Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on erikoisin kasvi jonka olet saanut kasvamaan?

Vierailija
25.01.2020 |

Tekikö hedelmää?

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
25.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitruunapuu siemenestä kasvatettuna. Kasvoi jotain 30 cm korkeaksi ja sitten se vaan pudotti lehtensä...

Vierailija
2/20 |
25.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keittiön vähemmän käytetyn tiskialtaan ritilästä pilkisti joku verso. Se oli hämmentävä hetki. Sen jälkeen rupesin käyttämään molemman puolen altaita tasapuolisemmin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
25.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Chili ja tuli paljon chilejä. Tiedän, että se on helppo

Vierailija
4/20 |
25.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitruunapuu siemenestä kasvatettuna. Kasvoi jotain 30 cm korkeaksi ja sitten se vaan pudotti lehtensä...

Minulla on 80 senttiä korkea siemenestä kasvatettu sitruunapuu. Se vain ei haaraudu lainkaan, ellen leikkaa sitä välillä. Karambolan olen myös kasvattanut siemenestä, se reagoi vähän kuin hidas tuntokasvi, kun lehtiin koskee.

Hauskin on ehkä kuitenkin pitaijan siemenistä kasvatettu kaktusmainen kasvi.

Vierailija
5/20 |
25.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiva, että niinkin korkeaksi kasvoi :) Kaverini osti kaupasta pienen sitruunapuun ja hän on saanut sen sekä pysymään hengissä, että tekemään sitruunoita.

Minulla oli avokadopuita 3 kappaletta noin metrin korkeita. Sitten muutin ja heitin ne pois. En tiedä olisivatko kasvaneet vielä :)

Vierailija
6/20 |
25.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan ne geenimuokkaamani kasvit, jotka viljelin petrimaljalla mikroskoppisesta solumassasta isoiksi kasvihuonekasveiksi.

Vierailija
7/20 |
25.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitaija on kaktus. Etkö tiennyt?

Vierailija
8/20 |
25.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kasvattanut siemenestä/mukulasta avokadoja, sitruunoita, kiiviä (hauska köynnös karvaisilla lehdillä), inkivääriä. Näistä ei ole tullut satoa. Chili ja paprika tuottanut satoa.

Vierailija
9/20 |
25.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on alusta asti kasvatettu chili. Ikää kohta 10 vuotta. Satoa tulee säännöllisesti ja on kestänyt kolme muuttoa. Helppohoitoinen.

Vierailija
10/20 |
25.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kasvattanut siemenestä/mukulasta avokadoja, sitruunoita, kiiviä (hauska köynnös karvaisilla lehdillä), inkivääriä. Näistä ei ole tullut satoa. Chili ja paprika tuottanut satoa.

Kuinka korkeita avokadosi olivat? Miten kasvatit kiivit? Ihan kaupan kiivistä kaivoit siemeniä ja laitoit multaan?

Vierailija
11/20 |
25.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka korkeita avokadosi olivat? Miten kasvatit kiivit? Ihan kaupan kiivistä kaivoit siemeniä ja laitoit multaan?

En ole tuo jolta kysyit, mutta minä kasvatin ihan kaupan kiivistä. Muutaman vuoden se menestyi hienosti, mutta sitten pudotti lehtiään ja meni niin rumaksi, että heitin sen pois. On kyllä söpö karvakaveri.

Vierailija
12/20 |
25.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannukasvi. Kiertää köynnösmäisesti olohuoneen seiniä.

Vierailija
13/20 |
25.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole mikään hortonomi. Mulle tuottaa tuskaa saada edes rairuoho kasvamaan. Arvannette, mikä ilo oli kun lykkäsin juuri sinne rairuohoastian reunaan muutamia appelsiinin siemeniä ja niistä yksi lähtikin kasvamaan! Laitoin sen isompaan purkkiin ja se kasvoi vajaa kymmensenttiseksi. Sitten se vaan sai ensin alimpaan lehteensä ruskean pilkun ja lehti putosi pois. Sen jälkeen ne muutamat muutkin lehdet. Voi raasua!

Vierailija
14/20 |
25.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Avokadot venyivät reilun metrin korkuisiksi, kun latvoin ne. Tarkoitus oli saada haarautumaan, tuli vaan hassu sivulle sojottava oksa. Kaupan kiivien siemenistä pesin hedelmälihan pois ja laitoin multaan.

Vierailija
15/20 |
25.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin käy helposti jos se pääsee edes kerran kuivumaan liikaa.

Minä olen saanut mandariinin kasvatettua noin kolmen metrin mittaiseksi siemenistä, joita istutin turpeiseen istutusruukkuun 4 lähekkäin. Kastelusta pitää huolehtia aika säntillisesti, muuten kuivuu ja kuolee tosi helposti. Minulla oli useampia näitä alussa ja yksi sitten kasvoi isoksi asti.

Istutusrukusta siirsin niitä ensin pieneen altakasteluruukkuun, josta sitten aina muutamien vuosien välein vaihdoin aina tarvittaessa isompaan kun juuret kasvoivat ja vaativat lisää tilaa.

Siinä mandariinissa oli aika isot ja terävät piikit, hyvin samanlaiset kun orapihlajassa. Sen vuoksi sitten se oli hankala sisällä ja piti hävittää.

Vierailija
16/20 |
25.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

kajottikurpitsa päätti ruveta tekemään versoa. laitoin sen multiin ja kasvoi yli metriseksi. sitten tuli suomen talvi ja annoin sen kuolla ulkona.

Vierailija
17/20 |
25.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on alusta asti kasvatettu chili. Ikää kohta 10 vuotta. Satoa tulee säännöllisesti ja on kestänyt kolme muuttoa. Helppohoitoinen.

Chilejä on yksivuotisia ja monivuotisia, osan siemenet säilyvät monta vuotta ja itävät vielä kelvollisesti sopivasti käsiteltäessä, toki itävyys laskee vuosien myötä ja jossain vaiheessa ei sitten enää isostakaan määrästä siemeniä saa,yhtään itämään.

Tiedätkö mikä chili se on?

Ja toiseksi, se ilmeisesti on itsepölyyntyvä, kun tekee hedelmiä vaikka on vain yksi kasvi.

Vierailija
18/20 |
25.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mangon siemenestä olen kasvattanut ihan kivan huonekasvin.

Vierailija
19/20 |
25.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Snake fruit. Toin siemenet Balilta. Ei vain sitten kestänyt Suomen pimeää talvea ja kuoli hyvän alun jälkeen.

Vierailija
20/20 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorena tyttönä asuin vanhassa hirsitalossa ja banaanikasvi nautti elämästä siellä. Kasvoi jotain 1,5 metriseksi. Huonelämpö vaihteli päivittäin reilusti. Kasvoi saavissa. Sitten tuli muutto ja kuihtui pois. Ei näissä uudemmissa taloissa saa niin hyvin menestymään. Olen kokeillut myös muita hedelmiä ja tällä hetkellä elossa sitruunat ja pitaija. Kaakaon laitoin multiin monta viikkoa sitten mutta ei näytä itävän. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kolme