Eikö enää ennen leikkausta potilaita ohjeisteta puhdistautumaan mm kynsilakat pois kynsistä.
Sairaalainfektioiden välttämiseksi on hyvä saada mahdolliset bakteerit niin vähäiseksi kuin mahdollista. Hoitajilla kynsilakat, korut yms ovat tietysti ehdoton no no, mutta kyllä ennen samaan ohjattiin myös potilaita. Tuli vain mieleen, kun noita Jannin kuvia katsoin.
https://www.instagram.com/p/ByaZ_slBaX2/?utm_source=ig_embed
https://www.hus.fi/ammattilaiselle/hoito-ohjeet/infektioidentorjuntaohj…
Kommentit (11)
Entisenä leikkaussalihoitajana olen järkyttynyt. Tätä se AMK teettää.
Vierailija kirjoitti:
Entisenä leikkaussalihoitajana olen järkyttynyt. Tätä se AMK teettää.
Niin... Entisenä
Eine bakteerit hyppää kynsistä olkapäähän leikkauksen aikana. Leikkausalue desinfioidaan ja rajataan. Eri asia kun potilas jo kotiutunut ja sorkkii haavaansa niillä kynsillään.
Mulle ttuli n. 7 vuotta sitten päivystysleikkaus, kun iso munasarjakysta oli kiertynyt. Kynnet oli lakattu enkä ehtinyt lakkoja poistaa. Leikkaussalihoitaja sanoi, ettei hän raaski niitä poistaakaan, kun on niin kauniin väristä lakkaa.
Kynsilakka saattaa häiritä happisaturaatiomittarin toimintaa, jos se kiinnitetään sormeen. Sen voi laittaa myös mm. korvanlehteen.
Ei tietenkään ohjeisteta. Jotkut asiat pitää hokata itsekin.
Lääketiede on myös kehittynyt, leikkaukset ja sen vaarat,
ovat erilaisia kuin ennen.
Oletko aina elämässi saanut ohjeet joltain muulta? Eikö sinulla ole kykyä ajatella itsenäisesti?
Haluatko tästä maasta holhous yhteiskunnan, jossa kaikki asiat , neuvot, ohjeet ja muut, kerrotaan jostain "ylimmäisestä" kansiliasta.?
Mun sektiossa oli epäsiistillä anestesiahoitajalla vankat meikit, pitkät lakatut kynnet ja sormuksia ja rannerenkaita. Siinä se mun korvan vieressä niitä kilisteli. Multa kyllä poistettiin korut ja lakat. Osissa tämä
Mulle tuotiin joitain vuosia sitten ennen umpparileikkausta kynsilakanpoistoainetta, ja ihan itse putsasin 🙂
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään ohjeisteta. Jotkut asiat pitää hokata itsekin.
Lääketiede on myös kehittynyt, leikkaukset ja sen vaarat,ovat erilaisia kuin ennen.
Oletko aina elämässi saanut ohjeet joltain muulta? Eikö sinulla ole kykyä ajatella itsenäisesti?
Haluatko tästä maasta holhous yhteiskunnan, jossa kaikki asiat , neuvot, ohjeet ja muut, kerrotaan jostain "ylimmäisestä" kansiliasta.?
Et tainnut ymmärtää olennaista. Taidat olla se, joka tunnet lentokoneen turvaohjeet niin tarkkaan ulkoa, että pidät sitä esitystä ennen lentoa täysin turhana. Sitähän se useimmiten onkin, onneksi.
Ja kai sinusta liikennesäännötkin ovat aivan turhia, pitäisihän nuo hokata itsekin.
Lentokoneessa ja leikkauksessa saattaa olla ensimmäistä kertaa joku sellainen, jolla ei ole mitään käsitystä siitä, mitä täällä tapahtuu. Toivottavasti ei kuitenkaan kukaan henkilökuntaan kuuluva.
Kulunut kynsilakka jossa ns railoja saattaapi kerätä pöpöjä. Geelikynnet jossa pinta ehjä niin ei juurikaan. Sekä Jannia leikattiin ilmeisesti olkapäästä niin eipä ne kynnet kamalasti siinä vaikuta. Jos esimerkiksi leikattaisiin ranteesta alaspäin jotain nii saattaisi hieman vaikeuttaa hommaa.