Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kevätmasennus iski - kerro keinosi vastustaa masennusta

Vierailija
20.04.2026 |

Jokakeväinen huhtikuun masennus yllätti. Mieliala tipahti yhtäkkiä. Ei oikein selkeää syytä miksi näin käy joka kevät, tuppaa vaan käymään, helpottaa sitten kun on toukokuun puoliväli. Muita kohtalotovereita? 

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vitamiineja lisää, ulos liikkumaan. Menee ohi näillä ihan itsestään.

Vierailija
2/22 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auttaisko aurinkolasit? Siis ihan tosissani sanon. Joskus olen jotain tällaista lukenut. Aivot ei mene ihan shokkiin yhtäkkisestä valon määrästä. Toinen juttu on se, että ei sun ⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠tarvitse olla energinen ja reipas ja touhuta hirveästi vain siksi, että on kaunis ilma ja nyt ⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠pitää nauttia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko taas istunut palstalla koko päivän?  

Vierailija
4/22 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko taas istunut palstalla koko päivän?  

Jollain taitaa olla kevät-aggressio 

Vierailija
5/22 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaa jo tammikuussa kuntoilun niin ehtii kesäkuntoon ja ei masennu.

Vierailija
6/22 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei masennus, mutta ahdistus kyllä ja aivan älytön. Pitää vaan jaksaa olla auringossa mahdollisimman paljon. Se on joka kevät/kesän alku sama homma, kun mikään ei tunnu hyvältä. Sitten taas helpottuu kun tottuu. Aurinko rentouttaa.

Vierailija
7/22 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Auttaisko aurinkolasit? Siis ihan tosissani sanon. Joskus olen jotain tällaista lukenut. Aivot ei mene ihan shokkiin yhtäkkisestä valon määrästä. Toinen juttu on se, että ei sun ⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠tarvitse olla energinen ja reipas ja touhuta hirveästi vain siksi, että on kaunis ilma ja nyt ⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠pitää nauttia. 

Kiitos vinkistä! Ja ei ole tullut mieleen että valo itsessään olisi syy että aivoja sekoittaa sen verran että masennusta aiheuttaa. Sen olen huomannut kyllä joka kevät että en pysty menee ulos klo 11-16 välillä, tuntuu niin perkeleen kirkkaalta aurinko. 

Vierailija
8/22 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittaa jo tammikuussa kuntoilun niin ehtii kesäkuntoon ja ei masennu.

Ei liity tähän ;) jos lukisit uusiksi mun aloituksen :D

-ap

Vierailija
9/22 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapseni masentuu aina keväällä "tyhjästä". Kestää joitakin viikkoja ja vointi palautuu. Joku biologinen mekanismi taustalla. 

Vierailija
10/22 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puteli Jaloviinaa auttaa, siihenkin.

Vierailija
11/22 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen nyt ihan duracell, mutta 'masennun' kunhan lämpenee. Silloin haluan olla vain sisällä ja hämärässä ja ärsytys ja alakulo tulee siitä, kun kaikki kaikkialla hehkuttaa ihanaa lämpöä ja kesäaktiviiteettejä, joita on koko talvi odotettu. 

Vierailija
12/22 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kärsin joka huhti-toukokuun puoliväli ja marraskuu-joulukuun puoliväli masennuksesta. Olen ärtynyt, väsynyt, itkuinen. Selitystä tälle ei ole muuta kuin aivojen välittäjäaineiden ja hormonitoiminnan muutokset. Joka vuosi sama homma. Saisin siihen masennuslääkityksen, mutta se voi taasen laukaista vauhtijakson. Ja en todellakaan vietä aikaa palstalla. Kävin täällä pitkästä aikaa. Kirjoitan opinnäytetyötä ja olen poikki.

Vierailija
13/22 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa muistutella itselle, että johtuu aivokemioista ja menee ohi. Ei siis ole sun vika eikä ole pakko yrittää olla reipas jos ei siihen pysty. Aurinkolaseja kannattaa kokeilla ja ulkoilla illalla kun aurinko on alempana.

Vierailija
14/22 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kanssa kevätmasennus. Tosin olen ollut sairas jo koko huhtikuun ja reflukslääkityksellä eikä se menekään ohi niinkuin luulin ja  hyvät suolistobakteerit on enää muisto vain. Mut olin nuorena ja terveenäkin usein  masentunut huhtikuussa.  Ja onhan tää nyt ankeaa aikaa katupölyineen kun puissakaan ei vielä ole lehtiä. Vähän kuin jossain aavikolla olis.

Lenkkeily  auringossa auttaa kun saa d- vitamiinia ja vihannesten syöminen.

Vierailija
15/22 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on kanssa kevätmasennus. Tosin olen ollut sairas jo koko huhtikuun ja reflukslääkityksellä eikä se menekään ohi niinkuin luulin ja  hyvät suolistobakteerit on enää muisto vain. Mut olin nuorena ja terveenäkin usein  masentunut huhtikuussa.  Ja onhan tää nyt ankeaa aikaa katupölyineen kun puissakaan ei vielä ole lehtiä. Vähän kuin jossain aavikolla olis.

Nythän on ihan tosi ihanaa, keväkukkia kaikkialla! Sulla on väärät lenkkireitit. 

Vierailija
16/22 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hakeudu hoitoon, pösilö.

Vierailija
17/22 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskipäivän aurinko on liian voimakas ja valkoinen. 

Vierailija
18/22 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nythän on ihan tosi ihanaa, keväkukkia kaikkialla! Sulla on väärät lenkkireitit. 

Et oo allergioista kuullut?

Vierailija
19/22 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hakeudu hoitoon, pösilö.

Tuskinpa ne mihinkään hoitoon ottaa kevätmasiksen takia.

Lekurit muuten on ihan tietoisia, että joillain herkemmilmä kevät ahdistaa ja masentaa kun toisia se piristää.

+ Itsaritilastot

Vierailija
20/22 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoi jo viime kuussa kun valo yhtäkkiä lisääntyi ja ampui suoraan aivoihin. Jatkuva kurkistus,ahdistaa,masentaa, enemmän paniikkikohtauksen, ulos ei pysty menemään. Oispa vaan hullu, mutta kun on vielä kaikelle puhkeavalle allerginen. Odotan jo syksyä.

Syön kyllä vitamiineja läpi talven, mutta oon miettinyt että ehkäisisikö joku jättimega-annos d-vitamiinia? Tai jotain muuta? 

Kirkasvalo oli jossain vaiheessa talvisin käytössä,mutta en huomannut hyötyjä.

Ärsyttää itseäkin olla tälläinen kun muut tuntuu luulevan, että tässä nyt huvikseen esitetään ernua ja halutaan angstata.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kahdeksan