Ihana korona - isovanhemmille vapaata lastenhoidosta!
On tosiaan kuin lomaa, kun yli 70-vuotiaille iso-/isoisovanhemmille ei nyt tuoda lasten-/lastenlastenlapsia hoitoon vanhempien lähtiessä juhlimaan! Saavat vanhatkin elää vain omaa elämäänsä ilman turhaa painolastia!
Kommentit (211)
Vierailija kirjoitti:
Joku tuossa kiteytti loistavasti: huonoista vanhemmista tulee huonoja isovanhempia.
Se on juuri näin. Ja asian ihmettelijät voivat pohtia, miten paljon huonoja vanhempia suomesta oikein löytyykään.
Musta tämä on ihan loogista. Ei meitä 70-luvulla syntyneitä eikä vielä 90-luvullakaan syntyneitä niin kauheasti kuumeiltu. Lapsia hankittiin, koska niin oli tapana tehdä, ja syntyi niihinkin perheisiin, joissa ei oltu erityisen lapsirakkaita (vahva normi, vapaaehtoinen lapsettomuushan ei ole ollut oikea vaihtoehto etenkään naisille vielä kovin kauaa). Eipä näistä normivanhemmista varmaan sen innostuneempia isovanhempia tule, jos ei alkujaankaan ole ollut lapsi-ihminen.
Jos isovanhemmat 70 vuotiaita niin lapset 45-55 vuotiaita ja lastenlapsille 17-23 vuotiaille lastenvahtia?
Vierailija kirjoitti:
Jos isovanhemmat 70 vuotiaita niin lapset 45-55 vuotiaita ja lastenlapsille 17-23 vuotiaille lastenvahtia?
Eiköhän noissa skaaloissa ole vaihtelua.
Meillä isovanhemmat +80, vanhemmat N42 ja M44, lapset 4 ja 2. Ihan normisettiä tämäkin. Ja ei tosiaan voi iän takia isovanhemmilta hoitoapua odottaa.
Vierailija kirjoitti:
No olen itse 45 ja mulla 2 ja 1 v lapset. Moni tekee lapset lähell neljääkymppiä.
Kurjaa että teillä on noin ankea suhde omiin lapsiin ja lasten lapsiin, että olette pakotetutsi jotain hoitajia vastoin tahtoanne.
Meillä on vain ja ainoastaan kurjaa, ettei lapsenlapset saa tavata isovanhempia, nuorinkin lapsenlapsista on jo 11-vuotias. Isovanhemmat on joskus lasten ollessa pienempiä hoitaneet, mutta aina tietenkin omilla ehdoillaan ja on osattu puolin ja toisin sanoa, että nyt ei sovi. Isovanhemmat ovat siis itse pyytäneet lapsia hoitoon, esim. alkukesästä pikkukoululaiset olivat usein mökillä mummin ja vaarin kanssa, koska isovanhemmat halusivat. Aina ei sopinut, koska oli urheiluharrastusten leirejä jne. Isovanhemmat ovat olleet monta kertaa tietenkin myös arjen pelastajia, kun lapsi sairastunut tai molemmilla vanhemmilla työmatka yhtäaikaa. Tietenkin ja itsestään selvästi aina kysytty ja ollut aidosti mahdollisuus myös kieltäytyä
No, se suhteen luominen kannatti. Teinit on jo vuosia pesseet mummin ja vaarin ikkunat, tehneet mökillä puusavottaa ja auttaneet mm. tietokonehommissa. Nyt kaksi 18 vuotta täyttänyttä ja ajokortillista hoitaa heille kauppaostoksia.
Mutta kukin tylillään ja jaksamisen mukaan. Ei kaikki isovanhemmat edes pidä lapsista.
Miksi hoidatte lapsenlapsia jos ette halua? Minä en hoida ellei ole hätätapaus kyseessä. Toki kyläillä saa normaalisti, mutta en minä ole mikään päiväkoti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku tuossa kiteytti loistavasti: huonoista vanhemmista tulee huonoja isovanhempia.
Se on juuri näin. Ja asian ihmettelijät voivat pohtia, miten paljon huonoja vanhempia suomesta oikein löytyykään.
Musta tämä on ihan loogista. Ei meitä 70-luvulla syntyneitä eikä vielä 90-luvullakaan syntyneitä niin kauheasti kuumeiltu. Lapsia hankittiin, koska niin oli tapana tehdä, ja syntyi niihinkin perheisiin, joissa ei oltu erityisen lapsirakkaita (vahva normi, vapaaehtoinen lapsettomuushan ei ole ollut oikea vaihtoehto etenkään naisille vielä kovin kauaa). Eipä näistä normivanhemmista varmaan sen innostuneempia isovanhempia tule, jos ei alkujaankaan ole ollut lapsi-ihminen.
Olen vm 75 ja hyvin tuli lapsena ilmi että vanhemmat inhoaa lapsia. En siis hetkeäkään kuvitellut että olisivat kiinnostuneita lapsenlapsista, ja oikeassa olin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No olen itse 45 ja mulla 2 ja 1 v lapset. Moni tekee lapset lähell neljääkymppiä.
No minä olen 45, lapset 17 ja 19. Isovanhemmat 73-vuotiaita. Normisettiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä isovanhemmat 70v, minä 39v ja lapset 4v ja 8v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä isovanhemmat 70v, minä 39v ja lapset 4v ja 8v.
Ja meillä isovanhemmat 67 ja 73, minä 41, lapsi 19. Tämä on hauska ikä, toisilla on vauvoja, toisilla aikuisia, ja kaikki on normisettiä.
Saatiin puolisoni kanssa poikamme näin parikymppisiä äitini ollessa vähän päälle neljäkymmentä. Äitinikin ilmeisesti oletti ettei pidetä itse pojastamme huolta ja yrittäisimme tyrkyttää hoitoon. No, äitini on hoitanut poikaamme yhden ainoan kerran, sekin omasta pyynnöstään. Poika on nyt puolitoista vuotta. Pärjäämme mainiosti keskenämme, emmekä kaipaa apua sellaisilta jotka sitä eivät halua antaa. Miehen äiti taas on eläkkeellä ja haluasi olla jatkuvasti hoitamassa poikaa, joten annamekin hänen hoitaa aina välillä parisen tuntia, itse olemme menneet silloin ravintolaan tai elokuviin.
Onko teillä muilla, joilla välinpitämättömät vanhemmat (joita ei kiinnosta lapsenlapset) ääni muuttunut kellossa kun tullut vanhuudenvaivaa ja avuntarvetta? Meillä alkanut olemaan tällaista, ja ihmettelen miten ihmiset jotka ei ole vuosikymmeniin olleet kiinnostuneita lastensa perheistä, nyt kuvittelevat että lapsilla olisi intoa auttaa ja alkaa yhtäkkiä läheiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin on. Tyhmä oli vain oletus, että ikäisilläsi olisi muillakin sama tilanne. Joillain on, toisilla ei
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuossa ole kysymys sitä, etteikö voitaisi tavata, kun olosuhteet taas sen sallivat! Vanhat ihmiset eivät vaan jaksa joka viikonloppu hoitaa pieniä lapsia, kun vanhemmat lähtevät juhlimaan/tarvitsevat omaa aikaa! Eihän siinä kiinnostuksen puutteesta ole kysymys, vaan siitä, ettei isovanhempien asia ole hoitaa lastenlapsiaan. Jokainen hoitakoon omat lapsensa. Niin ovat isovanhemmatkin aikaan tehneet omien lastensa kanssa! - Näitä hyväksikäyttäjiä näyttää vaan aina löytyvän! Hävetkää!
Tää on kyllä ainakin oman lähipiirini tietäen ihan totaalista paskapuhetta, kuten opetusministerimme sanoo.
En edes pysty kuvittelemaan, että omat lapsemme olisivat olleet omilla vanhemmillamme hoidossa edes puolta siitä, mitä me 70-luvun lapset olimme. Olimme siis ihan jatkuvasti isovanhemmilla hoidossa ja niin olivat ihan kaikki kaveritkin. Kun sairastuimme, meidät vietiin mummolaan, jotta äiti ja isä pääsivät töihin. Kun äitiysloma loppui siihen 3 kk kohdalle, mummit riensivät hoitamaan vauvoja kun äiti palasi töihin. Kun kesäloma alkoi lapsilla koulusta 31.5. siirtyi päivähoito mummolaan ja mökeille. Kukaan kaveri ei oikein ollut kaupungissa, kaikki olivat mummolassa. Niille, joilla ei ollut mökkiä ja mummolaa, oli kesäsiirtoloita.
Suuret ikäluokat hoidattivat mitä suurimmassa määrin omat lapsensa vanhemmillaan, mutta aika toki kultaa muistot ja poikkeuksiakin on. Mutta oli todellakin aivan maan tapa, että isovanhemmat hoitivat näiden boomereiden harvat lapset kaikki kesät ja muut loma-ajat. Nyt eläkeläisinä he eivät jaksa, halua ja ehdi hoitamaan omien muilla hoidatettujen lapsien lapsia. Ja se on ihan ok.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuossa ole kysymys sitä, etteikö voitaisi tavata, kun olosuhteet taas sen sallivat! Vanhat ihmiset eivät vaan jaksa joka viikonloppu hoitaa pieniä lapsia, kun vanhemmat lähtevät juhlimaan/tarvitsevat omaa aikaa! Eihän siinä kiinnostuksen puutteesta ole kysymys, vaan siitä, ettei isovanhempien asia ole hoitaa lastenlapsiaan. Jokainen hoitakoon omat lapsensa. Niin ovat isovanhemmatkin aikaan tehneet omien lastensa kanssa! - Näitä hyväksikäyttäjiä näyttää vaan aina löytyvän! Hävetkää!
Tää on kyllä ainakin oman lähipiirini tietäen ihan totaalista paskapuhetta, kuten opetusministerimme sanoo.
En edes pysty kuvittelemaan, että omat lapsemme olisivat olleet omilla vanhemmillamme hoidossa edes puolta siitä, mitä me 70-luvun lapset olimme. Olimme siis ihan jatkuvasti isovanhemmilla hoidossa ja niin olivat ihan kaikki kaveritkin. Kun sairastuimme, meidät vietiin mummolaan, jotta äiti ja isä pääsivät töihin. Kun äitiysloma loppui siihen 3 kk kohdalle, mummit riensivät hoitamaan vauvoja kun äiti palasi töihin. Kun kesäloma alkoi lapsilla koulusta 31.5. siirtyi päivähoito mummolaan ja mökeille. Kukaan kaveri ei oikein ollut kaupungissa, kaikki olivat mummolassa. Niille, joilla ei ollut mökkiä ja mummolaa, oli kesäsiirtoloita.
Suuret ikäluokat hoidattivat mitä suurimmassa määrin omat lapsensa vanhemmillaan, mutta aika toki kultaa muistot ja poikkeuksiakin on. Mutta oli todellakin aivan maan tapa, että isovanhemmat hoitivat näiden boomereiden harvat lapset kaikki kesät ja muut loma-ajat. Nyt eläkeläisinä he eivät jaksa, halua ja ehdi hoitamaan omien muilla hoidatettujen lapsien lapsia. Ja se on ihan ok.
Just tämä. Mun boomerivanhemmat sai monta kertaa viikossa lastenhoitoapua, usein viikonloppuja, kaikki koulujen lomat jne, siis tuhansia tuhansia kertoja.
Itse isovanhempina ilmoittivat että lapsenlapset ei sitten kiinnosta ja ovat auttaneet nolla kertaa. Edes pahassa hätilanteessa eivät auttaneet kun kuulemma sen in periaatekysymys että missään ei auteta.
Tämä on heidän valinta ja on heillä siihen oikeus, mitta vähän härskiä olla saamapuolella sukupovien kertjussa ja sitten katkaista se itse. Eivät nöe lapsenlapsia lainkaan. Korona ei siis haittaa :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu aika paljon siiyä, missä asuivat. 60- ja 70-luvulla nuoret muuttivat paljon työn perässä maalta kaupunkeihin ja isovanhemmat jäivät satojen kilometrien päähän kotipaikkakunnalle. Varmasti ne, jotka itsekin jäivät maalle tai joiden vanhemmatkin asuivat kaupungissa, hoidattivat lapsia isovanhemmilla. Omista serkuistani aika moni oli paljon mummolassa hoidossa ihan joka viikko, minä taas en ollut koskaan. Ei mummo tullut koskaan Helsinkiin hoitamaan mua ja siskoani.
Vierailija kirjoitti:
Hohhoijakkaa taas. Olen 65-vuotias, minulla on ensimäinen lapsenlapsi puolentoista vuoden, toinen on tulossa kolmen viikon kuluttua. Rukoilen, että saan elää pitkän elämän.
Meillä asuu miehen vanhemmat kohtuu lähellä, samalla etäisyydellä asutaan kuin miehen sisko. Meilläkin menee noin kun joku kirjoitti että vain tyttären lasta hoidetaan, meidän ei. Miehen siskon lapsi on isovanhemmilla joka viikonloppu.
Uskon että tämä johtuu siitä että appivanhemmat ei minusta pidä ja myös siitä että serkku on niin paljon siellä, ei jaksa enää enempää.
Minun vanhemmat asuu kaukana, äitini käy kerran Tai kaksi vuodessa ja pääsemme miehen kanssa yöksi jonnekin, muutoin ei ilman lapsia keskenään mennä minnekään kun hoitopaikkaa ei ole.
En tunne ketään kenellä isovanhemmat hoitaisi paljon lapsia, mutta lapsen koululla käy isoäiti aina viemässä ja hakemassa yhtä muksua joten hän varmaan on sellainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu aika paljon siiyä, missä asuivat. 60- ja 70-luvulla nuoret muuttivat paljon työn perässä maalta kaupunkeihin ja isovanhemmat jäivät satojen kilometrien päähän kotipaikkakunnalle. Varmasti ne, jotka itsekin jäivät maalle tai joiden vanhemmatkin asuivat kaupungissa, hoidattivat lapsia isovanhemmilla. Omista serkuistani aika moni oli paljon mummolassa hoidossa ihan joka viikko, minä taas en ollut koskaan. Ei mummo tullut koskaan Helsinkiin hoitamaan mua ja siskoani.
Täältä ilmoittautuu ihminen, joka on jäänyt asumaan kotikuntaansa, samaan jossa asuivat jo edesmenneet vanhemmat ja isovanhemmat. Eipä hoitanut meitä isovanhemmat vaan kotiapulaiset, tyttöset, joiden ensimmäinen työpaikka oli lastenhoito. Äitini kävi töissä, koska omakotitaloa ei muuten maksettu. Ja molempien vanhempieni koti oli pientila, mummuilla oli kantturoita navetassa, vesi kaivossa ja ruoka tiukassa, ei siihen kakaroita viety. En vienyt minäkään (lapset syntyneet -79 ja -81) , kyllä ne hoidossa olivat.
Maatalossa on varmaan mummut kakaroita vahtineet navetoinnin ajan, siis silloin kun yksi lapsista on jäänyt tilanpitäjäksi ja isovanhemmat syytinkiin.
Kyllä meillä 70+ isovanhemmat jo kaipaavat teini-ikäisiä lapsenlapsiaan, jotka auttavat mielellään kotitöissä, siivouksessa, pikkuremonteissa ja kauppa-asioissa sekä pitävät seuraa jne. Kun lapset olivat pienempia hoitivat isovanhemmat heitä esim. matkojemme aikana jokusen kerran vuodessa - ei siis viikottaista juoksemista, mutta harvakseltaan useampi päivä putkeen, kun oli työmatkoja ulkomaille tms. Nyt lapset mielellään tekevät hommia isovanhemmille ja hoitavat sekä auttavat heitä.
MUTTA ymmärrän todella hyvin, että aina osapuolet eivät ole kiinnostuneita toisistaan tai saanti voi olla yksipuolista.