Mitä jonkun toisen ihmisen ruuanlaittotapaa olet mielessäsi ihmetyellyt?
Minun kaveri ei laita keittoon (esim nakki tms) kokonaisia pippureita eikä ainoatakaan sipulia, ei kokonaisena tai pilkottuna. Kyllähän keittoliemeen kuuluu kokonaiset mauste- tai/ja mustapippurit makua antamaan. sekä sipuli.
Kommentit (2974)
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen kuinka hyvä pulla voi tarkoittaa eri ihmisille niin eri asioita. Yksi tuttavuus leipoo joka tapahtumaan aina saavillisen pullaa ja kehuu kuinka hyviä ovat... Mutta ne ovat pieniä, kurttuisia ja tiiviitä taikinamöykkyjä raesokerilla koristeltuna ja seuraavana päivänä niitä heittelemällä voisi varmaan tainnuttaa jonkun. Minulle hyvä pulla tarkoittaa jotain hyvin ilmavaa, kevyttä tuotosta.
Hän tekee ihan hyviä muita leivonnaisia, nuo pullat ovat vaan minulle täysi mysteeri.
Niiden nimi on pikkupullat, jolla löytyy lukuisia reptejä netistä.
https://www.martat.fi/reseptit/pikkupullat/
Toki niitäkin voi tuunata vaikka voisilmällä tai mantelilastuilla, mutta jos juhlavampaa haluaa, pitää vaihtaa reseptiä.
Vierailija kirjoitti:
Yksi tuttu keittää perunat aina niin että levy on isoimmalla. Kun se kiehuu hulluna, niin kantta siirretään vähän sivuun tai raotetaan. Vettä räiskyy hellalle ja keittiö puolillaan höyryä, mutta levyä ei voi laittaa maltillisemmalle lämmölle.
Ei pääse seepra pilkuistaan eikä tiikeri raidoistaan.
On ilmeisesti opetellut kokkaamaan puuhellalla.
Vierailija kirjoitti:
karjalanpiirakat,ruiskuori, vain kailinnassa hieman vehnäjaujoja. vain ja ainostaan voitelu-suolaisella voilla, ei seoksilla. perunapiirakat alun perin olleet karjalanpiirakoita. karjalassa ei riisiä ollut saatavilla
Ohra se on alkuperäisin täyte ollut ja samalla tehty vähän pienempi määrä perunaisia. Tattariakin on köytetty.
Työttömien työpajalla aikoinaan kun olin niin sain joskus tehtäväksi pilkkoa kurkkua salaattiin. Olin jo aikuinen ihminen ja pilkkonut varmaan tuhansia kurkkuja elämässä, niin eikö siihen tullut vielä itseäni vanhempi muija vihaisen näkösenä rähisemään että pilkon ihan väärin. Otti kurkun ja veitsen kädestäni ja näytti miten pilkotaan tehokkaasti ja oikealla tavalla. Minun tapa oli ihan yhtä hyvä, kurkut sain palasiksi kuten päällepäsmärikin.
Niin ja se päällepäsmäri ensin pilkkoi koko kurkun koko mitaltaan neljään osaan, ja sitten alkoi siitä leikata palasiksi. Minä joka leikkasin väärin, leikkelin kurkkua siivuiksi ja sitten palottelin siivuja. En pilko koskaan koko kurkkua kotona, niin olisi ihan turha kerralla halkasta kurkku pitkittäin.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä minkäänlaista ruoan käristämistä. Tätä tekee moni, myös ammattikokit. Se on pahaa, saa asunnon haisemaan ja kaiken lisäksi aiheuttaa syöpää.
Mahtavatpa olla sinun tekemäsi ruoat ankeita. Itse aloitan ruoanlaiton yleensä sipulin kuullotuksella, sen jälkeen vasta muut aineet. Karsinogeenit on se syöpäriski ja se tulee karrelle polttamisesta, ei muista paistamisista. Sitä paitsi ei taida kukaan enää käyttää kärjistämis -sanaa, yleensä kuullotetaan, freesataan tai paistetaan. Umpirasvassa paistaminen on taas friteeraamista.
Olen ihmetellyt italianpata-pussiruuan tarjoamista kastikkeena. Eli sen lisukkeena on vielä perunat. Mä olen tottunut syömään sen pelkästään, ohjeen mukaan valmistettuna. Yhdessä perheessä siitä tosiaan tehtiin kastike, lisättiin ohjetta enemmän vettä ja syötiin perunoiden kanssa. Ei se pahaa ollut, minulle vain outoa.
Toinen tapa italianpataan liittyen oli se, että yksi äiti jätti ala-asteikäisille lapsille päiväksi ruuaksi italianpata-pussin ja lasten piti tehdä se itselleen ruuaksi päivällä. Lapset tekivät sen ilman jauhelihaa, äitinsä ohjeella. Kai ajatus oli se, että lasten ei tarvitse ruskistaa jauhelihaa, mutta hassulta se minulle kuulosti.
Ihmiset kokkailkoot mitä tahtovat, mutta yleisesti sanon tämän yhden asian, joka on täysin absurdi manööveri keittiössä: kun keität esim. makaronia ja laitat siihen kolmen litran kattilaan ripauksen suolaa, niin miksi teet sen? Ei se maistu siinä määrässä vettä. Ottakaa karkeaa merisuolaa kunnon tujaus ja sitten maistatte sitä vettä. Lisää suolaa vai oliko sopivaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
karjalanpiirakat,ruiskuori, vain kailinnassa hieman vehnäjaujoja. vain ja ainostaan voitelu-suolaisella voilla, ei seoksilla. perunapiirakat alun perin olleet karjalanpiirakoita. karjalassa ei riisiä ollut saatavilla
Ohra se on alkuperäisin täyte ollut ja samalla tehty vähän pienempi määrä perunaisia. Tattariakin on köytetty.
Teoriassa riisikarjalanpiirakoita on saattanut olla jo 1500-luvulla, sillä Etelä-Suomen kartanoissa syötiin jo riisiä 1500-luvulla. Sitä ostettiin Tallinnasta. Olen lukenut jonkin verran 1500-luvun historiantutkimusta. Riisiä oli Suomessa noin 200 vuotta ennen perunaa. Toki oli vain kartanoiden, rikkaiden herkku silloin. ei kansanruokaa. Mausteitakin oli jo monenmoisia 1500-luvulla kartanoissa. Sinappia tehtiin itse ja makkaroita. Makkara sinapilla on vanha hitti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä minkäänlaista ruoan käristämistä. Tätä tekee moni, myös ammattikokit. Se on pahaa, saa asunnon haisemaan ja kaiken lisäksi aiheuttaa syöpää.
Mahtavatpa olla sinun tekemäsi ruoat ankeita. Itse aloitan ruoanlaiton yleensä sipulin kuullotuksella, sen jälkeen vasta muut aineet. Karsinogeenit on se syöpäriski ja se tulee karrelle polttamisesta, ei muista paistamisista. Sitä paitsi ei taida kukaan enää käyttää kärjistämis -sanaa, yleensä kuullotetaan, freesataan tai paistetaan. Umpirasvassa paistaminen on taas friteeraamista.
Hah, käristämistä, ei kärjistämistä. Tuota käristämistä käyttivät vielä 70-luvun keittokirjailijat, eipä juuri enää tuon jälkeen sitä ole nähty edes aikakauslehtien resepteissä.
Tuttu antaa uunin lämmitä n. 20-30min, ennen kuin laittaa sinne mitään. Itse laitan välillä kylmäänkin uuniin ja väännän vasta sitten nappuloista. Toisinaan väännän ensin nappuloista, mutta en koskaan sentään puolta tuntia odottele että voi ruuan laittaa kypsymään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi tuttu keittää perunat aina niin että levy on isoimmalla. Kun se kiehuu hulluna, niin kantta siirretään vähän sivuun tai raotetaan. Vettä räiskyy hellalle ja keittiö puolillaan höyryä, mutta levyä ei voi laittaa maltillisemmalle lämmölle.
Ei pääse seepra pilkuistaan eikä tiikeri raidoistaan.
On ilmeisesti opetellut kokkaamaan puuhellalla.
Seepra on raidallinen, ei pilkullinen. Pantteri.
Vierailija kirjoitti:
Olen ihmetellyt italianpata-pussiruuan tarjoamista kastikkeena. Eli sen lisukkeena on vielä perunat. Mä olen tottunut syömään sen pelkästään, ohjeen mukaan valmistettuna. Yhdessä perheessä siitä tosiaan tehtiin kastike, lisättiin ohjetta enemmän vettä ja syötiin perunoiden kanssa. Ei se pahaa ollut, minulle vain outoa.
Toinen tapa italianpataan liittyen oli se, että yksi äiti jätti ala-asteikäisille lapsille päiväksi ruuaksi italianpata-pussin ja lasten piti tehdä se itselleen ruuaksi päivällä. Lapset tekivät sen ilman jauhelihaa, äitinsä ohjeella. Kai ajatus oli se, että lasten ei tarvitse ruskistaa jauhelihaa, mutta hassulta se minulle kuulosti.
Minäkin oon syönyt italianpataa perunoiden tai perunamuusin lisukkeena. Ja lihattomana itse teen vallan kun teen. Monta vuotta on aikaa kun tullut tehtyä. Hyvää se jalostajan italianpata on kaikilla tavoilla.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset kokkailkoot mitä tahtovat, mutta yleisesti sanon tämän yhden asian, joka on täysin absurdi manööveri keittiössä: kun keität esim. makaronia ja laitat siihen kolmen litran kattilaan ripauksen suolaa, niin miksi teet sen? Ei se maistu siinä määrässä vettä. Ottakaa karkeaa merisuolaa kunnon tujaus ja sitten maistatte sitä vettä. Lisää suolaa vai oliko sopivaa?
Juuri näin. Tai edes tavallista suolaa. Kyllä voi ruokalusikallisen laittaa kattilaan makaronia keittäessä, muuten jäävät mauttomiksi. Siskoni on ihminen joka ei tätä tajua, vaikka olen sata kertaa sanonut että SUOLAA KEITINLIEMEEN. Se ei laita ollenkaan, tai sitten laittaa sen olemattoman ripauksen vaan. Ei mene jakeluun, ei niin millään. Vuosia oon yrittänyt parhaani, kun tämän huomasin.
Isosisko
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teoriassa riisikarjalanpiirakoita on saattanut olla jo 1500-luvulla, sillä Etelä-Suomen kartanoissa syötiin jo riisiä 1500-luvulla. Sitä ostettiin Tallinnasta. Olen lukenut jonkin verran 1500-luvun historiantutkimusta. Riisiä oli Suomessa noin 200 vuotta ennen perunaa. Toki oli vain kartanoiden, rikkaiden herkku silloin. ei kansanruokaa. Mausteitakin oli jo monenmoisia 1500-luvulla kartanoissa. Sinappia tehtiin itse ja makkaroita. Makkara sinapilla on vanha hitti.
Luuletko, että Etelä-Suomessa olisivat edes älynneet tehdä karjalanpiirakoita, siis muualla kuin Kannaksella ja siitä itään ja pohjoiseen päin? Eikös Uudenmaan eläjät tehneet paistamisensa niin kuin länsisuomalaiset, eli muutama kerta vuoteen leipää, joka kuivui heti känttyräksi ja säilytettiin kattovartaissa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juustoraasteen laittaminen lasagnen valkokastikkeeseen. Suomalaisissa resepteissä tuntuu aina olevan tämä, toisin kuin Italiassa.
Mun ohjeessa se on JUUSTOkastike ja just ihan
parasta
No nimenomaan tämä, että suomalaisissa ohjeissa se on juustokastike, toisin kuin italialaisessa lasagnessa.
Mistä se juontaa juurensa, että täällä on tuollainen tapa?
No kun meillä Suomessa tykätään juustosta ja kaikista maitotuotteista. Niitä on kilometrikaupalla monta eri hyllyä.
Instagramissa monet ruokainfluensserit heittävät riisit ja vihannekset suoraan niiden pakkauksista pataan tai kattilaan, huuhtelematta niitä ensin.
Vierailija kirjoitti:
Instagramissa monet ruokainfluensserit heittävät riisit ja vihannekset suoraan niiden pakkauksista pataan tai kattilaan, huuhtelematta niitä ensin.
Vihannekset ymmärrän. Multaa yms saattaa olla mukana.
Mutta riisin huuhtelu? Saavuttaako siinä jotain merkittävää hyötyä? Paitsi lisätiskiä? Mikä juttu se riisin huuhtelu on? Vai onko sukua esim. jauhelihan huuhtelulle joka kuulostaa jo aika irvokkaalta touhulta... :D
Metson siipi on paras. Ei irtoa sulat ja pysyy paremmin kuosissa kuin teeren siipi. Näin sano mummi-vainaa.