Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

"Tuosta meidän Tainasta tulee tosi pantava”

Vierailija
19.11.2019 |

Hyi kun tuli paha olo kuin luin tuon jutun. Myös minun isäni oli tuollainen paskapääsovinisti.
Olin ehkä vasta 11 v kun isä mietti kännissä että "tuleekohan Pialle iso vai pieni pillu".

https://www.is.fi/tv-ja-elokuvat/art-2000006313592.html

Kommentit (754)

Vierailija
581/754 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä oli perhetuttu, joiden mökillä me oltiin.

Mä olin varmaan 9-vuotias, täysi lapsi sekä mieleltä että vartaloltani.

Oltiin uimassa ja kun istuin laiturilla ja märkä uikkari tuntui ikävältä, niin laskin olkaimet alas.

"Et sä voi olla noin, sulla näkyy tissit", sanoi se vieras mies silmäillen mua." Nolostuin ja tuli tosi paha olla.

Sit mulla oli joku rihkamasormus sormessa. Se putosi järveen.

Kun sanoin äidille että se putosi, niin taas se äijä oli vieressä. "Mites sä nyt sormuksesi hävitit, mitäs se kaveri nyt sanoo?"

Se oli jotenkin tosi ällö ukko. En tietenkään osannut mitenkään puolustautua, tuli vaan inhottava olo.

Se kyttäsi mua jotenkin oudosti ja väärällä tavalla, ja suhtautui muhun epäasiallisesti.

Niillä ei ollut lapsia, emmekä onneksi olleet paljon tekemisissä.

Esimerkki tapauksesta jossa mitään ei oikeasti tapahtunut mutta nainen omassa päässään rakennellut tikusta asiaa. Suurin osa on juuri tuollaisia.

Se, että seksualisoi 9-vuotiasta lasta, lapsen kehoa, on sinusta "tikusta asiaa"? Voitko oikeasti olla noin empatiakyvytön?

Jos luet tekstin niin huomaat että kaikki oli vain kirjoittajan mielleyhtymää tapahtuneesta, ei varsinaiesti mitään tapahtunut "kyttäsi mua jotenkin oudosti" tyylisiä kommentteja.

Vierailija
582/754 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en tajua miten joillakin naisilla on niin paljon niin huonoja kokemuksia. Millaisissa piireissä he oikein ovat eläneet ja liikkuneet.

Ihmettelen.

No niin, tulihan se ”syyllistä uhria” kortti!

Ei ketään tarvitse syyllistää, kun ihmettelen miten erilaisia kokemuksia asiasta on. Naispuolisten tuttujen kanssa jutellut ja heidän kokemuksensa eroavat todella paljon monen nettikeskustelijan kokemuksista. Toki otanta on todella pieni,  että olisi tilastollisesti mitenkään varteenotettava. Ehk' hyvä tiedostaa, että ne omat kokemukset eivät suuntaan tai toiseen ole yleistettettävissä koskemaan kaikkia.

En voi tietenkään puhua kuin omasta puolestani, mutta en minä ainakaan kehtaisi kertoa kokemuksistani kavereilleni. Tai siis ehkä tuo "kehtaa" on väärä sana, mutta jotenkin se olisi aivan liian kiusallista. Tähän ketjuunkin kirjoittaminen ja kokemuksista kertominen "ääneen" oli jotenkin noloa vaikka anonyyminä saikin kertoa.

Tämä ei ole mikään kepeä keskustelunaihe kahvikupposen ääressä ohimennen jaettavaksi. Ja varsinkaan, jos on oletettavissa jo vähättelevän/taivastelevan asenteen takia että vastapuolelle pöytää ei ole kokemusta karttunut näistä nälvinnöistä ja rasvaisista puheista joista itse on saanut "nauttia" koko teini-iän.

Joo, taivastelu "Voi kauheaa miten voi olla tuommoista oon ihan järkyttynyt" tuntuu lähes yhtä pahalta kuin vähättely. Ei kukaan halua että omaa elämää pidetään järkyttävän kauheana ja jota pitää pahoitella/selitellä silmät ymmyrkäisenä toljottavalle kaverille. Sama kuin sanoisi vaikka kaverin lapsesta että voi kauheaa miten se nyt ei osaa vielä ärrää sanoa ihan järkyttävän kamalaa ohhoh öhhöh.

No mitenkäs tähän nyt sitten pitäisi suhtaututa, että meini oikeaoppisesti? Onko parempi olla sanomatta mitään?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
583/754 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä oli inhottavaa kasvaa kodissa, jossa perheen sisäiset vitsit olivat seksuaalisia ja minua sitten pidettiin tosikkona, kun en niille vitseille nauranut.

Suihkussa tai vessassa ei saanut käydä rauhassa , vaan sinne tultiin tirkistelemään, arvostelemaan kroppaani ja koskettelemaan. Toisinaan saatettiin jopa suudella väkisin. Ja, vaikka kuinka lukitsi oven (suihkussa ei lukkoa ollut, mutta vessassa oli), niin sitten saatettiin avaimella/ veitsellä tiirikoida lukko auki.

Öisin omassa huoneessakaan ei aina saanut olla rauhassa, vaan samaan sänkyyn saatettiin änkeä nukkumaan ja työntää kädet vaatteiden alle yms. Ja, jos esteli niin sitten asioita tehtiin väkisin, joten kivuttomammin selvisi kun antoi vain asioiden tapahtua.

Ja tietokoneelta esiteltiin aikuisviihdettä ns. opetusmielessä, että mitä sitten haluttiin kokeilla käytännössä.

Toisinaan se oma perhe on kieltämättä pahin.

Todellakin toisiaan toivon, että voisin vain nollata pään ja unohtaa nuo kaikki asiat. Ei ole mitenkään miellyttävää nyt aikuisena kun jonkun rakkaan ihmisen kanssa haluaisi olla seksuaalisesti aktiivinen, niin saan lähinnä paniikki- ja itkukohtauksia ja öisin näen painajaisia. Parempi varmaan pidättäytyä kaikesta sellaisesta kanssakäymisestä nyt loppuelämäksi.

Mene terapiaan.

Sinua on käytetty seksuaalisesti hyväksi.

Vierailija
584/754 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samanlaisia kokemuksia täälläkin.

Olin lapsi 80-luvulla ja teini 90-luvulla. Koko lapsuus ja nuoruus on täynnä näitä ällöjä setämiehiä jotka kokivat oikeudekseen alistaa ja seksualisoida kehittyvää minuuttani.

Kaverin isä yritti ahdistaa nurkkaan ja lääppiä, sukulais- ja tuttavaperheiden miehet kommentoivat kasvavia muotoja, vieraat ukot kadulla huutelivat perään perseestä ja tisseistä siitä alkaen kun olin 10v. Munaukot paljastelivat puskissa. Kun olin 12 v, tuntematon aikuinen mies uimarannalla alkoi kommentoida ihania rintojani ja muotojani ja kyseli onko poikaystävää ja joko olen harrastanut seksiä. Olin ihan lapsi vielä ja halusin vaan rakentaa hiekkalinnan. :( Oma lapsi on nyt tuon ikäinen ja tuntuu kuvottavalta ajatellakin että hän joutuisi kokemaan tällaista. On onneksi poika, ehkä se suojaa häntä edes vähän.

Kaikkein ahdistavimpia ovat kuitenkin perhepiiriin liittyvät muistot. Isäni oli aina kommentoimassa naisten seksikkyyttä ja olin tuskallisen tietoinen jo lapsena hänen lukuisista avioliiton ulkopuolisista suhteistaan. Hänelle naisella oli arvoa vain seksiobjektina. Missikisat ja vastaavat kyylättiin (kuolattiin) tarkkaan ja äiti istui vihaisena ja hiljaisena vieressä. Opin jo lapsena että hyvä nainen on laiha, seksikäs ja hiljaa. :( Muistan myös kun ollessani noin 12v aloin kokea isäni tuijottavan minua saunassa asiattomasti. Kun pyysin että hän voisi katsoa toisaalle, hän raivostui ja sätti minut mielenvikaiseksi. En enää suostunut menemään saunan perheen kanssa tämän jälkeen, mutta vieläkin on likainen olo. Isän seksuaalissävytteiset kehut ja päätön raivoaminen vuorottelivat ilman ennakkovaroitusta läpi lapsuuteni. Ihmekkös, että itsetuntoni on pohjamudissa ja koen likaista syyllisyyttä kaikesta seksiin liittyvästä. Myös isoveljen käytös oli varsin häiriintynyttä - kerrankin kännissä tunnusti ”rakastavansa minua” (olin ehkä 13v) ja tuli todella likainen olo, ei sellainen että olisi tarkoittanut veljellistä rakkautta. :( Hän myös kyttäsi suihkun oven takana kun olin suihkussa (ovea ei saanut lukkoon ja pelkäsin hulluna että tulee sisään, aseistauduin ottamalla löylykauhan käden ulottuville!) ja ilmeisesti vartosi että tulen ulos pyyhkeeseen kietoutuneena. Yöks. Myös kommentoi usein hameeni lyhyyttä tms asioita joista kävi ilmi että hänen katseensa kulki todellakin paikoissa joissa ei isoveljen katseen pitäisi kulkea!

Olen todella rikki näistä muistoista ja muusta läpi lapsuuden jatkuneesta emotionaalisesta hyväksikäytöstä. Terapiassa käyn, mutta jotenkin en sielläkään kehtaa puhua tästä kaikesta.

Häpeä on niin syvällä itsessä. :(

Kyllähän näitä lukiessa alkaa tulla olo, että Suomessa on suhteettoman paljon seksuaalisesti kieroutuneita miehiä, tai jopa perheitä koska monessa tapauksessa äitikin on naursekellut mukana. Ehkä olemme sisäsiittoinen ja pieni porukka, joka on ollut pitkään eristyksissä muusta maailmasta ja vasta vähän aikaa oltu vapaita tiukan uskonnollisesta seksuaalimoraalista, jonka takia luonnolliset asiat on jouduttu patoamaan ja ne ovat näin sitten kieroutuneet, että pitää omia tyttäriä kuolata. Toivon, että nykypäivänä ei tuollaista 80-luvunkaan maisemaa enää hirveästi ole nähtävissä. Mutta mistäs sitä tietää?

Vierailija
585/754 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lasten ahdistelutapauksissa tekijä pystyy toteuttamaan tekojaan juuri valta-asemansa turvin. Näitä valta-asemia ovat esim. isä-tytär, isoveli-pikkusisko, valmentaja-valmennettava... Yhteiskunnassamme on ja on ollut valtavasti sosiaalisia normeja, jotka edesauttavat ahdistelijoiden toimintaa. Esimerkiksi pojat ovat poikia -ajattelu, joka antaa pojille takaportin käyttäytyä kuin peräreiät jopa vielä aikuisenakin. Isä on perinteisesti ollut perheenpää, jolle on jopa lain turvin annettu oikeus kohdella kaltoin perhettään.

Naisia väheksyvä kulttuuri myös auttaa ahdistelijoita siinä, ettei naisten ja tyttöjen kertomuksia oteta todesta, uhreja syyllistetään eikä tekijöitä rangaista.

Miten tällä selittyy kaltoinkohtelevat tai leikkikouluikäisiä lapsia mur..ha.avat äidit? Etköhän saa jotenkin senkin kierrettyä niin että sekin on jotenkin valkoisen miehen syytä kaikki.

En ole puhunut valkoisista miehistä mitään.

Äideillä on biologian sekä yhteiskunnan rakenteiden (surprise) vuoksi ollut aina suurempi taakka ja vastuu pienistä lapsista kuin isillä. He siis yksinkertaisesti viettävät huomattavasti enemmän aikaa lasten kanssa kuin isät.

Tässä ketjussa on kuitenkin kyse lasten ahdistelusta ja seksuaalisesta hyväksikäytöstä. Pidätkö siis äidin mahdollisuutta m..rhata pieni lapsi samanlaisena "etuutena" kuin isien/miesten mahdollisuutta toteuttaa seksuaalisia mieltymyksiään pikkutyttöihin kohdistuvana irstailuna? Minusta nämä eivät ole lainkaan samoja asioita, vaikkakin näen kyllä helposti rakenteet äitienkin kohdalla. Esim. sairaassa ympäristössä kasvaminen, asennevammat, mielenterveyden järkkyminen, mielenterveyspalveluiden ulkopuolelle jääminen, totaalinen uupuminen ja ilman arjen apua jääminen voivat olla asioita jotka johtavat väkivaltaan lasta kohtaan.

Eli naisten pahuudelle on aina joku ulkopuolinen selitys, mutta miehet nyt vaan syntyvät pahoina, niinkö? Ymmärrätkö yhtään miltä tuo sepustuksesi kuulostaa? Laitapa miesten tilalle mikä tahansa muu ihmisryhmä.

Vierailija
586/754 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän ohis, mutta ootteko huomanneet että kiltit ja kunnollisetkin miehetkin ahdistuu ja haluaa kiistää kaikki MIESTEN tekemät ahdistelut? Oma kiltti mieheni myös aina ekana vähättelee, kiistää, kieltää tai yrittää selitellä jotenkin parhain päin jos kuulee/lukee/osallistuu keskusteluun jossa on vaikka r*iskauksia, in*estiä, miesten tekemää väkivaltaa, lasten hyväksikäyttöä tms miesten tekemää ikävää juttua.

Pari kertaa kunnolla oon kilahtanut ja kysynyt miksi vähättelee tai kiistää? Kuulemma syy on se että jotenkin kokee noloksi tai syyttelyksi (huom sama asenne kuin tolla yhdellä mies-inttäjällä ketjussa) ja toisekseen asiat on niin kauheita että EI HALUA AJATELLA niitä.

Raivostun tällaisesta silmien ummistamisesta, vaikka tajuan että se on inhimillistä, tavallaan itsensä suojelua. Mutta kun silmiä ei saa ummistaa! Pitää kokea se epämukavuus ja kiusallisuus ja MUUTTAA ASIAT.

Jotenkin tuntuu että mikään ei muutu ellei miehet itse nyt ota vastuuta kollektiivisesti miehenä olemisestaan ja ala kontrolloimaan toisiaan sosiaalisesti. Eli siis TUOMITSEMAAN toisten miesten tekemät perseilyt eikä vähättelemään tai kiistämään niitä. Jos aina vaan miehet piolustelee/selittelee parhain päin toistensa teor niin mikään ei muutu koskaan vaikka me naiset miten kampanjoitaisiin.

Tässä se taitaa olla villakoiran ydin.

Minä en ainakaan ota vastuuta ensimmäisestäkään raiskauksesta koska minä en niitä tee enkä hyväksy. Mutta en minä ala marssimaan etunenässä missään raiskauksen vastaisessa kampanjassa koska eivät naistenkaan aja miesten oikeuksia.

Villakoiran ydin on siinä, että naiset kokevat maailman olevan sellainen jossa vain mies voi tehdä väärin ja vain nainen voi olla uhri.

Tuossa taas villakoiran ydin on se, että pidät naisia ensisijaisesti naisina ja toissijaisesti ihmisinä.

Samasta syystä naisten oikeudet on olleet länsimaissakin vaikea saavuttaa. Ei nähdä ihmistä vaan sukupuoli.

Vierailija
587/754 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan samaa mieltä, että todella huonoa käytöstä isältä. Täysin turhaa ja ajattelematonta.

Mutta nyt se mistä kaikki suuttuvat. Katsokaa peräkkäin tämä Taina -ohjelma ja Arvottomat lapset.

Tavallaan muiden asioiden pitää olla tosi hyvin, että on kapasiteettia näistä loukkaantua. Mutta siis todella väärin, eikä hyväksyttävää.

Vierailija
588/754 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oksettaa tällaiset jutut, tulee fyysisesti paha olo..

On luonnotonta vanhemman kiinnostua seksuaalisesti jälkeläisistään, insestiä. Tuo on hyväksikäyttöä, puhelin on jo sitä

Tavallaan uskon, että se on valitettavasti aika luonnollista. Mihin isä voi silmänsä laittaa, kun tytär alkaa naisellistumaan, väkisinkin näkee.

MUTTA! Kaikille ajatuksille ei ehkä voi mitään, mutta se miten siitä eteenpäin, ratkaisee. Koskaan ei pidä päästää mitään typerää tai alkukantaista suustaan, se nyt on selvä. Isän tehtävä on olla turvakallio tyttärelleen, joka suojelee kaikelta pahalta.

Mihin ajatuksiin vihjaat?

Ei isällä ole mitään ajatuksia tyttärtänsä kohtaan.

"Vihjaan" sellaisiin ajatuksiin, mitä saattaa tulla täysin viattomasti, ilman mitään toivetta tai aietta kiihottua. Esim. kun katson omia kauniita ja komeita lapsiani, jotka ovat siis nuoria aikuisia, ajattelen että he ovat kivan näköisiä, ja varmaan myös kivoja kumppaneita tuleville aviopuolisoineen, myös sängyssä. 

Tietenkään en tarkoita, että olisi normaalia ITSE haluta sänkyyn omien lasten kanssa, se on sairasta!

N52

N49 täällä, kolme aikuista poikaa. Komeita ovat todellakin, isäänsä enimmäkseen tulleita. En ole koskaan kuitenkaan miettinyt kuitenkaan minkälaisia ovat petipuuhissa partnerinsa kanssa.

En osaa sanoa kumpa meistä on kummalisempi?

Ehkä sitten minä olen se kummallisempi. Ylipäänsä minulla on kamalan vilkas ajatus, kaikissa muissakin asioissa, olen ehdinyt miettiä jo omien perusterveiden lasten mahdolliset hautajaisetkin, siis jos tosi huonosti kävisi, kuten muutamalla lähipiirissä on käynyt :/ Ajatukseni lentää, halusin tai en.

Kaikilla on joskus kummallisia, ohimeneviä ajatuksia joista ei ole mitään haittaa. Jos ei tetoisesti, niin vähintään alitajuisesti meillä pyörii mitä ihmeellisimpiä juttuja joskus päässä. Turha siitä on painetta ottaa.

Vierailija
589/754 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin jos saisi vastausta tähän kysymykseen kiitos vai loppuiko feministeiltä argumentit ja ei osaa muuta kun vain alapeukkua antaa:

Miten tällä selittyy kaltoinkohtelevat tai leikkikouluikäisiä lapsia mur..ha.avat äidit? Onko tuokin kaltoinkohtelu jotenkin valkoisten miesten syytä kaikki?

Onhan tässä ketjussa arvosteltu äitejäkin rankasti esim. siitä, että he ovat vaikenemisellaan hyväksyneet ahdistelun tai jopa osallistuneet siihen osaltaan. Mitä sinun äitisi teki sinulle, kun niin kovasti naisia vihaat?

En minä äitejä vihaa, vaan kyseenalaistan sen että lasten kaltoinkohteluketjusta luodaan kovaa miesvihaketjua. Kaikki on aina jollain tavalla valkoisen miehen syytä monen mielestä täällä. Silloinkin kun äiti terrorisoi lapsiaan, silloinkin kyseessähän ei ollut nimenomaan hänen vikansa vaan ehkä joskus joku valkoinen mies sanoi hänelle jossain vaiheessa elämää pahasti ja se aiheutti hänen pahan käytöksensä.

Niin, tässä seksuaalisen ahdistelun asiassakaan ei mielestäni ole millään tavalla hyödyllistä lähteä demonisoimaan kaikkia miehiä, vaan jollain muulla tavalla ne ratkaisut täytyy löytää.

Vierailija
590/754 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisään vielä että tuo on se sovinismin syvin ongelma: se antaa viestin, että naiset ja tytöt ovat vain esineitä, joita voi kohdella miten haluaa.

Kun sellaisen viestin antaa, joutuvat tytöt uhreiksi.

Rajoja pitää kunnioittaa.

Ja sieltä taas asiaan kuuluvaa feministien uhrifantasiaa. Muuten hyvä, mutta realitodellisuudessa tuollaista ilmiötä ei ole olemassa. Miehet eivät kuvittele, että naista voi kohdella miten haluaa. Eivät ole koskaan kuvitelleet. Päin vastoin on jo aikojen alusta naiset ovat nauttineet erityiskohtelua miesten taholta, suojelua. Sellainen mies, joka on kajonnut naiseen on ollut halveksittu. Edelleen meillä on vahvasti voimassa herrasmieskulttuuri, missä miehen tulee kohdella erityisen hyvin naisia.

Missä todellisuudessa itse elät? On hienoa, että moni mies kohtelee naisia tasa-arvoisesti kuten toista ihmistä tuleekin kohdella. Sama koskee naisia suhteessa mieheen, tietenkin. Sitä feminismi mielestäni on kaikessa yksinkertaisuudessaan. Ajatus herrasmieskulttuurista ei tunnu ihan todelta, kun viestin kirjoittaja aloittaa viestinsä feminismitien uhrifantasialla ja kiistää pitkän ketjullisen verran ihmisten (pääosin) naisten kokemaa seksuaalista ahdistelua.

Täällä oli linkki Youtube- videoon, jota suosittelen katsomaan. Siinä suomalainen miesvloggaaja tekee testin netin seuranhakupalstalle esiintyen 13- vuotiaana tyttönä (Huom! tämä ”tyttö” hakee selkeästi ikäistään seuraa!). Video on surullinen ja järkyttävää katsottavaa vuonna 2019. Missä on herrasmieskulttuuri, kun 44 v. miehet lähettelevät peniksen kuvia ja tarjoavat rahaa seksistä 13- vuotiaalle tytölle? Videon tekijä toimitti kaikki epäasiallisten viestien lähettäjien tiedot poliisille. Kiitos siitä hänelle!!!

En kaipaa naisena herrasmieskulttuuria (kalskahtaa korvaan sana ”suojelu”, miltä naisia pitää suojella? Huonosti käyttäytyviltä miehiltäkö?), vaan kaipaan sivistyneesti, lämpimästi ja turvallisesti käyttäytyviä miehiä. Siis ihan normaaleja käytöstapoja, toisen ihmisen kunnioittavaa kohtelua ja arvostamista.

Samaa mieltä tuosta suojelusta. Ei miehet ole naisten suojelijoita. Jos olisivat, keneltä he meitä suojelisivat? Toisilta naisiltako....

Niiltä toisilta miehiltä, niin kuin on suojeltu maailman sivu. Mutta suojelijoita ei valitettavasti ole tarpeeksi apinoihin nähden.

Vierailija
591/754 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisään vielä että tuo on se sovinismin syvin ongelma: se antaa viestin, että naiset ja tytöt ovat vain esineitä, joita voi kohdella miten haluaa.

Kun sellaisen viestin antaa, joutuvat tytöt uhreiksi.

Rajoja pitää kunnioittaa.

Ja sieltä taas asiaan kuuluvaa feministien uhrifantasiaa. Muuten hyvä, mutta realitodellisuudessa tuollaista ilmiötä ei ole olemassa. Miehet eivät kuvittele, että naista voi kohdella miten haluaa. Eivät ole koskaan kuvitelleet. Päin vastoin on jo aikojen alusta naiset ovat nauttineet erityiskohtelua miesten taholta, suojelua. Sellainen mies, joka on kajonnut naiseen on ollut halveksittu. Edelleen meillä on vahvasti voimassa herrasmieskulttuuri, missä miehen tulee kohdella erityisen hyvin naisia.

Missä todellisuudessa itse elät? On hienoa, että moni mies kohtelee naisia tasa-arvoisesti kuten toista ihmistä tuleekin kohdella. Sama koskee naisia suhteessa mieheen, tietenkin. Sitä feminismi mielestäni on kaikessa yksinkertaisuudessaan. Ajatus herrasmieskulttuurista ei tunnu ihan todelta, kun viestin kirjoittaja aloittaa viestinsä feminismitien uhrifantasialla ja kiistää pitkän ketjullisen verran ihmisten (pääosin) naisten kokemaa seksuaalista ahdistelua.

Täällä oli linkki Youtube- videoon, jota suosittelen katsomaan. Siinä suomalainen miesvloggaaja tekee testin netin seuranhakupalstalle esiintyen 13- vuotiaana tyttönä (Huom! tämä ”tyttö” hakee selkeästi ikäistään seuraa!). Video on surullinen ja järkyttävää katsottavaa vuonna 2019. Missä on herrasmieskulttuuri, kun 44 v. miehet lähettelevät peniksen kuvia ja tarjoavat rahaa seksistä 13- vuotiaalle tytölle? Videon tekijä toimitti kaikki epäasiallisten viestien lähettäjien tiedot poliisille. Kiitos siitä hänelle!!!

En kaipaa naisena herrasmieskulttuuria (kalskahtaa korvaan sana ”suojelu”, miltä naisia pitää suojella? Huonosti käyttäytyviltä miehiltäkö?), vaan kaipaan sivistyneesti, lämpimästi ja turvallisesti käyttäytyviä miehiä. Siis ihan normaaleja käytöstapoja, toisen ihmisen kunnioittavaa kohtelua ja arvostamista.

Samaa mieltä tuosta suojelusta. Ei miehet ole naisten suojelijoita. Jos olisivat, keneltä he meitä suojelisivat? Toisilta naisiltako....

Näin juuri! Se että miehet ovat naisia ”suojelleet” tarkoittaa että miehet suojelevat naisia toisilta miehiltä, tietäen mitä toiset miehet voivat naisille tehdä. Tämänkään motiivina ei ole naisista välittäminen vaan naisen näkeminen miehen omaisuutena, jonka puolesta on sitten taisteltu toisia miehiä vastaan. Eli suojelutarve on peräisin suoraan sovinismista ja täysin siihen liittyvä ilmiö.

Ei, vaan ihan siksi on puututtu asioihin että niin ei saa tehdä toiselle ihmiselle. Ikävää, jos oma kokemuksesi on noin värittynyt että et näe hyviä miehiä enää missään.

Vierailija
592/754 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olinkin kokonaan unohtanut tuon rintaliivien repimisen auki takaapäin. Tai jos ei saanut auki, niin sitten niitä vaan venytettiin ja päästettiin irti, jotta napsahtaisivat kipeästi tytön selkään. Tuota tapahtui minunkin koulussani, Etelä-Savossa 90-luvulla, ei tosin minulle itselleni, koska olin "lauta", "luuviulu", "noi vaatteet näyttäisi hyvältä jos et olisi noin laiha"... No joka tapauksessa nämä tytöt, joiden rintaliivejä availtiin koulussa, juoksivat sitten häpeissään rintojaan käsillä peitellen toisten tyttöjen luo, jotta nämä laittaisivat liivit takaisin kiinni. Enpä muista opettajien puuttuneen.

Vierailija
593/754 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi_niista_ujoista_pojista kirjoitti:

Muistan että 80-90-luvun taitteessa yläasteella oli ihan "normaalia", että luokan "rohkeimmat" pojat puristelivat välitunneilla tyttöjen pyllyjä, reisiä ja tissejä sekä monin tavoin vääntelivät ja hieroivat, lukuisista vastalauseista välittämättä. Myös kivun tuottaminen oli ihan ok juttu. Ne nolommat pojat olivat hyvin vaivautuneina, eivätkä oikein tienneet, mitä tässä pitäisi tehdä. Asiasta ei koskaan puhuttu, ei koulussa eikä kotona. Tällainen kourimiskulttuuri oli mm. Hämeenlinnassa hyvin yleistä. Eräskin hämeenlinnalainen nuorehko kirjailija kertoo osin elämänkerrallisessa kirjassaan, kuinka oli itse aika naissankari, ja mm. avasi edessä istuvan tytön rintaliivit oppitunnin aikana. Tämä kaikki oli ihan normaalia ennen. Paljon parempaan suuntaan on asiat menneet, ja näistä menneistä törttöilyistä saa ja pitääkin olla vihainen.

Tuollaiseksi minäkin kouluajat 70-80 -luvuilla muistan. Tietyt pojat ahdistelivat jopa  koulutunneilla edessään istuvia tyttöjä, ja eräskin opettaja, yksi muutoin aivan asiallinen mies totesi tilanteeseen vain, että  "älä sinä, S****, villitse niitä poikia" vaikka tyttö ei ollut tehnyt mitään muuta kuin vain meikannut kouluun lähtiessään. Meikkaaminen oli näiden poikien (ja opettajien) mielestä signaali, että tyttö halusi tulla kourituksi siivouskopissa, tuulikaapissta tai missä tahansa, mutta eihän se ollut näin, ei silloinkaan.

Oma isäni oli killti mies, ei ahdistellut, vaikkakin oli mustasukkainen, heti kun toin ensimmäisen poikaystäväni kotiin. Silloin hän saattoi sanoa orastavasta sukupuolielämästäni rumasti, mutta osasin sanoa takaisin minäkin, niin että siitä ei jäänyt sen kummempia traumoja. Kunhan vain mököteltiin ja mulkoiltiin äkäisesti toisiamme puolin ja toisin.

Isäni isä sen sijaan oli eri maata, sodan käynyt mies, joka ei osannut peitellä iloaan, kun jälkeläisillä alkoi tissit kasvaa ja pippelit puskea karvaa. Rumasti ukki ei sanonut koskaan, mutta kehui tarpeettomastikin saaden nolostumaan ja punastumaan. Se oli vähän niinkuin vuorovesi, ihan ennustavissa mutta häipymässä pois, noustakseen taas kun seuraava lapsenlapsi tulee oikeaan ikään. Jos siihen ei kiinnittänyt huomiota, asia oli sillä yhdellä kommentilla ohi ja loppuunkäsitelty. Nähtiinkin niin harvoin.

Vierailija
594/754 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä oli perhetuttu, joiden mökillä me oltiin.

Mä olin varmaan 9-vuotias, täysi lapsi sekä mieleltä että vartaloltani.

Oltiin uimassa ja kun istuin laiturilla ja märkä uikkari tuntui ikävältä, niin laskin olkaimet alas.

"Et sä voi olla noin, sulla näkyy tissit", sanoi se vieras mies silmäillen mua." Nolostuin ja tuli tosi paha olla.

Sit mulla oli joku rihkamasormus sormessa. Se putosi järveen.

Kun sanoin äidille että se putosi, niin taas se äijä oli vieressä. "Mites sä nyt sormuksesi hävitit, mitäs se kaveri nyt sanoo?"

Se oli jotenkin tosi ällö ukko. En tietenkään osannut mitenkään puolustautua, tuli vaan inhottava olo.

Se kyttäsi mua jotenkin oudosti ja väärällä tavalla, ja suhtautui muhun epäasiallisesti.

Niillä ei ollut lapsia, emmekä onneksi olleet paljon tekemisissä.

En halua vähätellä kokemustasi, mutta tuo kuulostaa enemmän vain kömpelöydeltä. Että mies yritti naurattaa sinua, mutta ei vain osaa puhua lapsille sillä tavalla hauskasti kun haluaisi ja meni kiusallisen puolelle. Toiset sen osaavat ja toiset eivät.

Vierailija
595/754 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perus sovinistin logiikkaa:

- ei miehet ahdistele!

- kyllä naisetkin ahdistelee!

.

.

.

.

NaisetKIN.

Ei ole sovinismista kyse, vaan siitä että meitä ihan tavallisia ja fiksuja miehiä vähän ottaa pattiin, kun saarnataan että kaikki miehet nyt vaan ovat pahoja. Meitä kun järkyttää ja vituttaa nämä teidän kertomat kokemukset ihan yhtälailla.

Et ole fiksu, jos tulkitset tämän ketjun noin pahasti päin mäntyä.

Vierailija
596/754 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan iso osa tästä kaikest kumpuaa ikuisuuksia jatkuneesta puhumattomuuden kierteestä. Sisarukset alkaa yhtäkkiä naisistua ja miehistyä eikä asiasta perheessä osata puhua muulla tavoin kuin naljaillen ja lopulta kiusaten ja ahdistellen. Toivottavasti nykyään nää asiat ei oo enää tabuja, vaan osataan luontevammin suhtautua.

Suomalaisessa kulttuurissa avainsana on häpeä. Hävetään kaikkea mahdollista. Hävetään seksuaalisuutta ja tähän liittyen lapsen kehitysvaiheita, joten siihen ei pystytä suhtautumaan normaalisti vaan homma kieroutuu tavalla tai toisella. Hävetään omia traumoja, joten niistä ei puhuta, niitä ei käsitellä ja sitten siirretään niitä omille lapsille. Hävetään sitä, mitä paskaa omassa perheessä tapahtuu, joten vaietaan siitä eikä viedä edes lapsia turvaan.

Häpeä.

Vierailija
597/754 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jättäkää jankuttaja omaan arvoonsa, jooko? Pilaa ketjun ja siihen varmaan pyrkiikin, kun samat asiat pitää toistaa uudestaan ja uudestaan.

Vierailija
598/754 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

TässäKIN ketjussa, ja myös esim. Metoo-keskusteluissa on aina miehiä, jotka eivät kestä sitä, että naiset tuovat kokemuksensa päivänvaloon. Kokemuksia on laidasta laitaan, ja tässäkin ketjussa on kerrottu aivan kamalia, traumaattisia asioita.

Ei haittaa kokemusten kertominen. Haittaa se seuraava viesti, minkä perusajatus on, että  miehet ovat ahdistelevia sikoja. 

En kykene kuvittelemaan, että kommentoisin omaa tytärtä kuten ketjussa on kerrottu joidenkin isien tyttäriään kommentoivan. Samoin en kykene kuvittelemaan sivuuttavani tyttären kertomaa, että veljensä häntä kohtelisi kuten ketjussa kerrottu joidenkin veljien siskojaan kohdelleen. 

Jos luet ketjua taaksepäin, niin paljon on sellaista, että "joopa joo, ei ole todisteita, pelkkää puhetta" tai "nää on mielenterveyspotilaiden horinoita". Feminismi vedetään mukaan siihen, että tyttölapsi ei ole saanut käydä edes suihkussa rauhassa omassa kodissaan tai että sukulaismiehet ovat puhuneet rasvaisia tai käyneet kiinni. Väitetään, että naiset vain ajavat jotain agendaa näillä kertomuksillaan. 

Tuo on kertomusten lyttäämistä, vähättelyä ja kieltämistä.

Me naiset emme ole vastuussa siitä, että yleensä ja useimmiten seksuaalinen kaltoinkohtelija on isä, veli, sukulaismies tai tuntematon poika / mies. Se on tilastollinen fakta, eikä ole mitään älyllisesti epärehellisempää kuin yrittää vesittää se, ja samalla koko ilmiön yleisyys ja siitä tyttölapsille ja naisille koituva kärsimys. 

Miettikääpä maailman mittakaavassa, paljonko tätä tapahtuu. Yksi eilen avattu ketju toi jo tänne mitä kauheimpia kertomuksia runsain määrin. Mitä tapahtuu koko ajan tällä pallolla, ja mitä on aina tapahtunut?

Kyllä, nämä ahdistelijat ovat enimmäkseen miehiä. Mutta virhe on siinä, että kyse olisi jostain universaalista rakenteesta johon jokainen mies osallistuu. Tuollaisten kasvottomien ja teoreettisten rakennelmien jahtaaminen ei tätä asiaa ratkaise, vaan näihin pitää puuttua yksilötasolla ja muistaa se, että aina on ollut myös niitä hyviä miehiä jotka tällaista eivät ole tehneet, vaan ovat jopa puolustaneet heikompiaan.

Miesten yleisen demonisoinnin ja lynkkaamisen sijasta katsoisin, että olisi hedelmällisempää palauttaa hyvien miesten kunnia ja tehdä heistä esikuvia pojille. Jos ajattelee jotain kasvavaa poikaa ja hänen kehitystään mieheksi, luuletteko että on parempi että hän kuulee koko nuoruutensa joka suunnasta saarnausta siitä, miten sairaita ja pahoja kaikki miehet ovat, vai sitten että hän näkee miten hyviä ja esimerkillisiä miehiä arvostetaan ja kunnoitetaan, jolloin hän saa esikuvan ja mallin siitä, mihin kannattaa pyrkiä? Toki meillä miehillä on tässä se tärkein rooli, meidän pitää näyttää itse sitä esimerkkiä. Eikä myöskään katsella sormien läpi kaikkea mahdollista.

Vierailija
599/754 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän ohis, mutta ootteko huomanneet että kiltit ja kunnollisetkin miehetkin ahdistuu ja haluaa kiistää kaikki MIESTEN tekemät ahdistelut? Oma kiltti mieheni myös aina ekana vähättelee, kiistää, kieltää tai yrittää selitellä jotenkin parhain päin jos kuulee/lukee/osallistuu keskusteluun jossa on vaikka r*iskauksia, in*estiä, miesten tekemää väkivaltaa, lasten hyväksikäyttöä tms miesten tekemää ikävää juttua.

Pari kertaa kunnolla oon kilahtanut ja kysynyt miksi vähättelee tai kiistää? Kuulemma syy on se että jotenkin kokee noloksi tai syyttelyksi (huom sama asenne kuin tolla yhdellä mies-inttäjällä ketjussa) ja toisekseen asiat on niin kauheita että EI HALUA AJATELLA niitä.

Raivostun tällaisesta silmien ummistamisesta, vaikka tajuan että se on inhimillistä, tavallaan itsensä suojelua. Mutta kun silmiä ei saa ummistaa! Pitää kokea se epämukavuus ja kiusallisuus ja MUUTTAA ASIAT.

Jotenkin tuntuu että mikään ei muutu ellei miehet itse nyt ota vastuuta kollektiivisesti miehenä olemisestaan ja ala kontrolloimaan toisiaan sosiaalisesti. Eli siis TUOMITSEMAAN toisten miesten tekemät perseilyt eikä vähättelemään tai kiistämään niitä. Jos aina vaan miehet piolustelee/selittelee parhain päin toistensa teor niin mikään ei muutu koskaan vaikka me naiset miten kampanjoitaisiin.

Tässä se taitaa olla villakoiran ydin.

Minä en ainakaan ota vastuuta ensimmäisestäkään raiskauksesta koska minä en niitä tee enkä hyväksy. Mutta en minä ala marssimaan etunenässä missään raiskauksen vastaisessa kampanjassa koska eivät naistenkaan aja miesten oikeuksia.

Villakoiran ydin on siinä, että naiset kokevat maailman olevan sellainen jossa vain mies voi tehdä väärin ja vain nainen voi olla uhri.

Tuossa taas villakoiran ydin on se, että pidät naisia ensisijaisesti naisina ja toissijaisesti ihmisinä.

Samasta syystä naisten oikeudet on olleet länsimaissakin vaikea saavuttaa. Ei nähdä ihmistä vaan sukupuoli.

Perustele väitteesi JA ota huomioon, että naiset eivät aja mitään miesten asioita. Sukupuoli on olemassa, onneksi ja näköjään valitettavasi. Mutta perusteleppa miksi minun pitäisi sykkiä tuntemattomien naisten hyvinvoinnin eteen kun miesten eteen eivät naiset kollektiivisesti mitään tee?

VUOSISADAT naiset ovat mahdollistaneet miesten työn huolehtimalla kaikesta uusintavasta ja ylläpitävästä työstä + lisääntymisestä. Pitkälti myös edelleen.

Samalla tavalla tässäkin ketjussa kokemuksiaan jakaneet naiset haluavat ettei yksikään lapsi, tyttö tai poika, joudu kokemaan mitään sellaista mitä he ovat kokeneet.

Mitä muuta vaadit? Mikä sinulle on ongelma miehen asemassa? Äläkä edes aloita siitä perhanan asepalveluksesta, se on miesten miehille luoma systeemi, jota vastustavat lähinnä feministit.

Vierailija
600/754 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma perheeni (isä, isoisät, jne) ovat aina olleet asiallisia joten en onneksi ole kokenut vastaavaa ahdistelua perheeni sisällä. Vanhempani varoittivat kaupungissa 80-90 luvulla etukäteen "vaarallisista" aikuisista, itsensäpaljastajista yms, joten näitten olemassaoloon olikin sitten onneksi vähän varautunut. Kumma kyllä, en ikinä törmännyt itsensäpaljastajaan lapsena, mutta ehkä osasyynä olikin tuo että suhtautui valmiiksikin jo vähän varauksella humalaisiin vanhoihin ukkoihin, ja kiersi heidät puistossa ja metsässä kaukaa.

En muista että esim. ystävieni tai luokkatovereitteni vanhemmissa olisi koskaan ollut pervoilijoita laajemmin, joten tämä saattaa kyllä osittain liittyä kasvualueeseen. Isossa kaupungissa voi olla että muutos vanhoista tavoista tapahtui nopeammin ja pahimmat törkeydet ovat jääneet pienemmille paikkakunnille, kenties? Kaksi luokkatoveria muistan joiden isiä olen pitänyt vähän kummallisena: yksi kertoi isänsä lukevan pornolehtiä: tyttö käyttäytyi yliseksuaalisesti muutenkin ja ajautui ikäviin kuvioihin varhain, joten en pidä mahdottomana että hänen isänsä olisi ollut jotenkin epäasiallinen tytärtään kohtaan. Minä en koskaan kokenut hänen osaltaan mitään ikävää, mutta suhtauduin häneen epäluuloisesti. Toisen luokkatoverini isä taas oli jotenkin puistattava. Hän osti tytöilleen hajuvesiä ja muita naisten juttuja, mutta ei koskaan leluja. Nämäkin tytöt käyttäytyivät vähän korostetun seksuaalisesti ja ongelmaisesti, joten olen jälkikäteen miettinyt että siinäkin perheessä saattoi olla omat ongelmansa. En tosin tässäkään tapauksessa kokenut itse mitään ahdistelua, korkeintaan sain kuulla joskus jonkun kommentin siitä kuinka olen "kasvamassa kauniiksi nuoreksi naiseksi" tms.

Luulen, toisin kuin monet tässä ketjussa, että asiaton seksuaalinen käytös lapsia kohtaan voi johtua muustakin kuin selkeistä pedofilisistä taipumuksista. Esimerkkinä eräs tuttavaperheen mies, joka seksualisoi naisia ympärillään ja teeveessä, mutta "hauskasti" otti joukkoon mukaan myös kehittymättömät tytöt. Eli kaiken kaikkiaan yliseksuaalinen ihminen joka ei tuntenut mitään hyvän maun rajoja. Varmasti olisi myös heittänyt läppää eläimistä, mutta tätä en ollut kuulemassa.

Yksi etäinen sukulaismies on todennäköisesti ahdistelija. Lapsena hän heitteli meitä heinäladossa ympäriinsä, joka olikin kivaa niin kauan kunnes heittäessä laittoi kerran kätensä alkkareitten sisään ja alkoi hinkata sormiaan siellä. Hänen minua vanhempi tyttärensä on oireillut koko ikänsä pahasti eikä ole koskaan seurustellut: olen aina epäillyt että perheessä tapahtui muutakin ikävää...

Kavereistani yksi on kertonut mökkipaikkakunnallaan eräästä isänsä kaverista, joka saunassa pyysi lasta laittamaan kättänsä haaroihinsa ja kokeilemaan miltä miehen penis tuntuu. Tuo on ehkä häiriintynein teko jonka olen kuullut kerrottavan suoraan minulle, mutta tapahtui itäsuomessa pienellä paikkakunnalla joskus 80-90 luvun taitteessa.