Lohdutuksen sanoja gradun tekijälle
Hyväksiluetut ensimmäiset opinnot vanhenevat tämän lukukauden lopussa ja gradu on pakko saada nyt tehtyä. On ihan valtava ahdistus. Sanokaa nyt, että stressaanko ihan turhaan? Onko gradulla mitään väliä?
Kommentit (613)
On. Jos et tee gradua, olet hukannut kaiken aikasi opinnoissasi. Huonokin gradu on hyvä gradu.
Ainoa, mikä merkitsee on se, että saat sen tehtyä. Oma ohjaajani totesi, että gradun ei tarvitse olla mikään mestariteos. Se on harjoitus tutkimuksesta ja tieteellisestä kirjoittamisesta. Mikäli et aio tutkijaksi arvosanalla ei ole väliä. Jatko-opiskelukelpoisuus ainakin ennen irtosi jo c:llä.
Tee se. Ala kirjoittaa helpoimmasta kohdasta.
Ohjenuoraksi kirjoita itsellesi isoilla kirjaimilla: Nyt kirjoitan maailman huonoimman gradun.
Tämä ohje nimittäin auttaa laskemaan rimaa, jonka oma mieli on asettanut liian korkealle. Lopputulos ei voi olla loistava gradu, jos ei pääse ahdistuksensa takia työn alkuun.
Voimia!
Jos aioit tutkijaksi, eli kirjoittamaan gradua vastaavaa tekstiä mutta laajemmassa mittakaavassa, gradun laadulla on väliä. Muuten vain sillä että, että saat ulostettua jonkinmoisen pökäleen, joka pääset läpi.
Nyt sitä omaa rimaa alas ja väännät sen gradun kasaan. Tärkeintä on saada se tehdyksi ja hyväksytyksi.
Kaverilla oli oikiksessa aikoinaan gradu pelkkä kirjallisuusreferaatti. Vähän niin kuin isompi seminaarityö tai vastaava. Siihenkin heillä oli paljon jotain tutorointia. Ei kovin vaativa rasti tuntunut olevan. Varmaan voi jossain muualla olla paljon vaikeampi.
Häpeän graduani, koska pidin oikeasti sen aiheesta.
Mutta olen tehnyt sen ja valmistunut. Sain huonon arvosanan, mutta minussa ei nyt muutenkaan ole ainesta tutkijaksi.
Se, että graduni on niin huono, on minulle vaikeakin asia. Mutta jos katson asiaa positiivisesti, niin se oli tutkimusmatka itseeni ja siihen, millä tavoin työskentelen, kun teen tuollaista pitkäjänteisempää työtä. Ei siis hyödytöntä suinkaan.
En tee oman alani töitä.
Gradun aihetta kysyttiin melkein jokaisessa haastattelussa, kun hain töitä ennen ja jälkeen valmistumisen. Arvosanaa ei kuitenkaan kysytty, eikä sitä oikeasti juuri kukaan tule lukemaan.
ensinnäkin: gradun arvosanalla ei ole väliä, mutta sillä on, että se on tehty.
Toisenakin: GRADUN TEKEMINEN EI OLE VAIKEAA
Oikeasti se on ihan helppoa. Gradussa on tietyt palat ja ne pitää vaan kirjoittaa. Sitten ne pitää laittaa peräkkäin. Sitten se tarkastetaan plagiaatintunnistuskoneella ja submitataan yliopiston järjestelmään. Siinä se.
Ne palat on teille lueteltu seminaarissa mutta voin kertoa tässä nytkin:
-Johdanto
mitä aiot tehdä, eli tutkimuskysymys
miksi sen tekeminen aikaisemman tutkimuksen perusteella näyttää viisaalta
miten sen teet eli lähdemateriaali ja menetelmät sekä tärkeimmät käsitteet
-2-4 käsittelylukua, jossa teet sen mitä äsken lupasit. Joissain aineissa tämän voi jakaa insinöörimäisesti myös aikaisempi tutkimus- lukuun ja oma aineisto-lukuun.
-Loppuluku, jossa kerrot, mitä tutkimuskysymykseesi vastasit ja mitä väliä sillä on
Vierailija kirjoitti:
Häpeän graduani, koska pidin oikeasti sen aiheesta.
Mutta olen tehnyt sen ja valmistunut. Sain huonon arvosanan, mutta minussa ei nyt muutenkaan ole ainesta tutkijaksi.
Se, että graduni on niin huono, on minulle vaikeakin asia. Mutta jos katson asiaa positiivisesti, niin se oli tutkimusmatka itseeni ja siihen, millä tavoin työskentelen, kun teen tuollaista pitkäjänteisempää työtä. Ei siis hyödytöntä suinkaan.
En tee oman alani töitä.
Itse väänsin graduni kasaan parissa kuukaudessa eräällä soveltavan luonnontieteen alalta juuri samassa tilanteessa kuin ap. Tutkinnonuudistuksen takia olisi suurin osa opintoja vanhentunut. Olen tyytyväinen että sen sain kasaan, mutta jälkikäteen lähinnä naurattaa se kirjoitusasu. Miten onkin voinut kirjoittaa niin kökösti ja kuinka paljon on jäänyt tekstiin ihan silkkoja kirjotusviheitä.sain cn ja periaattessa olisin ollut kelvollinen tohtori-opintoihin. Työskentelen kyllä omalla alalla muttei jatko-opinnot kiinnostaneet.
Apn kannattaa jättää tarpeeksi aikaa myös siihen gradun tarkastukseen ym.
Koeta saada jotenkin ahdistus pois - johtuuko se siitä että koet sen niin valtavaksi kokonaisuudeksi ettei siitä saa otetta?Kokeile pilkkoa se niin pieniin osiin että otat haltuun ikään kuin pienen palan kerrallaan ja aikatauluta ne palaset. Laita kalenteriin ylös milloin teet gradua, ja tee sitä silloin kun olet päättänyt (ja silloin kun et tee niin koeta olla ajattelematta asiaa). Sulje puhelin, sähköpostit, telkkari ym. jotka häiritsevät tekemistä. Kokeile, luulen että jos tällainen työskentely sopii sinulle huomaat että ahdistus alkaa pikku hiljaa helpottaa koska olet ikään kuin tilanteen päällä. Omassa gradussani kipuilin tosi paljon, raahasin vuosikausia tietokonetta ja kirjoja mukanani milloin mihinkin lomille ja olin super ahdistunut. Mitä enemmän aikaa siihen venyttää sitä ahdistavampi siitä hommasta varmaan tulee. Gradun tekemiseen ei ole kuin yksi tie : Istuta Persus penkkiin ja ala kirjoittaa.
Muista, että teet gradua vain itsellesi - kyllä se kannattaa tehdä loppuun jos opinnot ovat enää siitä kiinni, älä jätä hommaa kesken, pystyt siihen! Gradun tekeminen ei ole rakettitiedettä, jos minä pystyin siihen niin varmasti sinäkin pystyt.
Perusrakenne josta vielä voisi olla apua on:
1. Etusivu jossa on työn otsikko ja tekijän nimi ym. tiedot (jos otsikko on vaikea, niin etsi työstäsi avainsanoja ja koeta muodostaa niistä työn otsikko. Tai pohdi jos sinun pitäisi kiteyttää työ yhdellä lauseella mikä se olisi)
2. Opinnäytetyön kuvaus - mikä on opinnäytetyön tausta, mistä syistä valitsit tämän tietyn aiheen? Millaisia tietoja olet käyttänyt, miksi?
3. Teoreettinen kehys / taustateoria - mikä on tämän tutkielman tausta ja mitä opit sen kautta? Mitkä ovat tutkimuskysymyksesi? (tee kysymyksistä selkeitä ja yksinkertaisia, voit myös käyttää kysymysten avainsanoja tekstin otsikon muodostamiseen)
4. Menetelmät - millaisia työmenetelmiä käytit, milloin ja miksi? Mitkä olivat päähavainnot?
5. Opinnäytetyön tulokset ja prosessi - miten suunnitelmasi toteutettiin, mikä meni hyvin, mikä oli haastavaa? Omat ajatuksesi ja palautesi (analysoi tämä hyvin, koska se on mieleni mielenkiintoisimpia osia) Millaisia tuloksia sait? Kuinka ehkä mitata ja arvioida niitä?
6. Mikä on päätelmä pähkinänkuoressa? Mitkä ovat seuraavat askeleet, jatkatko tästä?
7. Millaisia viitteitä käytit (Voit jakaa ne esimerkiksi digitaaliseen, kirjallisuuteen, kuviin)?
Vierailija kirjoitti:
ensinnäkin: gradun arvosanalla ei ole väliä, mutta sillä on, että se on tehty.
Toisenakin: GRADUN TEKEMINEN EI OLE VAIKEAA
Oikeasti se on ihan helppoa. Gradussa on tietyt palat ja ne pitää vaan kirjoittaa. Sitten ne pitää laittaa peräkkäin. Sitten se tarkastetaan plagiaatintunnistuskoneella ja submitataan yliopiston järjestelmään. Siinä se.
Ne palat on teille lueteltu seminaarissa mutta voin kertoa tässä nytkin:
-Johdanto
mitä aiot tehdä, eli tutkimuskysymys
miksi sen tekeminen aikaisemman tutkimuksen perusteella näyttää viisaalta
miten sen teet eli lähdemateriaali ja menetelmät sekä tärkeimmät käsitteet
-2-4 käsittelylukua, jossa teet sen mitä äsken lupasit. Joissain aineissa tämän voi jakaa insinöörimäisesti myös aikaisempi tutkimus- lukuun ja oma aineisto-lukuun.
-Loppuluku, jossa kerrot, mitä tutkimuskysymykseesi vastasit ja mitä väliä sillä on
Eikö nykyisin ohjaaja, professori ja yksi ulkopuolinen tohtori sitä tarkasta ja arvio? Tähän nimittäin saattaa kulua muutamia viikkoja aikaa vähintäänkin.
Vierailija kirjoitti:
Kaverilla oli oikiksessa aikoinaan gradu pelkkä kirjallisuusreferaatti. Vähän niin kuin isompi seminaarityö tai vastaava. Siihenkin heillä oli paljon jotain tutorointia. Ei kovin vaativa rasti tuntunut olevan. Varmaan voi jossain muualla olla paljon vaikeampi.
Yääh, teorian kirjoittaminenhan on inhottavin osa gradua!
En olisi pystynyt tekemään kirjallisuuskatsausta, vaikka meillä luonnontieteissäkin olisi saanut niin tehdä.
Eikö se amiksessakin mene niin että 7 vuotta edellisistä keskytyneistä opinnoista, niin samat kurssit pitää käydä uudestaan.
Lakkaa pohtimasta ahdistusta, kannattaako tms. muita juttuja. Tee suunnitelma, jaa työ osiin ja ala tehdä. Pian se on tehty ja ohi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ensinnäkin: gradun arvosanalla ei ole väliä, mutta sillä on, että se on tehty.
Toisenakin: GRADUN TEKEMINEN EI OLE VAIKEAA
Oikeasti se on ihan helppoa. Gradussa on tietyt palat ja ne pitää vaan kirjoittaa. Sitten ne pitää laittaa peräkkäin. Sitten se tarkastetaan plagiaatintunnistuskoneella ja submitataan yliopiston järjestelmään. Siinä se.
Ne palat on teille lueteltu seminaarissa mutta voin kertoa tässä nytkin:
-Johdanto
mitä aiot tehdä, eli tutkimuskysymys
miksi sen tekeminen aikaisemman tutkimuksen perusteella näyttää viisaalta
miten sen teet eli lähdemateriaali ja menetelmät sekä tärkeimmät käsitteet
-2-4 käsittelylukua, jossa teet sen mitä äsken lupasit. Joissain aineissa tämän voi jakaa insinöörimäisesti myös aikaisempi tutkimus- lukuun ja oma aineisto-lukuun.
-Loppuluku, jossa kerrot, mitä tutkimuskysymykseesi vastasit ja mitä väliä sillä on
Eikö nykyisin ohjaaja, professori ja yksi ulkopuolinen tohtori sitä tarkasta ja arvio? Tähän nimittäin saattaa kulua muutamia viikkoja aikaa vähintäänkin.
Tietenkin tarkistaa, mutta ei se enää ole graduntekijän ongelma. Hänen osaltaan työt on siinä vaiheessa jo tehty.
Hei ap, olet selvästi Helsingistä!
Kokeile etsiä ihan minkä tahansa alan graduntekijöitä pieneksi ryhmäksi. Sitten mennään yhdessä kirjastoon kirjoittamaan. Se luo joukkopainetta tehdä sitä eikä palstailla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ensinnäkin: gradun arvosanalla ei ole väliä, mutta sillä on, että se on tehty.
Toisenakin: GRADUN TEKEMINEN EI OLE VAIKEAA
Oikeasti se on ihan helppoa. Gradussa on tietyt palat ja ne pitää vaan kirjoittaa. Sitten ne pitää laittaa peräkkäin. Sitten se tarkastetaan plagiaatintunnistuskoneella ja submitataan yliopiston järjestelmään. Siinä se.
Ne palat on teille lueteltu seminaarissa mutta voin kertoa tässä nytkin:
-Johdanto
mitä aiot tehdä, eli tutkimuskysymys
miksi sen tekeminen aikaisemman tutkimuksen perusteella näyttää viisaalta
miten sen teet eli lähdemateriaali ja menetelmät sekä tärkeimmät käsitteet
-2-4 käsittelylukua, jossa teet sen mitä äsken lupasit. Joissain aineissa tämän voi jakaa insinöörimäisesti myös aikaisempi tutkimus- lukuun ja oma aineisto-lukuun.
-Loppuluku, jossa kerrot, mitä tutkimuskysymykseesi vastasit ja mitä väliä sillä on
Eikö nykyisin ohjaaja, professori ja yksi ulkopuolinen tohtori sitä tarkasta ja arvio? Tähän nimittäin saattaa kulua muutamia viikkoja aikaa vähintäänkin.
Tietenkin tarkistaa, mutta ei se enää ole graduntekijän ongelma. Hänen osaltaan työt on siinä vaiheessa jo tehty.
Kun apllä on deadline siihen, että opintoja vanhenee niin hänellä täytyy tuohon määräpäivään mennessä olla kaikki valmistumiseen vaadittavat suoritukset tehtynä ja niistä suoritusmerkintä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ensinnäkin: gradun arvosanalla ei ole väliä, mutta sillä on, että se on tehty.
Toisenakin: GRADUN TEKEMINEN EI OLE VAIKEAA
Oikeasti se on ihan helppoa. Gradussa on tietyt palat ja ne pitää vaan kirjoittaa. Sitten ne pitää laittaa peräkkäin. Sitten se tarkastetaan plagiaatintunnistuskoneella ja submitataan yliopiston järjestelmään. Siinä se.
Ne palat on teille lueteltu seminaarissa mutta voin kertoa tässä nytkin:
-Johdanto
mitä aiot tehdä, eli tutkimuskysymys
miksi sen tekeminen aikaisemman tutkimuksen perusteella näyttää viisaalta
miten sen teet eli lähdemateriaali ja menetelmät sekä tärkeimmät käsitteet
-2-4 käsittelylukua, jossa teet sen mitä äsken lupasit. Joissain aineissa tämän voi jakaa insinöörimäisesti myös aikaisempi tutkimus- lukuun ja oma aineisto-lukuun.
-Loppuluku, jossa kerrot, mitä tutkimuskysymykseesi vastasit ja mitä väliä sillä on
Eikö nykyisin ohjaaja, professori ja yksi ulkopuolinen tohtori sitä tarkasta ja arvio? Tähän nimittäin saattaa kulua muutamia viikkoja aikaa vähintäänkin.
Mun gradu on laitettu menemään läpi ilman esitarkastusta. Huono arvosanakin selittynee vähän sillä.
8
Riippuu mitä aiot jatkossa tehdä. Yleensä sillä ei ole mitään väliä. Itse sain valmistumisen jälkeen oman alan töitä, eikä kukaan gradun perään kysellyt.