo tullut koskaan Helsinkiin hoitamaan mua ja siskoani.
Täältä ilmoittautuu ihminen, joka on jäänyt asumaan kotikuntaansa, samaan jossa asuivat jo edesmenneet vanhemmat ja isovanhemmat. Eipä hoitanut meitä isovanhemmat vaan kotiapulaiset, tyttöset, joiden ensimmäinen työpaikka oli lastenhoito. Äitini kävi töissä, koska omakotitaloa ei muuten maksettu. Ja molempien vanhempieni koti oli pientila, mummuilla oli kantturoita navetassa, vesi kaivossa ja ruoka tiukassa, ei siihen kakaroita viety. En vienyt minäkään (lapset syntyneet -79 ja -81) , kyllä ne hoidossa olivat.
Maatalossa on varmaan mummut kakaroita vahtineet navetoinnin ajan, siis silloin kun yksi lapsista on jäänyt tilanpitäjäksi ja isovanhemmat syytinkiin.
Sama minulla ja kymmenillä ikäisilläni kavereilla. Ei meillä isovanhemmat hoitaneet, ainakaan täällä maalla, koska heillä oli maatila, olivat vielä kovastikin töissä. Näitten vouhottajien tulisi nyt muistaa, että ennen lapset tehtiin nuorena, jolloin isovanhemmatkin olivat nuoria ja edelleen työelämässä.
En muista ketään isosta kotikyläni lapsilaumasta joka olisi ollut lomansa mummolassa, kotona oltiin ja pitkin metsiä juostiin. Joku tyttönen (kotiapulainen) katsoi perään, jos katsoi. Ja hyvin pärjättiin. Me myös teimme lapset nuorena, joten kun he tekivät lapsia olimme vielä työelämässä. Tämä tapa tehdä lapset nelikymppisenä hirveä vääristymä, joka on onnetonta tuleville sukupolville, iso osa isovanhemmista on kuollut, dementikko tai muutoin ikänsä vuoksi kykenemätön. Säälittää näitten vanhojen vanhempien lapset, kun itse ovat nuoria on hoidettavana omat lapset ja vanhat vanhemmat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siellä ääliö esittelee uutta sanaa, jonka on juuri oppinut. Säälittävää.
Tollo ei kykene tajuamaan, ettei elämässä aina kaikki mene kuten suunnittelee.
Jos tietäisit miten surullisen tapahtuman takia lapsia on tullut lapselleni vasta vanhemmalla iällä, häpeäisit. Olet hirveä. Tyhmä ihminen.
Oma valinta, niin maksa kuin petaa kirjoitti:
Me emme ole pyytäneet apua enää moneen vuoteen, kun huomasimme ettei isovanhempia oikein kiinnosta. Korona-aika ei siis ole vaikuttanut mitenkään. Isovanhemmat voivat jatkaa rentoutumistaan yksin ja rauhassa kuten ennenkin. Harmi vain että välit lapsenlapsiin (kaikki alle 10v) ovat jääneet etäisiksi, vaikka lähellä asutaankin.
Nyt isovanhemmat vielä ”nuoria”, noin 7-kymppisiä, mutta voisi kuvitella että 10 tai 20 vuoden kuluttua olisi kiva jos olisi niitä läheisiä ketkä kävisivät kahvilla. Mutta ehkä niitä löytyy mummodiskoista, en usko että etäiseksi jääneitä lapsenlapsia kiinnostaa.
Meillä ei ole välit jääneet etäisiksi, vaikka emme heitä hoidatakaan isovanhemmilla!
Eikö teillä olla muuten tekemisissä isovanhempien kanssa kuin vain hoitosuhteessa?
Me teemme perheenä paljonkin juttuja ja otamme isovanhemmat mukaan moneenkin toimintaamme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu aika paljon siiyä, missä asuivat. 60- ja 70-luvulla nuoret muuttivat paljon työn perässä maalta kaupunkeihin ja isovanhemmat jäivät satojen kilometrien päähän kotipaikkakunnalle. Varmasti ne, jotka itsekin jäivät maalle tai joiden vanhemmatkin asuivat kaupungissa, hoidattivat lapsia isovanhemmilla. Omista serkuistani aika moni oli paljon mummolassa hoidossa ihan joka viikko, minä taas en ollut koskaan. Ei mummo tullut koskaan Helsinkiin hoitamaan mua ja siskoani.
Olen itse helsinkiläinen, myös isovanhemmat molempien vanhempien puolelta helsinkiläisiä, toiset syntyjään, toiset muualta muuttaneita.
Helsinkiläiset isovanhemmat hoitivat mitä suurimmassa määrin helsinkiläisten lastensa lapset. Siellä Helsingissä ja kesäisin mökeillä Ne, joilla vanhemmat asuivat siellä maaseudulla vasta kesällä hoitivatkin, lapset lähetettiin koulujen lopussa sinne maalle mummolaan ja siellä olivat poissa jaloista, monet ihan koko kesän. Totta, että isovanhemmat harvemmin matkustivat hoitamaan lapsia kaupunkiin, eihän nyt boomerit omia vanhempiaan halunneet omaan kotiinsa jalkoihinsa pyörimään, oli paljon kätevämpää lähettää lapset sinne. Sai samalla omaa rauhaa työssä käymiseen ja relaamiseen.
Ja miksi ihmeessä olisikaan pitänyt mennä Helsinkiin. Minulla sisko muutti Helsinkiin, itse siellä kävin opiskelemassa, mutta töihin palasin kotipaikkakunnalle. Sisareni joskus sanoo, että on väärin, kun vanhempani hoitivat lapsiani enemmän kuin hänen. Ihan oikeasti ajattelee, että hänen asuinpaikkavalintansa vuoksi vanhempiemme olisi pitänyt 500km matkan päästä tulla hoitamaan. Joten eiköhän syy minun "suosimiseen " ollut ihan vain se, että lasteni hoitaminen oli heille helpommin oman arjen kanssa yhteensovittavissa.
Kyllä uskon, että mun ja miehen isovanhempia enemmän varmaan harmittaa korona, kun heillä lapsenlapset ovat siinä iässä, että yksi valmistuu tänä keväänä koulusta, jotkut hankkivat elämänkumppaneita ja muuttavat omilleen. Kaikilla isovanhemmillamme on iän lisäksi altistavia perussairauksia, ja minä ja mies ollaan ehkä muuttamassa ensimmäiseen yhteisesti omistettuun kotiimme koronan aikana, kun löytyi yksi harvinaisen hieno yllättäen. Jos näin käy, menemme samalla maistraatissa naimisiin juridisen turvan tähden, eli isovanhempani missaavat valitettavasti ensimmäiset lastenlastensa häät. Juhlia emme tosin pidä edes kaveriporukalle nyt, vaan ajattelimme kahvitella vanhempien ja meidän kesken uudessa kodissa tms, ja pitää sitten myöhemmin viralliset pippalot, kun tämä on ohi. Kukaan ei tosin tiedä, milloin tämä päättyy ja onko tämä uusi normaali, vai voidaanko järjestää enää koskaan juhlia, joihin pääsisi koko suku enää kuntonsa puolesta paikalle. Kuitenkin toivotaan. Jos isovanhemmat ja vanhemmat kaikki kutsuisi uusine puolisoineen, porukkaa tulisi jo yli 15 eli nykyisellään ei viitsi järjestää.
Onneksi täysin ilman tapaamista ei ole nyt menty, vaan ollaan paria isovanhempaa tavattu kumpaakin kerta ulkosalla, kun on oltu kaikki terveenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täältä ilmoittautuu ihminen, joka on jäänyt asumaan kotikuntaansa, samaan jossa asuivat jo edesmenneet vanhemmat ja isovanhemmat. Eipä hoitanut meitä isovanhemmat vaan kotiapulaiset, tyttöset, joiden ensimmäinen työpaikka oli lastenhoito. Äitini kävi töissä, koska omakotitaloa ei muuten maksettu. Ja molempien vanhempieni koti oli pientila, mummuilla oli kantturoita navetassa, vesi kaivossa ja ruoka tiukassa, ei siihen kakaroita viety. En vienyt minäkään (lapset syntyneet -79 ja -81) , kyllä ne hoidossa olivat.
Maatalossa on varmaan mummut kakaroita vahtineet navetoinnin ajan, siis silloin kun yksi lapsista on jäänyt tilanpitäjäksi ja isovanhemmat syytinkiin.Sama minulla ja kymmenillä ikäisilläni kavereilla. Ei meillä isovanhemmat hoitaneet, ainakaan täällä maalla, koska heillä oli maatila, olivat vielä kovastikin töissä. Näitten vouhottajien tulisi nyt muistaa, että ennen lapset tehtiin nuorena, jolloin isovanhemmatkin olivat nuoria ja edelleen työelämässä.
En muista ketään isosta kotikyläni lapsilaumasta joka olisi ollut lomansa mummolassa, kotona oltiin ja pitkin metsiä juostiin. Joku tyttönen (kotiapulainen) katsoi perään, jos katsoi. Ja hyvin pärjättiin. Me myös teimme lapset nuorena, joten kun he tekivät lapsia olimme vielä työelämässä. Tämä tapa tehdä lapset nelikymppisenä hirveä vääristymä, joka on onnetonta tuleville sukupolville, iso osa isovanhemmista on kuollut, dementikko tai muutoin ikänsä vuoksi kykenemätön. Säälittää näitten vanhojen vanhempien lapset, kun itse ovat nuoria on hoidettavana omat lapset ja vanhat vanhemmat.
Höpsis. Mä synnyin 70v luvulla, vanhoille vanhemmille. He syntyivät 30-luvulla, vanhoille vanhemmille. Niin ja mun lapseni syntyivät 2010-luvulla, vanhoille vanhemmille.
Ei ole nämä asiat ketään haitanneet. Ollaan onnekkaasti pitkäikäistä sukua. Moni ikäiseni on jo menettänyt molemmat vanhempansa, vaikka heidän vanhempansa olivat 10-20 vuotta minun vanhempiani nuorempia.
Vierailija kirjoitti:
Me emme ole pyytäneet apua enää moneen vuoteen, kun huomasimme ettei isovanhempia oikein kiinnosta. Korona-aika ei siis ole vaikuttanut mitenkään. Isovanhemmat voivat jatkaa rentoutumistaan yksin ja rauhassa kuten ennenkin. Harmi vain että välit lapsenlapsiin (kaikki alle 10v) ovat jääneet etäisiksi, vaikka lähellä asutaankin.
Nyt isovanhemmat vielä ”nuoria”, noin 7-kymppisiä, mutta voisi kuvitella että 10 tai 20 vuoden kuluttua olisi kiva jos olisi niitä läheisiä ketkä kävisivät kahvilla. Mutta ehkä niitä löytyy mummodiskoista, en usko että etäiseksi jääneitä lapsenlapsia kiinnostaa.
Meillä ei ole välit jääneet etäisiksi, vaikka emme heitä hoidatakaan isovanhemmilla!
Eikö teillä olla muuten tekemisissä isovanhempien kanssa kuin vain hoitosuhteessa?Me teemme perheenä paljonkin juttuja ja otamme isovanhemmat mukaan moneenkin toimintaamme.
Miten voi olla vaikea tajuta? KY-SE EI O-LE HOI-TA-MI-SES-TA! Vaan välittämisen puutteesta. Kun ne isovanhemmat ei halua käydä, ei halua soittaa, ei halua nähdä. Ei halua omia lapsiaan tai lapsenlapsiaan mitenkään elämäänsä vähääkään. Tätä tässä ketjussa kritisoidaan. En kaipaa hoitamista vaan edes vähäistä KIINNOSTUSTA.
Olen oppinut tältä palstalta tärkeän asian: vanhempiasi ei kiinnosta lapsesi, ei suvun jatkuminen, joten miksi edes harkita hankkia lapsi. Ainoa joka lapsesta välittäisi, on sen vanhemmat. Tai pahimmillaan vain toinen niistä. Ehkä ei edes sekään. Todella surullinen maailma.
Luuletteko tosiaan, että lastenlapset ihan jonottaisivat 80-90-vuotiaiden isovanhempiensa luo?
Vierailija kirjoitti:
Olen oppinut tältä palstalta tärkeän asian: vanhempiasi ei kiinnosta lapsesi, ei suvun jatkuminen, joten miksi edes harkita hankkia lapsi. Ainoa joka lapsesta välittäisi, on sen vanhemmat. Tai pahimmillaan vain toinen niistä. Ehkä ei edes sekään. Todella surullinen maailma.
No se on näin, mutta ei se nyt niin tavattoman surullista aina ole. Olen se jolla omat vanhemmat ei ole ollenkaan elämässämme mitenkään ja appikset hyysäävät vain tytärtään (soittavat kerta vuoteen 5 min puhelun pojalleen, siinä kaikki ”osallistuminen”) mutta meidän lapsia rakastamme me ITSE!
Joo, on totta että kukaan muu ei rakasta heitä eikä välitä heistä. Mutta minä rakastan sitten kahta kovemmin, hellin ja hoivaan, ja olen itse se isovanhempikin, kertomalla miten ennen vanhaan asiat tehtiin ja miten toimittiin, miten veistetään pajupilli ja miten leikitään vanhanajan leikkejä.
Ei tämä surullista ja onnetonta ole. Ainoastaan ehkä vähän turvatonta. siis sillä lailla että jos meille kävisi jotain niin kukaan sukulainen ei lapsista välittäisi. Tässäkin onneksi sitten yhteiskunnan turvaverkko olisi olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat hoitavat lapsensa ja lapset vuorollaan vanhempansa. Ei niin, että ensin hoidetaan lapset ja sitten vielä lapsenlapsetkin.
Vierailija kirjoitti:
En nyt ymmärtänyt. Siis ei kannata hankkia lapsia jos tietää että isovanhemmat ei välitä?
Silloin juuri kannattaa, että saa omista lapsista sen perheen itselleen kun ne omat paskat vanhemmat eivät ole se perhe sinulle vaan olet yksin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat hoitavat lapsensa ja lapset vuorollaan vanhempansa. Ei niin, että ensin hoidetaan lapset ja sitten vielä lapsenlapsetkin.
Missä kohtaan puhuin hoitamisesta mitään??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En nyt ymmärtänyt. Siis ei kannata hankkia lapsia jos tietää että isovanhemmat ei välitä?
Silloin juuri kannattaa, että saa omista lapsista sen perheen itselleen kun ne omat paskat vanhemmat eivät ole se perhe sinulle vaan olet yksin.
Entä jos itse kuoleekin? Lapsella ei ole ketään, ei sisaruksia ja isovanhempia ei kiinnosta. Sydän särkyy jo ajatuksestakin, että tekisin lapsen maailmaan jossa vain viranomaiset välittävät palkkaansa vastaan. Siihen vielä päälle ilmastoasiat ja muut talousasiat murheeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä kohtaan puhuin hoitamisesta mitään??
Minä puhuin. Jokainen sukupolvi on vuorollaan saavana ja antavana osapuolena, se on reilua. Kiinnostunut, auttava.
Olen itse helsinkiläinen, myös isovanhemmat molempien vanhempien puolelta helsinkiläisiä, toiset syntyjään, toiset muualta muuttaneita.
Helsinkiläiset isovanhemmat hoitivat mitä suurimmassa määrin helsinkiläisten lastensa lapset. Siellä Helsingissä ja kesäisin mökeillä Ne, joilla vanhemmat asuivat siellä maaseudulla vasta kesällä hoitivatkin, lapset lähetettiin koulujen lopussa sinne maalle mummolaan ja siellä olivat poissa jaloista, monet ihan koko kesän. Totta, että isovanhemmat harvemmin matkustivat hoitamaan lapsia kaupunkiin, eihän nyt boomerit omia vanhempiaan halunneet omaan kotiinsa jalkoihinsa pyörimään, oli paljon kätevämpää lähettää lapset sinne. Sai samalla omaa rauhaa työssä käymiseen ja relaamiseen.