Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä jonkun toisen ihmisen ruuanlaittotapaa olet mielessäsi ihmetyellyt?

Vierailija
28.04.2020 |

Minun kaveri ei laita keittoon (esim nakki tms) kokonaisia pippureita eikä ainoatakaan sipulia, ei kokonaisena tai pilkottuna. Kyllähän keittoliemeen kuuluu kokonaiset mauste- tai/ja mustapippurit makua antamaan. sekä sipuli.

Kommentit (2974)

Vierailija
2761/2974 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko muistakin outoa jos ruskistaa jauhoja kerralla paljon ja säilöö niitä sitten jääkaapissa, josta ottaa niitä ruskeakastikkeeseen? On kuulemma kätevää tehdä näin.

En ota kantaa, kun en ruskeaakastiketta tee, enkä mielelläni syö. Tuli nimittäin kiintiö täyteen 1960- ja -70-luvuilla Pohjois-Karjalassa.

Kiinnostaa kuule kuin kilo pskaa miksi et syö.

Vierailija
2762/2974 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei laita kokonaisia pippureita ruskeakastikkeeseen.

No ei todellakaan laiteta vaan jauhelihamaustetta, mustapippuria, paprikajauhetta ja tumma naudanliemikuutio.

Hans Välimäki

Ikinä kuullutkaan, että joku laittais kokonaisia pippureita kastikkeeseen, ei vanhemmat tai isovanhemmat edes.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2763/2974 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähinnä pastan tarjoamista erikseen kastikkeen kanssa ihmettelen.

Ai niin, ja sitä, jos soijarouhetta tai soijasuikaleita käytetään niin, että ei eka valmisteta ja mausteta niitä erikseen, vaan heitetään vaan kuivana kastikkeen tai keiton joukkoon kypsymään (keittoihin ne ei mun mielestä käy muutenkaan, koska jos ne on valmistanut ja maustanut, niin se maku likoaa niistä pois sinne keittoon). 

Vierailija
2764/2974 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en laita koskaan

Vierailija
2765/2974 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei laita kokonaisia pippureita ruskeakastikkeeseen.

Mä en laita koskaan

Vierailija
2766/2974 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se jos kalakeittoon laitetaan kevytmaitoa tai rasvatonta maitoa.

Kuohukermaa sen kuuluu olla

Vierailija
2767/2974 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keittiömestariystäväni tapa saada runsaskin illallinen tarjolle kaikki kuumana mikä kuumaa pitää olla ja yhtäaikaa ja hämmästyttävintä on että keittiö ja aputilat on SIISTINÄ! Siis ei yhtään astiaa sotkuisena missää vaan tiskit tiskattuna ja kamat kaapeissa. Ruuan jälkeen sitten vaan astiat tiskikoneeseen ja illan viettoon. Ilmiömäistä!

Vierailija
2768/2974 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ihmetellyt sitä kun  näkee kokkiveistä pidettävän  kädessä niin, että etusormi lepää veitsen päällä.  Turhaa ja hankalaa. Hidastaa veitsityöskentelyä ja voi aiheuttaa jännetuppitulehduksen. Veitsestä pidetään kiinni kunnolla. 

Kukaan ei kotikeittiössä pilko niin paljon, että saisi jännetuppitulehduksen vaikka pitäisi veistä miten tahansa. Itse taas ihmettelen näitä hifistelijöitä, joilla pitää olla huippulaadukas ja kallis veitsi sitä varten, että pari kertaa viikossa pilkkoo jotain kaalia ja perunaa.

Vierailija
2769/2974 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Satokauden mukaisia raaka-aineita tuoreena, pakastettu ruoka on ala-arvoista sontaa. Itse olen pienituloinen, mutten mitään pakasta koskaan, hyi olkoon

Taidat pysyä pienituloisena. Pakastaminen on oiva tapa säilöä niitä satokauden tuotteita, joita on tammi-helmikuulla......?

Millä tavalla pakastaminen lisää tuloja? Ei ainakaan minulle ole kukaan siitä hommasta vielä maksanut.

Vierailija
2770/2974 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ihmetellyt sitä kun  näkee kokkiveistä pidettävän  kädessä niin, että etusormi lepää veitsen päällä.  Turhaa ja hankalaa. Hidastaa veitsityöskentelyä ja voi aiheuttaa jännetuppitulehduksen. Veitsestä pidetään kiinni kunnolla. 

Kukaan ei kotikeittiössä pilko niin paljon, että saisi jännetuppitulehduksen vaikka pitäisi veistä miten tahansa. Itse taas ihmettelen näitä hifistelijöitä, joilla pitää olla huippulaadukas ja kallis veitsi sitä varten, että pari kertaa viikossa pilkkoo jotain kaalia ja perunaa.

Kai nyt suurin osa ihmisistä tekee ruokaa joka päivä? Tuleehan siinä silloin pilkottua aika paljon. Tai ehkä jos ei käytä kasviksia, niin sitten ei. 

Vierailija
2771/2974 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai nyt suurin osa ihmisistä tekee ruokaa joka päivä? Tuleehan siinä silloin pilkottua aika paljon. Tai ehkä jos ei käytä kasviksia, niin sitten ei. 

Varmaan tulee pilkottua, jos perheessä on hirveä lauma pentuja. Normaalikokoisissa talouksissa ei pilkota tuntikausia päivässä.

Vierailija
2772/2974 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Veljeni vaimo on aivan umpisurkea kokki. ...Kaiken huippu oli kerran kun valmisti lapselle pastaa keittämällä sen maidossa! Meinasi kyllä laatta lentää.

Kyllä minun lapsuudessani makaronivelli oli ihan normi lastenruoka. Mutta olenkin 1960-luvulla syntynyt.

Laatoita sinä vaan. Makaronivelli on helppo ja hyvä ruoka myös aikuisille.

Ennenvanhaan sen resepti löytyi pussin kyljestä ja meni muistaakseni jokseenkin näin:

Kiehauta 2 dl vettä, lisää 1 tl suolaa ja 2 dl makaroneja. Anna kiehua, kunnes vesi on imeytynyt makaroneihin ja lisää 1 l (täys)maitoa. Keitä makaronit miedolla lämmöllä (yli)kypsksi ja tarjoile voisilmän kera.

Voisilmän sijaan meillä oli tapana voidella (kuivahkoja) ruisleipäviipaleita runsaalla voilla ja leikellä ne sattumiksi velliin.

Koetin löytää alkuperäisen reseptin netistä, mutta ilmeisesti makaronien koostumus on vuosikymmenien vieriessä muuttunut, joten reseptiäkin on pitänyt viilata.

Makaroneista ei kuulemma enää irtoa suurusta samalla tavalla kuin ennen ja uusissa resepteissä neuvotaan lisäämään keittoon 1 rkl maitoon sekoitettyja vehnäjauhoja valmistuksen aikana

Reseptejä löytyy netistä yllin kyllin. Niihin on lisätty sokeria, munankeltuaisia ja muita nykyajan kotkotuksia. Less is more.

Vierailija
2773/2974 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokonaisen pippurin puraiseminen vahingossa ei ole mikään kiva makuelämys kesken ruokailun. 

Minulla on teenhauduspallo johon laitan mausteet, ne saa sitten kätevästi pois.

Tämähän on kerrassaan mainio idea. Katselin just aikani kuluksi Areenasta vanhoja Vanamo ja Kolmonen kokkiohjelmia ja siinä he laittoivat mausteet pieneen sideharsonyyttiin joka sidottiin puuvillalangalla ja padan kahvaan kiinni. Näin he voivat tarkistaa ruoan maun ja ottaa maustepussin pois jos vaikutti tulevan liian tulista. Kyseiseen ruokaan laitettiin mausteeksi jopa niinkin ytyä kamaa kuin chilirouhe! Tämä oli  varmastikin 70-luvun alussa aivan hurjan eksoottista :D  Tietysti myös pippurit siinä samassa nousivat pois ennen ruoan tarjoilua.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Bouquet_garni

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Bouquet_garni

Vierailija
2774/2974 |
04.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä jopa enemmistö ihmisistä Suomessa tuntuu tarjoavan pastan ja kastikkeen erikseen, sekoittamatta...

...Ei sitä makaronia voi siihen ruskeeseen soosiin sekottaa ennen tarjoilua. Pyhäinhäväistys.

Tosin ruokalajinahan on tällöin spagettia/makaronia ja jauhelihakastiketta, ei pasta bolognesea.

Semantiikkaa.

Joitakin Pastaa kastikkeella -ruokia on tapana tarjoilla suoraan kattilassa tai tarjoiluastiassa sekoitettuna. Ne voidaan myös tarjoilla lautasella niin, että ensin annostellaan pasta ja sen päälle kastike (ja koristeeksi yrttejä tai juustoraastetta).

Riippuu pastasta, kastikkeesta, traditioista, kokin mieltymyksistä, käytettävissä olevista astioista ja ajasta sekä tähtien asennosta.

Myös autismi, uskonto ja muut sairaudet kieltävät tai pakottavat milloin ketäkin tekemään milloin mitäkin.

Jokainen repii kickinsä sieltä mistä saa. Esillepano ja tuoksut voivat toki saada veden kielelle. Oleellista on kuirenkin se vaihe vähän ennen kuin kaikki menee mahassa sekaisin ja poistuu elimistöstä. Maku ja suutuntuma.

Silmät kiinni ja kohti uusia seikkailuja. Kyllä se siitä.

Vierailija
2775/2974 |
04.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä minkäänlaista ruoan käristämistä. Tätä tekee moni, myös ammattikokit. Se on pahaa, saa asunnon haisemaan ja kaiken lisäksi aiheuttaa syöpää.

Vierailija
2776/2974 |
04.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuttava valmistaa tortillat kylmin täyttein. Tortillaan kuuluu oikeasti kokata lämmin täyte, mutta tuttu vetää ihme kipot pöytään, joissa kurkkukuutiota ja jauhelihaa. Eihän nuo ole tortilloja nähneetkään. Kylmää skeidaa!

Ohut leipä on nimeltään tortilla, ja sinne voi laittaa kylmänä tai kuumana sitä mikä itselle maistuu parhaiten. Ei siihen ole mitään sääntöjä. Ei ole sen nimistä ruokaa kuin tortilla.

Meeppä epsanjassa käydessäsi paikalliseen kuppilaan (tai epsanjalaiseen ravintolaan muualla maailmassa) ja tilaa tortilla. Saatat hämmästyä.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Spanish_omelette

Mesoamerikkalainen tortilla sinällään on vain leipänen, ja sillä on päällistensä tai (tacoksi kääräistynä) täytteidensä kanssa suunnilleen yhtä paljon tekemistä kuin hapankorpulla tai pitaleivällä.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Tortilla

Vierailija
2777/2974 |
04.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vinkki: pese se tiskiallas ensin.(tai edes joskus)

Salaatti huuhdotaan siivilässä.

Mä en ikinä oo huuhtonut salaattia. Miks pitäs? Enkä muitakaan kasviksia/hedelmiä. Enkä oo ikinä sairas.

Sama vika rahikaisella. Ostan salaatit kaupasta, joka ostaa ne kasvihuoneista, joissa ei roiskita rapaa lehtien väliin kastelulekulla ja ötökät pidetään kurisssa.

Tilanne oli toinen joskus muinaisuudessa, kun ne kasvatettiin avomaalla.

Vierailija
2778/2974 |
04.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliko aloitus vain kotikeittiössä tapahtuvaa kokkausta koskeva? 

Tätä veitsityöskentelyä näkee ihan kahviloissa ja lounaspaikoissa ja se näyttää hirveältä. 

Jokainen hifistelköön rauhassa. 

Vierailija
2779/2974 |
04.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun ystäväni paistaa lettuja, ripottelee se jokaisen letun päälle sokeria, kun on heittänyt sen siihen lettupinoon.

En ole kenenkään muun nähnyt noin tekevän.

Mun isä teki noin. Tuli ihania lättyjä, kun se sokeri sulas niiden kuumien lättyjen väliin!

Paistan hyvin harvoin lettuja, mutta näin olen tehnyt jo kymmeniä vuosia, lapsuudesta lähtien.

Vierailija
2780/2974 |
04.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sellaista tapaa, että kaikkeen ruoanlaittoon tarvitaan ohje ja ohjeen määristä ei voi poiketa. Kaikki pitää mitata tarkalleen ja mausteet olla millilleen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi yhdeksän