Miksi Suomessa naiset kehuskellee sillä ettei meikkaa
Se on joillekin selvästi positiivinen asia, jolla kehuskellaan. Itse kyllä arvostan sekä miehissä että naisissa siistiä, laitettua ulkonäköä. Meidän ranskalailen vaihto-oppilas on suorastaan järkyttynyt tästä ilmiöstä. En vaan osaa selittää hänelle mistä se johtuu. Onko taustalla kotikasvatus vai mikä? Minun vanhempani huolehtivat aina, että lapset on tilanteeseen sopivalla tavalla puettu ja laitettu. Se on huomaavaista käytöstä muita kohtaan.
Kommentit (382)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ollaan tämän suhteen paljon paremmassa asemassa kuin monessa muussa länsimaassa. Suomalaisilla ei ole pakkoa meikata. Muualla alkaa heti naljailut ja kiusaamiset jos ei meikkaa. Veikkaan, että tuo ranskalainen ystäväsi parin kuukauden jälkeen myös vähentää kun ei ole sosiaalista pakkoa.
Minusta taas Venäjällä oli vapauttavaa se, että kukaan ei katsonut laittautumista pahalla. Sai olla niin laitettu kuin halusi eikä koskaan tarvinnut tuntea olevansa ylilaitettu. Suomessa ei varmasti ole painetta olla laittautunut, mutta on paine olla olematta .
Siellä ei ketään kiinnosta, jos olet vain kävelyllä. Venäläisten naisten kesken tulee sanomista mikäli saavut paikalle ilman meikkiä. Siellä täytyy olla viimeisen päälle ollessasi heidän kanssaan. Tykkään enemmän Suomesta jossa ei ole PAKKO laittautua.
Pointtini oli se, että paine haittaa sitä joka tahtoo toimia toisin. Paine laittautua Venäjällä ei haittaa mua, koska tykkään olla laittautunut. Ja samasta syystä paine olla laittautumatta haittaa mua Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi miehet ei sitten meikkaa jos on kohteliasta olla laitettu?
Justiinsa tuollainen tasa-arvon puolestapuhuja Irma...
Just tommonen pjaskanjauhaja-jorma. Kerro nyt ihmeessä muillekin, että miksi miehet eivät meikkaa, jos kerta on kohteliasta olla laitettu? Eikö miesten tarvitse olla kohteliaita?
No sehän on ihan eri juttu. Miesten ei tarvitse meikata koska he ovat miehiä. Meikkaaminen on suurimmaksi osin naisten juttu. Meikkaava mies on metroseksuaali eikä yleensä naisten näkökulmassa kovin miehekkään näköinen. Itsestään huolehtivat miehet panostavat taas hiuksiinsa ja ihon hyvään kuntoon ja se on ok.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähän meikkaamattomuuteen kun lisää vielä ylipainon niin saa ihmetellä kerrakseen. Huoliteltu ulkonäkö on aina muodissa. Ei meikkaaminen tarkoita bloggarien pakkelimäärää. Kevyt puolipeittävä meikkivoide ja kulmakynä tekee jo ihmeitä. Jos edellä mainittuun laittaa vieläpä hiukan huulipunaa tai ripsiväriä niin ehostus on suorastaan ihana! Eikä siinäkään vielä kaikki: jos lisää vielä korvakorut ja hajuvettä niin kyllä elämä hymyilee! Pk-seudulla ihmiset vielä laittautuu jotenkin, mutta maalla teinit lähinnä meikkaa, mikä tarkoittaa lähinnä tekokynsiä, -hiuksia yms ja paksut varjostukset. Maaseudun "kaupungeissa" porukka kulkee urheiluvaatteissa ihan kaikkialla. Toisaalta sitten on niitäkin naisia, jotka ei meikkaa, mutta niillä on irtoripset ja -kynnet ja kenties shokkivärivärjätyt hiuksetkin. Sitten ne kertoo miten helppoa on kun ei tarvii meikata. Ne tekoripset ilman meikkiä vasta erikoiselta näyttää :D
Senkus ihmetellään. Ehkä tääkin kertoo siitä ettei täällä tarvitse stressata turhasta. Toista se on kuule meidän naapurissa. Siellä sulta kysytään heti: etkö ollenkaan ajattele miestäsi? Jos unohdat huolehtia säännöllisistä salonkikäynneistä.
Suomessa kait aatellaan, että mitä rennompaa sen parempaa. Veikkaan kyl että aika monen elämänlaatu paranis jos ne ois omasta mielestään hyvännäköisiä 10kg laihempia ja hyvin istuvat vaatteet sekä vähän meikkiä. Kyllä ihminen yleisesti haluaa myös näyttää hyvältä. Toivottavasti suomeenkin tulee jossain vaiheessa edes hitusen sosiaalista kontrollia, koska sillä ois suotuisia kansanterveydellisiä vaikutuksia jo ylipainon vähenemisen suhteen.
Ne siellä päin olevat miehetkin on hippasen eri planeetalta mitä täällä. Siksihän itekin suomalaisena naisena jaksoin katsella tuota menoa melkein parisen vuotta. Erosin, koska väsyin käytännössä miehen äitinä olemiseen. Antoi paljon vastineeksi ottaen henkisesti ihan liikaa. Naiset pitävät toisiaan ruodussa puhtaasti siitä syystä ettei lasten elatus ja kasvatus kaadu naisen niskaan. Palkat kun ovat Venäjällä erityisen pienet, jonka takia nainen jää yleensä kotiin tai sitten vie lapset isovanhemmilleen.
Meikkasin aikoinaan päivittäin, kun kärsin huonosta itsetunnosta, mutta en siltikään tuntenut itseäni kauniiksi. Ja meikit vain pahensivat huonoa ihoani.
Nyt kun käytän lähinnä kulmakynää ja joskus ripsaria, iho on paremmassa kunnossa ja nelikymppiseltä kysellään Alkossa ja kaupoissa papereita. Voin meikata juhliin, kyllä, tai hienoille treffeille, mutta meikkaamisessa ei ole mitään järkeä, kun talvisin räntäsateessa poljen fillarilla töihin ja töissä ei tarvitse olla tekemisissä asiakkaiden kanssa. Tehdasympäristössä kukaan välitä. Näyttäisin sen sijaan vain hölmöltä, jos kajalit poskilla tulisin töihin tai vetäisisin vessassa ripsaria silmiin näyttääkseni nätimmältä - mutta kenelle? Niille tehtaantyöläisille siellä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta tosiasiassa meikittömät naiset eivät näytä kyllä kovinkaan kauniilta... hups... nyt taisin sohaista ampiaispesää.
Ketä varten tässä pitäisi meikata?
Itseään ja muut varten. Luulisi että meikkaamattomat naiset haluaisivat näyttää paranneltuilta itseltään. Mutta jos ei kiinnosta niin ei. Ainakin näyttävät samalta kun heräävät aamulla eikä mies pelästy 😁
Jaa... Mieluummin mä kyllä tee toisinpäin. Se on ihanaa laittautua ja yllättää se mies silloin tällöin. Tottuishan se jo muuten. Parempi vetää matto erikoishetkinä alta ja laittautua ja katsoa miten toisella menee pasmat sekaisin. Se on nannaa.
Ja itseäni tosiaan huvittaa miten tietämättömiä meikin käytöstä nämä meikkaamattomat naiset ovat. Siis miten mustavalkoisesti ajattelevat. Joko sitä on täysin meikitön tai sitten Miss-Piggy tyylinen meikki naamassa. Jos meikkaa ei se tarkoita tosiaan että naamassa on kilo pakkelia, ripsaria, irtoripset, highlinerit ym. vaan meikata voi todella hillitysti, että näyttää "meikittömältä" kuitenkin iho näyttää hyvältä eikä tummat silmänaluset loista kilometrin päähän.
Espanjassa nykyään asuvana täytyy kyllä todeta, että täällä ihmiset panostavat ulkonäköönsä aivan eri tavalla kuin suomalaiset. Sekä naiset että miehet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just tommonen pjaskanjauhaja-jorma. Kerro nyt ihmeessä muillekin, että miksi miehet eivät meikkaa, jos kerta on kohteliasta olla laitettu? Eikö miesten tarvitse olla kohteliaita?
No sehän on ihan eri juttu. Miesten ei tarvitse meikata koska he ovat miehiä. Meikkaaminen on suurimmaksi osin naisten juttu. Meikkaava mies on metroseksuaali eikä yleensä naisten näkökulmassa kovin miehekkään näköinen. Itsestään huolehtivat miehet panostavat taas hiuksiinsa ja ihon hyvään kuntoon ja se on ok.
Jotkut suomenruotsalaiset ja keskituloiset. Muutoin täällä näkee setämiehiä ja mursuja jotka haluaa kyllä laitetun naisen antamatta itse mitään vastineeksi tästä ilosta.
Tuo on totta. Täälläkin missä asun on suurin osa miehistä sellaisia ylipainoisia verkkariasuisia kaljanlipittäjiä, etten ymmärrä miksi pitäisi heitä varten laittautua, kun itse ovat sellaisia peikkoja.
Jättäkää semmoiset möröt sitten jos ette halua niitä katsella... kyllä niitä hyvännäköisiäkin tulee vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En odota, että miehet meikkaavat. Tässä tullaan taas termiin "huoliteltu ulkonäkö". Miehillä tämä tarkoittaa esim korva- ja nenäkarvojen trimmausta sekä parran (jos sellainen on) hoitoa.
Vierailija kirjoitti:
Jättäkää semmoiset möröt sitten jos ette halua niitä katsella... kyllä niitä hyvännäköisiäkin tulee vastaan.
Niitä on vaikeampia löytää tai sitten ovat joko varattuja/omaavat henkisiä ongelmia. Pitäisi jossain vaiheessa jaksaa lähteä Ruotsiin mihin nyt kannattaakin ottaa ne meikit mukaan.
Minulla on lähekkäin olevat silmät. Kun olen ilman meikkiä niin se ilmiö korostuu. Ei näytä kivalta. Minulla on myös tummat silmät ja se vielä jotenkin korostaa, että huomio kiinnittyy niihin lähekkäin oleviin ja tummi silmiin. On myös tummat silmät aluset.
Paljaassa naamassa silmäni näyttävät myös pistävältä. Jotkut saanko, että näytän tuitalia ja vihaiselta vaikka en ole. Myös silmänaluset ovat ikävän näköiset.
Olen opetellut sellaisen silmämeikin, että se luo sellaisen efektin, että silmäni ovat kauempana ja myös tuo silmien tummuuden kauniimin ja pehmeämmin esiin. Silmänaluset myös häivytän.
Silloin minulla on omastakin mielestä kauniit silmät ja yleensä saan niistä myös kehuja.
Poskipunalla tai aurinkopuuterilla saan myös paljon aikaan korostamalla oikeita paikkoja.
Myös värillinen päivävoide joskus riittää jos ei halua varsinaista meikkivoidetta käyttää.
Ihoni näyttää silloin kyllä tasaisemmalta ja olemus jotenkin muutenkin freesimmältä.
En meikkaa joka päivä välttämättä, mutta kun menen johonkin, missä haluan olla edukseni niin silloin kyllä.
Esimerkiksi joihinkin juhliin en mene meikkaamattomana.
Se on kohteliasta myös juhlijaa ja muita vieraita kohtaan ja nostaa omaakin juhlamieltä.
Uteliaisuudesta kysyn että aina kun mainitaan että esimerkiksi on kohteliasta juhlijaa varten meikata juhliin, ruokakauppaan on kohteliasta meikata muita ihmisiä varten jne. Mitä tällä tarkoitetaan? En osaa itse ottaa sitä mitenkään päin loukkauksena jos joku ilmestyy vaikka synttäreilleni naama naturellina. Sehän on jokaisen oma asia meikkaako vai ei, eikö niin? Hygieniasta huolehtimisen ymmärrän, on ikävää jos joku haisee rasvaiselle päänahalle ja pinttyneelle hielle. Älkää ymmärtäkö väärin, itsekin meikkaan ja tykkään siitä silloin kun se itselle sopii :)
Vierailija kirjoitti:
Ja itseäni tosiaan huvittaa miten tietämättömiä meikin käytöstä nämä meikkaamattomat naiset ovat. Siis miten mustavalkoisesti ajattelevat. Joko sitä on täysin meikitön tai sitten Miss-Piggy tyylinen meikki naamassa. Jos meikkaa ei se tarkoita tosiaan että naamassa on kilo pakkelia, ripsaria, irtoripset, highlinerit ym. vaan meikata voi todella hillitysti, että näyttää "meikittömältä" kuitenkin iho näyttää hyvältä eikä tummat silmänaluset loista kilometrin päähän.
Vaikka kuinka meikkaisi huomaamattomasti, niin iho ja silmät kyllä huomaavat sen meikin meillä, joilla meikkiaineiden sieto on huonoa.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on historian takia ns. herravihaa - mikä ilmenee white trash-kulttuurin arvostuksena; tatuoinnit, runsas ylipaino, räikeä tukka, huonot käytöstavat, epäsiveellisyys jne.
Suomessa on myös paljon pihiyttä - liekö yleinen tunnekylmyys sen aiheuttajana? Eli moni ylpeilee, kun kulkee ikivanhoissa ja kulahtaneissa rumissa vaatteissa - ei ole kulunu rahaa...
Estetiikka on monelle tuntematonta - tosin joskus oikeasti hämmästyy, kun todella hoitamattomalla ihmisellä onkin varsin kaunis koti eli joku tajuaa sisustuksen suhteen estetiikasta jotakin, mutta oma lookki on ihan täysin hoitamaton...
Sait wt:n kuulostamaan hienolta ja älylliseltä, herroja väheksymättä. Meikkaamisen ja laittautumisen vaatimus on sitä, että pitää hävetä että on sen näköinen kuin on. Anteeks ny hirveesti, koeta kestää.
Vierailija kirjoitti:
Ja meikkaavat luulevat että meikittömät eivät käy pesulla tai kampaamossa tai osta uusia vaatteita. Huonoon ihoon ja silmänalusiin auttaa muuten ruokavalion kunnostus ja reipas ulkoilu ynnä normaalit yöunet.
Vierailija kirjoitti:
Tähän meikkaamattomuuteen kun lisää vielä ylipainon niin saa ihmetellä kerrakseen. Huoliteltu ulkonäkö on aina muodissa. Ei meikkaaminen tarkoita bloggarien pakkelimäärää. Kevyt puolipeittävä meikkivoide ja kulmakynä tekee jo ihmeitä. Jos edellä mainittuun laittaa vieläpä hiukan huulipunaa tai ripsiväriä niin ehostus on suorastaan ihana! Eikä siinäkään vielä kaikki: jos lisää vielä korvakorut ja hajuvettä niin kyllä elämä hymyilee! Pk-seudulla ihmiset vielä laittautuu jotenkin, mutta maalla teinit lähinnä meikkaa, mikä tarkoittaa lähinnä tekokynsiä, -hiuksia yms ja paksut varjostukset. Maaseudun "kaupungeissa" porukka kulkee urheiluvaatteissa ihan kaikkialla. Toisaalta sitten on niitäkin naisia, jotka ei meikkaa, mutta niillä on irtoripset ja -kynnet ja kenties shokkivärivärjätyt hiuksetkin. Sitten ne kertoo miten helppoa on kun ei tarvii meikata. Ne tekoripset ilman meikkiä vasta erikoiselta näyttää :D
Voit jälleen huomenna ihan vapaasti ihmetellä ja vieläpä nimenomaan pk-seudulla. Helsingissä pari vuosikymmentä asuneena itse ihmettelen sitä, että joku siellä kulkee ympäriinsä ihmetellen ihmisiä kuin lehmä uutta laidunta. Aika erikoiselta pitää vastaantulijan näyttää, että itse hänet jollakin tavalla noteeraisin.
Mutta suon mielellään sinulle ihmettelyn ilosi.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on lähekkäin olevat silmät. Kun olen ilman meikkiä niin se ilmiö korostuu. Ei näytä kivalta. Minulla on myös tummat silmät ja se vielä jotenkin korostaa, että huomio kiinnittyy niihin lähekkäin oleviin ja tummi silmiin. On myös tummat silmät aluset.
Paljaassa naamassa silmäni näyttävät myös pistävältä. Jotkut saanko, että näytän tuitalia ja vihaiselta vaikka en ole. Myös silmänaluset ovat ikävän näköiset.
Olen opetellut sellaisen silmämeikin, että se luo sellaisen efektin, että silmäni ovat kauempana ja myös tuo silmien tummuuden kauniimin ja pehmeämmin esiin. Silmänaluset myös häivytän.
Silloin minulla on omastakin mielestä kauniit silmät ja yleensä saan niistä myös kehuja.
Poskipunalla tai aurinkopuuterilla saan myös paljon aikaan korostamalla oikeita paikkoja.
Myös värillinen päivävoide joskus riittää jos ei halua varsinaista meikkivoidetta käyttää.
Ihoni näyttää silloin kyllä tasaisemmalta ja olemus jotenkin muutenkin freesimmältä.En meikkaa joka päivä välttämättä, mutta kun menen johonkin, missä haluan olla edukseni niin silloin kyllä.
Esimerkiksi joihinkin juhliin en mene meikkaamattomana.
Se on kohteliasta myös juhlijaa ja muita vieraita kohtaan ja nostaa omaakin juhlamieltä.
Tämä ei ilmeisesti koske miehiä tietenkään, mutta esimerkiksi: tarvitseeko myös vanhusten meikata? Entä lasten? Jos vastaus on ei, missä iässä tyttölapsen täytyy alkaa meikata kunnioittaakseen juhlia?
Suomessa kait aatellaan, että mitä rennompaa sen parempaa. Veikkaan kyl että aika monen elämänlaatu paranis jos ne ois omasta mielestään hyvännäköisiä 10kg laihempia ja hyvin istuvat vaatteet sekä vähän meikkiä. Kyllä ihminen yleisesti haluaa myös näyttää hyvältä. Toivottavasti suomeenkin tulee jossain vaiheessa edes hitusen sosiaalista kontrollia, koska sillä ois suotuisia kansanterveydellisiä vaikutuksia jo ylipainon vähenemisen suhteen.