Mitä väärinkäsityksiä sinun ammatista on olemassa?
Meillä maatila, tuet on kuulemma meidän palkkaa. Joka vuosi ostetaan uusi traktori ja pelloilla pyöritään viikko keväällä ja toinen syksyllä.
Kommentit (525)
Osaan korjata jokaisen vastaantulevan tietokone- ja puhelinohjelmat. Oikeastihan mulla ei ole tuosta osa-alueesta sen enempää käsitystä kuin kysyjällä itsellään.
T. Koodari
Projektipäällikkö.
Komealta kalskahtava titteli, ja kaikki luulee että työ on vain muiden käskyttämistä ja itse pyöritän peukaloita, kun ne muut projektin tekijät tekee oikeat työt.
Oikeasti tuntuu että osuvampi titteli olisi projektiassistentti, toki minulla on vetovastuu projektista mutta samalla teen suurimman osan työajastani niitä hommia, mitä vielä 90-luvulla päälliköt olisivat teetättäneet assareilla. Ja teen enemmän tunteja kun kukaan muu projektissa, teenhän käytännössä kahden hommay.Nykyäänhän vain toimitusjohtajilla on assareita, suurin osa toimistoyöntekijöistä on titteliltään asiantuntijoita, jotka ovat omanarvontuntevia (mikä siis hyvä juttu) eivätkä suostu tekemään kuin niitä oman slottinsa hommia. Siispä ne paskahommat, mitä kukaan ei halua mutta on silti tehtävä, jäävät projektipäällikölle/assarille.
Voisinpa alkaa shiftaamaan omaa osaajuuttani enemmän tuolle asiantuntijapuolelle itsekin
Kuvitellaan, että kuka tahansa voi alkaa alalle, koska "tykkäsin ainekirjoituksesta koulussa". No ei voi. Ala on todella tekninen nykyään, pitää hallita kaikki välineet. Minäkin käytän työssäni noin kahtakymmentä erilaista tietokoneohjelmaa (editointi- ja käsittelyjärjestelmät, arkistotyökalut, hr).
Sen lisäksi vakityöpaikan saaminen on kutistuvilla työmarkkinoilla hyvin vaikeaa, ja edellyttää paitsi yleisiä alan taitoja, myös erikoistietämystä oman alan asioista. Nykyään käynnössä kaikki alalle tulleet ovat hankkineet loppututkinnon yliopistosta.
Oman nettiblogin rustailu ei tee kenestäkään toimittajaa.
Ja vielä kuvitellaan, että jos toimittaja kertoo jostakin itselle epämieluisasta asiasta, se jutun aihe on toimittajan syy. Vähintäänkin toimittajan pitäisi tuomita se asia. Silti samat palautteenantajat valittavat, että media on puolueellista.
Kuvitellaan, että jos jutussa on siteerattu jotakin nimeltä mainittua lähdettä, koko juttu on kopioitu tai "käännetty" siitä. Vaikka juttuun siis on otettu vain ko. tieto kyseisestä lähteestä ja se sisältää pitkälle toistakymmentä muutakin lähdettä.
Ajatellaan, että meillä on loputtomasti aikaa juttua kohden tarkistella ja viilata tekstiä. Jos siinä on typo, se on lukijaan kohdistettu henkilökohtainen loukkaus.
Kaikki edellä mainittu on otettu saamastamme palautteesta. Suoraan. Uskokaa tai älkää.
T. Toimittaja, alalla 30 vuotta, YTM
Vierailija kirjoitti:
Olen assistentti. Keitän siis kahvia ja kikatelen minihameessani pomojen jutuille, toisinaan annan oraalista mielihyvää heille.
Käytännössä taidan olla ainoa, joka tämän yrityksen toiminnasta tajuaa yhtään mitään. Aina on joku kyselemässä tai pyytämässä jotakin. Kahvia en ole keittänyt koko työsuhteeni aikana kertaakaan. Pomot kunnioittavat, koska tajuavat, että lafka pyörii tasan niin kauan kuin olen töissä täällä. Lomalla soittelivat ja kyselivät asioita, jotka heidän todellakin pitäisi tietää. Aikani autoin, kunnes jyrähdin, että on aika ottaa vastuuta yrityksestä heidänkin. Kaikki tieto on saatavilla intrassa, sieltä vain opiskelemaan. Vain hätätapauksessa sai enää soittaa.
Käytännössä vastaan sekä koko taloushallinnon puolesta että HR:stä, siihen päälle on vetovastuu markkinoinnista ja viestinnästä.
Nyt kun asiaa ajattelee, minun pitäisi istua toimitusjohtajan pallilla. Enkä tarkoita tätä kaksimielisesti.
Palkka on karvan vajaa 4000 e/kk. Nousee taas, kun vain pyydän. Josko seuraavalla kerralla katsottaisiin uusiksi myös titteli. Mutta joo, assistentti nyt.
Lievää itseriittoisuutta tässä tekstissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen assistentti. Keitän siis kahvia ja kikatelen minihameessani pomojen jutuille, toisinaan annan oraalista mielihyvää heille.
Käytännössä taidan olla ainoa, joka tämän yrityksen toiminnasta tajuaa yhtään mitään. Aina on joku kyselemässä tai pyytämässä jotakin. Kahvia en ole keittänyt koko työsuhteeni aikana kertaakaan. Pomot kunnioittavat, koska tajuavat, että lafka pyörii tasan niin kauan kuin olen töissä täällä. Lomalla soittelivat ja kyselivät asioita, jotka heidän todellakin pitäisi tietää. Aikani autoin, kunnes jyrähdin, että on aika ottaa vastuuta yrityksestä heidänkin. Kaikki tieto on saatavilla intrassa, sieltä vain opiskelemaan. Vain hätätapauksessa sai enää soittaa.
Käytännössä vastaan sekä koko taloushallinnon puolesta että HR:stä, siihen päälle on vetovastuu markkinoinnista ja viestinnästä.
Nyt kun asiaa ajattelee, minun pitäisi istua toimitusjohtajan pallilla. Enkä tarkoita tätä kaksimielisesti.
Palkka on karvan vajaa 4000 e/kk. Nousee taas, kun vain pyydän. Josko seuraavalla kerralla katsottaisiin uusiksi myös titteli. Mutta joo, assistentti nyt.
Jep. Tokihan se, että assari tietää, missä mikin asia on ja miten matkalasku tehdään, pätevöittää hänet tekemään strategisia päätöksiä 😂
Vierailija kirjoitti:
Kuvitellaan, että kuka tahansa voi alkaa alalle, koska "tykkäsin ainekirjoituksesta koulussa". No ei voi. Ala on todella tekninen nykyään, pitää hallita kaikki välineet. Minäkin käytän työssäni noin kahtakymmentä erilaista tietokoneohjelmaa (editointi- ja käsittelyjärjestelmät, arkistotyökalut, hr).
Sen lisäksi vakityöpaikan saaminen on kutistuvilla työmarkkinoilla hyvin vaikeaa, ja edellyttää paitsi yleisiä alan taitoja, myös erikoistietämystä oman alan asioista. Nykyään käynnössä kaikki alalle tulleet ovat hankkineet loppututkinnon yliopistosta.
Oman nettiblogin rustailu ei tee kenestäkään toimittajaa.
Ja vielä kuvitellaan, että jos toimittaja kertoo jostakin itselle epämieluisasta asiasta, se jutun aihe on toimittajan syy. Vähintäänkin toimittajan pitäisi tuomita se asia. Silti samat palautteenantajat valittavat, että media on puolueellista.
Kuvitellaan, että jos jutussa on siteerattu jotakin nimeltä mainittua lähdettä, koko juttu on kopioitu tai "käännetty" siitä. Vaikka juttuun siis on otettu vain ko. tieto kyseisestä lähteestä ja se sisältää pitkälle toistakymmentä muutakin lähdettä.
Ajatellaan, että meillä on loputtomasti aikaa juttua kohden tarkistella ja viilata tekstiä. Jos siinä on typo, se on lukijaan kohdistettu henkilökohtainen loukkaus.
Kaikki edellä mainittu on otettu saamastamme palautteesta. Suoraan. Uskokaa tai älkää.
T. Toimittaja, alalla 30 vuotta, YTM
Juuri näin. Minkä lisäksi toimittaja on velvollinen ottamaan suu hymyssä vastaan aggressiivista ja vähättelevää palautetta 24/7, koska eihän sillä nyt voi olla vapaa-aikaa.
En enää kerro ammattiani kuin pakkoraossa, ohimennen tapaamilleni puolitutuille sanon mieluummin vaikka olevani konttorihommissa tai palkanlaskija.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep. Tokihan se, että assari tietää, missä mikin asia on ja miten matkalasku tehdään, pätevöittää hänet tekemään strategisia päätöksiä 😂
Jos se ei viestistäni käynyt ilmi, teen valtavasti muitakin kuin perinteiseksi miellettyjä assarin hommia. Mutta mahtavaa, että vahvistatte täällä stereotypioita.
Itseriittoisuutta ehkä, mutta kaikki faktaa ja aiheellista.
-Se assari
Kokki - työ olisi jotenkin vähän glamouria ja syön kotona gourmet-ruokaa myös. Tosiaan hiki valuu ja kun sen 15-tuntisen työpäivän jälkeen valuu kotiin puolen yön jälkeen niin viimeinen asia mielessä on ruoanlaitto. Mikroateria se on jos mieli jotain tekee. Usein ei tee kun on koko päivän ollut ruoan kanssa tekemisissä, sama vapaapäivinä. Monet myös luulee että se on vain ruoanlaittoa, mutta siihen kuuluu myös valtava määrä paperityötä ja siivoamista. Varmaan puolet ajasta menee niihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos se ei viestistäni käynyt ilmi, teen valtavasti muitakin kuin perinteiseksi miellettyjä assarin hommia. Mutta mahtavaa, että vahvistatte täällä stereotypioita.
Itseriittoisuutta ehkä, mutta kaikki faktaa ja aiheellista.
-Se assari
Ei assarit siltikään tee yrityksen toimintaan vaikuttavia strategisia päätöksiä. Mutta mahtavaa, että kuvittelet niitä tekeväsi.
Itseriittoisuus on ihan hyvä asia tiettyyn pisteeseen asti, koska se lisää hyvivointiasi. Mutta jos alat tuolla tavalla suhtautua työtovereihisi ja esimiehiisi, sinut kyllä ulkoistetaan ennen pitkää, vaikka kuvitteletkin olevasi korvaamaton.
Vierailija kirjoitti:
Muutama promille ymmärtää edes mitä teen.
Väärinkäsitys sekin.
Olen leikkausalisairaanhoitaja instrumenttipuolella. Vanhemmat ihmiset luulevat että leikkaussalityöni on hissuttelua instrumenttien kanssa; räpsyttelen kauniisti silmiäni komealle kirurgille ja ojentelen instrumenttejä pyynnöstä.
Nuorempi väki taas luulee että työ on kuin Sykkeessä, vauhtia ja vaarallisia tilanteita, veri roiskuu ja ihmisiä kuolee.
Mitä se sitten on? Kaikkea em. välillä. Iso osa työstä on leikkauksen valmistelua. Valmistelevat toimenpiteet vievät helposti aikaa tunnista kahteen ennenkuin kirurgi voi suorittaa ensi viillon. Kirurgi ei ole mukana valmisteluissa. Yhtä leikkausta varten on henkilökuntaa kolmen sairaanhoitajan lisäksi anestesialääkäri, kirurgi ja ja usein myös Ansari lääkäri.
Ettei meillä ole koulutusta. Monella siivousalan tutkinto ja lisäksi voi olla toisen alan koulutus.
T. Maisteri-siivooja
Vierailija kirjoitti:
Olen leikkausalisairaanhoitaja instrumenttipuolella. Vanhemmat ihmiset luulevat että leikkaussalityöni on hissuttelua instrumenttien kanssa; räpsyttelen kauniisti silmiäni komealle kirurgille ja ojentelen instrumenttejä pyynnöstä.
Nuorempi väki taas luulee että työ on kuin Sykkeessä, vauhtia ja vaarallisia tilanteita, veri roiskuu ja ihmisiä kuolee.
Mitä se sitten on? Kaikkea em. välillä. Iso osa työstä on leikkauksen valmistelua. Valmistelevat toimenpiteet vievät helposti aikaa tunnista kahteen ennenkuin kirurgi voi suorittaa ensi viillon. Kirurgi ei ole mukana valmisteluissa. Yhtä leikkausta varten on henkilökuntaa kolmen sairaanhoitajan lisäksi anestesialääkäri, kirurgi ja ja usein myös Ansari lääkäri.
Ansari = assistenssi
Olen koulunkäynnin ohjaaja.
Moni luulee että keittenlen kahvia opettajille ja puuhastelen,askattelen ja leikin lasten kansaa.
Moni opettaja myös kuvittelee että olisin hänen enkilökohtainen sihteeri joka ottaa kopioita yms pikku puuhastelua.
Tätä lukiessa tulee mieleen, että mitkä on ne ammatit, joista ihmisillä ei ole väärinkäsityksiä? :D
T. Se projektipäällikkö/assari
Alhainen älykkyys. Mun äo 130. Lähihoitaja
Rekkakuski
Ihmiset luulevat että ajelen vain päivät pitkät ja käyn tunnin välein pullakahveilla
Luullaan että kaikki tietokoneeseen liittyvät ongelmat ovat joko minun vikani tai osaan korjata ne. Olen it-tukihenkilö.
Täällä toinen aineenopettaja. En valita palkastani, koska saan sillä tehtyä suunnilleen kaiken mitä haluan, kunhan järkevästi sen suunnittelen ja käytän.
Mutta se työaika vaan nyt on ikuinen väärinkäsitys. Lukiossa opettavillla menee kotona ainakin yhtä paljon työaikaa kuin paikan päällä koulussa, ja kuukaudessa saa pidettyä hyvällä tuurilla yhden vapaaviikonlopun, jolloin ei tarvitse korjata kokeita, välikokeita tai esim. aineita tai paritöitä. Sunnuntaisin joka tapauksessa jonkun verran suunnittelutöitä ennen työviikon alkua, ja sitä en varsinaisesti edes laske viikonlopputyöksi. Kieltämättä pidemmät lomat on se, jolla tätä jaksaa. En jaksaisi keskimäärin 50t viikossa läpi vuoden, myönnän. Tiedän että joillakin aloilla monet tekee juurikin noin paljon ja enemmänkin, moni vapaaehtoisesti ja osa olosuhteiden pakosta, mutta kyllä tämä työn rytmitys koululaisten loma-aikojen mukaan saa monet meistä pysymään alalla, joka muuten olisi liian kuormittavaa.
Lisäksi on nyt todettava, että en todellakaan väheksy esim. vähemmän koulutuksen aloja, vaikka olen huomannut että jotkut opettajat katsovat koulun keittiöväkeä ja siivoojia nenänvartta pitkin, eivätkä puhu heille tasa-arvoisella tavalla. Ärsyttävää katsella moista. Olin nuorempana sekä siivoustöissä että kahvilassa ja myyntitöissä, ja kaikki ne ovat raskaita töitä, jokainen omalla tavallaan. Myös henkisesti raskaita kun väki kohteli asiakaspalvelijaa vähempiarvoisena kuin vaikkapa esimiestä samassa firmassa. Kaiken kaikkiaan jokaisella meistä olisi hyvä olla kokemusta erilaisilta aloilta, jotta ymmärtäisimme toisiamme paremmin. Tai muistetaan kuunnella sitä kaveria, joka on eri alalla töissä. Harvalla niin kovin helppoa on.
Labrahoitajan työstä tiedetään vain verinäytteenotto, vaikka esim. oma työni on suurimmaksi osaksi analyysipuolella. Labrat on monille aivan tuntemattomia paikkoja eikä tiedetä, että niitäkin on monenlaisia (esim. hematologia, verikeskus, kemia, genetiikka). Osa myös sekoittaa meidät laborantteihin.