Mitä jonkun toisen ihmisen ruuanlaittotapaa olet mielessäsi ihmetyellyt?
Minun kaveri ei laita keittoon (esim nakki tms) kokonaisia pippureita eikä ainoatakaan sipulia, ei kokonaisena tai pilkottuna. Kyllähän keittoliemeen kuuluu kokonaiset mauste- tai/ja mustapippurit makua antamaan. sekä sipuli.
Kommentit (2975)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veitsien terävyys ruoanlaitossa on kaiken a ja o. Olen ihmetellyt esimerkiksi sipulin leikkausta ja kyyneleitä tylsällä veitsellä. Terävällä veitsellä ei tarvi vetistellä ja lihan ja kalan käsittely käy kuin leikki vain. Olen opettanut monelle naiselle suhteessa veitsien teroituksen ja huomannut, että virhehän se on😂
Hengissä näyt vielä olevan. 😱
Ei se virhe ollut sentään niin kohtalokasta luokkaa, mutta pistekoppa kaatui, kun naiset ei kokeneet sitä tarpeellisena oppina. Jotkut kai tykkää käyttää veistä kuten sahaa.
Vierailija kirjoitti:
Tuntemallani henkilöllä on yksi ainoa astiasto jolta sitten syödään kaikki ruoat. Siis kaikki, riippumatta onko liharuokaa vai maitopohjaista ruokaa.
Meillä on vain yksi astiasto johon kuuluu ruokalautaset, keittolautaset, leipä/salaattilautaset ja jälkiruokakulhot. Astiaston kaikki osat käytössä arkena ja juhlassa.
Vierailija kirjoitti:
Manteli on pähkinä.
Manteli on siemen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veitsien terävyys ruoanlaitossa on kaiken a ja o. Olen ihmetellyt esimerkiksi sipulin leikkausta ja kyyneleitä tylsällä veitsellä. Terävällä veitsellä ei tarvi vetistellä ja lihan ja kalan käsittely käy kuin leikki vain. Olen opettanut monelle naiselle suhteessa veitsien teroituksen ja huomannut, että virhehän se on😂
Hengissä näyt vielä olevan. 😱
Ei se virhe ollut sentään niin kohtalokasta luokkaa, mutta pistekoppa kaatui, kun naiset ei kokeneet sitä tarpeellisena oppina. Jotkut kai tykkää käyttää veistä kuten sahaa.
Mä olen täysin samaa mieltä terävistä veitsistä, välineiden pitää olla kunnossa. Ylikypsät tomaatit eivät lyttäänny, sitkeät sipulinkuoret eivät saa veistä vetelemään miten sattuu eikä jäisen lihan viipalointi tuo hikihelmiä otsalle. Meillä minä kokkaan, joten mies pitää veitset terävinä. Molemmat ovat tyytyväisiä. - Eri
Joulukinkun jämien käyttäminen pakasteesta vielä huhtikuussa eri ruokiin. Ei maistu hyvältä 🤮
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei laita kokonaisia pippureita ruskeakastikkeeseen.
No ei todellakaan laiteta vaan jauhelihamaustetta, mustapippuria, paprikajauhetta ja tumma naudanliemikuutio.
Hans Välimäki
Enpä usko kokkien käyttävän liemikuutioita. Täynnä lisäaineita. Fondi on parempaa
Ystäväni laittaa tehdessään muusiin kylmää maitoa. Itse kuumennan. Mummoni sanoi aina, että kylmä "jurakoittaa" perunat, eli eivät muusaannu kunnolla. Lisäksi kylmä maito jäähdyttää muusin. Haluan syödä sen kuumana
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä38132 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis eikä ruskea kastike ole tyyliin jauhoja ja vettä? Millä perusteella se on maukasta?
Kysyn tosissani.
Siksipa siihen tarvitaan myos voita ja liemikuutio. Ja jos viela parempaa haluat, niin kermaa.
Liemikuutiot pilaa kaiken ruuan.
Fondia mieluiten. Kuutiot täynnä lisäaineita
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntemallani henkilöllä on yksi ainoa astiasto jolta sitten syödään kaikki ruoat. Siis kaikki, riippumatta onko liharuokaa vai maitopohjaista ruokaa.
Hyi miten likaista. Eräillä tuntemillani henkilöillä on VAIN yksi keittiö, yhdet työtasot, yksi liesi riippumatta valmistetaanko ja säilötäänkö liharuokaa tai maitopohjaisia ruokia.
Samaan mahaan ne menevät, niin liha kuin maitoruokakin. Miksi pitäisi eri keittiössä tehdä?
vanhaa ikäpolvea täällä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sipulikeittopussin lisääminen lihapullataikinaan lienee ikäpolvijuttu?
Aikonani kun söin lihaa,kuuluin jengiin nopea ruuan laitto tapa duunin jälkeen. Sipulikeitto pussi sisältö kermaviiliin sotkettuna.Koko lysti sotkin naudan jauhelihaan.Klpmpin muokasin vuokaan, vettä klimpin reunoille asti ja uuniin 1h. Sillä aikaa perunat kattilaan ja raastoin porkkanat. Kerkisin imuroida ja laitaa pesukoneen päälle.Vaateita ei paljoa Äiti/ 2 lasta.Joten konen pyöri usein. Aikaa jäi viellä lasten kanssa keskutelu ymm. Eikä räpätty Tv -auki. Laatu aikaa yhdessä ja ajoissa nukumaan.uuteen aamuun ja duuniin,
Kiva ett klpmpin muokasit ja viellä pyykitkin pessit hienoti, mitä pyykin pesu aineta käyttit jossaan kysyä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Epähygienisyys.
Käsiä ei pestä, pitkät hiukset roikkuu auki, vaatteissa on irtohiuksia joita ei nypitä ennen ruuanlaittoa, jolloin ne varisevat ruokaan/leivonnaisiin, ruokaa maistetaan suoraan kauhasta, vihanneksia ei pestä ennen käyttöä, likaisilla käsillä siirretään puhtaita astioita tiskikoneesta kaappiin ja käsiä ei myöskään pestä kun ladotaan pullaa tarjoiluvadille ym.
Jos kokkaa vain itselleen, niin ihan sama sitten, mutta hygieniasta pitäisi huolehtia silloin jos on mitään mahdollisuutta että joku toinenkin syö jotain mitä on valmistettu tai mihin on koskettu.
Toinen ääripää on myös raskas. Ei uskalleta ottaa mitään, koska jokaisen tuotteen alkuperä ei ole selvillä. Säilyvyys epäilyttää. Jos laittaa avaamattoman paketin pöytään em syistä, se epäilyttää, koska mikromuovit. Väärä lämpötila. Väärä kahvinkeitin. Väärän väriset astiat. Lapsille hoetaan, että vähän vaan otetaan, maistetaan vaan.
Mä oon ainakin ihan "ylihysteerinen" kun alan esim. leipomaan. Vaikka keittiö olisi ennestään siisti, niin pyyhin kaikki työtasot, imuroin lattian. Panen hiukset kiinni ja leivontamyssyn päähän ja lopuksi rullaan vaatteet tarrarullalla, että ei ole irtohiuksia. Ruoanlaitto ja varsinkin lihojen käsittelyssä olen hyvin tarkka, ja puolisokin tykkää, että on hygienistä.
Minä en kyllä imuroisi jsut ennen leipomista, koska sittenhän ne pölyt laskeutuu siihen pullataikinaan.
Jos on keskuspölynimuri, mitään ei jää pyörimään sisälle
toisen asukkaan ruoanlaittoon EI KANNATA ALKAA HUUTELEMAAN KOMMNETTEJA, oli sitten keitto tahi jotain muuta.
Itse asiassa en ole koskaan ihmetellyt kenenkään muun tapaa laittaa ruokaa.
Jokaisella ihmisellä kun oma tapansa maustaa ja keittää ja paistaa juuri se oman perheensä ruoka.
Ja tällöinhän on niin, ettei kukaan pysty sanomaan kenellekään, että hei: Just toi sun tapasi tehdä tiettyä ruokaa on aivan p#rseestä. Joka näin sanoo, on melkoinen moukka ihmisenä.
Koska juuri tuo perhe on tottunut tietyn makuiseen ruokaan ja tietyllä tavalla valmistettuun ruokaan.
Ja kun niitä mausteitakin voi käyttää niin monin eri tavoin. Parhain tapa voi usein olla se että:
Laitetaan ruokapöytään tarjolle suolaa, peruspippuria, sekä ne iänikuiset tomaattisoseet ja sinappi.
Myös paprikan, suolakurkun ja chilin ja erikoiskastikkeet voi laittaa tarjolle ruokapöytään, jos ruokailemassa on mausteista pitävät ihmiset.
Ja kuka hullu on niin epäkohtelias ja suoraan sanottuna moukka, että haukkuu ja arvostelee kenenkään sellaisen ihmisen ruokaa, joka on heidät syömään kutsunut.
Varminta on aina ottaa pieni annos ruokaa ja maustaa sitten sitä lisää, sillä mitä ruokapöydässä tarjolla on.
Ja itselläni ja useilla ystävällini on yksi sellainen toive, että ihmiset vähentäisivät noiden lihaliemi kuutioiden käyttämistä joka ikisessä ruuassa. Toki jos he itse ovat siihen makuun tottuneet, he eivät koskaaan erota sitä, minkä teennäisen ja toisinaan myös tosi pahan lisämaun nuo ruokaan upoeteutut. säilöntä- ja lisäaineella kyllästettyt kuutioit ruokaan antavat. Mutta milloinkaan en ole siitä kellekään ruuanvalmistajlle valittanut. Syömään kutsuttuna syön aina sitä ruokaa, mitä isäntäväki tarjoaa.
Vierailija kirjoitti:
Ystäväni laittaa tehdessään muusiin kylmää maitoa. Itse kuumennan. Mummoni sanoi aina, että kylmä "jurakoittaa" perunat, eli eivät muusaannu kunnolla. Lisäksi kylmä maito jäähdyttää muusin. Haluan syödä sen kuumana
Ehdottomasti kuuma maito, eikä sitä muusia kannata sähkövatkaimella liisteriksi vatkata. Sähkävatkainta ei tarvita muusin teossa ollenkaan. Niin, ja sitten ei raskita panna voita muusiin. Ei sitä kilokaupalla tarvitse laittaa, mutta sopiva määrä perunoiden määrästä riippuen. Jos on viisi litraa perunoita keitetty muusiin, niin ei 50 g voita riitä. Silloin on sama syödä perunat sellaisenaan, kuin tehdä muusiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Epähygienisyys.
Käsiä ei pestä, pitkät hiukset roikkuu auki, vaatteissa on irtohiuksia joita ei nypitä ennen ruuanlaittoa, jolloin ne varisevat ruokaan/leivonnaisiin, ruokaa maistetaan suoraan kauhasta, vihanneksia ei pestä ennen käyttöä, likaisilla käsillä siirretään puhtaita astioita tiskikoneesta kaappiin ja käsiä ei myöskään pestä kun ladotaan pullaa tarjoiluvadille ym.
Jos kokkaa vain itselleen, niin ihan sama sitten, mutta hygieniasta pitäisi huolehtia silloin jos on mitään mahdollisuutta että joku toinenkin syö jotain mitä on valmistettu tai mihin on koskettu.
Toinen ääripää on myös raskas. Ei uskalleta ottaa mitään, koska jokaisen tuotteen alkuperä ei ole selvillä. Säilyvyys epäilyttää. Jos laittaa avaamattoman paketin pöytään em syistä, se epäilyttää, koska mikromuovit. Väärä lämpötila. Väärä kahvinkeitin. Väärän väriset astiat. Lapsille hoetaan, että vähän vaan otetaan, maistetaan vaan.
Mä oon ainakin ihan "ylihysteerinen" kun alan esim. leipomaan. Vaikka keittiö olisi ennestään siisti, niin pyyhin kaikki työtasot, imuroin lattian. Panen hiukset kiinni ja leivontamyssyn päähän ja lopuksi rullaan vaatteet tarrarullalla, että ei ole irtohiuksia. Ruoanlaitto ja varsinkin lihojen käsittelyssä olen hyvin tarkka, ja puolisokin tykkää, että on hygienistä.
Minä en kyllä imuroisi jsut ennen leipomista, koska sittenhän ne pölyt laskeutuu siihen pullataikinaan.
Jos on keskuspölynimuri, mitään ei jää pyörimään sisälle
Kun on kunnon imuri, niin ei ne pölyt jää mihinkään kiertelemään. Mitä järkeä on edes imuroida, jos se imuri ei ime niitä pölyjä, vaan laskeutuvat pullataikinaan. Minulla on pullataikinan päällä muovihuppu ja leivinliina, eikä sinne pölyt pääse vaikka imuroisinkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tarkkoja ollaan, pöly leijailee tuntikausia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Epähygienisyys.
Miten ne laskeutuu, kun pullataikinaa ei ole edes vielä tehty. Pullataikinaa aletaan tehdä vasta kaikkien hygieniatoimenpiteiden jälkeen. Eikä meillä ole kovin pölyistä tai pa....sta, mutta leivonta- ja ruoanlaittotapahtumaan sisältyy ekstrasiistimistä keittiössä. Sitten kun on leivottu ja paistettu, niin taas imuroidaan ja mopataan lattia.
Jos tarkkoja ollaan, pöly leijailee tuntikausia ilmassa
Imuroidaan, imuroidaan, mopataan... No, kukin tyylillään
Vierailija kirjoitti:
Kyllä suolaa pitää olla, vaikka käyttäisi reilummin chiliä, valkosipulia ja yrttejä. Ei mausteet vähennä suolan tarvetta millään tavalla, mutta hyvä suolaus korostaa näiden aromeja.
Kyllä ne mausteet vähentää suolan tarvetta
Meillä syttyi käytetty leivinpaperi palamaan uunissa joskus kotitaloustunnilla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juustoraasteen laittaminen lasagnen valkokastikkeeseen. Suomalaisissa resepteissä tuntuu aina olevan tämä, toisin kuin Italiassa.
Sellainen pätijä siellä. Olet käynyt jokaisessa suomalaisessa ja italialaisessa keittiössä, toki.
Kyllä juustokastike tunnetaan Italiassakin.
Ei, vaan ihmettelin tuota, että täällä lasagnessa käytetään ihan järjestään juustokastiketta. Italialaisten ohjeiden besciamellaan taas ei laiteta juustoa. Ei se sitä varmaan tarkoita, etteikö kukaan italialainen tuntisi juustokastiketta. Mihinkään perinteiseen lasagnen ohjeeseen se ei siellä kuitenkaan kuulu, kun taas suomessa melkein jokaiseen.
Mitä pätemistä se nyt on, jos ihmettelee tätä asiaa?
......kastike on nimeltään bechamel, ja alunperin ranskalainen. Pisti vaan silmään toi outo nimi, olen itse ravintolakokki, niin tämmmöiset perussoossit jokseenkin hallinnassa.
Ja besciamella on sama italiaksi.
Sehän ei ole paistamista, vaan keittämistä.