Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä väärinkäsityksiä sinun ammatista on olemassa?

Vierailija
27.06.2019 |

Meillä maatila, tuet on kuulemma meidän palkkaa. Joka vuosi ostetaan uusi traktori ja pelloilla pyöritään viikko keväällä ja toinen syksyllä.

Kommentit (525)

Vierailija
101/525 |
27.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Että kääntäjä vaan kääntää sana sanasta, eikä tekstin sisältöä tarvitse ymmärtää ollenkaan. Kun pyydät tarkennusta johonkin epäselvään, niin asiakas vastaa suunnilleen ”käännä vaan just niin kuin siinä sanotaan”. Ok, tehdään niin, mutta älä sitten valita, jos missään ei ole päätä eikä häntää.

Pakko kommentoida tähän vaikka vähän ohi meneekin aiheesta. Olin kirjakaupassa töissä ja siihen maailman aikaan vielä myytiin ja ostettiin sanakirjoja. Asiakas halusi ostaa suomi-englanti-suomi-sanakirjan ja selaisi sitä hetken. Kysyi eikö ole muunlaisia, sellaisia missä on vain yksi sana käännettynä, hän ei halua tuollaista kirjaa missä lukee monta sanaa suomenkielisen sanan jälkeen eli kuten "kuusi= six, tree, fir, spruce". Mistä hän tietää mikä niistä on oikea :D. 

Vierailija
102/525 |
27.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin leipuri(toi duuni on aikalailla kuollutta nykyajan suomessa) Niin,yleinen luulo oli että leipurit ovat niitä pullantuoksuisia punaposkisia vanhempia naisia jotka trallallaa pyörittelevät pullaa laulaen. Oli pakko rikkoa söpö-luulot ja kertoa totuus,suuri osa leipureista on karvakätisiä äijiä ronskilla huumorilla haha:D 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/525 |
27.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen isännöitsijä ja työhön liittyy todella paljon vääriä käsityksiä, mutta itseasiassa suurin osa kysyy suoraan, että "mitä sinä siis teet". Muutamia luuloja:

- En tee muuta kuin pidän pari yhtiökokousta vuodessa, loppuajan laskutan taloyhtiötä tyhjästä ja päivitän saunavuorolistaa.

- Minä päätän kenelle talossa annetaan autopaikka käyttöön ja kenelle ei.

- Päätän myös autopaikkojen hinnasta, vastikkeen määrästä ja siitä kuinka paljon veden lisälaskuja peritään asukkailta. Vastiketta tietenkin korotan vain siksi että korotan omaa palkkiota.

- Haluan tehdä taloon isoja ja mahdollisimman kalliita remontteja. Kaikki urakoitsijat ovat minun läheisiä ystäviäni.

- Tiedän kaiken talotekniikasta, joten remontin aikana ei tarvita suunnittelijoita tai mitään selvityksiä.

- Minä olen tietysti tavoitettavissa 24/7, viikonloppuisin ja koko kesän. Minulle voi soittaa yöllä neljältä, jos avaimet katosi baarireissulla, niin tulen avaamaan oven.

Yllättävän usein tuo on totta. Meidänkin taloyhtiössä aina pikkuremontit maksaa mystisen sopivasti juuri sen verran kuin yhtiön tilillä on säästöjä ja urakoitsijan numero on isännöitsijän henkilökohtaisessa puhelimessa, voi soitella hänelle vaikka sienimetsään :) Eikä koskaan ole saatu muilta edes tarjouksia vaikka on kolmelta pyydetty. Eikä myöskään siitä remontista ole tehty erittelyä mitä mikäkin maksaa. Näin meillä.

Vierailija
104/525 |
27.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Että jokainen osaa siivota, ja se on lähinnä mopin työntelyä.

Tää on ihan huippu sillä siivota jokainen osaa mutta suurin osa huonosti, kuulun itse siihen ryhmään.

Ja vaatii hyvää kuntoa. Ei pärjää kuka tahansa.

Vierailija
105/525 |
27.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kuvittaja. Väärinkäsityksiä on paljon, kuten luovilla aloilla aina

- Osaan piirtää mitä tahansa, millä tyylillä tahansa, millä välineillä tahansa. Olipa kyseessä moderni realistinen auto 3D:nä, hiilipiirrokset, abstrakti taide, 1400-luvun keski-aikainen puupiirros, japanilainen sarjakuva, amerikkalainen sarjakuva, naapurin rouvan valokuvarealistinen omapotretti, Minttu & Ville sarjikset, Sin City sarjakuvat, 1940-luvun propaganda julisteet tai 1800-luvun romantiikan maalaismaisemat. (Hyvät kuvittajat ovat tunnettuja juuri siitä omasta tyylistään, esim. Frank Miller, Mauri Kunnas, Hayao Miyazaki, Juba Tuomola) 

- Tarkoittaa siis myös sitä, että kuvittajiin ja heidän tuotoksiin EI tarvitse tutustua ennakkoon, kunhan nappaa jonkun 

- Ei saa käyttää mallikuvia, se on huijaamista, sillä minähän muistan kaiken ulkoa (sama, jos sanot leipurille, että se huijaa, kun ei osaa kaikkia maailman reseptejä ulkoa). 

- Osaan automaattisesti kaikkia muitakin käsitöitä neulomisesta ompelemiseen ja virkkaamisesta askarteluun.

- Jos osaan piirtää, osaan maalata, ja jos osaan maalata, osaan piirtää. 

- Kuvituksien tulee olla mahdollisimman halpoja, mielellään ilmaisia

- Kuvitukseen ei kulu aikaa kuin max 30min, mielellään vaan 2 tuntia, kun ne tehdään vaan ihan äkkiä käden käänteessä harrastelumielessä.

- Kuvituksia ei tarvitse suunnitella eikä niihin tarvitse tehdä taustatyötä, ne heitetään lonkalta

- Osaan lukea asiakkaan ajatuksia enkä tarvitse mallikuvia, kun hän osaa aivan varmana selittääkin kuvitustarpeensa minulle (vinkki; jos et ole kuvittaja tai kuvien kanssa muuten tekemisissä, et 90% varmuudella osaa. Iloisen sarjakuvamaisen kissan, joka kehrää, voi piirtää 100 eri tavalla ja tyylillä.)

- Kuvitusta voi vaihtaa lennosta parilla pyyhkäisyllä sen sijaan, että työ joudutaan mahdollisesti aloittamaan kokonaan alusta.

- Kuvittaja ei ole opiskellut oikeita asioita, eikä tarvitse ammattiarvostusta, kun on tärkeämpiäkin ammatteja (kummasti vaan silti kaikille kelpaavat elokuvat, tv-sarjat, pelit, kirjat, sarjakuvat, taulut, postikortit, taide-elämykset, graafiset suunnittelut, lasten koulukirjat jne. joissa tarvitaan kuvittajan ammattitaitoa)

Vierailija
106/525 |
27.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen isännöitsijä ja työhön liittyy todella paljon vääriä käsityksiä, mutta itseasiassa suurin osa kysyy suoraan, että "mitä sinä siis teet". Muutamia luuloja:

- En tee muuta kuin pidän pari yhtiökokousta vuodessa, loppuajan laskutan taloyhtiötä tyhjästä ja päivitän saunavuorolistaa.

- Minä päätän kenelle talossa annetaan autopaikka käyttöön ja kenelle ei.

- Päätän myös autopaikkojen hinnasta, vastikkeen määrästä ja siitä kuinka paljon veden lisälaskuja peritään asukkailta. Vastiketta tietenkin korotan vain siksi että korotan omaa palkkiota.

- Haluan tehdä taloon isoja ja mahdollisimman kalliita remontteja. Kaikki urakoitsijat ovat minun läheisiä ystäviäni.

- Tiedän kaiken talotekniikasta, joten remontin aikana ei tarvita suunnittelijoita tai mitään selvityksiä.

- Minä olen tietysti tavoitettavissa 24/7, viikonloppuisin ja koko kesän. Minulle voi soittaa yöllä neljältä, jos avaimet katosi baarireissulla, niin tulen avaamaan oven.

Yllättävän usein tuo on totta. Meidänkin taloyhtiössä aina pikkuremontit maksaa mystisen sopivasti juuri sen verran kuin yhtiön tilillä on säästöjä ja urakoitsijan numero on isännöitsijän henkilökohtaisessa puhelimessa, voi soitella hänelle vaikka sienimetsään :) Eikä koskaan ole saatu muilta edes tarjouksia vaikka on kolmelta pyydetty. Eikä myöskään siitä remontista ole tehty erittelyä mitä mikäkin maksaa. Näin meillä.

Jaa no erikoista että yhä maksatte tuollaiselle isännöitsijälle. Ja miksi päätätte tehdä nuo remontit? Ei isännöitsijä niistä päätä, vaan yhtiökokouksessa osakkaat. Voitte pyytää itse tarjoukset, jos epäilette isännöitsijää (tai vaihtaa luotettavampaan). Vaatikaa erittelyt, tilintarkastajakin tarvitsee ne.

Tiukassa on nämä väärät käsitykset.

Vierailija
107/525 |
27.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että olen kamalan kiinnostunut toisten ihmisten asioista ja ongelmista. Että oikein palan halusta kuulla tutun tuttujen parisuhdekriiseistä, uhmaikäisistä lapsista tai narsistisista äideistä. Tilanne on päinvastoin, en välitä vapaalla kuulla kuin ihan lähipiirini asioita ja niistäkin kohtuullisen vähän ja ei - ammatillisesti. Olen psykologi.

Vierailija
108/525 |
27.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainoa tehtäväni on vain hymyillä nätisti ja tarjoilla.

Lentoemäntä

Mutta sehän on?

Vierailija
109/525 |
27.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Että kääntäjä vaan kääntää sana sanasta, eikä tekstin sisältöä tarvitse ymmärtää ollenkaan. Kun pyydät tarkennusta johonkin epäselvään, niin asiakas vastaa suunnilleen ”käännä vaan just niin kuin siinä sanotaan”. Ok, tehdään niin, mutta älä sitten valita, jos missään ei ole päätä eikä häntää.

Pakko kommentoida tähän vaikka vähän ohi meneekin aiheesta. Olin kirjakaupassa töissä ja siihen maailman aikaan vielä myytiin ja ostettiin sanakirjoja. Asiakas halusi ostaa suomi-englanti-suomi-sanakirjan ja selaisi sitä hetken. Kysyi eikö ole muunlaisia, sellaisia missä on vain yksi sana käännettynä, hän ei halua tuollaista kirjaa missä lukee monta sanaa suomenkielisen sanan jälkeen eli kuten "kuusi= six, tree, fir, spruce". Mistä hän tietää mikä niistä on oikea :D. 

Joo, yks mun kaveri on englanninopettaja ja kerran opetti eräässä yrityksessä businessenglantia firman insseille.

Inssit kuvittelivat että joka kielessä on ikään kuin ruudukkomaisesti sanat ja ilmaukset jotka ovat samat joka kielessä, eikä tarvitse opetella kuin vastaavuudet.

Open piti sitten selittää, että näin ei ole vaan että jokainen kieli on ykislällinen orgaaninen kokonaisuus, esim. joku englannin sana voi tarkoittaa viittä eri asiaa, joista yksi merkitys on suomeksi sama, mutta nelja muuta eivät ole. Sanonnat ovat myös kulttuurisidonnaisia, niitä ei voi kääntää suoraan sanasta sanaan. Kielissä on myös paljon kulttuuriin ja historiaan liittyvää ainesta, joilla ei ole vastinetta muissa kielissä.

Vierailija
110/525 |
27.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on jatkuvasti jäätäviä bileitä, johon saamme kutsua asiakkaita vapaasti. Olemme kännissä työajalla ja petämme kumppaneitame joka matkalla, joka ikinen. Me olemme itse asiassa vain saalistamassa uutta panoa.

Laivaduunari

Vierailija
111/525 |
27.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleinen käsitys on että hoitelemme rattoisasti hymy huulilla vauvoja ja työmme on yhtä juhlaa. Toisekseen, kaikki olettavat että haluan kuulla kaikkien synnytystarinat vapaa-aikana.

Kerran eräs vanha opettajani sanoi, että olen onnistunut saamaan siistin sisätyön. Siinä sitten mietin edellisen päivän veriroiskeita kasvoillani ja lapsivettä rinnuksilla. Terveisin Kätilö.

Vierailija
112/525 |
27.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ylipäätään joku arvostelee jonkun ammattia, niin voisi ensiksi miettiä:

-olisitko itse valmis tekemään kyseistä työtä

-onko arkesi riippuvainen kyseisen ammatinharjoittajan palveluista

Eli jos tarvitset säännöllisesti jonkin alan palveluita, etkä olisi valmis niitä itse tekemään, niin ei ole oikein varaa väheksyä. Miksi väheksyt, jos näin on?

Vierailija
113/525 |
27.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei ymmärrä, mitä teen ja osaan auttaa kaikissa tietokone ym. laiteongelmissa, koska olen fysiikan tohtori ja tutkija. Ai niin, eihän nuo olekaan väärinkäsityksiä :D

Vierailija
114/525 |
27.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just tän takia vaihdoin hommia, olen auktorisoitu kielenkääntäjä

Vierailija
115/525 |
27.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä on hauska lukea!

Vierailija
116/525 |
27.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatekaupan myyjä:

- Teen töitä provikalla ja saan bonareita isoista kaupoista

Juu ei. Palvelemme ja myymme kyllä ahkerasti, sillä firma sitä meiltä odottaa ja kaikkien myyntituloksia seurataan kuukausitasolla. Olemme kuitenkin töissä ihan TESin mukaisella tuntipalkalla. Kaupan kassalla tienaa saman verran (sitäkin olen tehnyt). Lisämyynnillä yritän siis vain pitää itselläni työpaikan ja pomon edes jotenkin tyytyväisenä.

Vierailija
117/525 |
27.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että sosiaalialan vuorotyö on raskasta.

On se naikkosille.

Ite en oo huomannu, että asiakkaat hyppis silmille.

Hyvinki chilliä.

M33

Vierailija
118/525 |
27.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni luulee, että sosiaalialalla halutaan kytätä ihmisiä tai auttaa pyyteettömästi. Lakien mukaan mennään ja se on työtä vain. Tietysti meitäkin on moneksi. Jonkun nekin hommat on hoidettava.

Vierailija
119/525 |
27.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen farmaseutti ja tässä muutama haukotuttava harhaluulo oikaisuineen:

- Farmaseutiksi opiskellaan ammattikoulussa tai AMK:ssa. (Ei, farmaseutiksi opiskellaan yliopistossa. Koulutukseen kuuluu runsaasti kemiaa, molekyylibiologiaa, laboratoriotyöskentelyä, farmakologiaa, farmakokinetiikkaa, farmakodynamiikkaa, tautioppia, jne.)

- Farmaseutti päättää, voiko kelakorvauksen antaa ja voi halutessaan joustaa hieman (Ei päätä, eikä voi. Kelan kriteerit ovat tarkat ja apteekki saa rahasakon, jos aikarajoista poiketaan)

- Farmaseutti utelee itsehoitopuolella euronkuvat silmissä, voiko auttaa ja mihin vaivaan lääke tulee. (Ei. Haluan tietää, koska minun on lain mukaan varmistettava, että itsehoitolääkettä käytetään oikein ja tarkoituksen mukaisesti. Lisäksi neuvon aina asiakkaalle edullisimman mahdollisen valmisteen, en suinkaan kalleinta.)

- Lääkkeentoimitustilanteessa farmaseutti vain klikkaa lääkkeet, mitä on määrätty ja liimaa tarrat paikoilleen. (Klikkaan lääkkeen, mutta siitä käynnistyy monivaiheinen prosessi, jossa tarkistan saako lääkkeestä kelakorvauksen ja millä indikaatiolla, onko lääkkeellä rinnakkaisvalmisteita, mikä on lääkkeen annostus ja vastaako annostus sitä, mikä sen kuuluisi olla ko diagnoosissa [jos ei, löytyykö siitä maininta reseptistä], paljonko lääkettä voi toimittaa yhteensä kelakorvattuna, onko asiakkaalla lääkeinteraktioita ko lääkkeen kohdalla, paljonko lääkettä jää reseptille jne. Tämän lisäksi hyvä farmaseutti käy vielä asiakkaan kanssa keskustelun, onko lääke toiminut, kuten sen kuuluisi, miten asiakas lääkkeen ottaa, kuinka hän säilyttää sitä, onko tullut haittoja jne.)

- Farmaseutti ei todellisuudessa tiedä lääkkeistä mitään, koska hän lukee pakkauksen takaa (Suurin osa varsinkin alalla pitkään toimineista farmaseuteista muistavat kyllä ulkoa, mutta tarkistuksessa ei ole mitään pahaa. Monet lääkäritkin tarkistavat lääkkeen oikean annostuksen ennen kuin määräävät sitä.

Tieto lääkkeestä ei kuitenkaan ole pelkästään yhtä kuin sen annostus. Lääkeaineita on satoja ja jokaisen niiden kohdalla on ulkoa muistettava [vähintään jonkun hälytyskellon on soitava], vaarallisimmat interaktiot, vasta-aiheet, vaikutustapa, metaboloituminen jne).

Vierailija
120/525 |
27.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammattilainen kirjoitti:

Yleinen käsitys on että hoitelemme rattoisasti hymy huulilla vauvoja ja työmme on yhtä juhlaa. Toisekseen, kaikki olettavat että haluan kuulla kaikkien synnytystarinat vapaa-aikana.

Kerran eräs vanha opettajani sanoi, että olen onnistunut saamaan siistin sisätyön. Siinä sitten mietin edellisen päivän veriroiskeita kasvoillani ja lapsivettä rinnuksilla. Terveisin Kätilö.

Ekan lapsen natsikätilöä muistelen eikä ensimmäinen kappale kirjoituksestasi osu ihan yksiin...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kolme