"Tuosta meidän Tainasta tulee tosi pantava”
Hyi kun tuli paha olo kuin luin tuon jutun. Myös minun isäni oli tuollainen paskapääsovinisti.
Olin ehkä vasta 11 v kun isä mietti kännissä että "tuleekohan Pialle iso vai pieni pillu".
Kommentit (754)
Tämä ketju on järkyttävää luettavaa. Mutta aihe on tärkeä ja ansaitsisi todellakin enemmän julkista keskustelua. Suomen tasa-arvotilastojen ja indeksien takana aivan hirvittävä määrä naisvihaa ja sen raivokasta hyväksyntää ja paapomista, jopa ihan näennäisesti fiksujen ja koulutettujen ihmisten taholta. Tämä liittyy mielestäni yleisemminkin yhteiskunnan lähes kaikilla alueilla vallitsevaan sokeaan auktoriteettiuskon kulttuuriin, jossa vahvemmalla on kyseenalaistamaton oikeus alistaa muita samalla kun uhrista tehdään syyllinen.
Olen mies ja olen nuoresta asti todistanut valtavan määrän muiden miesten naisiin kohdistuvaa vonkausta, puristelua, ahdistelua ja yleistä esineellistämistä. Pahin tapaus minkä muistan, oli kun joukko teinipoikia työnsi vuorollaan kättä sammuneen tytön housuihin. Tiedän että olisi pitänyt puuttua asiaan mutta olin tilanteessa niin lamaantunut, etten pystynyt tekemään mitään. Kotona ja suvussa en mitään pervoilua muista tapahtuneen, uskon että malli siihen miten naisia kohtelee tulee pitkälti sieltä, ei kokonaan mutta osittain. Miesvaltaisissa yhteisöissä kuten jotkut opiskelualat ja urheilujoukkueet, tällainen suhtautuminen ja käytös tuntuu vahvistuvan, mikä sopii kuvaan ketkä niitä pahimpia ahdistelijoita silloin nuorena oli (=lätkänpelaajat ja amisjuntit). Olenkin aina vieroksunut erilaisia mieskerhoja, koska niissä lähes satavarmasti joutuu kuulemaan jotain misogyynista p*skaa ennemmin tai myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Tämä ketju on järkyttävää luettavaa. Mutta aihe on tärkeä ja ansaitsisi todellakin enemmän julkista keskustelua. Suomen tasa-arvotilastojen ja indeksien takana aivan hirvittävä määrä naisvihaa ja sen raivokasta hyväksyntää ja paapomista, jopa ihan näennäisesti fiksujen ja koulutettujen ihmisten taholta. Tämä liittyy mielestäni yleisemminkin yhteiskunnan lähes kaikilla alueilla vallitsevaan sokeaan auktoriteettiuskon kulttuuriin, jossa vahvemmalla on kyseenalaistamaton oikeus alistaa muita samalla kun uhrista tehdään syyllinen.
Olen mies ja olen nuoresta asti todistanut valtavan määrän muiden miesten naisiin kohdistuvaa vonkausta, puristelua, ahdistelua ja yleistä esineellistämistä. Pahin tapaus minkä muistan, oli kun joukko teinipoikia työnsi vuorollaan kättä sammuneen tytön housuihin. Tiedän että olisi pitänyt puuttua asiaan mutta olin tilanteessa niin lamaantunut, etten pystynyt tekemään mitään. Kotona ja suvussa en mitään pervoilua muista tapahtuneen, uskon että malli siihen miten naisia kohtelee tulee pitkälti sieltä, ei kokonaan mutta osittain. Miesvaltaisissa yhteisöissä kuten jotkut opiskelualat ja urheilujoukkueet, tällainen suhtautuminen ja käytös tuntuu vahvistuvan, mikä sopii kuvaan ketkä niitä pahimpia ahdistelijoita silloin nuorena oli (=lätkänpelaajat ja amisjuntit). Olenkin aina vieroksunut erilaisia mieskerhoja, koska niissä lähes satavarmasti joutuu kuulemaan jotain misogyynista p*skaa ennemmin tai myöhemmin.
Kiitos! Palautit uskoni miessukupuoleen. Kerrankincoman sukupuolensa itsereflektioon kykenevä mies. Ihanaa että sinun kaltaisia toista kunnioittavia ja empattisia miehiä löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Jollakin on nyt kova tarve tehdä näistä asioista epäuskottavia. Taitaa vähän pelottaa mitä on itse tullut tehtyä ja sen tuleminen ilmi, kun noin intohimoisesti haluaa vähätellä toisten kokemuksia.
Tiedätkö, kun juuri tuosta ilmiöstä tässä koko keskustelussa on kyse, ja sille tulee loppu nyt, kun naiset eivät enää suostu näistä vaikenemaan ja hiljaa hyväksymään.
Kalahti kirves nyt niin pahasti kiveen kuin voi. Vielä kymmenet peukutukset päälle.
Luuletko että tämmöiset heitot lisääväävät uskoa teidän tarinoihinne? Päinvastoin lisää epäuskottavuutta.
Peukku ylös, jos olet kokenut jotain näistä lapsena isäsi tai sukulaisesti tekemänä:
- rintojen kommentointi tai arvostelu tai puristelu
- takapuolen arvostelu tai puristelu/kopelointi
- karvankasvusta kyseleminen tai jopa asian tarkistaminen
- kuukautisista, valkovuodosta tms ”pimppieritteistä” vitsailu, kysely tai konmentointi (se alushousujen tutkiminen menee samaan kategoriaan)
- neitsyydestä, ”panohommista” kysely, vitsailu ja nälvintä
- huorittelu
Mulla ihan joka kohta täytyy ja paljon enemmänkin ja ihan ylempää keskiluokkaa oleva ”ulkokultainen” hyvä perhe.
Haluaisin tsekata miten peukkuja satelee meinaan olen varma että meitä ei ole vaan yksi eikä kaksi vaan... satoja.
Vierailija kirjoitti:
Sinun olisi pitänyt puuttua tapahtumiiin, eikä yrittää keventää omaatuntoa jollain anonyymillä keskustelupalstalla. Tuokin että sysäät syyllisyyttä muille.
Vierailija kirjoitti:
Peukku ylös, jos olet kokenut jotain näistä lapsena isäsi tai sukulaisesti tekemänä:
- kuukautisista, valkovuodosta tms ”pimppieritteistä” vitsailu, kysely tai konmentointi (se alushousujen tutkiminen menee samaan kategoriaan)
- huoritteluMulla ihan joka kohta täytyy ja paljon enemmänkin ja ihan ylempää keskiluokkaa oleva ”ulkokultainen” hyvä perhe.
Haluaisin tsekata miten peukkuja satelee meinaan olen varma että meitä ei ole vaan yksi eikä kaksi vaan... satoja.
Kuten jo todettu, tämä oli ihan yleistä 80-luvulla. Toivottavasti ei enää.
Itse kuulin teininä Kummallisia seksuaalissävytteisiä kommentteja naapurin pikkupojalta, joka oli tuolloin noin 10- vuotias, itseäni lähes 10 vuotta nuorempi. Nyt aikuisena olen tajunnut, että kotoaan se raukka oli naista esineellistävää ja halventavaa puhetta kuullut. Elettiin 90-lukua ennen internetiä. Olen miettinyt, miten isänsä on puhunut naapurin teinitytöistä ja ehkä pojan äidistä ja muista naisista ja mille muulle lapselle sopimattomalle altistunut.
Vierailija kirjoitti:
- huoritteluMulla ihan joka kohta täytyy ja paljon enemmänkin ja ihan ylempää keskiluokkaa oleva ”ulkokultainen” hyvä perhe.
Meillä ei tapahtunut mitään noista asioista.
Vaikea sanoa että oliko hyvä juttu vai huono. Kun tätä ketjua lukee niin hyvä ettei ollut mikään juttu noista esillä mutta en voi sanoa että olisi mikään rehellinen olotila.
Ilmiselvästi meillä oli lasten kehitys jonkinlainen tabu, josta ei keskusteltu. Ihmettelen vaan että onko se se oikea lähestymistapa? Ilmeisesti on kun näyttää olevan näitä traumapotilaita ketju täynnä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, koska tärkeintähän tähän teemaan liittyen on, että yksikään mies ei joutuisi kokemaan ikävää oloa eikä sitä, että jokin "särähtää heidän korvaan"! Varjelkoon!
Ei tärkeintä, mutta oleellista paremman keskustelun takia. Syyttömien syyttämisellä harvemmin saadaa aikaan rakentavaa keskustelua.
Menneitä tekoja ei voi kukaan muuttaa, mutta tulevan osalta jokainen voi huolehtia omasta käytöksestään sekä vaihtelevasti vaikuttaa muiden ihmisten käytökseen.
Se on jännä että sitä "parempaa kielenkäyttöä/käytöstä" vaativat aina valkoiset miehet (joskus valkoiset naiset).
Kun kyse on häiriintyneistä yksilöistä, mutta myös kulttuurisista rakenteista, jotka sallivat naisten objektivoimisen ja pikkutyttöjen seksualis.oimisen miesten taholta, niin on aivan paikallaan käyttää termiä "miehet". Koska kulttuuri sallii tämän nimenomaan kaikille miehille, vaikka suurin osa miehistä ei käytä sitä hyväkseen ainakaan niin räikeästi kuin tässä ketjussa on kuvattu.
Jos sinä et ole ahdistel ija/r.aiskaaja, niin mikään tässä ketjussa ei koske sinua ja sinun on turha tulla tänne ahdistumaan siitä. Minä olen valkoinen nainen ja luen paljon jenkkitutkijoiden ja toimittajien esseitä rasismista. Niissä usein käytetään termiä "valkoiset naiset" ja ei mitenkään hyvässä merkityksessä. Ja arvaa mitä? Minulle ei todellakaan ole tullut mieleen käydä itkemään, että "ei kaikki valkoiset naiset/en minä/särähtää niiiin korvaan" jne. Vaan olen hiljaa ja kuuntelen, ja olen alkanut miettiä, miten olen saattanut TUKEA rasistisia valtarakenteita, vaikka en ole avoimesti rasisti.
Olet selvästi käynyt jonkun intersektionaalisen feminismin peruskurssin ja kovin innoissasi siitä, kun nyt näet näitä "rakenteita" kaikkialla. Kiitos, voit poistua.
Kulttuuri olemme me kaikki, myös ne naiset ja heidän on itse päätettävä miten antavat itseään ja lapsiaan kohdella. Hyvä, että ajat ovat muuttumassa ja näitä mätäpaiseita puhkotaan, mutta tuo hurmoksellinen valtarakenteista sössöttäminen ei tässä auta.
Kerro toki miten yksittäinen uhri voi "päättää miten antaa itseään kohdella", jos vastassa ovat syyllinen ja valtarakenteet, jotka tukevat enemmän syyllistä? Sitähän mm oikeuslaitos on Suomessa, ja kommenttisi taas pelkkää uhrien syyllistämistä, mikä sekin kumpuaa kulttuurin valtarakenteista.
Mutta kyllä, yritetään ehdottomasti vaikuttaa niihin valtarakenteisiin. Muistahan sinäkin tukea Suostumus-aloitetta.
- eri
Minulla oli vastassani sadisti-isä, häntä palvova äiti, kaikki sukulaiset, perhetutut ja opettajat. Kaikki oli aivopesty uskomaan, että olin syntyjäni paha lapsi ja ahdistuneisuuteni oli pahuudestani johtuvaa kapinaa ihanaa isääni kohtaan. Miten olisin voinut itse vaikuttaa tilanteeseen?
No lapsi nyt onkin eri juttu, minä puhuin aiksuisista ihmisistä. Aikuisillahan se vastuu on siitä, miten lapsia kohdellaan. Myös niillä naisilla.
Vierailija kirjoitti:
Sitä , että äiti katsoo huoneeseen kävelevää poikaansa ja toteaa ystävälleen "On meidän Matista tullut komea" ei voi mitenkään verrata siihen, että isä läpsii tytärtään pepulle sanoen "On Kaisasta tullut pantava!"
Miksi pitäisikään vertailla? Molemmista voi silti tuntua pahalta ja silloin kumpaakaan ei pitäisi tehdä.
Kyllä täytyy välillä ihmetellä tätä miesten logiikkaa. Jos nainen kertoo, että on tullut miehen ahdisteltavaksi, hän mukamas syyttää kaikkia miehiä samanlaisiksi ja miehet ryntää huutelemaan ”ei kaikki miehet”! Sitten jos joku nainen on luottanut johonkin mieheen ja sen takia tullut vaikka raiskatuksi, niin tämä nainen on ollut tyhmä, kun on luottanut eikä tajunnut miehen olevan raiskaaja. Siis ajatellut, ettei kaikki miehet ole raiskaajia. Ei olekaan, mutta tosi monet on!! Mistäs me se voidaan tietää, kuka on ja kuka ei, eivät he kanna mitään kylttiä.
Vähän sama kuin se, etteivät kaikki punkit kanna borrelioosia. Ei voi tietää, onko tässä punkissa sellainen vai ei, joten niitä punkkeja vältellään ja napataan irti, jos sellainen ihoon kiinnittyy. Miehet, olette siis kuin punkkeja.
Vierailija kirjoitti:
No ei pitäisi oman lapsen kiinnostaa. Mutta totta on että omassakin lapsuudessa kysyttiin sukulaisvierailulla että haluatko seksiä kun kahvipöydässä keksejä tarjoiltiin ja sitten se oli niin hauskaa. Ja tätä vitsiä jatkettiin myös kotona isän toimesta. Suorastaan hävetti kun aina kaikki piti vääntää kaksimieliseksi ja jos ei ymmärtänyt haukuttiin tosikoksi.Samoin kommentoitiin tissien kasvamista ja vartalon muuttumista. Humalapäissään isä yritti aina tulla halailemaan ja lääppimään ja äiti sai hätistellä pois. Tänä päivänä kumpikaan ei muista mitään tuollaista tapahtuneen.
Tällaista jälkeä tulee, kun naiset valitsevat miehikseen niitä ainaisia panojuttujaan jankuttavia "jännittäviä ja karismaattisia miehiä". Kyllä näitä olen itsekin miehenä tuntenut, aina niitä yksi tai pari kappaletta riittää kuhunkin kaveriporukkaan. Nämähän ovat niitä naisten suosimia miehiä.
M/39
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin tsekata miten peukkuja satelee meinaan olen varma että meitä ei ole vaan yksi eikä kaksi vaan... satoja.Kuten jo todettu, tämä oli ihan yleistä 80-luvulla. Toivottavasti ei enää.
Ei tämä lista kovi tavalliselta kuulosta ja yleiseltä käytännöltä.
Listastasi ilmenee ettei mitään asiallista lähestymistä murrosikään ollut.
Oi miten olen kateellinen kaikille naisille ja tytöille, jotka saavat kasvaa rauhassa aikuisiksi. Itse olin pellavapäinen tyttö ja vanhempieni ällöttävät ryyppykaverit alkoivat jo nuorena kommentoimaan miten olin vaimoainesta. Ensimmäisen kerran yksi äitini miesystävä kampesi itsensä sänkyyni kun olin 13-vuotias ja jouduin pakenemaan vessaan lukkojen taakse. Toinen miesystävä kirjoitteli minulle rakkausrunoja ja suuteli kun oli 15-vuotias - hyi helvetti mikä limainen ällötys! Isäni kommentoi tissejäni suunnilleen samoihin aikoihini ("eivät näköjään kasva yhtä isoiksi kuin äidilläsi"). Setäni ehdotti että nuolisi minua kun olin täyttänyt 18, ja se oli hirveää - sama setä jonka kanssa olin käynyt pienestä lähtien kalassa ja oltu paljon tekemisissä. Oliko hän katsonut minua jo pienenä sillä silmällä? Katsoiko hän tytärtään sillä silmällä? Olen vasta nyt, 45-vuotiaana vapautunut hiukan estoistani ja seksielämäni on hyvää, mutta nuorempana oli kyllä iso kynnys alkaa seurustelemaan. Onnekseni löysin ujon ja ihanan ensimmäisen poikaystävän joka jumaloi vartaloani (vaikka en todellakaan ole mikään malli) ja eheytti minäkuvaani. Hänestä tuli myös aviomieheni ja lasteni isä. Olen hänelle kiitollinen, mutta vanhoja asioita en vain pysty unohtamaan, vaikka haluaisinkin.
Muistan että 80-90-luvun taitteessa yläasteella oli ihan "normaalia", että luokan "rohkeimmat" pojat puristelivat välitunneilla tyttöjen pyllyjä, reisiä ja tissejä sekä monin tavoin vääntelivät ja hieroivat, lukuisista vastalauseista välittämättä. Myös kivun tuottaminen oli ihan ok juttu. Ne nolommat pojat olivat hyvin vaivautuneina, eivätkä oikein tienneet, mitä tässä pitäisi tehdä. Asiasta ei koskaan puhuttu, ei koulussa eikä kotona. Tällainen kourimiskulttuuri oli mm. Hämeenlinnassa hyvin yleistä. Eräskin hämeenlinnalainen nuorehko kirjailija kertoo osin elämänkerrallisessa kirjassaan, kuinka oli itse aika naissankari, ja mm. avasi edessä istuvan tytön rintaliivit oppitunnin aikana. Tämä kaikki oli ihan normaalia ennen. Paljon parempaan suuntaan on asiat menneet, ja näistä menneistä törttöilyistä saa ja pitääkin olla vihainen.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä täytyy välillä ihmetellä tätä miesten logiikkaa. Jos nainen kertoo, että on tullut miehen ahdisteltavaksi, hän mukamas syyttää kaikkia miehiä samanlaisiksi ja miehet ryntää huutelemaan ”ei kaikki miehet”!
Ei kertomukset syytä kuin kuin kertomuksen tekijäksi mainittua tahoa. Ne muiden kirjoittajia vastaukset missä yleistetään miten miehet/naiset/nuoret/vanhat ovat juuri tuollaisia sitten syyttävät laajemmin ihmisiä.
Täytyy varmaan olla tyytyväinen omaan valikoituneeseen kaveriporukkaan, missä ei puhuta naisista ollenkaan. Ei ole tullut todistettua huonoa käytöstä omassa piirissä. Töissä sitten huomannut millaisia ääliöitä maan päällään kantaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä ketjusta tukee mieleen, että insestimäiset puheet, seksuaaliset vihjailut, nöyryytykset ja ahdistelut olisivat olleet jotenkin arkipäivää 80-luvun perheissä.
No eivät todellakaan olleet. Suurin osa ihmisistä osasi kyllä käyttäytyä normien mukaan silloinkin, isät ja veljet, äidit ja siskot. Te, jotka olette ahdistelusta kärsineet, olette valitettavasti joutuneet poikkeuksellisten ihmispaskojen uhreiksi. He ovat kuitenkin sairas vähemmistö.
Olet täysin väärässä. SINÄ ja sinun perheesi ovat poikkeus, nuo pervoiskät enemmistö. Mulla oli omalla ja rinnakkaisluokalla sellaset 24 tyttöä ja näistä sellasella 75% :lla oli pervoisä. Kaikilla ei kopeloinut tai kosketellut mutta rasvaiset puheet oli jokaisella. Tämä kasarilla. Ja mun perhe oli hyvä keskiluokkanen perhe, niin nuo muutkin. Se oli AJANKUVA. Ja silloin oli ekat nousut yhteiskubtaluokasta oarempaan kun kaupungistuminen alkoi. Moni muutti maalta kaupunkiin esim virkamiesuralle. Ne maaseudun juntti/sovinisti asenteet vaan seurasi mukana.
No en usko. Itse olin lapsi 80-luvulla, alkoholisoitunut isä ja työtön äiti, eikä kertaakaan oma isä sanonut mitään loukkaavaa. Mutta sain kokea kyllä nuorena kun humalaiset peräkammarinpojat lääppivät lasta, se on ihan hirveää ja jää lapsen mieleen ikuisesti.
Itse kerran pelastin kaupassa pari nuorta tyttöä, humalainen vanha mies kuolasi kassajonossa ja puhui niille hävyttömästi, kiilasin ukon eteen ja tuumasin että nyt turpa kiinni. Tytöt oli todella helpottuneita ja lähtivät maksamisen jälkeen juoksulla pois ettei mies ehdi perään.
Peräkammarinpojista tulikin mieleen. . .
Oltiin muksuina heinätöissä naapurissa. Se oli muuten hauskaa puuhaa kesätöinä, kun sai töistä reilusti taskurahaa ja mukava talon emäntä tarjosi kahvitauolla maistuvia lämpimäisiä ja kahvia termarista. MUTTA koko hienon lapsuusmuiston pilasi ja teki ahdistavaksi tuon talon aikamiespoika josta oli mukava tulla "vähän kutittelemaan likkoja", ei ällötys kaatoi meitä vuorollaan maahan (juostiin kyllä karkuun ympäri heinäpeltoa) kun sai kiinni ja alkoi kutittelu päällä maaten.
Hauskaahan se vain oli, eikös?
Vierailija kirjoitti:
Oi miten olen kateellinen kaikille naisille ja tytöille, jotka saavat kasvaa rauhassa aikuisiksi. Itse olin pellavapäinen tyttö ja vanhempieni ällöttävät ryyppykaverit alkoivat jo nuorena kommentoimaan miten olin vaimoainesta. Ensimmäisen kerran yksi äitini miesystävä kampesi itsensä sänkyyni kun olin 13-vuotias ja jouduin pakenemaan vessaan lukkojen taakse. Toinen miesystävä kirjoitteli minulle rakkausrunoja ja suuteli kun oli 15-vuotias - hyi helvetti mikä limainen ällötys! Isäni kommentoi tissejäni suunnilleen samoihin aikoihini ("eivät näköjään kasva yhtä isoiksi kuin äidilläsi"). Setäni ehdotti että nuolisi minua kun olin täyttänyt 18, ja se oli hirveää - sama setä jonka kanssa olin käynyt pienestä lähtien kalassa ja oltu paljon tekemisissä. Oliko hän katsonut minua jo pienenä sillä silmällä? Katsoiko hän tytärtään sillä silmällä? Olen vasta nyt, 45-vuotiaana vapautunut hiukan estoistani ja seksielämäni on hyvää, mutta nuorempana oli kyllä iso kynnys alkaa seurustelemaan. Onnekseni löysin ujon ja ihanan ensimmäisen poikaystävän joka jumaloi vartaloani (vaikka en todellakaan ole mikään malli) ja eheytti minäkuvaani. Hänestä tuli myös aviomieheni ja lasteni isä. Olen hänelle kiitollinen, mutta vanhoja asioita en vain pysty unohtamaan, vaikka haluaisinkin.
On teillä ollut suku:(
Vierailija kirjoitti:
Yhdellä (miespuolisella?) kirjoittajalla menevät keskustelussa puurot ja vellit pahasti sekaisin. Rakenne ja salaliitto eivät ole keskenään synonyymejä. Tuskin itsekään ajattelet niin lapsellisesti, että valtarakenteen muodostumiseen vaadittaisiin kaikkien miesten yhteinen salaliitto, niin kuin itse asian ilmaisit.
Lasten ahdistelutapauksissa tekijä pystyy toteuttamaan tekojaan juuri valta-asemansa turvin. Näitä valta-asemia ovat esim. isä-tytär, isoveli-pikkusisko, valmentaja-valmennettava... Yhteiskunnassamme on ja on ollut valtavasti sosiaalisia normeja, jotka edesauttavat ahdistelijoiden toimintaa. Esimerkiksi pojat ovat poikia -ajattelu, joka antaa pojille takaportin käyttäytyä kuin peräreiät jopa vielä aikuisenakin. Isä on perinteisesti ollut perheenpää, jolle on jopa lain turvin annettu oikeus kohdella kaltoin perhettään.
Naisia väheksyvä kulttuuri myös auttaa ahdistelijoita siinä, ettei naisten ja tyttöjen kertomuksia oteta todesta, uhreja syyllistetään eikä tekijöitä rangaista.
Jos ei ole kyse salaliitosta, silloinhan väität että nämä rakenteet ovat ihan avoimesti esillä. Esimerkiksi lainsäädännössä, julkisessa viestinnässä ja mediassa tuetaan miesten oikeutta puristella teinityttöjen tissejä, vai mitä tarkoitat?
Joo, tietenkin yksittäisten ihmisten välillä on joskus asetelmia, joissa toisella on valtaa toiseen nähden, mutta silloin ei voi puhua jostain yleisestä rakenteesta. Yksilöissä tulee aina olemaan kusipäitä jotka käyttävät asemaansa hyväksi ja sitten on niitä fiksumpia.
Tunnut koko ajan puhuvan jostain menneestä ajasta. Toki asenneilmapiiri on ollut josku sihan erilainen ja kaikessa on menty paljon eteenpäin, mutta usko tai älä, niitä fiksujakin on aina ollut, silloinkin kun naisilla ei ollut vielä juuri mitään oikeuksia.
Mitä sinä selität? Meillä on ties kuinka kauan ollut olemassa lainsäädäntö esimerkiksi raiskausta, seksuaalista hyväksikäyttöä ja pahoinpitelyä vastaan. Eikö se ole vähän omituista, jos kerran rakenteissa noita asioita suositaan? Ei jutuissasi ole päätä eikä häntää.