Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihana korona - isovanhemmille vapaata lastenhoidosta!

Vierailija
10.05.2020 |

On tosiaan kuin lomaa, kun yli 70-vuotiaille iso-/isoisovanhemmille ei nyt tuoda lasten-/lastenlastenlapsia hoitoon vanhempien lähtiessä juhlimaan! Saavat vanhatkin elää vain omaa elämäänsä ilman turhaa painolastia!

Kommentit (211)

Vierailija
1/211 |
10.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy sanoa, että olen täysin samaa mieltä. Tämä kevät on ollut keveä kulkea. Ei lastenhoitovelvollisuutta, ei huolta omasta jaksamisesta.

Samaan aikaan tutkijat varoittavat siitä, että perheillä on nyt vaikeaa. Harva on muistanut, että nuoret perheet ovat tähän asti jaksaneet siksi, että isovanhemmat on kannatelleen perhettä taloudellisesti ja tekemällä kotityöt, jotta isä ja äiti ovat saaneet aikaa parisuhteelle. Nyt se parisuhdeaika ei jotenkin kannattelekaan perhettä, vaan yhdessä on niin kovin kamalaa.

Olisi jo aika jonkun tutkijan sanoa ääneen, että isovanhempien tarjoama apu on jäänyt vaille kiitosta. Se huomataan vasta nyt, kun sitä ei voi saada.

Enpä muista täällä yhtään itkuista kirjoitusta siitä, miten lapsenlapsi kaipaa isovanhempaansa, kun ei saa yhtä paljon huomiota kuin serkut. Kai se sama lapsenlapsi kaipaa edelleen isovanhempaa, vaikka serkutkaan ei mummolaan pääse?

Vierailija
2/211 |
10.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole vielä isovanhempi, mutta nuorelle aikuiselle on tehty hyvin selväksi, että apua annetaan meidän jaksamisen ehdoilla, jos lapsenlapsia joskus tulee. Ihan on ookoosti mennyt perille, ei tarvitse sitten kaunailla puolin eikä toisin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/211 |
10.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me emme ole pyytäneet apua enää moneen vuoteen, kun huomasimme ettei isovanhempia oikein kiinnosta. Korona-aika ei siis ole vaikuttanut mitenkään. Isovanhemmat voivat jatkaa rentoutumistaan yksin ja rauhassa kuten ennenkin. Harmi vain että välit lapsenlapsiin (kaikki alle 10v) ovat jääneet etäisiksi, vaikka lähellä asutaankin.

Nyt isovanhemmat vielä ”nuoria”, noin 7-kymppisiä, mutta voisi kuvitella että 10 tai 20 vuoden kuluttua olisi kiva jos olisi niitä läheisiä ketkä kävisivät kahvilla. Mutta ehkä niitä löytyy mummodiskoista, en usko että etäiseksi jääneitä lapsenlapsia kiinnostaa.

Vierailija
4/211 |
10.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuossa ole kysymys sitä, etteikö voitaisi tavata, kun olosuhteet taas sen sallivat! Vanhat ihmiset eivät vaan jaksa joka viikonloppu hoitaa pieniä lapsia, kun vanhemmat lähtevät juhlimaan/tarvitsevat omaa aikaa! Eihän siinä kiinnostuksen puutteesta ole kysymys, vaan siitä, ettei isovanhempien asia ole hoitaa lastenlapsiaan. Jokainen hoitakoon omat lapsensa. Niin ovat isovanhemmatkin aikaan tehneet omien lastensa kanssa! - Näitä hyväksikäyttäjiä näyttää vaan aina löytyvän! Hävetkää!

Vierailija
5/211 |
10.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täytyy sanoa, että olen täysin samaa mieltä. Tämä kevät on ollut keveä kulkea. Ei lastenhoitovelvollisuutta, ei huolta omasta jaksamisesta.

Samaan aikaan tutkijat varoittavat siitä, että perheillä on nyt vaikeaa. Harva on muistanut, että nuoret perheet ovat tähän asti jaksaneet siksi, että isovanhemmat on kannatelleen perhettä taloudellisesti ja tekemällä kotityöt, jotta isä ja äiti ovat saaneet aikaa parisuhteelle. Nyt se parisuhdeaika ei jotenkin kannattelekaan perhettä, vaan yhdessä on niin kovin kamalaa.

Olisi jo aika jonkun tutkijan sanoa ääneen, että isovanhempien tarjoama apu on jäänyt vaille kiitosta. Se huomataan vasta nyt, kun sitä ei voi saada.

Enpä muista täällä yhtään itkuista kirjoitusta siitä, miten lapsenlapsi kaipaa isovanhempaansa, kun ei saa yhtä paljon huomiota kuin serkut. Kai se sama lapsenlapsi kaipaa edelleen isovanhempaa, vaikka serkutkaan ei mummolaan pääse?

Höpö höpö. Meidän perhettä ei kummatkaan isovanhemmat ole auttaneet sekuntiakaan koskaan. Yhtä ainoaa kertaa - edes hätätilanteessa - eivät ole lapsia hoitaneet eivätkä viitsi edes tavata tai pitää yhteyttä. Ja erinomaisen hyvin pärjäämme.

Tuo on isovanhempien löheisriippuvuus-fantasia että ne lapsiperheet ”ei pärjäää ilman heitä.

Kyllä pärjää.

Vierailija
6/211 |
10.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei 17-vuotias lapseni tarvitse lapsenvahtia lähtiessäni juhlimaan.

Vierailija
7/211 |
10.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen 65-vuotias yhden lapsen mummu, toinen tulee ihan pian. Kyllä minua on tarvittu harva se viikko ja mielelläni menenkin, pojantytär on ihaninta mitä tiedän. Voin tunnustaa, että väsynyt olen kun hoitokeikalta tulen kotiin. Olenkin sanonut, että hoidan niin kauan kuin jaksan, jos en jaksa, uskallan kyllä sanoa. Onneksi olen eläkkeellä, voin huilailla rauhassa hoitokeikkojen jälkeen.

Vierailija
8/211 |
10.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö. Meidän perhettä ei kummatkaan isovanhemmat ole auttaneet sekuntiakaan koskaan. Yhtä ainoaa kertaa - edes hätätilanteessa - eivät ole lapsia hoitaneet eivätkä viitsi edes tavata tai pitää yhteyttä. Ja erinomaisen hyvin pärjäämme.

Tuo on isovanhempien löheisriippuvuus-fantasia että ne lapsiperheet ”ei pärjäää ilman heitä.

Kyllä pärjää.

En kyllä Ihmettele etteivät auta, vaikutat rasittavalta määkijältä, ilmeisesti vanhempasikin kyllästyivät sinuun jo silloin kun asuit vielä kotona. Huokaisivat syvää kun sinusta pääsivät ja päättivät pitää hajurakoa.

Vierailija
9/211 |
10.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapset on ihan normaalisti käyneet viikottain mummulassa, ovat välillä monta yötä peräkkäin. Isovanhemmat 70v.

Ja ennen kuin joku tulee rääkymään niin meillä isovanhemmat itse haluavat olla omien lasten lasten kanssa.

Vierailija
10/211 |
10.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä lapset on ihan normaalisti käyneet viikottain mummulassa, ovat välillä monta yötä peräkkäin. Isovanhemmat 70v.

Ja ennen kuin joku tulee rääkymään niin meillä isovanhemmat itse haluavat olla omien lasten lasten kanssa.

Tyhmä ja lyhytikäinen suku. Sitä saa mitä tilaa.

Vierailija
11/211 |
10.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä nyt on joku katkera isovanhemmista ku jaksaa jatkuvasti tehä uusia aiheita.

Ihan on oma syy jos olet asias sotkenu isovanhempies kanssa etkä saa lasta hoitoo.

Enkä kyllä ihmettele ulosantis perusteella jos välit on huonot.

Jokainen osaa kyllä arvioida mikä on kenenki parhaaks eikä isovanhemmat ole mitään aivokuolleita jotka ei osaa ajatella.

Jos ei ole tullu mieleen niin jotkut isovanhemmat saattaa myös haluta viettää aikaa lastenlasten kanssa koska välittävät niistä josta syystä myös itse pyytävät saako lapsi tulla yökylään. Siis ihan ennen koronaakin

Vierailija
12/211 |
10.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anoppi, monta omaa lasta, hoiti yhden miehen sisaruksen perheen lapsia joka kesä monta viikkoa yötä päivää ja pari muun kohtalaisen paljon muuten. Kakkapuhetta, että muistavat sitten vanhana. Varmasti hoiti hyvin ja lapset oikein halusivat sinne. Sitten teini-iässä käynnit vähenivät ja aikuisena ajoivat muutaman kilometrin päästä ohi, kun Lappiin oli niin kova kiire, ettei edes kahville joutanut pysähtymään. Anopin kuoltua muistettiin itkeä, että olishan me käyty jos olis tiedetty, että on niin huonossa kunnossa. Kele tana sanon minä. Meidän lapsia ei hoitanut, kun ei pyydetty, mutta he kävivät usein anopin ollessa jo huonompi ja asuessa vanhusten tukiasunnossa, kuten myös pari niistä lapsenlapsista, joiden äidit eivät koskaan rasittaneet anoppia siitä syystä, että nämä muut perheet rasittivat jo niin paljon. Toisin sanoen, ne joita vähiten hoidettiin, muistivat vanhana eniten ja ne, joita hoiti eniten, eivät juuri välittäneet.

Vierailija
13/211 |
10.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusavuttomat ja uushaluttomat äidit ja isät hoidattavat lapsensa isovanhemmilla. Nyt koronapandemian aikana nämä äidit ja isät ovat vaikeuksissa, kun ilmaiset lastenhoitajat ja ilmainen kotiapu on kotikaranteenissa.

On erittäin ajattelematonta ja tyhmää mennä koronapandemian aikana mummolaan kylään tai kutsua isovanhempia kylään. En todellakaan ymmärrä, miksi jotkut vanhemmat jopa vievät lapsiaan koronapandemian aikana isovanhemmille hoitoon! Yhteyttä voi pitää puhelimella. Kukaan meistä ei varmasti halua koronavirustartuntaa! Luulisi, että pienten lasten ja koululaisten äideillä ja isillä olisi vahva halu suojella omia lapsiaan ja vältellä kaikkia kyläilyjä ja ihmiskontakteja. Miksi pitää riskeerata oman perheen ja muitten ihmisten terveys kyläilyjen takia???

Vierailija
14/211 |
10.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uusavuttomat ja uushaluttomat äidit ja isät hoidattavat lapsensa isovanhemmilla. Nyt koronapandemian aikana nämä äidit ja isät ovat vaikeuksissa, kun ilmaiset lastenhoitajat ja ilmainen kotiapu on kotikaranteenissa.

On erittäin ajattelematonta ja tyhmää mennä koronapandemian aikana mummolaan kylään tai kutsua isovanhempia kylään. En todellakaan ymmärrä, miksi jotkut vanhemmat jopa vievät lapsiaan koronapandemian aikana isovanhemmille hoitoon! Yhteyttä voi pitää puhelimella. Kukaan meistä ei varmasti halua koronavirustartuntaa! Luulisi, että pienten lasten ja koululaisten äideillä ja isillä olisi vahva halu suojella omia lapsiaan ja vältellä kaikkia kyläilyjä ja ihmiskontakteja. Miksi pitää riskeerata oman perheen ja muitten ihmisten terveys kyläilyjen takia???

Kerro mistä sen koronan voi saada kun ei käy missään muualla kun siellä mummulassa?

Vierailija
15/211 |
10.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata yleistää. Saamme isovanhemmilta apua tasan 0 tuntia vuodessa. Hoidamme itse lapsemme ja teemme kotityömme itse. Emme kuskaa lapsia mummoloihin hoitoon ja yökylään. Ja pärjäämme vallan hyvin ilman sukulaisten apua. Isovanhemmat eivät avusta perhettämme taloudellisesti. Millaiset vanhemmat antavat lastensa käydä koronaviruspandemian aikana mummoloissa ja laittavat lapset jopa yökylään isovanhemmille?

Koronaviruksen voi saada ihan mistä vaan: Työpaikalta, kaupasta, apteekista, kauppakeskuksesta, koulusta, päiväkodista, kuntosalilta, harrastuksista, kyläpaikasta, ihmiskontakteista. Mistäs muuten tiedätte, missä isovanhemmat ovat käyneet? Kaupoissa, apteekissa, terveyskeskuksessa, kyläilemässä? Isovanhempi voi olla koronaviruksen kantaja ja tartuttaja. Perussairaitten ja yli 70-vuotiaiden pitää noudattaa kotikaranteenia eli pysyä kotona ja välttää ihmiskontakteja. Valitettavasti kaikki vanhukset eivät noudata kotikaranteenia, vaan kulkevat kaupoissa ja käyvät jopa kyläilemässä.

Vierailija
16/211 |
11.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata yleistää. Saamme isovanhemmilta apua tasan 0 tuntia vuodessa. Hoidamme itse lapsemme ja teemme kotityömme itse. Emme kuskaa lapsia mummoloihin hoitoon ja yökylään. Ja pärjäämme vallan hyvin ilman sukulaisten apua. Isovanhemmat eivät avusta perhettämme taloudellisesti. Millaiset vanhemmat antavat lastensa käydä koronaviruspandemian aikana mummoloissa ja laittavat lapset jopa yökylään isovanhemmille?

Koronaviruksen voi saada ihan mistä vaan: Työpaikalta, kaupasta, apteekista, kauppakeskuksesta, koulusta, päiväkodista, kuntosalilta, harrastuksista, kyläpaikasta, ihmiskontakteista. Mistäs muuten tiedätte, missä isovanhemmat ovat käyneet? Kaupoissa, apteekissa, terveyskeskuksessa, kyläilemässä? Isovanhempi voi olla koronaviruksen kantaja ja tartuttaja. Perussairaitten ja yli 70-vuotiaiden pitää noudattaa kotikaranteenia eli pysyä kotona ja välttää ihmiskontakteja. Valitettavasti kaikki vanhukset eivät noudata kotikaranteenia, vaan kulkevat kaupoissa ja käyvät jopa kyläilemässä.

Kuten sanoin me emme käy missään. Ja isovanhemmat pysyvät myös kotona. Muutenkin asumme maaseudulla jossa ei todettuja tartuntoja. Ihme vänkäämistä taas.

Vierailija
17/211 |
11.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eipä ole vaikuttanut koronavirus perheeseemme mitenkään! Ihan kotona osataan hoitaa lapset 24/7 eikä olla uusavuttomia. Ei viedä lapsia hoitoon tai yökylään mummoloihin. Meidän lapsia ei isovanhemmat ole hoitaneet ennen koronaakaan. Keksitty aloitus, taas joku turhautunut isovanhempi eksynyt väärälle palstalle. Mitä ne äidit ja isät tekevät, joitten lapset ovat jatkuvasti mummoloissa kylässä, hoidossa ja yökylässä? Ovatko nämä perheet ns. sosiaalitapauksia? Omituisia vanhempia!

Vierailija
18/211 |
11.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mä en ymmärrä että miks te kaikki mummelit ette vaan ole kieltäytynyt lastenhoidosta? Oletteko kasvattanut itse sellaiset lapset että jos ette tanssi heidän pillin mukaan niin he suuttuvat ja pistävät välit poikki?

Kyllä minun vanhempani on suoraan sanonut että eivät jaksa hoitaa lapsiamme. Eikä tämä ole vaikuttanut väleihimme millään tavalla. Silti näemme heitä usein ja hoidamme ihan itse lapsemme. Isovanhemmilla ja lapsillamme on erittäin läheinen ja hyvä suhde.

Niin makaa ku petaa vai miten se meni?

Vierailija
19/211 |
11.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, mulla on 3 kaveria, joilla isovanhemmat hoitaa nyt lapsia kokoaikaisesti kun päiväkotiin ei ole ollut suotavaa lapsia viedä. Ikää on 65-68v, että joo, ei ihan 70, mutta kyllä vähän kyseenalaistan. Ja tuntuu tietysti pahalta, että itse olen koronan myötä menettänyt kaiken tukiverkostoni ja olen lasten kanssa yksin 6 päivää viikossa, miehellä on vain 1 vapaa/viikko, on yrittäjä. Omien lasten isovanhemmat ovat iältään 58-68v, mutta on perussairauksia niin ei voi pyytää apua. Ei edes pieneksi hetkeksi saatika missään nimessä kokopäiväisesti hoitamaan.

Vierailija
20/211 |
11.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä on taas joidenkin vaikea tajuta että toisilla on normaalit isovanhemmat jotka haluavat olla omien lasten lasten kanssa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi yksi