"Hengenvaarallisesti lihava"-sarja jms. Miten voi olla, että henkilö tai lähipiirinsä ei havahtunut järkyttävään lihomiseen paljon aikaisemmassa vaiheessa kuin 250-300 kg tjsp?
Kommentit (116)
Koska henkilö itse ja hänen lähipiirinsä ovat vaalineet ideaa kehopositivisuudesta.
Monet heidän läheisistäkin ovat reippaasti ylipainoisia. Ja en tiedä, ei jaksa kai välittää, lohtua tuo ruoka. Yhtä paljon tarvitsee henkistä valmennusta ja apua kuin fyysistäkin. Luulen että tunnesyöjiä ovat heistä useat.
Vierailija kirjoitti:
Ei mun miestäni ainakaan yhtään kiinnosta, paljonko syön tai painan t. Ammattivalittaja
Eipä minuakaan kovasti kiinnostaisi jatkuvan valittajan terveys, jos henkilöä itseäänkään ei.
Enemmän tai vähemmän läskiä porukkaa näkyy olevan lähipiirikin, niin ei kai nuo mitään ihmettele ja ovat kohta samassa tilanteessa itsekin.
"Ei tässä mitään, kun mies hommasi tuon bobcatin, jolla siirtää minua vessaan ja takaisin sohvalle. Hyvin pärjätään."
Oon miettinyt samaa, luulisi että viimeistään 150kg kohdalla haluaisi alkaa laihduttamaan.
Tuollainen 250-300kg vaatii jo paljon ylläpitoakin. Eräs niistä sanoi että syö 10 000 kilokaloria päivässä. Verrannollisesti se on noin 7 Hesburgerin mega-ateriaa.
Kyllä se on huomattu, mutta tähän formaattiin ei oteta kuin my 600 lb life.
Tässä muutamia syitä:
Pieni ylipaino on terveellistä
On niin paljon lihaksia
Bmi tai paino ei kerro mitään hyvinvoinnista
Paino ei vaan tipu vaikken syö mitään ja lenkkeilen 25 tuntia päivässä
Siis kuinka niin ei havahdu? Yleinen kaavahan tuossa on se että on
1. kotiolot jossa lapsi jätetään pärjäämään yksin
2. toinen tai molemmat vanhemmista dissaa rumasti lapsen yhä nousevaa painoa
3. joku käyttää seksuaalisesti hyväksi jossain vaiheesssa
Onko Suomessa noin painavia ihmisiä?
Vierailija kirjoitti:
Oon miettinyt samaa, luulisi että viimeistään 150kg kohdalla haluaisi alkaa laihduttamaan.
Tuollainen 250-300kg vaatii jo paljon ylläpitoakin. Eräs niistä sanoi että syö 10 000 kilokaloria päivässä. Verrannollisesti se on noin 7 Hesburgerin mega-ateriaa.
Tässä tulee se mentaalipuoli, halu ehkä poistaa hetkeksi ahdistusta koska syöminen tuo lohtua. Addiktio se kai on siinä missä muutkin. Ja ikävä kyllä mahdollistajia riittää. Välillä tuntuu että ne läheiset kokee jopa uhaksi ihmisen halun muuttua ja laihtua elää terveemmin.
Vierailija kirjoitti:
Tässä muutamia syitä:
Pieni ylipaino on terveellistä
On niin paljon lihaksia
Bmi tai paino ei kerro mitään hyvinvoinnista
Paino ei vaan tipu vaikken syö mitään ja lenkkeilen 25 tuntia päivässä
Paljonko on tänään kulunut alkoa tai muita päihteitä?
Kyllähän ne varmaan ovatkin havahtuneet, mutta kyse on tavallaan samanlaisesta asiasta kuin esim. alkoholismi. Ensin juot pari lasia viiniä päivässä, sitten pullollisen viiniä päivässä ja niin edelleen. Omaiset alkavat huomata, että olet jatkuvasti humalassa, löytävät piilopullojasi jne. Kukaan ei huolestu siinä vaiheessa, kun juot ne viinilasilliset ruoan kanssa. Kun alkoholistille sanoo että hän juo liikaa, hän yleensä suuttuu ja alkaa entistä enemmän peitellä juomistaan. Jotkut ruokariippuvaiset samoin piilottelevat ruokia ja syövät yksin keskellä yötä tms.
Monelle sanotaan varmasti jo lievästi ylipainoisena asiasta, mutta ei vakavasti sairas ihminen parane sillä. Monihan on jo kokeillut kaikkia laihdutuskeinoja, mutta kun on syömishäiriö niin se vaatii paljon järeämmät aseet. Kyllä he ymmärtävät olevansa lihavia.
Yksi ongelma on se, että monessa noissa jaksoissa muukin perhe on tosi lihavia, esim. 300-kiloisen sisko on 150-kiloisen näköinen. Hän ei kuitenkaan ole vielä akuutisti kuolemassa, joten hänen ongelmansa jää toisen varjoon.
En tiedä kuinka yleistä, mutta on myös olemassa sairaalloista lihavuutta ihailevia henkilöitä, jotka tahallisesti lihottavat puolisoitaan.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on huomattu, mutta tähän formaattiin ei oteta kuin my 600 lb life.
Ai jaa. Että henkilöt ovat tarkoituksella lihottaneet itsensä 600 lb+ päästäkseen tähän ohjelmaan? Moni on kuitenkin ollut varsin vastentahtoinen ja kapinoiva lääkärien ohjeiden noudattamiseen. Yksi veljespari oli erityisen vaikea tapaus. Aina löytyi tekosyitä, miksi ei homma etene. Tohtori Now(zaradan tjsp) oli tuossa sarjassa hoitava lääkäri. Onko niitä edes muita, joita Suomessa näytetään?
Onhan ne havahtuneet, mutta siinä vaiheessa on usein jo syömishäiriöitä-, ruoka- tai juoma-addiktioita, tunnesyöminen hyvni vahvasti ehdollistunut tapa jne, joten vaikka tajuaisikin että pitäisi laihtua, ei pysty.
Olen itse "vain" 100-kiloinen lyhyt nainen, mutta ymmärrän hyvin miten tuo voi käydä koska itsellänikin on niin, että ymmärrän olevani sairaalloisen lihava ja haluaisin laihtua, mutta en pysty. Jojoilin aikani, eli laihduin ja lihoin, nykyään ei tahdonvoima riitä edes välillä laihtumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä tulee se mentaalipuoli, halu ehkä poistaa hetkeksi ahdistusta koska syöminen tuo lohtua. Addiktio se kai on siinä missä muutkin. Ja ikävä kyllä mahdollistajia riittää. Välillä tuntuu että ne läheiset kokee jopa uhaksi ihmisen halun muuttua ja laihtua elää terveemmin.
Tai vaihtoehtoisesti ruoka-addikti kiristää itsarilla tai huutaa ja kiroaa kunnes saa haluamaansa ruokaa. Näppituntumalla enemmän on kuitenkin näitä joilla ei ole ongelmaa kantaa ruokaa eteen. Jotkut, tyypillisesti äidit tai aviomiehet, saavat mielihyvää uhrin mielihyvästä kun tämä ilahtuu saadessaan herkkua. Luultavasti jotain hoivaamisaddikteja itse? Ja osalla mahdollistajista kyse on taloudellisesta intressistä eli yksinkertaisesti siitä, että tavalla tai toisella heidän elämänsä pyörii sen varassa että toinen on hoidettava. Ei siis seksuaalisessa mielessä vaan ovat järjestäneet elämänsä niin.
Lähipiiri kantaa selkä vääränä ruokaa sängyssä makaavalle, joka huutaa solvauksia jos ruokahuolto ei pelaa.
Joskushan nuo leikkausta varten "laihduttavat" lihovat kilokaupalla kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne haluavatkin laihduttaa ja yrittävät sitä. Syömishäiriö ei parane laihduttamalla. Suurin osa näistä ihmisistä on kokenut traumaattisia asioita - yllättävän monella seksuaalinen hyväksikäyttö lapsena - ja tarvitsevat psykologin apua.
Toisaalta ihminen voi olla aika iso ennen kuin on oikeasti vaikea elää. Jos syömishäiriö on riittävän paha, ruoan vähentäminen tuntuu ahdistavammalta kuin se, että koskee jalkoihin ja väsyttää koko ajan. Kyse on psyykkisestä sairaudesta.
Ei mun miestäni ainakaan yhtään kiinnosta, paljonko syön tai painan t. Ammattivalittaja