Tiesittehän, että kenenkään ei tarvitse asua asunnossa jossa on yli 32 astetta lämmintä
Jo asut vuokralla, niin vuokranantajan on hoidettava asunto asumiskelpoiseksi eli alle tuon 32 asteen
Kommentit (202)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokranantajana minä riitauttaisin valituksen ja kiistäisi liian korkean lämpötilan. Kun asiaa jokus parin kuukauden päästä alettaisiin tutkimaan ja mittaamaan voitaisiin yhdessä todeta asunnon olevan ihan normaali. Vuokralaiselle maksettavaksi turhat oikeudenkäyntikulut ja ehkä vähän vahingonkorvauksia aiheettomasta valituksesta.
Sen jälkeen laittaisin vielä häätölapun postissa...
Mä ennemmin sopisin vuokrasopimuksen välittömästä purkamisesta...menköön asumaan jonnekin muualle.
Tuollaisia vuokranantajia kannattaa vältellä kuin ruttoa.
Mieti nyt itse...soitat vuokranantajalle ja sanot asunnon olevan asumiskelvoton. Mitä se vuokranantaja lämpötilalle mahtaa, taloyhtiö säätää ilmanvaihdon. Ainoa mitä vuokranantaja voi itse tehdä, on antaa sinun purkaa sopimus välittömästi ilman irtisanomisaikaa. Eihän kukaan halua pakottaa sinua asumaan kelvottomassa asunnossa ja maksamaan siitä. Mutta jos haluat kelvottlman asunnon pitää hallinnassasi, maksat vuokran.
Montako esim. kaupungin vuokrayhtiötä olet nähnyt joihin on hankittu ilmastointi tai ilmalämpöpumppu? Niinpä, ei ensimmäistäkään.
Vain koska asukkaat eivät pidä oikeuksistaan kiinni
Oletko joku mt-kuntoutuja tms? Ajattelin vaan.
Samaa voisin kysyä sinulta
Heh, sopii yrittää haastaa vuokranantaja oikeuteen satunnaisesta huoneiston lämpötilan noususta. Sellaiselle nauravat harakatkin. Eri asia olisi, jos lämpötila olisi jatkuvasti liian kuuma.
Pitäkää ne verhot ja sälekaihtimet kiinni. Siinä ratkaisu. Tai ostakaa tuuletin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan vapaasti saa sieltä asunnosta muuttaa pois jos on noin uusavuton ettei osaa hommata viilennystä itse.
Se on lain mukaan vuokranantajan velvollisuus. Tuolla perusteella et saa ketään laittaa pihalle asunnosta
On vuokranantajan velvollisuus vasta sitten jos et itse kotikonstein (hommaa se tuuletin tai ilmastointilaite itse) pysty asuntoasi viilentämään. Case closed.
Tuuletin ei viilennä asuntoa. Ihme pelle taas jakamassa ohjeita.
Kesä tulee joka vuosi, sulla on jumalavit aikaa 11 kk vuodesta hommata sinne se v*tun ilmastointilaite ihan ite. On se kumma kuinka hiton vaikeata näyttää olevan uusavuttomalle!
Asutko yksiössä , jossa paistaa koko päivän aurinko suoraan sisälle. Jos näin on , ja olet köyhä ( et voi hankkia kaihdinta , joka estää lämmön tulon) mene kirpparille ja osta sieltä halpa filtti tms , joka estää lämmön tulon kotiisi niinä harvoina hellepäivinä , joita Suomessa on. Kait osaat sentään ripustaa sen ikkunasi eteen , jollet ole aivan avuton. Niin, ja ota se pois , kun tulee sadesää, kaitpa ymmärrät.
Jos ihan ensimmäisenä lopetettaisiin se ikkunoiden availu auringon puolelta. Hullua touhua. Meidänkin taloa kun katsoo niin isossa korkeassa kerrostalossa, jonka etupuolelle paahtaa koko päivän aurinko, on 80% ikkunoista auki. Ilma siinä ikkunan edessä on ehkä 40-45-asteista, ja se halutaan sisälle? En käsitä.
Tiedättekö miksi lämpimissä maissa on ikkunoiden edessä ne puulaudoista tehdyt suojat? Lämmön takia! Ne pidetään päivisin visusti kiinni, ettei se lämmin ilma ja aurinko pääse sisälle!
Vierailija kirjoitti:
Asutko yksiössä , jossa paistaa koko päivän aurinko suoraan sisälle. Jos näin on , ja olet köyhä ( et voi hankkia kaihdinta , joka estää lämmön tulon) mene kirpparille ja osta sieltä halpa filtti tms , joka estää lämmön tulon kotiisi niinä harvoina hellepäivinä , joita Suomessa on. Kait osaat sentään ripustaa sen ikkunasi eteen , jollet ole aivan avuton. Niin, ja ota se pois , kun tulee sadesää, kaitpa ymmärrät.
Kylläpä tämä on mennyt joillakin tunteisiin :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokranantajana minä riitauttaisin valituksen ja kiistäisi liian korkean lämpötilan. Kun asiaa jokus parin kuukauden päästä alettaisiin tutkimaan ja mittaamaan voitaisiin yhdessä todeta asunnon olevan ihan normaali. Vuokralaiselle maksettavaksi turhat oikeudenkäyntikulut ja ehkä vähän vahingonkorvauksia aiheettomasta valituksesta.
Sen jälkeen laittaisin vielä häätölapun postissa...
Mä ennemmin sopisin vuokrasopimuksen välittömästä purkamisesta...menköön asumaan jonnekin muualle.
Tuollaisia vuokranantajia kannattaa vältellä kuin ruttoa.
Valtaosassa suomalaisista vuokrakämpistä ei ole mitään ilmastointia ja voisin lyödä vetoa, että tuossa on joku juttu, että jos asunnon lämpötila nousee esim. muutamana päivänä vuodessa, niin tuskin se mihinkään vuokranalennukseen oikeuttaa. Aika mielenkiintoista jos onkin toisin.
Olikohan niin, että kolme peräkkäistä päivää riittää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arkkitehdit pitäisi saada rikosoikeudelliseen vastuuseen suunnitteluvirheistä kun piirtävät talojen seiniin 30cm villaa ja muovit vielä siihen sisäpinnalle
Arkkitehdit ei noita tee😃😃
Niin mutta arkkitehti ne suunnittelee ja rakentajien on noudatettava arkkitehdin suunnitelmia.
Arkkitehti suunnittelee tilat ja ulkonäköseikat, rakennesuunnittelija (=insinööri) suunnittelee rakenteet. Ja suunnitelmat on pakko tehdä mm. energiamääräysten mukaisesti, muuten ei tipu rakennuslupaa. Ja voin kertoa, että rakennuttaja tuskin edes antaisi piirtää senttiäkään enempää sitä villaa kuin on pakko, koska kustannukset.
Kyllä vituttaa kun ihmiset on niin pihalla rakennusalasta, että jokaikinen virhe ja ongelma laitetaan arkkitehdin piikkiin kun ei muuta keksitä.
T. Arkkitehti
Ja arkkitehti jatkaa.
Kyllä taloyhtiön pitäisi ryhtyä toimiin jos asunnoissa on pidemmän päälle laiton lämpötila. Jos asukas on tehnyt asuntoon kuuluvien järjestelmien puitteissa kaikkensa (verhojen/kaihdinten järkevä käyttö, ikkunoiden avaaminen/sulkeminen ilmanvaihtojärjestelmästä riippuen), eikä lämpötila silti pysy kohtuullisena, on taloyhtiön rukattava ilmanvaihtoa/lämmitystä/eristystä/mitä parhaaksi näkee, jotta lämpötila saadaan jatkossa pysymään sallituissa rajoissa.
Helteestä kitisemistä on helppo kritisoida ja pitää kohtuuttomana, mutta mitäs sitten kun tilanne on päinvastainen ja asunnossa on talvella vaikka 15 astetta? Harvan mielestä tilanne silloin on asukkaan oma vika ja ongelma, jonka kanssa pitää vaan elää ja laittaa kolmannet villasukat jalkaan.
Mustat verhot käyn teippaamassa ikkunoiden eteen että vahingossakaan ei jää sälekaihtimet auki. Tuuletus 24-6 välillä tunnin niin että tuuletusikkuna-ovi-ovi rappukäytävästä on auki. Tämän jälkeen tuuletusikkunoita ei saa avata, kunnes taas tehdään tuuletus seuraavan kerran. Uuni meni käyttökieltoon. Lämpötila ei nouse yli 30 asteen ja olen vuokranantajana osani hoitanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo-o, kyllä se on vuokranantajan sammutettava aurinko....tai ainaki yrittää laittaa pilvi auringon eteen! Mitäs jos hommaisit ihan ite viilentimen.
Kyllä se on vuokranantajan homma hankia viilennin, ja maksaa siitä koituva ylimääräinen sähkölasku kun sähkönkulutus kasvaa. Miksi vuokralaisen pitäisi se viilennin ja suurempi sähkölasku maksaa?
Koska asuntojen lämpötila on kiinteistönomistajan vastuulla, ei osakkeenomistajan. kerrostalossa taloyhtiö vastaa siitä, että asunnot pysyvät viileinä ja jos ohje on, että hanki tuuletin, niin vuokralainen maksaa.
Tuuletin ei laske asunnon lämpötilaa. Siitä ei siis ole mitään hyötyä.
Siirrettävä viilennin laskee. Ole hyvä, saat hyödyntää neuvoani ilmaiseksi.
Anteeksi mutta miksi ihmiset kitisevät asiasta mikä on aivan helppo ratkaista? Hankkii sen pienen jäähdytyspömpelin, maksaa tehosta riippuen 100-300e, ja nauttii viileästä asunnosta. Mitä pienempi kämppä, sen pienemmällä pärjää. Meillä tuollainen vähän isompi malli ja viilentää puolessa tunnissa sata neliötä viidellä asteella helposti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kyseessä on asunto-osakeyhtiö niin vastuu on taloyhtiöllä, ei vuokranantajalla. Vuokranantajan tehtävänä tai vastuuna ei ole hankkia vuokralaiselle viilentimiä tms. Vuokralainen hankkii sellaiset itse, jos haluaa . Vuokranantajan vastuulla on välittää vuokralaisen ilmoitus liian kuumasta asunnosta taloyhtiölle, siinä kaikki.
Vuokralainen voi vaatia vuokranalennusta jos asunnon lämpötila nousee yli 32 asteen. Eiköhän tuossa siis kannata tehdä vähän muutakin kuin laittaa sähköposti taloyhtiön pj:lle ja kuvitella, että asia on hoidossa.
Haluat siis maksaa minun oikeudenkäyntikuluni? Terv. Vuokraisäntäsi
Jos asunnossa on alle +18 tai yli +32 niin yhteys AVI:n terveystarkastajaan niin kyllä alkaa tapahtua.
Vierailija kirjoitti:
Mustat verhot käyn teippaamassa ikkunoiden eteen että vahingossakaan ei jää sälekaihtimet auki. Tuuletus 24-6 välillä tunnin niin että tuuletusikkuna-ovi-ovi rappukäytävästä on auki. Tämän jälkeen tuuletusikkunoita ei saa avata, kunnes taas tehdään tuuletus seuraavan kerran. Uuni meni käyttökieltoon. Lämpötila ei nouse yli 30 asteen ja olen vuokranantajana osani hoitanut.
Mitenhän tuo menee yhteen sen kanssa, että ikkunapinta-alaa pitää olla muistaakseni 10% lattiapinta-alasta. Se, että vuokralainen asuu asunnossa josta hän ei näe ulos tuskin on lain mukainen sekään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kyseessä on asunto-osakeyhtiö niin vastuu on taloyhtiöllä, ei vuokranantajalla. Vuokranantajan tehtävänä tai vastuuna ei ole hankkia vuokralaiselle viilentimiä tms. Vuokralainen hankkii sellaiset itse, jos haluaa . Vuokranantajan vastuulla on välittää vuokralaisen ilmoitus liian kuumasta asunnosta taloyhtiölle, siinä kaikki.
Vuokralainen voi vaatia vuokranalennusta jos asunnon lämpötila nousee yli 32 asteen. Eiköhän tuossa siis kannata tehdä vähän muutakin kuin laittaa sähköposti taloyhtiön pj:lle ja kuvitella, että asia on hoidossa.
Jos asunnossa on alle +18 tai yli +32 niin yhteys AVI:n terveystarkastajaan niin kyllä alkaa tapahtua.
No nekin ekana kaivaa se kalibroidun mittarin esiin ja rulee tarkastus käynnille...ehkä parin vko kuluttua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No nekin ekana kaivaa se kalibroidun mittarin esiin ja rulee tarkastus käynnille...ehkä parin vko kuluttua.
Älä viitsi.