Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lestadiolaisten hoitokokoukset pitäisi selvittää

Vierailija
17.03.2011 |

Monille lestadiolaisuudesta ulos aikanaan väkisellä lempatuille on jäänyt syvää psyykkistä kärsimystä ns. hoitokokous ajoilta. Satun tietämään vaikka en itse ole ollut silloin vielä olemassa kun ne pitivät "hoitokokouksia".

Mutta miksi ei ole selvitetty ongelmia heidän kanssaan?

Mielestäni olisi erittäin terveellistä keskustella avoimesti.

Mitä olen kuullut niin todella rumaa tapahtui Rauhanyhdistyksissä silloin (lienee 30 v sitten).

Joka eroitettiin tuohon aikaan seurakunnasta.... hyvin todennäköisesti tällainen henkilö edelleen kärsii selvittämättömistä traumoista, joista ei nyt saa kenenkään kanssa puhua.

Itse en koe henk.koht. tarvetta muistella noita aikoja, koska ne eivät ole koskeneet minua. MUTTA eräitä lähisukulaisia kyllä ja olen nähnyt sen kärsimyksen heillä. Joten ymmärrystä uhreja kohtaan minulta löytyy…

Olen itse löytänyt elävän Jumalan, joka ei tuomitse ja jota ei tarvitse mielistellä. Jumalan armosta.

Minusta väärät teot pitää tämän maailman ajalla selvittää.

Lestadiolaiset ootteko miettineet tätä?

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
17.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja aivan avoimesti niistä puhuttu.

Vierailija
2/30 |
17.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ihan avoimesti, kun kerran minäkin, vasta muutama vuosi sitten liikkeen piiriin tulleena, olen näitä puheita kuullut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
17.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmillista jos tällaista löytyy, mutta edelleen... me nuoret polvet emme ole oikeita henkilöitä selvittämään asioita, joista emme tiedä paljoakaan.

me oltiin pieniä natiaisia niihin aikoihin. Yleensä ei ole kotonakaan kukaan vanhemmista/isovanhemmista pitäneet esillä kun ei lie heillekkään ajankohtainen asia.

Jotenkin turha avaus...

Vierailija
4/30 |
17.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

On niistä tosiaan jo puhuttu.Ja ihan avoimesti, kun kerran minäkin, vasta muutama vuosi sitten liikkeen piiriin tulleena, olen näitä puheita kuullut.

Nähdäkseni avaaja tarkoitti sitä, että siihen aikaan kohdeltiin joitakin lestadiolaisia törkeällä tavalla ja erotetitin syyttä suotta. Ja HEIDÄN kanssaan ei liikkeessä ole puhuttu. Et ehkä tunne lähihistoriaa.

Vierailija
5/30 |
17.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä hoitokokouksista mutta jonkinlainen kyttäämisen kulttuuri rauhanyhdistyksellä kyllä on päällä. Päätelleen siitä keskustelusta jota Kotimaa 24 blogeissa on käyty.

Yksi esimerkki täsäs jossa blogisti itse kertoo mitä itse teki.

http://www.kotimaa24.fi/blogit/article/?bid=351&id=15095

Sinänsä höppänä tarina kertoo pikkumaisesta kyttäämisen mentaliteetista johon nuoretkin lie kasvatetaan!

Vierailija
6/30 |
17.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen haluan sanoa näinvanhempana ihmisenä, että nuista ajoista ei kukaan piireisämme ylpeile ja ne ovat varmasti kaikkien mielestä surullisia aikoja.

Vierailija
7/30 |
17.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vl liikeessä oli menossa 70-80 luvuilla hoitokokousaalto jossa erinäköisiä asioita luettiin ihmisille synneiksi. Ihmisiä pakotettiin tekemän julkisesti parannusta "synneistä" joihin he ei olleet syyllistyneet.

Asiaa on käsitelty mm. Kotimaa lehdessä ja suomi24 keskutelupalstoilla. Netti käsittely johtuu siitä että asioista ei ole voitu puhua liikkeen sisällä rehellisesti.

Se oli painostamista ja hengellistä vääkivaltaa.

Hoitokokousten yhteydessä toisilla paikkakunnilla kiellettiin esim. eriuskoisten kanssa seurustelu, kirkossa jumalanpalvleuksessa käytnit, Kalle Päätalon kirjojen lukeminen, jopa paikoin Raamatun lukeminen ja paljon muuta.

Näistä asioita vain on vaikea saada mitään tietoa koska näistä on kiellettyä yleisesti puhua kenenkään kanssa. Ne jotka ovat yrittäneet puhua asioista on mustamaalattu ja eristetty.

Mitä silloin tapahtui voi katsoa YLEn Elävästä arkistosta Hannu Karpon dokumentin "Syntisin silmin".

Vierailija
8/30 |
17.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lestadiolaisuus on liian vaikutusvaltainen kirkossa, ei piispat uskalla koskea pitkällä tikullakaan.

Arkkipiispa Mäkinen hyökkäsi oikein tv uutisissa pienten herätysliikkeiden homovastaiseen kampanjaan viime keväänä.

Mutta vanhoillislestadiolaiset ovat kirkon kaikkein homovaisimpia. Arkkipiispa on heidän opeistaan kuitenkin aivan hiljaa...

Vierailija
9/30 |
17.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai noita asioita voi selvittää kuin asianosaiset. Siis me, jotka emme ole edes syntyneet tai olemme olleet pikkulapsia hoitokokousten aikaan, miten me voisimme asioita selvittää?

Muuten olen sitä mieltä että kyllä, asiat olisi hyvä selvittää ja puhua halki, mutta nämä asiat koskee niitä jotka ovat olleet osallisia ko tapahtumissa.

Olen 30-vuotias vl-äiti eikä mulla ole mitään omakohtaista kokemusta hoitokokouksista. Kaiken mitä niistä tiedän, olen lukenut netistä. Ja lukemani perusteella olen vakuuttunut että monille ihmisille on jäänyt traumoja hoitokokouksista, mutta sitä en ymmärrä miksi minun pitäisi tuntea syyllisyyttä niistä. Vai pitäisikö edes?

Vierailija
10/30 |
17.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikael Pentikäinen kuuluu herätysliikkeen sisäiseen uudistuksia toivovaan joukkoon. Rehellinen ja rohkea, tavattoman ammattitaitoinen johtaja ja esimies, ammattimainen myös myös journalistina.

Vierailija
11/30 |
17.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

millä lailla hänen erottamiseseensa johtaneet hoitokokoukset menivät. Hänelle niitä pidettiin kaikkiaan viisi kappaletta.

http://freepathways.wordpress.com/2011/07/11/hoitokokous/

Vierailija
12/30 |
18.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Kokouksia oli erityisesti 1970-luvulla, mutta Helsingin Sanomien tietojen mukaan tilaisuuksia järjestetään yhä. Helsingin Sanomien haastattelemat henkilöt ovat olleet joko itse hoitokokousten kohteena tai joutuneet seuraamaan hoitokokousta sivusta.

Hoitokokouksien pitämiseen on heidän mukaansa osallistunut myös Suomen rauhanyhdistysten keskusyhdistyksen (SRK) johtokuntaan kuuluvia sekä pappeja. "

Vierailija
13/30 |
03.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mistään hoitokokouksista vaikka olen lestadiolainen. Nyt kun olen niistä kuullut niin en kyllä yhtään ihmettele et on katkeroituneita ihmisiä. Mun mielestä noi asiat ois hyvä hoitaa ja myöntää tehdyt virheet. Pyytää anteeksi niiltä, joita on loukattu. Ja nyt ehkä ymmärrän joitain kirjoituksia, miksi ilmeisesti 70-luvulla eläneillä on niin vihamielisiä ajatuksia lestoja kohtaan.

Ajatuksesi kertovat kristillisestä lähimmäisenrakkaudesta ja vastuullisuudesta! Kunnioitettavaa.

Miten olet ajatellut vaikuttaa herätysliikkeessäsi että tuo toiveesi toteutuu oikeasti?

Vierailija
14/30 |
12.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että eivät oikeastaan pyydä anteeksi hoitokokouksia vaan jos on joku jossia erehtynyt harhaoppiin, kuten vaatinut julkirippiä seurakunann edessä joltakin.

He nyt vaan pahoitteli jotain kun piispat olivat käskeneet. :-(

Vierailija
15/30 |
22.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sma kuin 70-luvulla tapahtuui 60-luvulla.

Vl-papin tytär on kertonut siitä, hän oli silloin 14-v tyttö

http://freepathways.wordpress.com/2011/03/22/lapsuuden-usko/

Vierailija
16/30 |
22.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

On niistä tosiaan jo puhuttu.Ja ihan avoimesti, kun kerran minäkin, vasta muutama vuosi sitten liikkeen piiriin tulleena, olen näitä puheita kuullut.

Nähdäkseni avaaja tarkoitti sitä, että siihen aikaan kohdeltiin joitakin lestadiolaisia törkeällä tavalla ja erotetitin syyttä suotta. Ja HEIDÄN kanssaan ei liikkeessä ole puhuttu. Et ehkä tunne lähihistoriaa.

Juuri näin.

SRK:n johtokunta kannattaa väkivaltaista ratkaisua jossa ihmiset revitään irti hengelliestä kodistaan ja sukuyhteydestä. Perheet ja yksityiset ihmiset kärsivät tästä suuresti.

Se on tosi törkeää mihin liikkeen johtajat ovat syyllistyneet, ja syyllistyvät koko ajan, nykyäänkin.

Vierailija
17/30 |
22.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai noita asioita voi selvittää kuin asianosaiset. Siis me, jotka emme ole edes syntyneet tai olemme olleet pikkulapsia hoitokokousten aikaan, miten me voisimme asioita selvittää?

Muuten olen sitä mieltä että kyllä, asiat olisi hyvä selvittää ja puhua halki, mutta nämä asiat koskee niitä jotka ovat olleet osallisia ko tapahtumissa.

Vierailija
18/30 |
22.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

se on oikea paikka selvittää lestadiolaisten hoitokokouksia...

Vierailija
19/30 |
22.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ole kuin 14 vuotta kun terveydenhuolto-oppilaitoksessa luokallani ollut tyttö kiisti valheena hoitokokoukset. On kuulemma ollut ei-VL:ien pahoja puheita, sellaisia nöyryyttäviä kokouksia ei ole koskaan pidetty. Olisipa kiva päästä hänen kanssaan uudestaan juttusille asiasta.

Vierailija
20/30 |
17.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkein sivun kokoinen juttu lestadiolaisten sisäisestä väkivallasta.

Hassua miten Oulun piispa, jota jutussa on haastateltu, ei muka "tiedä" alueen valta-herätysliikkeen hoitokokousväkivallasta mitään.

:-D Mistä sille palkkaa maksetaan?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi seitsemän