Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yhteishuoltajuudesta yksinhuoltajuuteen. Ongelmia kerrassaan.Onko muilla kokemuksia?

Vierailija
23.07.2008 |

Olemme mieheni kanssa päätyneet eroon keväällä. Yhteisesti olimme suunnitelleet säilyttävämme yhteishuoltajuuden ja jakavamme lapsen arjessa mukana olon tasan. Lapsi on alle 2 -vuotias.

Nyt tilanne on kokenut radikaalin muutoksen. Mieheni päätti haluavansa pitää lapsen kokonaan. On vienyt yhteishuoltajuudessa olevan pienokaisemme toiselle paikkakunnalle minulta lupaa kysymättä. Meni äitinsä luo viettämään kesälomaa jo kuukausi sitten, lapsi mukanaan. Kerroin ikävöiväni pientä kovasti ja olen kysellyt milloin aikovat palata. Yllätykseksini oli laittanut käräjäoikeuteen hakemuksen huoltajuuden muuttamisesta. Arvatkaa oliko järkytys! Motiivina on mitä ilmeisimmin mustasukkaisuus. Olen todella häkeltynyt ja ihmeissäni tapahtuneesta, huomenna olen menossa asianajajan juttusille ja soitan lastenvalvojalle. Nyt illalla ei ole ketään keneltä kysyä, muita kuin te, arvoisat palstalaiset. Luin joltakin lakipalstalta, että tuomioistuin voi antaa väliaikaisen huoltopäätöksen (tms.) siihen saakka kunnes asia ratkaistaan. Mieheni siis on ilmoittanut pitävänsä lapsen siihen saakka kunnes jokin päätös jostakin tulee. Voiko siis olla mahdollista ettei minulla, lapsen äidillä, ole mahdollisuutta saada lastani kotiin ja onko oikeasti niin, ettei lapsellani ole oikeutta olla äitinsä hoidossa?

Jos jotakin olen ymmärtänyt, niin yhteishuoltajuutta ei edes kovin helpolla lähdetä muuttamaan yksinhuoltajuudeksi? Vain todella painavin perustein. Minun kohdallani syitä ottaa lapseni huoltajuutta pois ei takuulla ole. Koko elämä on niin sanotusti hyvissä uomissa. Olen arvostetussa ammatissa, elän kunnollisesti, ainoa asia joka miestäni ei ilmeisesti miellytä on se, etten pystynyt jatkamaan parisuhdetta hänen kanssaan. Pitkällisen pohdinnan tuloksena päädyin eroon, josta mieheni minua nyt haluaa näemmä rangaista. Ajattelematta kuitenkaan pienen tyttäremme parasta. Tuska sisälläni on raastava. Ikävä kalvaa, ja nyt myös huoli tulevasta...

Jos teillä jollakin on kokemusta tai tietoa, niin jakakaa ne kanssani. Tulen tuskin yöllä nukkumaan,

Sain taas tekstiviestin jonka sisältö oli, että en tule lasta häneltä saamaan ja voin tavata tytärtäni vain valvotuissa olosuhteissa (eli hänen seurassaan).

Kommentit (192)

Vierailija
1/192 |
23.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaa kokemusta eikä juristerian asiantuntemusta mulla ei ole, mutta maalaisjärjellä tuntuisi siltä, että asiaa ratkaistaessa miehelle on haitaksi se, jos hän on ottanut oikeuden omiin käsiinsä eikä palauta lasta sopimuksen mukaan. Edellyttäen, että teillä oli joku sopimus siitä, koska hän tuo lapsen takaisin?

Vierailija
2/192 |
23.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et ole mokaillut (ts. käyttänyt huumeita tai ollut lapsen kanssa humalassa), ja teillä on kirjallinen sopimus tapaamisista - siis lastenvalvojan vahvistama sopimus -niin voit syyttää miestä sopimusrikkomuksesta. Vähintäänkin.

Ole heti yhteydessä sekä lastenvalvojaan että mahdollisesti lastensuojelun ihmisiin, jos miehen toimien taustalla ei ole mitään järjen valoa. Ulkopuolisen korviin kuulostaa, että mies on niin sekaisin että tuskin kykenee lastakaan hoitamaan täysipäisesti.

Jos miehen syytöksissä on jotakin perää, siis että olet laiminlyönyt lasta, niin silti kannattaa olla lastenvalvojaan yhteydessä. Huoltajuutta ei hevin muuteta yksinhuoltajuudeksi, pitää olla TODELLA kovat perusteet. Esim. pelkkä lievä alkoholiongelmakaan ei meidän oman lastenvalvojan mielestä yleensä riitä perusteeksi. Huoltajuuskiistoissa haetaan aina sopuratkaisua, ja lastenvalvojien lausuntoa pyydetään käräjäoikeudesta joka tapauksessa. Lastenvalvoja on siis paras osoite kaikissa tapauksissa.

Voinet hakea lapsen takaisin itsellesi poliisien ja lastensuojeluihmisten kanssa, jos lastenvalvoja on sitä mieltä, että pidät lapsesta vähintään yhtä hyvää huolta kuin isä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/192 |
23.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

.kaikinpuolin normaaleja vanhempia. Ainoa "syntini" lienee ollut se, että en halunnut jatkaa parisuhteessa hänen kanssaan. Tämä tuntuu kostolta josta en kylläkään kärsi ainoastaan minä. Meillä siis ei eron jälkeen olluttehty vielä virallisia papereita. Meidän piti olla yhteistyökykyisiä ja pystyä sopimaan asioista järkevästi. Kunnes mieheni repäisi ja päätti toimia kuten toimii. Käsittämätöntä.

Poliisien kanssa en haluaisi lasta joutua hakemaan. En halua pikkuiselle traumaattisia kokemuksia (tosin traumaattista lienee tämä yli kuukauden jatkuva ero äidistä). Rasittavaa!!!

Mies on muuttunut asian suhteen jyrkemmäksi päivä päivältä, ensin halusi lapsen asumaan luokseen ja tänään vaatii jo, että minä tapaisin lasta vain valvotuissa olosuhteissa! Tällä hetkellä oloni on huolestunut, en ole kuitenkaan epätoivoinen, sillä olisi vaikeaa uskoa että hänen vaatimuksensa menisi missään tapauksessa läpi.

Kiitos vastauksista, jos muilla vielä jonkinlaisia kokemuksia tai tietoa, ottaisin mielelläni vastaan.

Vierailija
4/192 |
23.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

on pääkaupunki seudun yksin-ja yhteishuoltajien liitto.

paksy.net

Vierailija
5/192 |
23.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voimia sinulle

Vierailija
6/192 |
23.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

.kaikinpuolin normaaleja vanhempia. Ainoa "syntini" lienee ollut se, että en halunnut jatkaa parisuhteessa hänen kanssaan. Tämä tuntuu kostolta josta en kylläkään kärsi ainoastaan minä. Meillä siis ei eron jälkeen olluttehty vielä virallisia papereita. Meidän piti olla yhteistyökykyisiä ja pystyä sopimaan asioista järkevästi. Kunnes mieheni repäisi ja päätti toimia kuten toimii. Käsittämätöntä.

.

osoittaa miehen yhteistyöhaluttomuutta.

Vierailija
7/192 |
23.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

äidistään yli kuukauden?

Vierailija
8/192 |
23.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman äidin läheisyys on noin pienelle kuitenkin vielä se ykkösjuttu. Ihan oikeasti. Toki isäkin voi olla läheinen, mutta vaikeaa kuvitella että tuollaisessa mielentilassa isä on paras hoitaja lapselleen.

Kostolle tosiaan haiskahtaa. Hae lapsesi kotiin pian. Tiedä mitä isän luona tapahtuu ja virallisia teitä asia etenee hitaasti! Lastenvalvoja luultavasti soittaa miehelle heti, mutta jos mies ei muita kuuntele, saattaa hän kokea lastenvalvojan lähestymisen vain uhkana. Epätoivoinen ihminen tekee epätoivoisia tekoja!

- taisin olla 3. tai 4.-

Vierailija
9/192 |
23.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teilläkö ei ole yhtään mitään papereita tehtynä lapsen huoltajuudesta ja elatuksesta?

Säästäthän nyt visusti miehen tekstarit! Niistä on sinulle valtava hyöty. Onko lapsi muuten kirjoilla kumman luona? Tämäkin on nyt ratkaiseva tieto.

Vierailija
10/192 |
23.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt heti huomenna vauhtia töppösiin, ota yhteyttä lastenvalvojaan ja hyvään asianajajaan. Mistä tiedät että miehesi on laittanut kärjäoikeuteen hakemuksen huoltajuuden muuttamisesta? Oikeastaan jos hakemus on jo laitettu niin lastenvalvojasta ei ole mitään hyötyä tässä vaiheessa.

Missä lapsi on kirjoilla? Jos on sinun luonasi, olet vahvoilla. Pyydä asianajajaasi laittamaan vastakanne käräjäoikeuteen, ja vaadi väliaikaispäätöstä että lapsi asuu sinun luonasi kunnes tilanne oikeudessa ratkaistaan.

Yhteishuoltajuuden muutos ei ole ihan yksinkertainen juttu, siinä täytyy olla tosiaan aika painavat perusteet.

Itselläni on hiukan samanlainen tilanne, olimme mieheni kanssa eronneet jo vuonna -06; ei vain tahtonut luovuttaa (narsistityyppi) ja jatkoi häirintää kunnes sitten sai mustasukkaisuudessaan hepulin ja yritti tulla asuntooni ovista ja ikkunoista sisään. No poliisithan hänet noutivat ja antoivat välittömästi väliaikaisen lähestymiskiellon minkä käräjäoikeus sitten vahvisti.

Tällä hetkellä taistellaan sitten lapsen tapaamisista ja huoltajuudesta, hain yksinhuoltajuutta kun ei oikein mistään lasta koskevista päätöksistä päästä yhteisymmärryksen tai edes pystytä neuvottelemaan muuta kuin lakimiesten kautta.

Tsemmpiä ja voimia sinulle!

Vierailija
11/192 |
23.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

sillä olen aavistellut niiden olevan hyödyllisiä jossain vaiheessa. Huomenna soitan heti aamulla lastenvalvojalle ja kysyn tilannetta. Mies siis on ilmeisesti ollut sinne päin jo yhteydessä. Huoh. Ikävä lasta on ihan silmitön. Voin vain kuvitella lapsen ikävöivän minua, vaikka varmaan ja toivon mukaan isänkin hoidossa on hyvä olla (hän ollut myös hyvä isä).

Se mikä minut äsken säikäytti, oli joltakin lakipalstalta lukemani kohta, että tuomioistuin voi antaa väliaikaisen määräyksen johon EI ole mahdollista hakea muutosta. Eli että väliaikainen päätös annetaan silloin kun huoltajuutta koskeva muutoshakemus pannaan vireille. Hän siis on käynyt laittamassa kä'räjäoikeuteen muutoshakemuksen. Niin voi tehdä, minuahan tullaan kuulemaan jossain vaiheessa. Hamassa tulevaisuudessa.

Selailin lastenvalvojan luona täytettyä huoltosopimusta, joka siis on tehty lapsen synnyttyä meidän vielä ollessa avoliitossa. Siihen olemme mertitty molemmat vanhemmiksi. Lapsen osoite on aina ollut minun luonani, miehellä työn takia toisella paikkakunnalla, vaikka yhdessä "epävirallisesti" olemme asuneetkin. Paperista tosin puuttuu ruksi siitä kohtaa, että kenen luona lapsi asuu... En sitten tiedä miksi näin on. Ei varmaan silloin tullut tuijoteltua niitä papereita niin tarkkaan niiden vauvahuumaisten vaaleanpunaisten lasien läpi. Eipä silloin tiennyt , että olisi pitänyt varautua pahimpaan.

Vierailija
12/192 |
23.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seurasin sivusta tuttavapariskunnan tapllua lapsista. Ja siksi neuvonkin , että sinä pysyt rauhallisena. Tuttavapariskunnan äti, meni päästelemään suutuspäissään viranomaisille höyryjään (koska mies haki yksinhuoltajuutta) ja hänet katsottiin kyvyttömäski hoitaa lapsia, vaikka olikin tuohon mennessä ollut loistava ja hyvä äiti. Muutama väärä sana viranomaisille, ja isä sai huoltajuuden.

itse taas sain aika helposti omien lasten yksinhuoltajuuden. Hain sitä siitä syystä, ettei isä ollut suostuvainen sopimaan yhteishuoltajuudesta. Käräjillä asia puitiin, mutta paljon ei vaadittu että huoltajuuden sain.

Vierailija
13/192 |
23.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

yritän pysyä rauhallisena. Lapsi on siis luonani kirjoilla. Joku joka kysyi kuinka olen odottanut kuukauden. Siksi, että mies oli luvannut tuoda pienen takaisin. Loman jälkeen. Lupailee ja lupailee. Tänään sitten oli mennyt niin pitkälle suunnitelmansa kanssa, että "päätti" pitää lapsen kokonaan itsellään. Miten ne väliaikaispäätökset käytännössä menee? Onko tosiaan niin, että kuka tahansa voi marssia käräoikeuteen laittamaan huoltajuuden muutoshakemuksen ja samalla saada väliaikaispäätöksen myötä pitää lapsen itsellään seuraavien kuukausien ajan? sillä kuukausia kai jonkun päätöksen saamisen kanssa menee.

Vierailija
14/192 |
24.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

pääsen itse tekemään asioiden eteen jotain. Mies on muistanut minua yötä kohden mutamalla tekstarilla. Ilmoittelee, että en pääse näkemään lastani ennen kuin hänelle sopii ja VAIN hänen silmiensä alla silloinkin. Viimeisin viesti oli niin sanottu v...lu-viesti. Olen kuulema hullu... Alan itsekin nyt epäillä hänen järkevyyttään. Luulisi ymmärtävän, että säilytän viestit mahdollista myöhempää käyttöä varten. En luonnollisestikaan ole lähtenyt samalle linjalle. Ymmärrän, ettei se ole missään tapauksessa kannattavaa.

Vierailija
15/192 |
24.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko varma ettei ole mielenterveysongelmia?

Mulla on kokemusta kahdesta (en oppinut kerrasta) sekopää-exästä ja jotenkin tutun kuuloista sun tekstisi.

Mies yrittää manipuloida ja pelotella sua. Älä vaan lähetä hänelle provosoituneita viestejä, hän käyttää niitä sinua vastaan.

Otapa huomenna yhteys viranomaisiin.

Vierailija
16/192 |
24.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomenna vaadit lastenvalvojaa hakemaan lapsen (tarvittaessa vaikka poliisin kanssa), sanot syyksi että epäilet ex-miehesi mielenterveyttä ja arvaamattomuutta lapsen suhteen. Näytät viestit, joita hän on yötä myöten lähetellyt jne. Kyllä asia selviää, mutta ethän enää viivyttele.

Vierailija
17/192 |
24.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko uusi päivä muuttamut asiaa? Mitä mieltä viranomaiset on miehestä?

Vierailija
18/192 |
24.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kannattaa tosiaan pysyä rauhallisena, niin kuin joku sanoi.

Itse ystävän taistelua seuranneena voin sanoa, ettei ollut helppoa. Ystävän kohdalla tilanne oli sama kuin teidän, tosin mies oli väkivaltainen ja sen vuoksi ystäväni erosikin. Oikeus päätti aluksi, että lapsi on viikon vuorollaan toisella vanhemmalla. Oli kauheaa kun äiti joutui olemaan erossa lapsestaan. Kesti vuosia ennen kuin pääsivät lopulta sopimukseen. Ystäväni maksaa oiokeudenkäyntikuluja loppuelämänsä.

Vierailija
19/192 |
24.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

palaathan huomenna kertomaan miten asia edistyy kun saat juteltua taas lisää asianajan yms. kanssa.

voimia edessä olevaan taisteluun. siitä näyttää uhkaavasti tulevan verinen.

Vierailija
20/192 |
24.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

suosittelen kaikille sopimusten tekemistä lastenvalvojan luona. Mitään ei pidä sopia suullisesti keskenään... Ja samoin olen sanonut kaikille tutuille, että vaatikaa ehdottomasti yksinhuoltajuutta, sillä yhteishuoltajuudella pystyy saamaan todella paljon vahinkoa aikaiseksi.

Koita jaksaa! Itsellä on myös hirveä kiista menossa ja näyttää siltä, että käräjille mennään...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi seitsemän