Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä jonkun toisen ihmisen ruuanlaittotapaa olet mielessäsi ihmetyellyt?

Vierailija
28.04.2020 |

Minun kaveri ei laita keittoon (esim nakki tms) kokonaisia pippureita eikä ainoatakaan sipulia, ei kokonaisena tai pilkottuna. Kyllähän keittoliemeen kuuluu kokonaiset mauste- tai/ja mustapippurit makua antamaan. sekä sipuli.

Kommentit (2975)

Vierailija
1641/2975 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se likainen märkä tiskirätti hanan päällä! Kiva kun otetaan kahviinkin vettä niin vesi suodattuu sen rätin läpi, nam.

Tämä rättihulluus on joku kansantauti. Jos sitä rättiä on pakko hillota seuraavaan käyttökertaan, niin eikö oikeasti muuta paikkaa löydy!

No missä se paremmin roikkuis kuin pitkän hanan varressa.

En ymmärrä ongelmaa.

Uunikahvan päälle roikkumaan AUKI, tuolin päälle. Eikö mielikuvitusta löydy??

Se on ihan järkyttävää miten ihmiset eivät taju näitä perusasioita. Juodaan sitten sitä vettä joka suodattuu haisevan rätin kautta.

Meillä on aina raikkaat ja hajuttomat rätit. Huuhdellaan niitä kunnolla ja jätetään niitä suorina kuivumaan tuolin selkänojalla.

Siis oletko sinä todellakin sitä mieltä, että hanavesi menee pilalle jos se kulkee hanan läpi niin että hanan taitteessa on puhtaaksi huuhdeltu rätti joko kuivumassa tai kuivuneena? Tuleeko samanlainen pilaantuminen jos rätti roikkuukin hanan vieressä rättipidikkeessä? Entä onko tiskiharjalla samanlainen taipumus saastuttaa sen läheisyydessä putken sisällä kulkenut vesi?

Itse sen sijaan en haluaisi pilata keittiön tuolien pintaa kuivattamalla rättejäni alvariinsa niiden päällä.

Vierailija
1642/2975 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Grillimakkarat vessapaperilta tarjoiltuna. Tietenkin se avattu rulla telineestä pöntön viereltä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1643/2975 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veitsien terävyys ruoanlaitossa on kaiken a ja o. Olen ihmetellyt esimerkiksi sipulin leikkausta ja kyyneleitä tylsällä veitsellä. Terävällä veitsellä ei tarvi vetistellä ja lihan ja kalan käsittely käy kuin leikki vain. Olen opettanut monelle naiselle suhteessa veitsien teroituksen ja huomannut, että virhehän se on😂

Vierailija
1644/2975 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Epähygienisyys.

Käsiä ei pestä, pitkät hiukset roikkuu auki, vaatteissa on irtohiuksia joita ei nypitä ennen ruuanlaittoa, jolloin ne varisevat ruokaan/leivonnaisiin, ruokaa maistetaan suoraan kauhasta, vihanneksia ei pestä ennen käyttöä, likaisilla käsillä siirretään puhtaita astioita tiskikoneesta kaappiin ja käsiä ei myöskään pestä kun ladotaan pullaa tarjoiluvadille ym.

Jos kokkaa vain itselleen, niin ihan sama sitten, mutta hygieniasta pitäisi huolehtia silloin jos on mitään mahdollisuutta että joku toinenkin syö jotain mitä on valmistettu tai mihin on koskettu.

Toinen ääripää on myös raskas. Ei uskalleta ottaa mitään, koska jokaisen tuotteen alkuperä ei ole selvillä. Säilyvyys epäilyttää. Jos laittaa avaamattoman paketin pöytään em syistä, se epäilyttää, koska mikromuovit. Väärä lämpötila. Väärä kahvinkeitin. Väärän väriset astiat. Lapsille hoetaan, että vähän vaan otetaan, maistetaan vaan.

Mä oon ainakin ihan "ylihysteerinen" kun alan esim. leipomaan. Vaikka keittiö olisi ennestään siisti, niin pyyhin kaikki työtasot, imuroin lattian. Panen hiukset kiinni ja leivontamyssyn päähän ja lopuksi rullaan vaatteet tarrarullalla, että ei ole irtohiuksia. Ruoanlaitto ja varsinkin lihojen käsittelyssä olen hyvin tarkka, ja puolisokin tykkää, että on hygienistä.

Minä en kyllä imuroisi jsut ennen leipomista, koska sittenhän ne pölyt laskeutuu siihen pullataikinaan. 

Miten ne laskeutuu, kun pullataikinaa ei ole edes vielä tehty. Pullataikinaa aletaan tehdä vasta kaikkien hygieniatoimenpiteiden jälkeen. Eikä meillä ole kovin pölyistä tai pa....sta, mutta leivonta- ja ruoanlaittotapahtumaan sisältyy ekstrasiistimistä keittiössä. Sitten kun on leivottu ja paistettu, niin taas imuroidaan ja mopataan lattia.

Vierailija
1645/2975 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se likainen märkä tiskirätti hanan päällä! Kiva kun otetaan kahviinkin vettä niin vesi suodattuu sen rätin läpi, nam.

Tämä rättihulluus on joku kansantauti. Jos sitä rättiä on pakko hillota seuraavaan käyttökertaan, niin eikö oikeasti muuta paikkaa löydy!

En ymmärrä ongelmaa.

Se on ihan järkyttävää miten ihmiset eivät taju näitä perusasioita. Juodaan sitten sitä vettä joka suodattuu haisevan rätin kautta.

Meillä on aina raikkaat ja hajuttomat rätit. Huuhdellaan niitä kunnolla ja jätetään niitä suorina kuivumaan tuolin selkänojalla.

Siis oletko sinä todellakin sitä mieltä, että hanavesi menee pilalle jos se kulkee hanan läpi niin että hanan taitteessa on puhtaaksi huuhdeltu rätti joko kuivumassa tai kuivuneena? Tuleeko samanlainen pilaantuminen jos rätti roikkuukin hanan vieressä rättipidikkeessä? Entä onko tiskiharjalla samanlainen taipumus saastuttaa sen läheisyydessä putken sisällä kulkenut vesi?

Itse sen sijaan en haluaisi pilata keittiön tuolien pintaa kuivattamalla rättejäni alvariinsa niiden päällä.

Tuolien päällä rättien kuivattaminen! Sekö on siis parempi tapa kuin vaikka hanan päällä. Itse kuivatan rätin hanan läheisyydessä/päällä, koska sitä käytetään päivän aikana todella paljon. Liotan rätin välillä tiskialtaassa, jossa vettä ja desinfioimisainetta. Rätti on aina puhdas, koska sitä huuhdotaan yhtenään, ja vähintäänkin kuumalla vedellä huuhdotaan joka käytön jälkeen ennen kuin pannaan kuivamaan. Rätti kannattaa vaihtaa usein ja niitä voi pestä myös pesukoneessa. Perusasioita keittiöhygieniassa.

Vierailija
1646/2975 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veitsien terävyys ruoanlaitossa on kaiken a ja o. Olen ihmetellyt esimerkiksi sipulin leikkausta ja kyyneleitä tylsällä veitsellä. Terävällä veitsellä ei tarvi vetistellä ja lihan ja kalan käsittely käy kuin leikki vain. Olen opettanut monelle naiselle suhteessa veitsien teroituksen ja huomannut, että virhehän se on😂

Minä olen nainen, ja ihan itse oppinut miten tärkeitä terävät veitset ovat, ja miten tärkeää on oikea veitsi erilaisiin käyttötarkoituksiin.

Vierailija
1647/2975 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ihmiset oikeasti laita niitä rättejä joka päivä pesuun?

Vierailija
1648/2975 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, kerran viikossa riittää

Vierailija
1649/2975 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei, kerran viikossa riittää

Ok, aika epämiellyttävältä kuulostaa.

Vierailija
1650/2975 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hengissä näyt vielä olevan. 😱

Vierailija
1651/2975 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiskirättiä pesuun? 😂

Vierailija
1652/2975 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiskirättiä pesuun? 😂

Kyllä se välillä on pestävä.

Vierailija
1653/2975 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ainakin käytän mikrokuituliinoja pintojen pesuun sekä muita pestäviä. Varsinaista "tiskirättiä" meillä ei ole, eli sitä perinteistä hanan päällä haisevaa. Sama liina on käytössä max 2 päivää.

Vierailija
1654/2975 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä ongelmaa.

Jos se rätti on niin ällöttävä, että se pilaa vedenkin hanan päällä ollessaan, niin miten ihmeessä voitte istua niissä tuoleissa, joiden päällä on ollut rätti?? Onhan tuo teidän tapanne nyt huomattavasti epähygieenisempi. Hanaa sentään pyyhitään puhtaaksi vähän väliä.

Vierailija
1655/2975 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaiken mahdollisen mustaksi paistaminen. Oli kyseessä ruskea kastike, pullat, munkit tai mikä vaan. Kun vetää kaiken aina "yli" ja ruoissa maistuu kitkerä palanut. Sitten vetää herneet nenään, kun ei "herkku" kelpaa.

Vierailija
1656/2975 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä ongelmaa.

Jos se rätti on niin ällöttävä, että se pilaa vedenkin hanan päällä ollessaan, niin miten ihmeessä voitte istua niissä tuoleissa, joiden päällä on ollut rätti?? Onhan tuo teidän tapanne nyt huomattavasti epähygieenisempi. Hanaa sentään pyyhitään puhtaaksi vähän väliä.

Tässä varmaan tarkoitetaan sitä, että se rätti roikkuu niin valtoimenaan että hanasta tuleva vesi osuu siihen kankaaseen. En muuten ymmärrä mitä tuolla olisi merkitystä.

Meillä on yhteiskäyttömökillä joillain tapana, että niitä koppuraisia wiledoja säilytetään näkyvillä. Minä heitän ne heti saunan uuniin, sillä en kestä sitä hajua. Eri asia jos osaa pestä sen rätin.

1657/2975 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huuhtelee keitetyn pastan kylmällä vedellä.

Jos siitä pastasta tehdaan kylmää salaattia, huuhtominen poistaa pastan pinnalta hiilihydraattia, jonka seurauksena pasta ei takerru toisiinsa. Eli huuhtelu on hyva idea.

Jos tarkoitus on syodä pasta kuumana kastikkeen kanssa, pastan pinnalla oleva hiilihydraatti kerää itseensä enemmän kastiketta. Huuhtelua ei suositella.

1658/2975 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huuhtelee keitetyn pastan kylmällä vedellä.

Huuhtelee pastan? Miksi?

Jos siitä pastasta tehdaan kylmää salaattia, huuhtominen poistaa pastan pinnalta hiilihydraattia, jonka seurauksena pasta ei takerru toisiinsa. Eli huuhtelu on hyva idea.

Jos tarkoitus on syodä pasta kuumana kastikkeen kanssa, pastan pinnalla oleva hiilihydraatti kerää itseensä enemmän kastiketta. Huuhtelua ei suositella.

Vierailija
1659/2975 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän jo ala riittää se pastan huuhtelusta jankkaaminen?

1660/2975 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis eikä ruskea kastike ole tyyliin jauhoja ja vettä? Millä perusteella se on maukasta?

Kysyn tosissani.

Siksipa siihen tarvitaan myos voita  ja liemikuutio. Ja jos viela parempaa haluat, niin kermaa.