Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä jonkun toisen ihmisen ruuanlaittotapaa olet mielessäsi ihmetyellyt?

Vierailija
28.04.2020 |

Minun kaveri ei laita keittoon (esim nakki tms) kokonaisia pippureita eikä ainoatakaan sipulia, ei kokonaisena tai pilkottuna. Kyllähän keittoliemeen kuuluu kokonaiset mauste- tai/ja mustapippurit makua antamaan. sekä sipuli.

Kommentit (2976)

Vierailija
2301/2976 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Likainen  keittiö on todella inhottava eikä siellä tehtyä ruokaa tee mieli syödä vaikka olisi millaista gourmet-safkaa. 

2302/2976 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että paistetaan suuri määrä jauhelihaa kerralla melkein kuumassa pannussa. Lihanesteet tulevat ulos ja liha alkaa haista kauhealta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2303/2976 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en todellakaan ole mikään keittiöiden kuningatar, kaukana siitä, joten korjatkaa, jos olen hakoteillä, mutta oon aina ajatellut, että liha paistetaan ensin kypsäksi ja lisätään sitten vasta mahdolliset vihannekset mukaan.

Fitness-böönat näyttää ig:ssä jatkuvasti paistelevan kanoja ja jauhelihoja iloisesti vihannesten kanssa. Siis kana jääkaapista pannulle ja samaan syssyyn vaan kasvikset messiin.

No korjaan.

Esim Italiassa peruspata aloitetaan siten että silputtu sipulu, sellerinvarsi ja porkkana silputaan ja kuullotetaan tilkassa öljyä (itse käytän voita). Kun ne alkaa pehmenemään lisätään lihat ruskistumaan sekaan (ei kerralla!). Sitten maustetaan ja lisätään tilkka viiniä joka kiehautetaan. Ja lopuksi vettä jolla kiehautetaan maut irti padasta. Annetaan hautua 2-3 h.

Kanaa viinissä teen siten että kuullotan sipulinlohkoja voissa ja lisään sitten kanankoivet tai rinnat. Sekaan pieniä pérunoita. Seuraavaksi punaviiniä , mausteet ja nestettä. Taas haudutetaan kypsäksi

Tästä tuli mieleen, että miksikähän meillä ei saa pakasteena tuota klassista mainiota makujen antajaa kastikkeisiin ym. eli Mirapoix-sekoitusta (yleensä porkkanaa, sellerinvartta ja sipulia) pieneksi pilkottuna. Varsinkin selleri säilyy aika huonosti jääkaapissa ja on jo valmis kompostiin, ennen kuin kokonaan on ehtinyt käyttää.

Varsiselleri säilyy hyvin jääkaapissa ainakin meillä, ja sitä pitää olla aina. Ei ole mikään vaiva silputa sipulia, varsiselleriä ja porkkanaa, enkä näe syytä ostaa näitä pakasteena. Minulla ruuanlaitto alkaa aina sipulin, valkosipulin ym. kasvisten pilkkomisella.

Yhden hengen taloudessa on tuo varsiselleri kyllä ongelma. Minä en ainakaan ole nähnyt sitä myynnissä muuten kuin puolen kilon nippuna, ja sitä ei kyllä yksinään saa tuhottua millään, ennen kuin se mätänee. Korkeintaan yhden varren kerrallaan tarvitsee, vaikka isonkin kastikkeen tai pataruuan tekee. Olisi tervetullut idea saada mirepoix pakasteena! Toki jos aikaa ja jaksua on, voi silputa itsekin ison satsin ja pakastaa kerta-annoksina.

Vierailija
2304/2976 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en todellakaan ole mikään keittiöiden kuningatar, kaukana siitä, joten korjatkaa, jos olen hakoteillä, mutta oon aina ajatellut, että liha paistetaan ensin kypsäksi ja lisätään sitten vasta mahdolliset vihannekset mukaan.

Fitness-böönat näyttää ig:ssä jatkuvasti paistelevan kanoja ja jauhelihoja iloisesti vihannesten kanssa. Siis kana jääkaapista pannulle ja samaan syssyyn vaan kasvikset messiin.

No korjaan.

Esim Italiassa peruspata aloitetaan siten että silputtu sipulu, sellerinvarsi ja porkkana silputaan ja kuullotetaan tilkassa öljyä (itse käytän voita). Kun ne alkaa pehmenemään lisätään lihat ruskistumaan sekaan (ei kerralla!). Sitten maustetaan ja lisätään tilkka viiniä joka kiehautetaan. Ja lopuksi vettä jolla kiehautetaan maut irti padasta. Annetaan hautua 2-3 h.

Kanaa viinissä teen siten että kuullotan sipulinlohkoja voissa ja lisään sitten kanankoivet tai rinnat. Sekaan pieniä pérunoita. Seuraavaksi punaviiniä , mausteet ja nestettä. Taas haudutetaan kypsäksi

Tästä tuli mieleen, että miksikähän meillä ei saa pakasteena tuota klassista mainiota makujen antajaa kastikkeisiin ym. eli Mirapoix-sekoitusta (yleensä porkkanaa, sellerinvartta ja sipulia) pieneksi pilkottuna. Varsinkin selleri säilyy aika huonosti jääkaapissa ja on jo valmis kompostiin, ennen kuin kokonaan on ehtinyt käyttää.

Varsiselleri säilyy hyvin jääkaapissa ainakin meillä, ja sitä pitää olla aina. Ei ole mikään vaiva silputa sipulia, varsiselleriä ja porkkanaa, enkä näe syytä ostaa näitä pakasteena. Minulla ruuanlaitto alkaa aina sipulin, valkosipulin ym. kasvisten pilkkomisella.

Yhden hengen taloudessa on tuo varsiselleri kyllä ongelma. Minä en ainakaan ole nähnyt sitä myynnissä muuten kuin puolen kilon nippuna, ja sitä ei kyllä yksinään saa tuhottua millään, ennen kuin se mätänee. Korkeintaan yhden varren kerrallaan tarvitsee, vaikka isonkin kastikkeen tai pataruuan tekee. Olisi tervetullut idea saada mirepoix pakasteena! Toki jos aikaa ja jaksua on, voi silputa itsekin ison satsin ja pakastaa kerta-annoksina.

Mikä ongelma sulla on, jos voit sen pakastaa?

Vierailija
2305/2976 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No korjaan.

Mikä ongelma sulla on, jos voit sen pakastaa?

Kasvikset on pilkottava ja mieluiten vielä kiehautettava, jotta ne säilyvät pakastettuina hyvin. Eihän se mikään ongelma ole, mutta mieluiten ostaisin valmiina pakasteena, kuin alan itse värkkäämään. Ei niitä sellerinvarsia kokonaisina voi pakastaa. Tai voi, mutta tulos on limainen, käyttökelvoton mössö.

Vierailija
2306/2976 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liha-, kala-, kasvis- tms. liemikuutioiden käyttö ruuanlaitossa. Niillä pilaa minkä tahansa keitoksen sillä keinotekoiset makuaineet maistuvat aina läpi.

Toinen ihmetystä herättävä asia on rasvan käytön välttäminen kokkaamisessa. Jotta ruoka on maittavaa, siinä pitää olla rasvaa, joka tuo aromit esille. Silloin pärjää pitkälle pelkällä suolalla ja pippurilla.

Vierailija
2307/2976 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

MehiläinenMaija kirjoitti:

Se, että paistetaan suuri määrä jauhelihaa kerralla melkein kuumassa pannussa. Lihanesteet tulevat ulos ja liha alkaa haista kauhealta.

Mitenkäs jauheliha paistetaan niin, ettei lihanesteet tule ulos?

Itseäni ihmetyttää kun jotkut käyttävät jauhelihaa paistaessa voita tai öljyä, kun jauhelihasta itsestään irtoaa ihan riittävästi rasvaa ja nestettä eikä se jää kiinni.

Vierailija
2308/2976 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinkas likainen tiskiallas sinulla on, jos pelkät multaiset perunat siinä voi pestä?

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Salaatin peseminen tiskialtaassa. Yök.

Missäs se sitten pestään? Vessanpöntössä?

Lävikössä tai siivilässä juoksevassa vedessä. Joku valkokaali tai jv-salaatti kädessä pidellen. Perunat korkeintaan pesisin tiskialtaassa.

Vierailija
2309/2976 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No korjaan.

Sivusta, vinkkinä: Minun yhden hengen taloudessani varsisellerin säilyminen ei ole mikään ongelma. Otan sen pois muovipussista ja säilytän vihanneslokerossa. Käytän muutaman varren kerrallaan ja loppuun asti säilyy mätänemättä. Epäilen muovipussin olevan nyt ongelma, koska sama käy esim. kilolle porkkanoita, jos en poista pussia. Kun pussin ottaa pois, mikään ei mätäne jääkaapissa.

Vierailija
2310/2976 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oonko ainoa joka huuhtoo sienet ennen pannulle heittämistä? Niissä on aina vähän multaa ja ötököitä joten aivan ehdottomasti lakki irti ja huuhtelu juoksevan veden alla. Tätä muut kovasti ihmettelee. Itse taas kummastelen miksi juuri sieniä ei moni pese.

Vierailija
2311/2976 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oonko ainoa joka huuhtoo sienet ennen pannulle heittämistä? Niissä on aina vähän multaa ja ötököitä joten aivan ehdottomasti lakki irti ja huuhtelu juoksevan veden alla. Tätä muut kovasti ihmettelee. Itse taas kummastelen miksi juuri sieniä ei moni pese.

Käytän lähinnä itsekeräämiäni (tai lasteni keräämiä) metsäsieniä, ja niissä on aina jotain pientä roskaa, joka ei millään "kevyellä harjauksella sieniharjalla" lähde irti. Sienien määrästä riippuen joko huuhtelen ne juoksevalla vedellä lävikössä tai lasken tiskialtaan (se on puhdas, koska pesen sen) täyteen kylmää vettä ja sienet sinne ja sitten isoon lävikköön kuivumaan.

Tuo sienien huuhtelu on sellainen myytti, jossa ei ole päätä eikä häntää. Sienten maku ei todellakaan liukene viileään veteen huuhdeltaessa - miten ihmeessä metsäsienet pärjäisivät sateessa???!

On eri asia sitten se, että jos kerää sieniä myytäväksi, niin niitä ei saa liottaa - koska jos ne myydään painon perusteella, niin ne imevät sitä vettä itseensä ja myyjä näin huijaa itselleen enemmän rahaa. Ja sitten tietenkin se, että kun ne sienet on huuhdeltu ja ne ovat märkiä, niin ne eivät säily niin hyvin.

Sitten on vielä sellainen itse ruuanlaittoon liittyvä asia, että jos sienet lisää kuumalle pannulle, jossa on öljyä/rasvaa/voita jo valmiiksi, niin märkien sienien vesi räiskyy ja joka paikka menee sotkuun, kuivat sienet eivä räiskyttele.

Vierailija
2312/2976 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun sienten käsittelyä on myös kummasteltu tuttavapiirissä :D Minäkin huuhtelen aina sienet kunnolla ennen käyttöä, ja lisäksi kuivaan / annan niiden kuivua kunnolla ennen paistamista. Kuten edellä todettiin niin sillä välttää räiskymisen ja mielestäni hiukan kuivahtaneista sienistä maku irtoaa paremmin.

Minua puolestani on ihmetyttänyt ystäväni täysin puutteellinen hygieniakäsitys. Monesti tulee remonttihommista suoraan ruoanlaittoon pesemättä käsiään. Säilyttää ruokia miten sattuu kylmäketjun katkeamisesta välittämättä ja käyttää ulkomaisia pakastevadelmia ilman kuumennusta.

Jokainen voi tietysti tehdä itselleen ruokaa vaikka sontakasassa, mutta tämä ystäväni kestitsee usein vieraitakin näillä kyseenalaisilla tavoillaan. Minä en uskalla hänen luonaan aterioida :D

Vierailija
2313/2976 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

.....

.........Kotona sitten eri meininki. Hankin juuri eilen liekittimen. Liekitetyt appelsiiniletut on aika pop.

Crêpes Suzetten tekemiseen ei kyllä tarvita mitään muuta vehjettä kuin tulitikut/kaasuhellan liekki ja Grand Marnier tai Cointreau -likööriä.

Vierailija
2314/2976 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalainen perheenäiti osaa leipoa ainoastaan mokkapaloja vanhempainiltoihin ja talkoisiin. Muuta leipomisosaamista sitten ei olekaan.

Noihin tulee usein leivottua mokkapaloja koska mitään missä on pähkinää ei saa viedä. Veisin mielummin toscakakkua, mutta ihmiset luulee että manteli on pähkinä.

Anteeksi mitä?  :D Koska pähkinää ei saa viedä, on pakko viedä mokkapaloja? Et keksi mokkapalojen lisäksi yhden yhtä leivonnaista, missä on pähkinää? 

Kunhan härnään teitä, mutta oma suosikkini edullisista peltin kokoisista paistoksista on kyllä oikeastikin toscapiirakka. Mokkapalat myy paremmin kuin marja- tai raparperipiirakka. Varmaan lapset ostaa. Mitään kovin työlästä tai hintavaa noihin ei halua tehdä, kun halvalla pitää myydä. Kotona sitten eri meininki. Hankin juuri eilen liekittimen. Liekitetyt appelsiiniletut on aika pop.

Nyt pitää kyllä tuota valmistustapaa ihmetellä. Onko liekitin flambeerauspannu vai mikä. Itse liekitän alkoholilla, appelsiiniletut cointreaulla. Kaasupolttimella sitten creme bruleen.

Joo eipä kai sillä väliä millä sen iskee tuleen. Tuli vaan mieleen nuokin nyt. Oikeastaan hankin sen sushia varten, että saan liekittää lohen pintaa niissä.

Se lohi sushissa on HALSTRATTUA, ellei se ole raakaa.

Vierailija
2315/2976 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suolan välttämistä en ymmärrä.

Esim. puuro ja kananmunat ilman suolaa ihan vaan koska suola nyt on niin kauheaa myrkkyä ettei sitä parane käyttää.

Minusta se on paras mauste ikinä ja ihminen tarvitsee suolaa. En välttele siis itse ja käytän suolaa puurossa ja kananmunissa jne.

Vierailija
2316/2976 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suolan välttämistä en ymmärrä.

Esim. puuro ja kananmunat ilman suolaa ihan vaan koska suola nyt on niin kauheaa myrkkyä ettei sitä parane käyttää.

Minusta se on paras mauste ikinä ja ihminen tarvitsee suolaa. En välttele siis itse ja käytän suolaa puurossa ja kananmunissa jne.

Miksi kananmuniin pitäisi laittaa suolaa? En mitenkään välttele suolaa ja syön paljon keitettyjä kananmunia, mutta en ole koskaan kaivannut niihin suolaa.

Vierailija
2317/2976 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaverini huuhtelee riisin ennen keittämistä mikä on mielestäni ihan turhaa.

Riisi on pestävä ennen käyttöä. Löytyy googlettamalla tietoa syistä. Vous lavez le riz, sanoi isäntäni tyrmistyneenä Ranskassa, kun en vielä ollut oppinut riisin huuhtomista.

Ranska - tunnettu maa riisiviljelmistään. Kyllä isäntäsi täytyi tuntea tämä kansalliskasvinsa.

Aivan. Riisiä viljellään tosiaan etenkin Ranskan Camarguessa, ja riisiä on käytetty Ranskassa ruoanlaittoon aina 1300-luvulta saakka, eli sillä on pitkät perineet.

Vierailija
2318/2976 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sieni kommentteihin lisäsin isäni sanan, metsän roska on puhdas roska. Toki itsekin poimin marjani käsin ja puhtaana. Mutta sieniä saa perkata. Multa ei ole kiva missään ruuassa, mutta pikkuroskat ei peratuissa sienissä haittaa.

2319/2976 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuumalla pannulla ja ei koko jauhispakettia siihen kerralla, vaan ensin esim. puolet, ja sitten kun se on paistunut, loput. Jauhelihaa ei ole tarkoitus keittää lihanesteessä, vaan paistaa se!

Vierailija
2320/2976 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

MehiläinenMaija kirjoitti:

Kuumalla pannulla ja ei koko jauhispakettia siihen kerralla, vaan ensin esim. puolet, ja sitten kun se on paistunut, loput. Jauhelihaa ei ole tarkoitus keittää lihanesteessä, vaan paistaa se!

Puoletkin paketista on liikaa. Itse lisäilen sitä pikkuhiljaa noin ruokalusikan kokoisissa erissä, ei pääse pannu jäähtymään lihaerien välissä,