Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä jonkun toisen ihmisen ruuanlaittotapaa olet mielessäsi ihmetyellyt?

Vierailija
28.04.2020 |

Minun kaveri ei laita keittoon (esim nakki tms) kokonaisia pippureita eikä ainoatakaan sipulia, ei kokonaisena tai pilkottuna. Kyllähän keittoliemeen kuuluu kokonaiset mauste- tai/ja mustapippurit makua antamaan. sekä sipuli.

Kommentit (2997)

Vierailija
2981/2997 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siyä että varmaan kohta 20v kasvissyöntiä harrastanut tuttu ei käytä ruoanlaitossa yhtään rasvaa ja pelkää kuollakseen suolan saantia. 

Hänellä kai ajoittain mt ongelmia tai ainakin masennusta, aivosumua, adioissa sekoilua, valtava makeanhimo, uupumusta, pitkään kestäneitä uniongelmia, vähän kellertävän kalmanharmaa iho, pumpulimaiset ohuet hiukset, ihottumia, nivelkipuja ym ym. 

Pitäskö alkaa valmistaa ruoka ja syödä niin että kroppa saa tarvitsemansa ravintoaineet, rasvaa ja proteiiniä?

Rasvaa ja suolaa kyllä ihmiskroppa kaipaa. Ei liikaa, mutta riittävästi. Esim. ei tarvi voita mättää, mutta 60% margariini ruisleivän päällä on ok. Suolaa yleensä saa riittävästi, mikäli ei sitä tahallaan yritä välttää, vaikka siitä ruisleivästä. 

Vierailija
2982/2997 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhojen mummojen valtava voin, suolan ja kerman käyttö joka ruoassa. Ovat usein myös pluskokoisia. 

En koskaan unohda erästä ihanaa iäkästä ihmistä , hän oli nähnyt sodat ja valtavan pula-ajan, käytti vain kermaa ja voita piti ehdottomasti olla. Hän sanoi: miun pöyästä ei koskaan tule kerma ja voi puuttumaan niin kauan kun elän, en rupee enää pula-aikaa läpi elämään.

Minä en tykkää voista, kermasta tai suolasta. Ei saa kurkusta alas, jos on näitä liikaa safkassa. Ei mitään yhteyttä pula-aikoihin tai niiden välttämiseen minun kohdalla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2983/2997 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se huono hygienia on pahin. Tuttavalla on kotona ötököitä, esim koisia, ja kissa hyppii pöydillä ja käy varastamassa ruokaa paistinpannusta. Yrittää usein kutsua syömään mutta mulla ei ole koskaan nälkä...

Vierailija
2984/2997 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suola korostaa ruoan omia makuja siksi sitä käytetään.

Onkohan tuo urbaani legenda? Haluaisin tietää sen kemiallisen reaktion, jonka suola saa aikaan esim. porkkanassa. Onko kemistiä linjoilla?

MInusta yleensä suolattu ruoka maistuu suolaiselta, ja suola peittää kasvisten omaa makua. En ole käyttänyt suolaa ruoanlaitossa 40 vuoteen, koska maustan yrttimausteilla, en suolalla. Alun perin suolan tarkoitus oli pidentää ruoan säilyvyyttä ja peittää pahentumisen  jälkiä. 

Suola siis minun mielestäni yksipuolistaa ruoan makumaailmaa.

Niin, ja olen kasvissyöjä. Luulen, että lihan makumaailmaan suola sopii paremmin, peittää sen lihan maun.

Tämä on ehkä typerintä mitä taas hetkeen olen lukenut. Minäkin olen kasvissyöjä, ollut 30 vuotta, ja todellakin käytän suolaa! Vai todellako keität pastan ilman suolaa keitinvedessä? Syöt vaikkapa kesäkurpitsaa ilman mausteita? Siis täysin mautonta, pääasiassa vettä sisältävää vihannesta? Ilmeisesti myös kukkakaali ja munakoiso maistuvat ilman suolaa. Entäs popcornit tai ranskalaiset perunat?

"Suola peittää lihan makua" No hohhoijaa. Kiitos vaan, sun tekstisi takia melkein hävettää olla kasvissyöjä.

Suola tuo maut esiin. Olettaen, että ylipäätään osaa maustaa ruokansa.

Vierailija
2985/2997 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä laitan kokonaisia maustepippureita, mutta sipulikasvit jätän kauppaan.

Vierailija
2986/2997 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei laita kokonaisia pippureita ruskeakastikkeeseen.

Eivät ne sinne edes kuulu ne kokoniset pippurit.

Vierailija
2987/2997 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin lapsi, tutut tekivät teetä ottamalla kuuman veden suoraan hanasta keittämättä. Tajusin, että ei tuo ihan tavallista ole.

Vierailija
2988/2997 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jauhelihan ruskistamatta jättäminen. Paistetaan sen verran että väri juuri ja juuri muuttuu punaisesta harmaaksi. Kun kaikki ne makuaineet syntyy lihaan vasta kun sitä kunnolla ruskistaa! Joskus joutunut syödä näiden kokkien luona jotka ei ruskista. Ällöttää se sitkeä ja mauton jauheliha ja saa vielä joka puraisulla jännittää onko sisältä raakaa.

Makaronilaatikkoa tehtäessä ei tarvitse kuin kypsentää ei ruskistua jauheliha, kun laatikko menee kuitenkin uuniin ja siellä sitten pinnalle jäävä jauheliha ruskistuu riittävästi.

Vierailija
2989/2997 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei laita kokonaisia pippureita ruskeakastikkeeseen.

No ei todellakaan laiteta vaan jauhelihamaustetta, mustapippuria, paprikajauhetta ja tumma naudanliemikuutio.

Hans Välimäki

Eivät nuo ole perinteisen ruskean kastikkeen mausteita.

Vierailija
2990/2997 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keittoon laitan aina rouhittua pippuria myllystä, koska inhoan puraista kokonaista pippuria syödessä. Sipuliakaan en välttämättä laita, esim. siskonmakkarasoppaan laitan purjoa, en sipulia.

Mitä itse ihmettelen lähipiirissä, on tajuton valmisruokien käyttö. Itse joutuisin konkurssiin, jos ostaisin kaiken valmiina.

Purjo on sipulia.

Vierailija
2991/2997 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun exä ei pessyt koskaan käsiään kun alkoi tehdä ruokaa. Kiva siinä sitten syödä hänen mälväämiä lihapullia, kun tietää että paskaisilla käsillä pyöritelty ne lihapullat. (Ja ei, ei käyttänyt muovihanskojakaan.) Ainoa mauste mitä käytti oli suola. Sipulia hän suorastaan rakasti, sipulin suuri määrä näkyi sitten siinä että hän piereskeli valtavasti.

Se hyvä puoli tuossa hygienian korostamisessa on, että eipähän tule lisäännyttyä, kun ei pääse limakalvot koskettelemaan toisiaan. Darwin oli oikeassa -- luonnon valinta toimii.

Mitä niihin lihaspulliin tulee, oleellista on uunista ottamisen jälkeen tapahtuva kontaminaatio. Sitä ennen tarttuneet pöpöt kuolevat uunissa.

Jos kuitenkin sattuisitte jollakin ihmeellisellä tavalla lisääntymään, arvaanpa että paska tulee tutuksi paljon nykyistä konkreettisemmassa muodossa seuraavien parin kolmen vuoden aikana.

Lihapullat uunissa? No kyllä ne paistinpannulla paistetaan ainakin meillä ja on aina paistettu ja vastakin paistetaan. Nopeampi tapa. 

Vierailija
2992/2997 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jauhelihan ruskistamatta jättäminen. Paistetaan sen verran että väri juuri ja juuri muuttuu punaisesta harmaaksi. Kun kaikki ne makuaineet syntyy lihaan vasta kun sitä kunnolla ruskistaa! Joskus joutunut syödä näiden kokkien luona jotka ei ruskista. Ällöttää se sitkeä ja mauton jauheliha ja saa vielä joka puraisulla jännittää onko sisältä raakaa.

Makaronilaatikkoa tehtäessä ei tarvitse kuin kypsentää ei ruskistua jauheliha, kun laatikko menee kuitenkin uuniin ja siellä sitten pinnalle jäävä jauheliha ruskistuu riittävästi.

Siis ei todellakaan näin. Makaronilaatikko on nimenomaan niitä ruokia, jota varten jauheliha paistetaan kypsäksi maillard-reaktiota hyödyntäen, tästä tulee koko laatikon makupohja yhdessä sipulin kanssa. Se uunissa pinnalla kuivatettu jauheliha ei todellakaan ole sama, kuin pannulla lihan omassa nesteessä tapahtuva karamellisointi. 

Vierailija
2993/2997 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuh, anoppi tuli aikoinaan auttamaan kun saimme vauvan, hän tarjoutui laittamaan ruokaa. Siinä missä itse siinä elämäntilanteessa valmistin lihapullat uunissa noin 30 minuutissa, anoppi paisteli niitä puolitoista tuntia kahdella eri pannulla, 3-4 pullaa kerrallaan. Osa pullista tietysti kylmiä kun päästiin lopultakin syömään.

Koko keittiö oli sen jälkeen hirveässä rasvasotkussa ja luonnollisesti myös pannut piti pestä. Uunissa paistaen tarvitsi vain vaihtaa leivinpaperi eikä tullut mitään sotkua mihinkään. Siinä elämäntilanteessa apu kääntyikin lisävaivaksi. Mutta makuasioitahan nämä.

Vierailija
2994/2997 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuttu antaa uunin lämmitä n. 20-30min, ennen kuin laittaa sinne mitään. Itse laitan välillä kylmäänkin uuniin ja väännän vasta sitten nappuloista. Toisinaan väännän ensin nappuloista, mutta en koskaan sentään puolta tuntia odottele että voi ruuan laittaa kypsymään. 

Minä laitan valmistettavan ruuan tai leivonnaiset uuniin vasta sitten, kun uuni piippauksella ilmoittaa, että on saavuttanut halutun lämpötilan.

Vierailija
2995/2997 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sellainen on vähintäänkin outoa, että ladotaan uunivuokaan raakoja kanan paloja ja kasviksia sekaisin ja nesteeksi jotakin ruokakermaa tai kasviskermaa ja paistetaan uunissa 🤮

Minä joskus teen sellaista herkkua, että laitan uunivuokaan pohjalle riisiä niiden päälle suolaa sopivasti ja santa maria cyrrya ja tämän päälle joko ananaslohkoja tai persikkaa sivuna tai jopa näiden sekoitusta. Tämän kaiken päälle itse maustetut broilerin palat nuijat tai muut luulliset lopuksi lisään näiden hedelmien mehua+ sitruunanmehua ja vettä. Lopputulos on herkkua.

Vierailija
2996/2997 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten jauheliha kypsennetään pannulla ruskistamatta sitä? 

Vierailija
2997/2997 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tuttuni tekee aina makaronia ja jauhelihaa tai ostaa maksalaatikoita, molempiin lisää ketsuppia. Olen joskus ihmetellyt tätä, mutta kertoi, että ne on hänen lemppareita. Lisäksi ostaa uunivalmiita valkosipulipatonkeja joihin tunkee jotain tuorejuustoa väliin. Lapsille välipalana on irtokarkkeja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kuusi