Kun mies inttää vastaan aivan kaikessa
Alkaa mennä oikeasti hermo mieheen joka inttää _joka ikisessä asiassa_ vastaan. Perheessämme ei toimi kommunikointi lainkaan koska olen väsynyt siihen että sanon mitä tahansa, mies väittää vastaan. Jos pyydän miestä tekemään jotain, hän ei varmasti tee niin ihan vaan siksi että minä pyysin; usein jopa täysin päinvastoin.
Olen kotona 7 kk ikäisen vauvan kanssa ja esikoinen on 6v. Kuopus valvottaa ja on todella herkkäuninen. Tänä aamuna mies heräsi klo 06 töihin ja olin itse herännyt jo aiemmin koska kipeä vatsa valvotti.
Mies alkoi jutella normaalilla äänellä (hänellä on todella kantava ja matala ääni) sängyssä ja sanoin että vauva herää ihan varmasti miehen puheeseen. Mies jatkaa. Kuiskaan miehelle että mennään keittiöön juttelemaan jos on pakko puhua mutta mies jatkaa jorinoitaan sängyssä. Ei mennyt kuin hetki kun vauva heräsi miehen ääneen. Kiukuttaa niin paljon, pyysin nätisti ja moneen kertaan että mies ei puhumisellaan herättäisi vauvaa.
Eilen esikoinen sanoi minulle että hän ei tykkää siitä kun isi kiroilee niin paljon. Otin asian puheeksi miehen kanssa, joka töksäytti vaan että sellainen hän on ja hän kiroilee paljon; piste. En hermostunut, totesin vaan että yritän ainakin itse kiinnittää erityistä huomiota puheisiini etten kiroilisi. Mies tähän että hän aikoo opettaa kuopuksen kiroilemaan heti kun tämä oppii puhumaan. Olin taas kerran sanaton, miehen kanssa keskustelu jälleen kerran osoittautui mahdottomaksi.
Näitä esimerkkejä on vaikka kuinka ja näitä tulee joka päivä. Olen alkanut salaa toivoa että mies jäisi ylitöihin tms. Vaikka joka päivä, en jaksa kinata kaikesta.
Kaupassa käynti miehen kanssa on aivan horroria, hän kyseenalaistaa jokaisen ostoksen, "tarvitaanko me muka tätä (maitoa)?" ..joo-o, kyllä me tarvitaan. Ja jos kaupassa on jonoa tai tarvittavia asioita ei löydy heti, mies alkaa kiukutella kuin pikkulapsi. Jos kaupankassalla on jonoa, hän alkaa pakata ostoksia aivan ylikorostetun hitaasti ja huolellisesti, vaikka juuri silloin normaali ihminen pyrkisi ripeästi maksamaan ja pakkaamaan ostokset. En voi käsittää mistä tällainen touhu johtuu, että kaikissa tilanteissa on toimittava täysin päinvastoin kuin mitä normaali järkinen ihminen toimisi yleensä.
Osaako kukaan sanoa mistä tällainen todella rasittava käytös johtuu ja miten tällaisen kanssa pitäisi toimia? Kun mies on vastaaninttävä ja lapsen tasolle taantuva jumpittelija, ei paljon parisuhde kiinnosta. Koen olevani ainoa aikuinen perheessä, mies on vaan joku outo ylimääräinen rasite jonka tehtävänä on koetella hermojani mahdollisimman pitkälle tällä naurettavalla vastarannankiiskeilyllään.
Kommentit (323)
Anders kirjoitti:
Miesten tyhmyyttä en puolustele, mutta voin kertoa, mistä ainakin osa mainituista jutuista johtuu. Kun perheeseen tulee lapsi tai lapsia, niin mies tuntee itsensä tavallaan 'turhaksi'. Äiti hoitaa ja huolehtii lapset ja tietää kaiken paremmin. Jos mies jotain yrittää, hän saa helposti kuulla, että "ei ihan noin vaan tällä tavalla". Mies tuntee, ettei oikein hallitse tilannetta. Ja mennäänpä missä tahansa tasa-arvon tilassa, niin kyllä normaali mies haluaa tuntea, että hänen perheellään ja puolisollaan on kaikki kunnossa. Vaimokin on nyt enemmän kiinni lapsissa, joten kahdenkeskistä aikaa ei ole kuten ennen. Mies tuntee, että häviää lapsille huomion saannissa. Kyllä, se on tyhmää mutta noin se vaan monesti menee. Tässä tilanteessa mies ei oikein tiedä mitä tekisi, ja monella miehellä toimintamallina on taantuminen lapseksi. Kiukuttelua, vänkäämistä ja mökötystä. Kun sillähän lapsetkin saavat äidin huomion. Joskus tässä auttaa keskutelu tai pariterapia, joskus vaan mies ei tältä osin kasva koskaan vastuulliseksi aikuiseksi. Tämä kaikki omiin kokemuksiin perustuen.
Samaa mieltä, ja sitäkin mieltä, ettei niitä keskenkasvuisiksi jääviä tarvitse katsella loputtomiin, mikäli kehitystä ei tapahdu.
Vierailija kirjoitti:
Älkää hyvät miehet tuhlatko aikaa näiden suomalaisten naisten kanssa, se vie voimat ja hermot ja rahat.
On olemassa maita joissa kulttuuri lähtee molemminpuolisesta kunnioittamisesta, toista ei tarvitse alistaa tai vähätellä toisen saavutuksia.
Ei tarvitse pomotella tai ystävän kanssa pilkata selän takana.
Ei näitä tarvitse katsoa 2h pitempään kun huomaa sukurasitteena tulevan hysterian.
Valitkaa mieleinen nainen ja nauttikaa elämästänne, päähänpotkimisen sijaan.
Älkää hyvät naiset tuhlatko aikaa näiden suomalaisten miesten kanssa, se vie voimat ja hermot ja mielenterveyden.
On olemassa maita joissa kulttuuri lähtee molemminpuolisesta kunnioittamisesta, toista ei tarvitse alistaa tai vähätellä toisen saavutuksia.
Ei tarvitse pomotella ja kuvittella olevansa luomakunnan kruunu.
Ei tarvitse katsoa 2h pitempään, kun huomaa sukurasitteena tulevan kuningas harhan.
Valitkaa mieleinen mies tai olkaa valitsematta ja nauttikaa elämästänne, vähättelyn ja alistamisen sijaan.
Vierailija kirjoitti:
Meilläkin vänkyttää mies kaikkeen vastaan. Jos sanon kissa niin hänestä se on koira. Vänkynvänkyn ja kiinnittää tarpeetonta huomiota yksityiskohtiin jolla ei niin hirveää merkitystä. Hirveä tarve olla oikeassa joka asiassa ja jos ei ole niin sitten siitä ei puhuta. Hirveä tarve tarkistella joka asia esim. netistä että on varmasti oikeassa. Sitten saattaa pitää jotain ihme "tietovisoja" aiheista mistä itse tietää ja jotka minua eivät juuri kiinnosta tyyliin "mikä oli sen ja sen elokuvan kolmas sana?".
En tiedä mitä tuo on. Miehen käytös muuttunut oudoksi muutenkin.
Jos asiat tarkistetaan netistä niin potuttaako sinua että olet aina väärässä? Mies korjaa vain sinun väärät mielipiteesi. Kumpikohan tässä taas on se omituinen.
Vierailija kirjoitti:
Älkää hyvät miehet tuhlatko aikaa näiden suomalaisten naisten kanssa, se vie voimat ja hermot ja rahat.
Ei näitä tarvitse katsoa 2h pitempään kun huomaa sukurasitteena tulevan hysterian.
Ajattelinkin ettet niin välitä tutkimuksesta, joka on tehty pareja haastatellen. Ja ettet niin pidä kaikista sen tutkimuksen ja yhteisen elämän kulttuurihaasteiden faktoista. No, ei kannata katsoa asioita ruusuisin lasein, kannattaa elämässä muutenkin kohdata realiteetit. Suo siellä, vetelä täällä on vanha sananlasku. Petyt taas jos yrität noukkia pullasta vain rusinat. Ei kaikkien ole pakko olla parisuhteessa on lohdutukseni sinulle.
"Mikä on kun ei taidot riitä, mikä on kun ei onnistu. Onko niin ettei niittää voi sieltä mihin koskaan ei kylvetty."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vink, vink!
Älä puhu ja sössötä typeriä ja järjettömyyksiä miehellesi, vaan hoida naisen tehtävät niin vauvan hoidossa kuin kotonakin ja ole aina kuuliainen sekä ystävällinen miehellesi.Problem solved.
Joo, voi tehdä näin, tai sitten, vink vink, vaihtaa miehen normaaliälyiseen.[/
Ahaaa!
Sellainenko on normaaliälyinen mies, joka jaksaa kuunnella naisen lässyttämiä typeryyksiä ja järjettömyyksiä sekä katsella laiskaa ja víttuilevaa āmmāā ? Ja luonnollisesti sponssaa kaiken kyselemättä.
Tämä selvä.
Sellainen, joka ymmärtää, että lapsiperheessä on oltava tietyt rutiinit, ja että pienten lasten perustarpeet menevät hänen omiensa edelle. Tämä ei tuota vaikeuksia aikuisille.
Tottakai jokainen ymmärtää tuon.
Mutta ne on juuri niitä töitä ja tehtäviä jotka kuuluu naisille, mies sitten taas kasvattaa ne lapset jotta niistä tulee täyspäisiä. Yhteispelillä siis.
Olin naimisissa tällaisen autistisen vänkääjän kanssa. Eron jälkeen olen ollut yksin lähes 10 vuotta, mitä kaikki ihmettelee. On vaan niin ihana rauha kun ei enää tarvitse katsella sitä ilontappajaa. Ketju nosti ihan hien pintaan kun muistin mitä elämäni oli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vink, vink!
Älä puhu ja sössötä typeriä ja järjettömyyksiä miehellesi, vaan hoida naisen tehtävät niin vauvan hoidossa kuin kotonakin ja ole aina kuuliainen sekä ystävällinen miehellesi.Problem solved.
Ahaaa!
Sellainenko on normaaliälyinen mies, joka jaksaa kuunnella naisen lässyttämiä typeryyksiä ja järjettömyyksiä sekä katsella laiskaa ja víttuilevaa āmmāā ? Ja luonnollisesti sponssaa kaiken kyselemättä.
Tämä selvä.
Sellainen, joka ymmärtää, että lapsiperheessä on oltava tietyt rutiinit, ja että pienten lasten perustarpeet menevät hänen omiensa edelle. Tämä ei tuota vaikeuksia aikuisille.
Mutta ne on juuri niitä töitä ja tehtäviä jotka kuuluu naisille, mies sitten taas kasvattaa ne lapset jotta niistä tulee täyspäisiä. Yhteispelillä siis.
Siis mitkä työt KUULUU naisille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vink, vink!
Ahaaa!
Tämä selvä.
Sekä lasten hoito että kasvatus kuuluu tasapuolisesti molemmille vanhemmille. Yhteispelillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vink, vink!
Ahaaa!
Tämä selvä.
Siis mitkä työt KUULUU naisille?
Huomaa selkeästi että lapsellisilta vänkääjiltä on koulu loppunut niin luuserit ennättää täällä päivät pitkät trollata.
Vierailija kirjoitti:
Mun mies on samanlainen siinä mielessä, että hermostuu, jos kaupassa jonoa ja kyseenalaistaa ostosten tärkeyttä. Ja siiten taas jos on vaikka täysi parkkipaikka ja ollaan lähdössä, oikein hidastelee, ettei seuraava pääsisi pyäköimään. Rasittavaa.
Mutta ei hän ikimaailmassa herättäisi tahallaan vauvaa tms.
Jos miehesi saisi päättää menisittekö edelleen kauppaan kaikkein ruuhkaisimpaan aikaan?
Minä hoidin kaupat silloin kun ne aukesivat, ja yksin koska aika ei sopinut rouvalle.
Tai oikeestaan Xrouvalle, yritti pomottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mies on samanlainen siinä mielessä, että hermostuu, jos kaupassa jonoa ja kyseenalaistaa ostosten tärkeyttä. Ja siiten taas jos on vaikka täysi parkkipaikka ja ollaan lähdössä, oikein hidastelee, ettei seuraava pääsisi pyäköimään. Rasittavaa.
Mutta ei hän ikimaailmassa herättäisi tahallaan vauvaa tms.
Jos miehesi saisi päättää menisittekö edelleen kauppaan kaikkein ruuhkaisimpaan aikaan?
Minä hoidin kaupat silloin kun ne aukesivat, ja yksin koska aika ei sopinut rouvalle.
Tai oikeestaan Xrouvalle, yritti pomottaa.
Kaikki nyt vaan ei ole työttömiä luusereita kuten sinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älkää hyvät naiset tuhlatko aikaa näiden suomalaisten miesten kanssa, se vie voimat ja hermot ja mielenterveyden.
Ei tarvitse pomotella ja kuvittella olevansa luomakunnan kruunu.
Ei tarvitse katsoa 2h pitempään, kun huomaa sukurasitteena tulevan kuningas harhan.
Valitkaa mieleinen mies tai olkaa valitsematta ja nauttikaa elämästänne, vähättelyn ja alistamisen sijaan.
Tämä suhteessa oleminen on vapaaehtoista. Eihän siinä muuta kuin lusikat jakoon jos on sattunut jostain syystä huonon valkkaamaan.
Mua kiinnostaa tietää mihin piirteisiin ihastuit hänessä alkujaan? Oliko se juuri tuo sama piirre, mutta silloin herätti kunnioitusta?
Vierailija kirjoitti:
Valitkaa ne miehet paremmin
Ei ole mistä valita kun suurin osa on vaikeita
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päälliköt täällä taas valittaa. Se on vain niin ettei mies suostu olemaan alaisenne. Sisäistäkää tämä niin asiat aukeavat itsestään.
Tämä vastaus on tyypillinen mieheltä, joka ei kykene normaaliin vuorovaikutukseen . Elämä on jatkuvaa valtataistelua sen elämänkumppanin kanssa. Ja varmaan molemmille raskasta.
Meillä mies oli täsmälleen samallainen, kuin ap mies. Ihmettelin, että miksi tulen toimeen kaikkien muiden ihmisten kanssa, mutta miehen kanssa en. Jatkuva riita, joka asiasta. Sanoimpa mitä tahansa mies vastusti ja vaikka olin miehen kanssa samaa mieltä, hän sai siitä riidan
aikaiseksi.
Pitkään ajattelin, että me emmme vain ymmärrä toisiamme millään tasolla.
Nyt olen miehelle vuosikymmeniä painottanut, että jos sanon jotakin, se ei ole hyökkäys miestä vastaan, vaan minun mielipide asiasta. Siitä ei tarvitse suuttua , eikä riidellä. Asioista voi keskustella ja molempien mielipiteen voi kuunnella. Ennen oli niin, että jos vain myöntelin miehen puheita, kaikki meni hyvin(vastasin siis "niin" tai nyökkäsin. Jos selitin enemmän, vaikka olin miehen kanssa samaa mieltä, tuli jo riita ja mies alkoi jankuttaa vastaan. Vaikka siis oltiin asiasta samaa mieltä :) )
Suurimmaksi osaksi tuossa ap:n tilanteessa on varmaan kyse valtataistelusta. Mies yrittää näyttää, että hän on pomo, eikä tajua, että lasten myötä olosuhteet muuttuu ja myös ihmisen on muututtava.
Tässä ei ihmetyttää muu kuin se, miksi joku sietää vuosikaudet mieheltä tuollaista käytöstä.
Parisuhde on jatkuvaa oppimista ja valtataisteluakin välillä.
Naiset usein määräävät arkipäivän asioista, koska kokevat olevansa siinä asiantuntijoita, halutaan että hommat rullaa ja lapsetkin ovat jo tottuneet äidin luomaan tapaan hoitaa tilanteet.
Isät kokevat usein olevansa ulkopuolisia pomottelun kohteita. Heistä tuntuu, että heidän sanomisillaan ei ole mitään arvoa eikä heitä kunnioiteta. Isät eivät koe olevansa tasavertaisina suhteessa.
Arki kaatuu usein naisen päälle ja kiukku vain kasvaa ja pomottelu lisääntyy. Selvä työnjako ja se, että asioita ei aina tehdä yhdessä rauhoittaa tilannetta. Väillä on hyvä nukkua eri huoneessa ja antaa isän hoitaa kaupassakäynnit yms yksin. Jatkuva toisen ihmisen kontrollointi käy molempien hermoille.
Vierailija kirjoitti:
Parisuhde on jatkuvaa oppimista ja valtataisteluakin välillä.
Naiset usein määräävät arkipäivän asioista, koska kokevat olevansa siinä asiantuntijoita, halutaan että hommat rullaa ja lapsetkin ovat jo tottuneet äidin luomaan tapaan hoitaa tilanteet.
Isät kokevat usein olevansa ulkopuolisia pomottelun kohteita. Heistä tuntuu, että heidän sanomisillaan ei ole mitään arvoa eikä heitä kunnioiteta. Isät eivät koe olevansa tasavertaisina suhteessa.
Arki kaatuu usein naisen päälle ja kiukku vain kasvaa ja pomottelu lisääntyy. Selvä työnjako ja se, että asioita ei aina tehdä yhdessä rauhoittaa tilannetta. Väillä on hyvä nukkua eri huoneessa ja antaa isän hoitaa kaupassakäynnit yms yksin. Jatkuva toisen ihmisen kontrollointi käy molempien hermoille.
Niin. Minusta se vauvan väkisin herättävä isähän siinä pyrkii kontrolloimaan. Samaten kun hidastelee a vänkää, kontrolloi. Sabotoi ja kiusaa narsistisesti.
Ei suonkaan se äiti joka yrittää vain selvitä ja olla yksikseen. Ei hän millään tavalla vaadi mieheltä omia tapojaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meilläkin vänkyttää mies kaikkeen vastaan. Jos sanon kissa niin hänestä se on koira. Vänkynvänkyn ja kiinnittää tarpeetonta huomiota yksityiskohtiin jolla ei niin hirveää merkitystä. Hirveä tarve olla oikeassa joka asiassa ja jos ei ole niin sitten siitä ei puhuta. Hirveä tarve tarkistella joka asia esim. netistä että on varmasti oikeassa. Sitten saattaa pitää jotain ihme "tietovisoja" aiheista mistä itse tietää ja jotka minua eivät juuri kiinnosta tyyliin "mikä oli sen ja sen elokuvan kolmas sana?".
En tiedä mitä tuo on. Miehen käytös muuttunut oudoksi muutenkin.
Jos asiat tarkistetaan netistä niin potuttaako sinua että olet aina väärässä? Mies korjaa vain sinun väärät mielipiteesi. Kumpikohan tässä taas on se omituinen.
Ehdottomasti omituisempi on se, jonka mielestä toisen "vääriä" mielipiteitä pitää korjata...
Ai kamala mitä miehiä teillä on :D
Ilmeisesti olen tosi onnekas, että mieheni on normaalijärkinen perheenisä. Olemme molemmat sopuisia ihmisiä ja tyylimme osuu yksiin arjen hoitamisen kanssa. Mulla on kyllä seurusteluajoilta pari tyyppiä jotka eivät päässeet jatkoon. Ehkä kannatti katsella pari vuotta, ennen kuin teki seuraavaa siirtoa.
Minäpä sain miehestäni lasten myötä työnjohtajan. Hän pomottaa ja opastaa ja paasaa koko ajan. Kun puen lapsia eteisessä, hän tulee selkäni taa sanoittamaan tekemisiäni lapsille, opastamaan mitä sääennuste sanoo ja ylipäätään päsmäröimään.
Opettaa miten pitää täyttää tiskikone ja miten pestä pyykit. Ja niin edelleen.
Ihan superrasittavaa!