Yhteishuoltajuudesta yksinhuoltajuuteen. Ongelmia kerrassaan.Onko muilla kokemuksia?
Olemme mieheni kanssa päätyneet eroon keväällä. Yhteisesti olimme suunnitelleet säilyttävämme yhteishuoltajuuden ja jakavamme lapsen arjessa mukana olon tasan. Lapsi on alle 2 -vuotias.
Nyt tilanne on kokenut radikaalin muutoksen. Mieheni päätti haluavansa pitää lapsen kokonaan. On vienyt yhteishuoltajuudessa olevan pienokaisemme toiselle paikkakunnalle minulta lupaa kysymättä. Meni äitinsä luo viettämään kesälomaa jo kuukausi sitten, lapsi mukanaan. Kerroin ikävöiväni pientä kovasti ja olen kysellyt milloin aikovat palata. Yllätykseksini oli laittanut käräjäoikeuteen hakemuksen huoltajuuden muuttamisesta. Arvatkaa oliko järkytys! Motiivina on mitä ilmeisimmin mustasukkaisuus. Olen todella häkeltynyt ja ihmeissäni tapahtuneesta, huomenna olen menossa asianajajan juttusille ja soitan lastenvalvojalle. Nyt illalla ei ole ketään keneltä kysyä, muita kuin te, arvoisat palstalaiset. Luin joltakin lakipalstalta, että tuomioistuin voi antaa väliaikaisen huoltopäätöksen (tms.) siihen saakka kunnes asia ratkaistaan. Mieheni siis on ilmoittanut pitävänsä lapsen siihen saakka kunnes jokin päätös jostakin tulee. Voiko siis olla mahdollista ettei minulla, lapsen äidillä, ole mahdollisuutta saada lastani kotiin ja onko oikeasti niin, ettei lapsellani ole oikeutta olla äitinsä hoidossa?
Jos jotakin olen ymmärtänyt, niin yhteishuoltajuutta ei edes kovin helpolla lähdetä muuttamaan yksinhuoltajuudeksi? Vain todella painavin perustein. Minun kohdallani syitä ottaa lapseni huoltajuutta pois ei takuulla ole. Koko elämä on niin sanotusti hyvissä uomissa. Olen arvostetussa ammatissa, elän kunnollisesti, ainoa asia joka miestäni ei ilmeisesti miellytä on se, etten pystynyt jatkamaan parisuhdetta hänen kanssaan. Pitkällisen pohdinnan tuloksena päädyin eroon, josta mieheni minua nyt haluaa näemmä rangaista. Ajattelematta kuitenkaan pienen tyttäremme parasta. Tuska sisälläni on raastava. Ikävä kalvaa, ja nyt myös huoli tulevasta...
Jos teillä jollakin on kokemusta tai tietoa, niin jakakaa ne kanssani. Tulen tuskin yöllä nukkumaan,
Sain taas tekstiviestin jonka sisältö oli, että en tule lasta häneltä saamaan ja voin tavata tytärtäni vain valvotuissa olosuhteissa (eli hänen seurassaan).
Kommentit (192)
Uskon että näin pienen lapsen kyseessä ollessa tapaamisista on sovittu vain määräajaksi ja sitten tapaamisasiaa tarkistetaan, näin meillä ainakin toimittiin lastenvalvojan ehdotuksesta.
toivottavasti kaikki menee hyvin
Suomessa täydellisen yksinhuoltajuuden saa vain siinä tapauksessa että, puoliso on rikollinen, tuomittu, täysin hullu joka on voitu toteennäyttää. Tiedän tämän sillä ystäväni sai tänään juuri tämän tiedon oikeuden kautta!
Hänen tapauksessa edes mitkään uhkailuviestit eivät päde oikeudessa. Sana vastaan sana on arkipäivää.
Jos lapsi on kirjoilla sinun luonasi, lapsi kuuluu sosiaalitoimen mukaan sinulle.
Meillä kävi niin, että lapsi oli taloudellisista syistä (näin isä sai asumistukea)kirjoilla isänsä luona, vaikka käytännössä oli vähintään puolet ajasta minulla ja kuinka ollakaan, kun isä päätti muuttaa toiselle paikkakunnalle ja otti lapsen mukaan, sosiaalitoimi ilmoitti, että koska lapsi on kirjoilla isän luona, lapsi muuttaa mukana. Nyt olen 500 km:n päässä lapsestani ja ainoa tapa saada hänet takaisin luokseni on oikeudenkäynti, jossa tunnetusti menee aikaa ;(
Kun tapaamissopimuksia ja lapsen asumista tai siis sitä, missä hän lapsi oli kirjoilla, käsiteltiin sosiaalitoimistossa, minulle ei kerrottu mitään, että isä voi tehdä näin, kun lapsi on kirjoilla hänen luonaan. Pelkkää hyväntahtoisuuttani annoin kirjojen olla entisessä osoitteessamme, että isä pärjäisi taloudellisesti. Ja tyhmä kun olin, ei mieleeni tullut edes kyseenalaistaa mitään, koska meillä oli yhteishuoltajuus. Kuvittelin, että silloin kaikki päätökset tehdään yhdessä. Sitä saan nyt katkerasti katua!!!
mutta jotain voin kuitenkin kertoa.. vaikka hurjasti olet vastauksia saanutkin.
Säästä jokainen viesti, minkä mies sinulle lähettää. Ihan kaikki.
Koska lapsi on kirjoilla sinun luonasi, mies on syyllistynyt silloin sopimusrikkomukseen tai mikä lie se nimitys sitten onkaan.
Ota yhteyttä lastenvalvojaan ja oman kuntasi asianajajaan tai sitten hommaa yksityinen asianajaja, esim. yksin- ja yhteishuoltajen liitosta löytyy ja olihan tuolla muitakin paikkoja mistä lakiapua saat.
Harmillista ettei teillä ole vahvistettua kirjallista sopimusta tapaamisista. Suullisessa on juuri tämä, että on sinun sanasi miehen sanaa vastaan.
Meillä on juuri parhaillaan huoltajuuskiista menossa, mutta erona on se, että meidän tapauksessa lapsi on yli 12 v.
käsittely oli eilen. Kansliapäätös annetaan maanantaina. Yritimme sovittelua tiistaina. Hyvältä näyttää.Kerron tänään illalla lisää. Nyt on kiire.
ap
Toivottavasti pysytte tulevaisuudessa toimimaan yhdessä lapsenne hyväksi ja exäsi pystyy unohtamaan katkeruutensa.
Ei tietenkään lukenut mitään muuta, asumisesta. vain että palautan sunnuntaina. Edelleen ihmetteln lv a, ja hänen selkeästi asenteellista suhtautumista minuun. Liekö joku kesätyöntekijä siellä.
Ei kai niitä sopimuksia panna täytäntöön ihan muutamassa päivässä? Meinaan vain, että olisi lohdullista kuulla niissä kestävän ainakin viikkoja. Minulla on tällä hetkellä älytön huoli tulevasta, mitä jos menetän lapsen?? Ei se tunnu järkevältä vaihtoehdolta, silti pelottaa...
ap
tuntematon välittää. Pitäkää ketjua ylhäällä, palaan palstalle viimeistään torstaina kuulumisten kera. Käsittely on keskiviikkona. Jännittää kovasti, mutta olen menossa sinne voittamaan. Lapsen etu tulee toteutumaan!!
Lapsen kuulumisista sen verran, että hän oli selkeästi kokenut eron minusta raskaana. Ensimmäisen viikon ajan halusi erityisen paljon syliä ja läheisyyttä. Itki perään jos edes hetkeksi katosin näköpiiristä. Hän oli toki reipas, mutta nyt alkaa olla enemmän oma itsensä. INyt hän jo touhuilee rauhassa omiaan ja leikkii pihallakin reippasti ilman, että tarvitsee äitiä vierellä kaiken aikaa. Ihana katsoa hänen onnellisia kasvojaan ja kuunnella iloista nauruaan.
ap, joka lähtee valmistautumaan untenmaille vauvansa kanssa
ja isän luona lapsen isänäiti hoitaa.
Onnea ap:lle jatkoonkin. Luin ekaa kertaa tarinasi ja uskomatonta mitä ihmiset kriisissä tekevät. Siis tarkoitan ex-miestäsi. Toivottavasti saat pysyvän lähivanhemmuuden.