Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tiesittehän, että kenenkään ei tarvitse asua asunnossa jossa on yli 32 astetta lämmintä

Vierailija
07.06.2019 |

Jo asut vuokralla, niin vuokranantajan on hoidettava asunto asumiskelpoiseksi eli alle tuon 32 asteen

Kommentit (202)

Vierailija
81/202 |
08.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä se hoida. Mulla on ilmanviilennin, jonka itse ostin, ja vuokranantaja sanoo, että kyl sä sen kans pärjäät. Esimerkiksi oikeaa ilmalämpöpumppua se ei aio tänne laittaa ja itsekään en saa sitä laittaa. Se mun viilennin riittää onneksi pitämään makuuhuoneen alle 30 asteen. Ovi koko ajan kiinni, pimennysverhot ikkunan edessä ja laite täysillä täällä on 26 astetta. Olohuoneessa ja keittiössä on 36. Käyn muun asunnon puolella vain vessassa ja hakeakseni ruokaa ja vettä. Vuokranantaja ei näe tässä ongelmaa, kun pystyn kuitenkin yhdessä huoneessa elämään.

Vierailija
82/202 |
08.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arkkitehdit pitäisi saada rikosoikeudelliseen vastuuseen suunnitteluvirheistä kun piirtävät talojen seiniin 30cm villaa ja muovit vielä siihen sisäpinnalle

Arkkitehdit ei noita tee😃😃

Niin mutta arkkitehti ne suunnittelee ja rakentajien on noudatettava arkkitehdin suunnitelmia.

Arkkitehti suunnittelee tilat ja ulkonäköseikat, rakennesuunnittelija (=insinööri) suunnittelee rakenteet. Ja suunnitelmat on pakko tehdä mm. energiamääräysten mukaisesti, muuten ei tipu rakennuslupaa. Ja voin kertoa, että rakennuttaja tuskin edes antaisi piirtää senttiäkään enempää sitä villaa kuin on pakko, koska kustannukset.

Kyllä vituttaa kun ihmiset on niin pihalla rakennusalasta, että jokaikinen virhe ja ongelma laitetaan arkkitehdin piikkiin kun ei muuta keksitä.

T. Arkkitehti

Arkkitehti on siis syytön kaikkeen mitä tulee rakentamisessa jatkuvasti tapahtuviin virheisiin. Täysin turha ammattikunta siis. Se, että talot homehtuu ja on kesällä pätsejä on siis aina vain muiden vika.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/202 |
08.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sarjassamme kotimaisia lakeja, joilla ei ole mitään reaalimaailman kanssa tekemistä.

Toki vuokranantaja voi irtisanoa asiasta valittavan sopimuksen. Siinäkin tosin menee aikaa.

Vierailija
84/202 |
08.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä se hoida. Mulla on ilmanviilennin, jonka itse ostin, ja vuokranantaja sanoo, että kyl sä sen kans pärjäät. Esimerkiksi oikeaa ilmalämpöpumppua se ei aio tänne laittaa ja itsekään en saa sitä laittaa. Se mun viilennin riittää onneksi pitämään makuuhuoneen alle 30 asteen. Ovi koko ajan kiinni, pimennysverhot ikkunan edessä ja laite täysillä täällä on 26 astetta. Olohuoneessa ja keittiössä on 36. Käyn muun asunnon puolella vain vessassa ja hakeakseni ruokaa ja vettä. Vuokranantaja ei näe tässä ongelmaa, kun pystyn kuitenkin yhdessä huoneessa elämään.

sano sille, että teveystarkastaja on tulossa tarkastamaan asunnon elinkelpoisuuden. ehkäpä jotain alkaa sitten tapahtua

Vierailija
85/202 |
08.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sarjassamme kotimaisia lakeja, joilla ei ole mitään reaalimaailman kanssa tekemistä.

Toki vuokranantaja voi irtisanoa asiasta valittavan sopimuksen. Siinäkin tosin menee aikaa.

No ei voi irtisanoa tuolla perusteella. Mutta voi antaa vuokralaisen irtisanoa ilman irtisanomisaikaa.

Vierailija
86/202 |
08.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuokranantajana minä riitauttaisin valituksen ja kiistäisi liian korkean lämpötilan. Kun asiaa jokus parin kuukauden päästä alettaisiin tutkimaan ja mittaamaan voitaisiin yhdessä todeta asunnon olevan ihan normaali. Vuokralaiselle maksettavaksi turhat oikeudenkäyntikulut ja ehkä vähän vahingonkorvauksia aiheettomasta valituksesta.

Sen jälkeen laittaisin vielä häätölapun postissa...

Mä ennemmin sopisin vuokrasopimuksen välittömästä purkamisesta...menköön asumaan jonnekin muualle.

Tuollaisia vuokranantajia kannattaa vältellä kuin ruttoa.

Valtaosassa suomalaisista vuokrakämpistä ei ole mitään ilmastointia ja voisin lyödä vetoa, että tuossa on joku juttu, että jos asunnon lämpötila nousee esim. muutamana päivänä vuodessa, niin tuskin se mihinkään vuokranalennukseen oikeuttaa. Aika mielenkiintoista jos onkin toisin.

Olikohan niin, että kolme peräkkäistä päivää riittää

juuri näin on asian laita

Vierailija
87/202 |
08.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siirrä se viilennin välillä muihin huoneisiin?

Vierailija
88/202 |
08.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lehmät lentää. 0/5.

Vierailija
89/202 |
08.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja lehmät lentää. 0/5.

av: lla Suomen laki on siis 0/5?

Vierailija
90/202 |
08.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet ääliö.

Vierailija
91/202 |
08.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet ääliö.

Ja sinä vaikutat tällaisen kommentin perusteella todella fiksulta ihmiseltä :D

Vierailija
92/202 |
08.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään tarvitse. Ihan vapaasti saa muuttaa pois.

Vierailija
93/202 |
08.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kuulostaa mukavalta vuokralaiselta. Suu auki huutamassa kaikesta mahdollisesta, mutta mitään tilanteen korjaavaa liikettä siltä suunnalta on turha odottaa.

Vierailija
94/202 |
08.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuokranantajana minä riitauttaisin valituksen ja kiistäisi liian korkean lämpötilan. Kun asiaa jokus parin kuukauden päästä alettaisiin tutkimaan ja mittaamaan voitaisiin yhdessä todeta asunnon olevan ihan normaali. Vuokralaiselle maksettavaksi turhat oikeudenkäyntikulut ja ehkä vähän vahingonkorvauksia aiheettomasta valituksesta.

Sen jälkeen laittaisin vielä häätölapun postissa...

Mä ennemmin sopisin vuokrasopimuksen välittömästä purkamisesta...menköön asumaan jonnekin muualle.

Tuollaisia vuokranantajia kannattaa vältellä kuin ruttoa.

Niin kannattaa ap:n kaltaisia vuokralaisiakin.

Vierailija
95/202 |
08.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap kuulostaa mukavalta vuokralaiselta. Suu auki huutamassa kaikesta mahdollisesta, mutta mitään tilanteen korjaavaa liikettä siltä suunnalta on turha odottaa.

Kylläpä vuokranantajia tuntuu närästävän se, että vuokralaisillakin on jotain oikeuksia Suomessa. Asumistuillahan nuo asunnot suurelta osin maksetaan joten hyvä, että jotain vaatimuksia asunnoille myös asetetaan.

Vierailija
96/202 |
08.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kylläpä vuokranantajia tuntuu närästävän se, että vuokralaisillakin on jotain oikeuksia Suomessa. Asumistuillahan nuo asunnot suurelta osin maksetaan joten hyvä, että jotain vaatimuksia asunnoille myös asetetaan.

En omista sijoitusasuntoja, joten mulla ei ole omaa lehmää ojassa. Kerroin mielipiteeni ulkopuolisena.

Vierailija
97/202 |
08.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime heinäkuun superhelteillä asuntoni sisälämpötila oli jatkuvasti 30-31c öin ja päivin. Se oli uskomattoman tuskaisa lämpötila. Hiki valui noroina pitkin ihoa pelkästään ruokaa syömällä. Asuntoni sijaitsee vielä sillä puolella taloa johon ei paista aurinko kuin aamulla pari tuntia. Voin kyllä kuvitella millaista oli asua siellä puolella johon paistaa aurinko koko päivän. Asun myös toiseksi alimmassa kerroksessa, ylempänä on tottakai lämpimämpää.

Vierailija
98/202 |
08.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttava yritti vasta saada tukea jäähdytyslaitteeseen. Löysikin edullisen viilentävän ilmalämpöpumpun.

Hän ei parantumattoman sairauden takia kestä korkeita lämpötiloja. Lämpö aiheuttaa hänelle kipua, voimakasta pahoinvointia ja voimattomuutta eikä hän pysty liikkumaan kuumina päivinä. Hän ei yksinkertaisesti pääse sängystä ylös. Hänellä on myös julkisen puolen erikoislääkärin lausunto asiasta.

Kunnan vammaispalvelu antoi hylkäävän päätöksen. Perusteluissa sanoi, että Suomessa ei ole kuin muutama lämmin päivä, ja silloin voi tuulettaa.

Käytännössä tuttavalla kesät ovat melkoista selviytymistaistelua.

Osalle sairaista myönnetään tukea viilentäviin ilmalämpöpumppuihin ja osalle ei. Riippuu ihan kunnasta ja käsittelijästä miten käy.

En jaksa uskoa että terveet saisivat mistään apua viilennykseen kun ei sitä ihan helposti sairaillekaan anneta.

Vierailija
99/202 |
08.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei niitä asumistuilla makseta. Ne saa verovähennyksiin.

Tuntemani asuntosijoittaja tekee paljon remontteja asuntoihinsa, sillä ei joudu niitä itse maksamaan. Remontit myös nostavat asuntojen arvoa.

Vierailija
100/202 |
08.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveydensuojelulaki 27 § toteaa että

"Jos haitta aiheutuu asuinhuoneiston tai muun oleskelutilan rakennuksen rakenteista, eristeistä tai rakennuksen omistajan vastuulla olevista perusjärjestelmistä, haitan poistamisesta vastaa rakennuksen omistaja, ellei muualla laissa toisin säädetä."

Ei ole ollenkaan itsestään selvää että epätavallisen kuuman sään aiheuttama asunnon lämpeneminen johtuu noista seikoista. Ja toinen juttu on että vastuussa on rakennuksen omistaja, eli asunto-osakeyhtiön tapauksessa asunto-osakeyhtiö, eikä suinkaan osakkeenomistaja.