Mitä väärinkäsityksiä sinun ammatista on olemassa?
Meillä maatila, tuet on kuulemma meidän palkkaa. Joka vuosi ostetaan uusi traktori ja pelloilla pyöritään viikko keväällä ja toinen syksyllä.
Kommentit (525)
Vierailija kirjoitti:
Projektipäällikkö.
Komealta kalskahtava titteli, ja kaikki luulee että työ on vain muiden käskyttämistä ja itse pyöritän peukaloita, kun ne muut projektin tekijät tekee oikeat työt.
Oikeasti tuntuu että osuvampi titteli olisi projektiassistentti, toki minulla on vetovastuu projektista mutta samalla teen suurimman osan työajastani niitä hommia, mitä vielä 90-luvulla päälliköt olisivat teetättäneet assareilla. Ja teen enemmän tunteja kun kukaan muu projektissa, teenhän käytännössä kahden hommay.Nykyäänhän vain toimitusjohtajilla on assareita, suurin osa toimistoyöntekijöistä on titteliltään asiantuntijoita, jotka ovat omanarvontuntevia (mikä siis hyvä juttu) eivätkä suostu tekemään kuin niitä oman slottinsa hommia. Siispä ne paskahommat, mitä kukaan ei halua mutta on silti tehtävä, jäävät projektipäällikölle/assarille.
Voisinpa alkaa shiftaamaan omaa osaajuuttani enemmän tuolle asiantuntijapuolelle itsekin
Projektipäällikkönimikettä vältän kuin ruttoa. Se on ihan koiran virka.
Vierailija kirjoitti:
Labrahoitajan työstä tiedetään vain verinäytteenotto, vaikka esim. oma työni on suurimmaksi osaksi analyysipuolella. Labrat on monille aivan tuntemattomia paikkoja eikä tiedetä, että niitäkin on monenlaisia (esim. hematologia, verikeskus, kemia, genetiikka). Osa myös sekoittaa meidät laborantteihin.
Jep, ihmisistä ehkä noin 90 % kuvittelee että se on laborantti joka häneltä sen verikokeen ottaa ja lähettää putket labraan tutkittavaksi. No ei, kyllä se on se sama laboratoriohoitaja joka sulle taikoo sen tuloksenkin.
Ennen olin vakuutusyhtiössä vahinkopuolella. Liian usein oletettiin että osaan vakuutusten hinnoittelut ulkoa, lähinnä tai etenkin autojen osalta. No en tiedä. Eikä mulla ollut tarjousten laskemiseen tarvittavaa ohjelmaa. No kai mä nyt vähän osaan suuntaa antaa. No ku en osaa. Ku edelleenkään en. En myöskään mene katsomaan väestörekisteristä missä kenenkin eksä tai ihastus asuu. Enkä voi käydä lisäilemässä ekstraa kenenkään korvaushakemukseen.
Tuosta tietojen urkkimisesta. Jouduin käsittelemään ihmisten terveystietoja pahimmiltaan koko elämänsä ajalta, lääketieteen alat laidasta laitaan. Joukossa oli ketä tahansa vastaantulijaa, julkkista, naapuria ja työkavereita. Ei ollut mitään kiinnostusta lähteä mässäilemään niillä tiedoilla, siinä vaiheessa kun kaiken päivää pyörittelee niitä, ei oikein kiinnosta kenen nimi ja sotu paperissa lukee. Meitä luonnollisesti oli pieni joukko nimetty käsittelemään henkilökunnan tietoja ja se risti oli vähintään viikoittain harteilla.
Röntgenhoitaja. Kahdenlaisia ennakkoluuloja.
A) Ollaan napinpainajia. Tutkinto rinnastettavissa lähäreihin.
B) Ollaan radiologeja, yleislääkäreitä ja sairaanhoitajia. Lisäksi meillä on telepaattisia kykyjä. Lähettävän lääkärin ei tarvitse laatia lähetettä, koska me luemme etänä heidän ajatuksistaan potilaan taustatiedot, mitä tutkitaan ja mitä epäillään. Mitä milloinkin potilas tarvitsee, me tiedämme vastauksen.
Terveyskeskuslääkärin työ on kuulemma flunssapolin pitämistä.
Vierailija kirjoitti:
Veljeni on työterveyslääkäri ja on itse sanonut noin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Labrahoitajan työstä tiedetään vain verinäytteenotto, vaikka esim. oma työni on suurimmaksi osaksi analyysipuolella. Labrat on monille aivan tuntemattomia paikkoja eikä tiedetä, että niitäkin on monenlaisia (esim. hematologia, verikeskus, kemia, genetiikka). Osa myös sekoittaa meidät laborantteihin.
Jep, ihmisistä ehkä noin 90 % kuvittelee että se on laborantti joka häneltä sen verikokeen ottaa ja lähettää putket labraan tutkittavaksi. No ei, kyllä se on se sama laboratoriohoitaja joka sulle taikoo sen tuloksenkin.
Eikös se näytteiden analysointi ole nykyään aika pitkälti automatisoitua?
Työmme on vain eläinten sairauksien diagnostiikkaa, hoitoa ja ennaltaehkäisyä.
Pidämme kaikista eläimistä.
Ammattimme jotenkin suojaa huonosti koulutetun eläimen potkuilta/puremilta.
Rahanahneita kun erikoishoito on kallista.
Korkeat itsemurhatilastot liittyisi jotenkin siihen kun eläimiä pitää lopettaa.
Koulutuksemme on amk-tasoinen.
Olemme töissä 24/7/365 ja päivystävä on joku jolle ei soiteta arkiajan/ajanvarausajan ulkopuolella ensisijaisesti.
Identiteettimme ihmisenä on sama kuin ammattimme ja meitä suuresti kiinnostaa puhua eläimistä ja vilkaista patteja 24/7/365.
Omistajan käsitys kiireellisestä tilanteesta on sama asia kuin eläimen hoidon tarpeen kiireellisyys.
Pääasiallinen työni on korkolappujen liimaus ja avaimien teko. En ole koskaan tehnyt avaimia, enkä myöskään korjaa kenkiä.
suutari
Vierailija kirjoitti:
Olemme töissä 24/7/365 ja päivystävä on joku jolle ei soiteta arkiajan/ajanvarausajan ulkopuolella ensisijaisesti.
Identiteettimme ihmisenä on sama kuin ammattimme ja meitä suuresti kiinnostaa puhua eläimistä ja vilkaista patteja 24/7/365.
Omistajan käsitys kiireellisestä tilanteesta on sama asia kuin eläimen hoidon tarpeen kiireellisyys.
Pääsin eilen eläinlääkiksen, hauska kuulla mitä tuleman pitää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pääsin eilen eläinlääkiksen, hauska kuulla mitä tuleman pitää!
Onnea! Kannattaa nauttia ekoista opiskeluvuosista, verkostoidu ja pidä hauskaa.
Vierailija kirjoitti:
Pääasiallinen työni on korkolappujen liimaus ja avaimien teko. En ole koskaan tehnyt avaimia, enkä myöskään korjaa kenkiä.
suutari
Nyt hämmästyin, että eikö suutari korjaa kenkiä? Vai siis millainen suutari olet? Suutari on korjannut minun kengät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikkea ole automatisoitu ja paljon on edelleen esim. mikroskopointia. Ja ei ne analyysilaitteet tai automaattiradastotkaan ilman ammattitaitoista henkilökuntaa toimi kontrolloidusti ajallaan ja laatustandardien mukaisesti.
Opettajan ammatissa on kolme hyvää asiaa: kesä-, heinä- ja elokuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
suutari
Nyt hämmästyin, että eikö suutari korjaa kenkiä? Vai siis millainen suutari olet? Suutari on korjannut minun kengät.
Toki suutarit korjaavat kenkiä (ja monet tekevät avaimia), mutta se on vain yksi suuntautumisvaihtoehto. Minä teen erityisjalkineita erilaisille jalkavaivaisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veljeni on työterveyslääkäri ja on itse sanonut noin.
Työterveyslääkäreillä saattaa näin ollakin. Terveyskeskuksessa flunssapotilaat ohjautuvat ensisijaisesti hoitajille ja lääkärin työnkuva on täysin erilainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikkea ole automatisoitu ja paljon on edelleen esim. mikroskopointia. Ja ei ne analyysilaitteet tai automaattiradastotkaan ilman ammattitaitoista henkilökuntaa toimi kontrolloidusti ajallaan ja laatustandardien mukaisesti.
Ei ne laitteet tietenkään itsestään toimi. Mulla on vain nykyajan labrahoitajan työstä tylsä mielikuva. Totta kai työhön kuin työhön yleensä silsältyy paljon kaikkea, mitä ulkopuolinen ei tule ajatelleeksi.
Vierailija kirjoitti:
Olen leikkausalisairaanhoitaja instrumenttipuolella. Vanhemmat ihmiset luulevat että leikkaussalityöni on hissuttelua instrumenttien kanssa; räpsyttelen kauniisti silmiäni komealle kirurgille ja ojentelen instrumenttejä pyynnöstä.
Nuorempi väki taas luulee että työ on kuin Sykkeessä, vauhtia ja vaarallisia tilanteita, veri roiskuu ja ihmisiä kuolee.
Mitä se sitten on? Kaikkea em. välillä. Iso osa työstä on leikkauksen valmistelua. Valmistelevat toimenpiteet vievät helposti aikaa tunnista kahteen ennenkuin kirurgi voi suorittaa ensi viillon. Kirurgi ei ole mukana valmisteluissa. Yhtä leikkausta varten on henkilökuntaa kolmen sairaanhoitajan lisäksi anestesialääkäri, kirurgi ja ja usein myös Ansari lääkäri.
Muuten hyvä, mutta taas unohtui se sairaalahuoltaja joka siivoaa sen salin leikkauskuntoon.
No tähän on totuttu.
Olen isännöitsijä ja työhön liittyy todella paljon vääriä käsityksiä, mutta itseasiassa suurin osa kysyy suoraan, että "mitä sinä siis teet". Muutamia luuloja:
- En tee muuta kuin pidän pari yhtiökokousta vuodessa, loppuajan laskutan taloyhtiötä tyhjästä ja päivitän saunavuorolistaa.
- Minä päätän kenelle talossa annetaan autopaikka käyttöön ja kenelle ei.
- Päätän myös autopaikkojen hinnasta, vastikkeen määrästä ja siitä kuinka paljon veden lisälaskuja peritään asukkailta. Vastiketta tietenkin korotan vain siksi että korotan omaa palkkiota.
- Haluan tehdä taloon isoja ja mahdollisimman kalliita remontteja. Kaikki urakoitsijat ovat minun läheisiä ystäviäni.
- Tiedän kaiken talotekniikasta, joten remontin aikana ei tarvita suunnittelijoita tai mitään selvityksiä.
- Minä olen tietysti tavoitettavissa 24/7, viikonloppuisin ja koko kesän. Minulle voi soittaa yöllä neljältä, jos avaimet katosi baarireissulla, niin tulen avaamaan oven.
Osaa myös kädenkäänteessä korjata sukulaisen x-boxin ja kertoa miksei naapurin mikro toimi.