Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yhteishuoltajuudesta yksinhuoltajuuteen. Ongelmia kerrassaan.Onko muilla kokemuksia?

Vierailija
23.07.2008 |

Olemme mieheni kanssa päätyneet eroon keväällä. Yhteisesti olimme suunnitelleet säilyttävämme yhteishuoltajuuden ja jakavamme lapsen arjessa mukana olon tasan. Lapsi on alle 2 -vuotias.

Nyt tilanne on kokenut radikaalin muutoksen. Mieheni päätti haluavansa pitää lapsen kokonaan. On vienyt yhteishuoltajuudessa olevan pienokaisemme toiselle paikkakunnalle minulta lupaa kysymättä. Meni äitinsä luo viettämään kesälomaa jo kuukausi sitten, lapsi mukanaan. Kerroin ikävöiväni pientä kovasti ja olen kysellyt milloin aikovat palata. Yllätykseksini oli laittanut käräjäoikeuteen hakemuksen huoltajuuden muuttamisesta. Arvatkaa oliko järkytys! Motiivina on mitä ilmeisimmin mustasukkaisuus. Olen todella häkeltynyt ja ihmeissäni tapahtuneesta, huomenna olen menossa asianajajan juttusille ja soitan lastenvalvojalle. Nyt illalla ei ole ketään keneltä kysyä, muita kuin te, arvoisat palstalaiset. Luin joltakin lakipalstalta, että tuomioistuin voi antaa väliaikaisen huoltopäätöksen (tms.) siihen saakka kunnes asia ratkaistaan. Mieheni siis on ilmoittanut pitävänsä lapsen siihen saakka kunnes jokin päätös jostakin tulee. Voiko siis olla mahdollista ettei minulla, lapsen äidillä, ole mahdollisuutta saada lastani kotiin ja onko oikeasti niin, ettei lapsellani ole oikeutta olla äitinsä hoidossa?

Jos jotakin olen ymmärtänyt, niin yhteishuoltajuutta ei edes kovin helpolla lähdetä muuttamaan yksinhuoltajuudeksi? Vain todella painavin perustein. Minun kohdallani syitä ottaa lapseni huoltajuutta pois ei takuulla ole. Koko elämä on niin sanotusti hyvissä uomissa. Olen arvostetussa ammatissa, elän kunnollisesti, ainoa asia joka miestäni ei ilmeisesti miellytä on se, etten pystynyt jatkamaan parisuhdetta hänen kanssaan. Pitkällisen pohdinnan tuloksena päädyin eroon, josta mieheni minua nyt haluaa näemmä rangaista. Ajattelematta kuitenkaan pienen tyttäremme parasta. Tuska sisälläni on raastava. Ikävä kalvaa, ja nyt myös huoli tulevasta...

Jos teillä jollakin on kokemusta tai tietoa, niin jakakaa ne kanssani. Tulen tuskin yöllä nukkumaan,

Sain taas tekstiviestin jonka sisältö oli, että en tule lasta häneltä saamaan ja voin tavata tytärtäni vain valvotuissa olosuhteissa (eli hänen seurassaan).

Kommentit (192)

Vierailija
41/192 |
08.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

sinulle taistele loppuun saakka. Ja varo ettei isä hae lasta hoidosta omin päin tai hänen sukulaisensa.

Vierailija
42/192 |
08.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei voi hakea hoidosta omin päin, koska lapsi ei ole hoidossa. Minulla on vielä pari viikkoa kesälomaa, ja hoidan itse vauvaani.

Jollakin kokemusta täytäntöönpanosta? Eli että tapaamissopimuksen perusteella laitetaan hakemus joko käräjäoikeuteen tai ulosottoon? Ja sitten kärrätään poliisi ja lastensuojelu paikalle? Meneekö siinä AINA vähintään viikkoja?

Minä EN nimittäin aio lasta palauttaa tässä tilanteessa, tiedänhän, ettei mieheni hoida vauvaamme itse. Ja olen 99 % varma, että lähivanhemmuus "myönnetään" minulle. Tämä tuntuu niin hullulta koko tilanne!!!!

ap, joka on TODELLA ahdistunut

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/192 |
08.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuvitella ahdistuksesi määrää. Mikä on tilanne nyt?

Vierailija
44/192 |
08.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on ulosottomies joka hakee lapsen, ei poliisi.

Vierailija
45/192 |
08.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

...nyt viranomaisilla on aivan tuore uusi sopimus, jota panna täytäntöön. Käsittääkseni se on välittömästi täytäntöönpanokelpoinen eli viranomaiset voivat todellakin tulla hakemaan lasta jo nopeastikin sen jälkeen, kun isälle selviää, ettet noudata sitä. Tämän uuden sopimuksen näkökulmastahan sinä olet kaappari, jos olen ymmärtänyt oikein.

Meidän perheen tapauksessa sopimuksen allekirjoituksesta oli aikaa yli puoli vuotta kun kaappaus tapahtui, ja silloin on aina pakko käydä oikeuden kautta. Ja oikeuteenhan on aina kuukausien jonot. Oikeus myös määrää lähes aina sovittelun ennen oikeuden istuntoa ja sekin vie aikaa.

Siitä on jo vuosia kun meillä oli täytäntöönpanotilanne, joten en muista ihan tarkasti, miten se meni siinä tapauksessa, kun vahvistettu sopimus on noin tuore. Joka tapauksessa täytäntöönpanon toteuttava viranomainen on vouti eli ulosottaja. Hän käyttää apunaan usein sosiaalityöntekijöitä, saattaa käyttää myös lääkäriä, ja joskus poliisia. Lapsen toinen vanhempi ei saa olla paikalla lasta noudettaessa (siis se, jonka luokse lasta noudetaan). Lääkäri saattaa keskeyttää noudon, jos katsoo, että tilanne on lapselle terveydellisesti liian rasittava. Kun kyse kuitenkin on vauvasta, joka tuskin edes tajuaa, mitä varten vieraat aikuiset nyt tulivat hänen kotiinsa, niin en usko tähän mahdollisuuteen. Eli jos nouto päätetään panna toimeen, se kyllä varsin todennäköisesti saadaan toteutetuksi. Aluksi saat kyllä varmasti jonkin määräajan, johon mennessä lapsi pitää palauttaa isälle.

Minusta asianajajasi vaikutti jo alunperinkin turhan varmalta asiastaan. Oli tyhmästi tehty, että menit allekirjoittamaan paperin vaikka tiesit, että isä pyrkii saamaan sen vahvistetuksi. Ei siinä auta sanoa, että sori, en minä sitä tarkoittanut vaikka allekirjoitin. Nyt saat auttamatta epävakaan ihmisen maineen.

Uskon kuitenkin, että tilanne kääntyy vielä eduksesi sen takia, että lapsi on niin pieni ja sinä olet äiti. Isien vanhemmuuteen ei Suomessa vieläkään oikein uskota, ja mitä pienempi lapsi, sitä vähemmän.

Vierailija
46/192 |
08.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En millään jaksa uskoa, että lastenvalvojat kuulevat vain toisen mielipiteen.

Olen itse ollut vastaavassa tilanteessa ja kyllä siinä on kuultu kumpaakin osapuolta.

t. edellinen

Vierailija
47/192 |
08.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis asianajajasi neuvoi sinua allekirjoittamaan sopimuksen? Mihin hän perusti neuvonsa?

Toki kerrot heti viranomaisille että mies kiristi (ja pakotti) sinut allekirjoittamaan sen.

Vierailija
48/192 |
08.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko hänellä ylipäätään mitään aiempaa kokemusta huoltajuus- ja tapaamisriidoista?

Nimittäin minun käsittääkseni on niin, että jos vanhemmat ovat jo tehneet molempien allekirjoittaman uuden lapsen asumista ym. koskevan sopimuksen, kuten te olette juuri tehneet, niin oikeudenkäynnin valmistelu keskeytetään. Järjestelmä pyrkii kaikin keinoin siihen, että vanhemmat sopisivat asioista keskenään eikä käräjäoikeuksien kallista aikaa tuhlattaisi lapsista käytäviin kiistoihin. Käräjäoikeuden näkökulmasta te olette juuri päässeet sopuun, eikä mitään oikeudenkäyntiä sen takia aleta valmistella. Päinvastoin, kaikki valmistelu lopetetaan.

Jos näiden käänteiden jälkeen todella haluat asian vireille oikeudessa, on sinun nyt tehtävä uusi, oma hakemus käräjäoikeuteen. Hakemuksessa pyydät lapsen siirtämistä takaisin luoksesi asumaan. Toivottavasti asianajajasi keksii jonkin uskottavalta vaikuttavan syyn äkilliseen mielenmuutokseesi. Lasta koskevat asiat on aina otettava oikeuden käsittelyyn, joten hakemuksesi on pakko ottaa käsittelyyn.

Isän tekemä hakemushan on nyt mitätön, koska hän on jo saanut, mitä on halunnut. Ei isä tule enää asiaa viemään oikeuteen, miksi ihmeessä veisi? Isän asianajaja on varmasti jo ilmoittanut tuomarille, että asia on rauennut, tai sitten ilmoittaa maanantaiaamuna.

Vierailija
49/192 |
09.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

käräjäoikeudessa. Epävakaan ihmisen mainetta tuskin saan, sillä minut käytännössä kiristettiin allekirjoittamaan. Enhän voi kuukausitolkulla odottaa mitä tulee tapahtumaan ja koska vauva palaa kotiin. Asianajaja neuvoi allekirjoittamaan juuri siitä inhimillisestä syystä. Luulen, toivon ja uskon, että löytyy jokin keino sopimuksen hylkäämiseen. Toivon niin.

ap, joka on todella ahdistunut edelleen

Vierailija
50/192 |
09.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet pärjännyt tähänkin asti niin pärjäät edelleenkin. Koska on pakko:-)

Mitä siinä sun allekirjoittamassa sopimuksessa luki. Oliko siinä kysymys vain tämän hetken asumisjärjestelyistä, siis että lupaat palauttaa lapsen isälle silloin ja silloin. Vai lukiko siinä jotain pysyvämpää, tyyliin, että lapsi asuu isällään?

82&84 tjsp

Vierailija
51/192 |
10.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapaamisoikeudet pitää käydä allekirjoittamassa paikan päällä.

Vierailija
52/192 |
11.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittämättömän kamalaa :(

Vierailija
53/192 |
11.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti mies ei sekoa totaalisesti. Tuollaiset tilanteet saa ihmisen toimimaan poikkeavasti.

Pidä huolta itsestäsi ja lapsestasi. Toivottavasti sinulla on läheisiä joihin voit tukeutua. Älä kerro olinpaikkaasi exälle ja älä palaa kotiisi. Jos kotiisi menet niin sinulla pitää olla aikuista seuraa siellä, mies voi tulla milloin vaan.

Ei välttämättä pysty menemään töihinsä kun tilanne on nyt tämä. Hän on täysin yllättynyt tästä käänteestä ja voi toimia vaikka väkivaltaisestikin.

Vierailija
54/192 |
11.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka kieltämättä jännittää miten ex-miehesi seuraavaksi tekee...

No, ilmoitte taas kuulumisia esim. saitko vaihdettua lv:een toiseen ja kaikkea hyvää sinulle ja pikkuisellesi!

Vierailija
55/192 |
11.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei täällä kannattaisi kertoa, koska joku miehen tuttu/sukulainen voi tunnistaa teidät tämän ketjun perusteella.

Jos haluat olla askeleen edellä miestä, niin kannattaa olla varovainen, mitä tänne kirjoittaa, ettei mies saa vihiä. Yllättävän monet tätä palstaa lukevat.

Vierailija
56/192 |
11.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

juonikehittelyltä uusinta opustaan varten. Siinä on omat jännitysmomenttinsa, mutta huomattavasti myös ns. heikkoja kohtia ja epäjohdonmukaisuuksia.

Vierailija
57/192 |
11.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

134 ja 135 ja 136. Olette oikeassa, pitänee miettiä tarkemmin mitä tänne kirjoittaa. Edelliselle. Sitä itsekin toivoisin, ettei tämä olisi totta. Heikkoja kohtia ja epäjohdonmukaisuuksia löytyy MYÖS oikeasta elämästä. Valitettavasti.

Kiitos kaikille jotka elävät mukana. Tänään keskustelin lakimieheni kanssa, joka oli vakaasti sitä mieltä, ettei sopimuksella, jonka mies todennäköisesti on jo kiikuttanut eteenpäin, tulla saamaan viranomaisia liikkeelle (hakemaan vauvaa). Ja vaikka se olisikin lainvoimainen, ehtisi 27.8 käsittely tulemaan ennen täytäntöönpanoa. Huomioikaa, että luultavasti käytän termejä huolimattomasti, olenhan maallikko ilman aiempaa kokemusta vastaavasta. Uutiset kuitenkin olivat minun ja lapsen kannalta hyviä! Mikä on tärkeintä

Kysyin myös, mitkä ovat keinoni suojautua mieheltä. Ei oikeastaan muut kuin varovaisuus. Eli niin kuin olin ajatellutkin, en päästä lasta silmistäni, ja yritän pysyä poissa tilanteista, joissa takaisinkaappaus olisi mahdollinen. Eli jos mieheni sattuisi saamaan lapsen napatuksi, minulla ei olisi mitään mahdollisuuksia saada poliisilta tai muilta apua lapsen palauttamiseen takaisin minulle eli kotiin. Lapsi on siis tällä hetkellä "lainsuojaton", yhteishuoltajuudesta johtuen...

ap, jolla on itseluottamusta lähteä taisteluun

Vierailija
58/192 |
11.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta mitä jos jättäisit ainakin osan kertomatta täällä - ihan vain oman itsesi vuoksi. Tämä on paisunut niin suurin mittapuihin että ex-anoppisi naapuritkin saattavat jo tunnistaa sinut ja ex-sukusi. Voimia sinulle

Vierailija
59/192 |
11.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut aikalailla vastaavassa tilanteessa eli kaikki lähti liikkeelle siitä kun exä vei lapsen, myös yhteishuoltajuus kyseessä. Seuraukset olivatkin sitten aika karmivat ja kiitän luojaani, että selvisimme lapsen kanssa siitä hengissä, tosin pahasti traumatisoituneena. Oletko varautunut ap siihen, että exäsi hankkii sinulle väliaikaisen lähestymiskiellon lastasi kohtaan? Tiedoksi vain, että sen saa todella helposti, ei vaadi todisteita. Tällöin viranomaiset rupeavat toimimaan vauvan pois saamiseksi. Tälläisen teon seurauksena lapsi otetaan väliaikaisesti huostaan, koska tilanne on näin kärjistynyt sinun ja exäsi välillä. Ja kun kyse on sekopäisestä ihmisestä, kaikki on mahdollista.

Mieti kaikkia mahdollisuuksia, mutta muista toimia itse koko ajan lain nimissä, vaikka varmasti se välillä vaikeaa onkin. Hyvä asianajaja on kaiken a ja o, meillä oli paras. Ja varaudu siihen, että mikään ei tule selviämään hetkessä, meillä jo yli kymmenen oikeudenkäyntiä takana.

Valitettavasti en halua meidän tilanteesta enempää näin julkisesti kertoa. Jouduin itse tiedotusvälineiden riepoittelemaksi ja vieläkin menetän yöuneni siitä kaikesta mitä sain tapauksestamme netistä paremmin tietävien kertomana lukea. Ole siis varuillasi. Voimia! Älä menetä toivoasi, varaudu aina pahimpaan, mutta usko että kaikki menee parhain päin.

Ja niille jotka luulevat juttua vain provoksi, olkaa onnellisia, että olette säästyneet elämässänne tällaiselta kaikelta. Harva uskoisi meidänkään tarinaa, jos ei olisi virallisia dokumentteja näytettävänä, niin uskomattomalta se kuulostaa normaalien ihmisten korvissa, joskus itsekin luulen kaiken olleen vain pahaa unta....

Vierailija
60/192 |
11.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun huomaan tämän herättäneen suurta mielenkiintoa. En ole vielä löytänyt linjaani siitä, kuinka asioista täällä kertoisin. Toisaalta tämä on loistava foorumi purkaa tuntojaan, saada tukea, löytää saman kokeneita... Haittapuolia en jotenkin osannut varoa lainkaan. Eli että tämä voisi olla minulle haitaksi ja rasitteeksi jossain vaiheessa. En siis hallitse julkisuutta;-)

Vauva voi hyvin, soitti tänään isälleen. Haluan heidän yhteytensä säilyvän vaikka tilanne mutkikkaaksi on mennytkin.

Itseluottamukseni vahvistui viikonloppuna. Tunnen toimivani oikein. Ja mielestäni olen sekä halukas että kykeneväinen toimimaan lapsen edun ja hyvinvoinnin vaatimalla tavalla. Lapsen etu on olla kanssani. Lapsen etu on myös tavata isäänsä.

Olen alkanut henkisen valmistautumisen tulevaan koitokseen.

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi yksi