"Hengenvaarallisesti lihava"-sarja jms. Miten voi olla, että henkilö tai lähipiirinsä ei havahtunut järkyttävään lihomiseen paljon aikaisemmassa vaiheessa kuin 250-300 kg tjsp?
Kommentit (116)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä 58v. kelan korvauksilla oleva akka, en voi edes haaveilla ohjelmassa näytetyistä pikaruokapaikkojen aterioista. Jos joskus saisi edes syödä hampurilaisia, kanansiipiä tms.
Voisit, jos asuisit USAssa.
USAssa taitaa "Kelan korvaukset" olla paljon huonommat.
Kyseistä ohjelmaa katsoessa, tuntuu korvaukset olevan parempia. On varaa syödä itsensä 300 kiloiseksi ja asua trailerparkissa, jossa iso piha.725
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuhatkiloinen perhe nimisessä sarjassa on eri lääkäri ja eri metodi laihduttaa.
Minkälainen metodi? Olen ihmetellyt juuri tuota laihdutusmetodia että laitetaan 10 000 kaloria ahmivat ihmiset 1200 kalorille. Monella menee vuosi siihen että pääsevät edes alkuun tuon älyvapaan idean kanssa. Noi ihmiset tarvii 5000 kaloria päivässä pelkkään ylläpitoon. Eli laihtuisivat vaikka söisivät normaalin 2000 kaloria päivässä, jossa nyt on vähän enemmän syötävää. Tuskin laihtuisivat yhtään hitaammin, kun eihän noi ihmiset pysty sitä 1200 kaloria noudattamaan millään.
Pointti on laihtua mahdollisimman nopeasti mahdollisimman paljon, että pystytään tekemään laihdutusleikaus. Jos painaa 300 kiloa, voi oikeasti kuolla milloin vain. On pakko laihtua nopeasti ja paljon. Leikkauksen jälkeen mahalaukku on todella pieni eikä sitten pysty enää ahmimaan.
Ihmettelen kyllä sitä, että kaikille ei tarjota heti psykologin apua, vaan moititaan kun ei onnistu.
Ymmärrän tämän. Mietin vaan itsekin, että tuo 1200 kcal on niin vähän, että minusta se vain altistaa repsahduksille, jotka vaikuttavat tuossa ohjelmassa olevan enemmän sääntö kuin poikkeus. Eli pääsisikö sitä lopulta lainkaan myöhemmin siihen leikkaukseen, jos sallittu kalorimäärä olisi jonkun verran suurempi, mutta siinä pystyisi pysyttelemään paremmin eikä tulisi niin paljon niitä repsahduksia, jotka monesti sitten vain masentavat ja altistavat vielä lisärepsahduksille?
Olen itse laihduttanut 120 kilosta 68 kiloon ja alkuun elämä oli yhtä tuskaista taistelua jatkuvine mielitekoineen ja toistuvine repsahduksineen yrittäessäni sinnitellä 1200 kcal dieetillä. Vasta kun nostin kalorimäärää 1800-2200 paikkeille, aloin itseasiassa laihtumaan nopeammin, koska pystyin syömään itseni kylläiseksi ja tuon vaihtelun puolesta sisällyttämään ruokavalioon myös satunnaisia herkkuhetkiä.
Toki mun läskiruokavaliokin oli varmasti aika erilainen kuin noilla 300kg painavilla ihmisillä. Olinhan kuitenkin lihavimmillanikin paljon kevyempi kuin he ja pystyin elämään ja liikkumaan ihan suht normaalisti. Että en sitten tiedä jos noissa lukemissa se 2000 kcal päivässä tuntuu ihan yhtä pieneltä määrältä kuin 1200 kcal. Itselleni sillä vain oli merkittävältä tuntuva ero yleisen jaksamisen, motivaation ja mielialan kannalta.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Tässä muutamia syitä:
Pieni ylipaino on terveellistä
On niin paljon lihaksia
Bmi tai paino ei kerro mitään hyvinvoinnista
Paino ei vaan tipu vaikken syö mitään ja lenkkeilen 25 tuntia päivässä
Olen kehopositiivinen
Olen laihduttanut viikon ja paino alkoi jumittaa
Syöt liian vähän, olet säästöliekillä
Mä syön vain rasvaa, ketoilen ja rasvat palaa
Syön paljon oliiviöljyä, sehän on terveellistä vaikka kertyisikin varastorasvaksi
Alkoholin sisältämä energia ei voi muuttua varastorasvaksi
(Kaikki esimerkit av-palstalta viikon sisään)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkälainen metodi? Olen ihmetellyt juuri tuota laihdutusmetodia että laitetaan 10 000 kaloria ahmivat ihmiset 1200 kalorille. Monella menee vuosi siihen että pääsevät edes alkuun tuon älyvapaan idean kanssa. Noi ihmiset tarvii 5000 kaloria päivässä pelkkään ylläpitoon. Eli laihtuisivat vaikka söisivät normaalin 2000 kaloria päivässä, jossa nyt on vähän enemmän syötävää. Tuskin laihtuisivat yhtään hitaammin, kun eihän noi ihmiset pysty sitä 1200 kaloria noudattamaan millään.
Pointti on laihtua mahdollisimman nopeasti mahdollisimman paljon, että pystytään tekemään laihdutusleikaus. Jos painaa 300 kiloa, voi oikeasti kuolla milloin vain. On pakko laihtua nopeasti ja paljon. Leikkauksen jälkeen mahalaukku on todella pieni eikä sitten pysty enää ahmimaan.
Ihmettelen kyllä sitä, että kaikille ei tarjota heti psykologin apua, vaan moititaan kun ei onnistu.
Varmasti näin, mutta kun 1200 kaloria on niin vähän, ettei siitä tule kuukausiin yhtään mitään ja aikaa hukataan joka tapauksessa kuukausikaupalla. Mietin että onko toi 1200 kaloria laitettu juurikin draaman takia, että saadan se pakollinen epäonnistuminen. Versus jos kalorirajoitus olisi joku vähemmän epäinhimillinen, ihmiset voisivat jopa pysyä siinä. Vai onko se niin että tuossa painossa nälkä on yhtä kaamea, oli kalorit sitten 1200 tai 2200?
Se on 1200 kcal (kilokaloria) eli 1,2 Mcal (megakaloria).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon miettinyt samaa, luulisi että viimeistään 150kg kohdalla haluaisi alkaa laihduttamaan.
Tuollainen 250-300kg vaatii jo paljon ylläpitoakin. Eräs niistä sanoi että syö 10 000 kilokaloria päivässä. Verrannollisesti se on noin 7 Hesburgerin mega-ateriaa.
Tässä tulee se mentaalipuoli, halu ehkä poistaa hetkeksi ahdistusta koska syöminen tuo lohtua. Addiktio se kai on siinä missä muutkin. Ja ikävä kyllä mahdollistajia riittää. Välillä tuntuu että ne läheiset kokee jopa uhaksi ihmisen halun muuttua ja laihtua elää terveemmin.
Toisaalta ei myöskään tule tarvetta laihtua, kun ympäristö mahdollistaa isona pysymisen/lihomisen. Itselle esimerkiksi todellinen sysäys ja halu pudottaa painoa tuli, kun halusin aloittaa uuden harrastuksen, joka vaikutti mielenkiintoiselta. Tajusin vähän ajan päästä, että tekeminen on huomattavati helpompaa, kun massaa olisi vähemmän. Siihen asti olin pärjännyt ihan hyvin isompana. En toki ihan noissa luvuissa ollut.
Ihmiset vouhkaa jostain 1200 kalorin ruokamäärästä. Vissiin ei tule mieleen, että loput kalorit tulee siitä omasta läskistä. Ei ihminen siis ole ilman riittävää ravintoa vaikkei sitä suustaan sisään mätä. Sillä tavalla sitä laihdutaan kun sitä vararavintoa aletaan käyttää vihdoin hyödyksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän tämän. Mietin vaan itsekin, että tuo 1200 kcal on niin vähän, että minusta se vain altistaa repsahduksille, jotka vaikuttavat tuossa ohjelmassa olevan enemmän sääntö kuin poikkeus. Eli pääsisikö sitä lopulta lainkaan myöhemmin siihen leikkaukseen, jos sallittu kalorimäärä olisi jonkun verran suurempi, mutta siinä pystyisi pysyttelemään paremmin eikä tulisi niin paljon niitä repsahduksia, jotka monesti sitten vain masentavat ja altistavat vielä lisärepsahduksille?
Olen itse laihduttanut 120 kilosta 68 kiloon ja alkuun elämä oli yhtä tuskaista taistelua jatkuvine mielitekoineen ja toistuvine repsahduksineen yrittäessäni sinnitellä 1200 kcal dieetillä. Vasta kun nostin kalorimäärää 1800-2200 paikkeille, aloin itseasiassa laihtumaan nopeammin, koska pystyin syömään itseni kylläiseksi ja tuon vaihtelun puolesta sisällyttämään ruokavalioon myös satunnaisia herkkuhetkiä.
Toki mun läskiruokavaliokin oli varmasti aika erilainen kuin noilla 300kg painavilla ihmisillä. Olinhan kuitenkin lihavimmillanikin paljon kevyempi kuin he ja pystyin elämään ja liikkumaan ihan suht normaalisti. Että en sitten tiedä jos noissa lukemissa se 2000 kcal päivässä tuntuu ihan yhtä pieneltä määrältä kuin 1200 kcal. Itselleni sillä vain oli merkittävältä tuntuva ero yleisen jaksamisen, motivaation ja mielialan kannalta.
-eri
Lihavilla ihmisillä on usein (aina) rasvamaksa. Maksan koko estää lihavuusleikkauksen koska se on yksinkertaisesti niin suuri, että sen "ohi" ei kirurgi pääse. Siksi on tärkeää laihduttaa ennen leikkausta. Laihdutus pienentää rasvamaksaa tehokkaasti. Kyse ei siis ole mistään sellaisesta, että pitäisi todistella kykenevänsä tiettyyn ruokalitutapaan.
Onnittelut muuten sinulle yllä olevan kirjoittajalle.
Vierailija kirjoitti:
Siis kuinka niin ei havahdu? Yleinen kaavahan tuossa on se että on
1. kotiolot jossa lapsi jätetään pärjäämään yksin
2. toinen tai molemmat vanhemmista dissaa rumasti lapsen yhä nousevaa painoa
3. joku käyttää seksuaalisesti hyväksi jossain vaiheesssa
Eli se sinun "yleinen kaava" on se että läskeillä riittää selityksiä ja syy on aina jonkun muun.
Vierailija kirjoitti:
Mua niin kävi sääliksi sen Kellyn kohtalo tuossa ohjelmassa, motivoitunu laihduttaan ja kertoili kuinka laihtuminen on parantanut elämänlaatua ja sit sen sydän pettääkin kesken ohjelman kuvauksien :(
Mulla kävi kans sääliksi. Siinä ihan ohjelman lopussa, ennen kuin kuoli, soitteli vielä jonnekin kouluun kun halusi jatkaa opintojaan.
Kertokaa tyhmälle, että miten näillä 300kg painavilla on varaa syödä noin paljon? He eivät käy töissä, ruokaan riittää kuitenkin rahaa. Olenko väärässä, kun luulen, että usa:ssa työttömyyskorvauksia ei makseta kuin muutama kuukausi ja suomen kaltaista sossua siellä ei ole? Miten näillä ihmisillä on varaa ostaa niin paljon ruokaa, että lihovat noin isoiksi? Itse olin työttömänä 6kk ja oli pakko pihistää ruoasta. Laihduin työttömyysaikana 10 kg.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli se sinun "yleinen kaava" on se että läskeillä riittää selityksiä ja syy on aina jonkun muun.
Eihän tuossa syyllistä etsitty vaan vastattiin kysymykseen onko perheessä havahduttu lihomiseen vai ei. Itse olen sitä mieltä että kyllä, se ihminen joka käytti vuosia lasta hyväkseen on syyllinen. Monista noista näkee että henkinen kehitys on pysähtynyt lapsuudessa traumaan ja vasta terapiassa henkilö saa ensimmäistä kertaa elämässään työkaluja käsitellä tunteitaan, mihin liittyy myös tuo että usein nämä ihmiset on kasvaneet hyvin yksin, myös painonsa takia hyljeksittyinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katso muutaman jakso sitä ohjelmaa niin huomaat sen kaavan. Jokaisella on joku paha trauma ja jokainen pystyy laihduttamaan kunnolla vasta sitten kun suostuvat menemään terapiaan käsittelemään sitä traumaansa.
Noilla ihmisillä on paha addiktio siihen ruokaan, se on sekä fyysistä että varsinkin psyykkistä, ei se ole sen kummempi kuin huumeet tai alkoholi, mutta se ero siinä on että ruokaa on pakko jonkin verran aina syödä, ja se tekee siitä vaikeampaa kuin mikään minkä voi lopettaa vaan kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa tyhmälle, että miten näillä 300kg painavilla on varaa syödä noin paljon? He eivät käy töissä, ruokaan riittää kuitenkin rahaa. Olenko väärässä, kun luulen, että usa:ssa työttömyyskorvauksia ei makseta kuin muutama kuukausi ja suomen kaltaista sossua siellä ei ole? Miten näillä ihmisillä on varaa ostaa niin paljon ruokaa, että lihovat noin isoiksi? Itse olin työttömänä 6kk ja oli pakko pihistää ruoasta. Laihduin työttömyysaikana 10 kg.
On tullut se käsitys että näille maksetaan jotain disabilty-korvausta.
Vierailija kirjoitti:
Ei mun miestäni ainakaan yhtään kiinnosta, paljonko syön tai painan t. Ammattivalittaja
Kuinka paljon painat?
Koska läskit alkaa kiukuttelee, haukkuu ja ulisee heti, jos joku edes kysyy mitään ruokaan, liikuntaan tai painoon liittyen. :D
Survival-bias. Moni huomaa sen jo selvästi ennen 200 kiloa, eikä päädy ohjelmaan. Jotta ihminen lihoo yli 300 kiloiseksi, pitää monen asian loksahtaa kohdalleen. Syömishäiriö, jonka toteuttamisen lähipiiri mahdollistaa. Lisäksi pitää olla terveydeltään sellainen, että pystyy ja kestää tuollaisiin kalorimääriin.
Tämän päivän ihminen on jo kerran käynyt laihdutusleikkauksessa.
En siihen ota kantaa, mutta eikö nuo kaikki lihavat jo heti ohjelman alussa olisi pitänyt laittaa terapiaan, kun lähes kaikilla on traumaattisia kokemuksia ja vähintään vakava syömishäiriö? Päänupin ongelmat heijastuvat usein myös ruumiillisesti ja toisinpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen myös sitä, että suurin osa näiden lihavien omaisista/ystävistä on todella lihavia. Miksi he eivät rupea laihduttamaan samaan aikaan? Ihmettelen myös sitä, että nämä ohjelmassa olevat ovat työttömiä, mutta heillä on kuitenkin varaa ostaa ruokaa, niin paljon,että he lihovat noin lihaviksi? Itse jäin työttömäksi suomessa, olen 56vuotias, ei minulla ole varaa ostaa ruokaa niin paljon, että lihoisin. Kelan työttömyysavustuksella olen laihtunut 10kg. vuodessa. Minä syön pakastevihanneksia, seitiä, kaalia, kerran vuodessa pizzaa.
Amerikassa on täysin erilainen hintataso kuin Suomessa. Joku McDonald's-ateria saattaa maksaa USA:ssa 5 euroa, Suomessa sama olisi 10 euroa. Puhumattakaan erilaisista sipseistä, pakastepizzoista ja karkeista. Siellä on muutenkin hintataso huomattavasti alempi kuin täällä.
Viipurissakin bigmac ateria ja pirtelö maksaa 4.7€
USAssa taitaa "Kelan korvaukset" olla paljon huonommat.